ارشاد با cath pole یا واگیر خشونت در خیابان
برای جستوجوی خشونت در جامعه کنونی ایران، نیاز به میکروسکوپ ندارید.
روزنامه شرق - شهرزاد همتی: اولینبار نیست که فیلمی از رفتار مأموران با مردم به بهانه بدحجابی منتشر میشود. این بار، اما یکی از نیروهای منتسب به پلیس با خشونت زنی را که در برابر ورود به ماشین گشت ارشاد مقاومت میکند، با cath pole که ابزاری برای زندهگیری سگهای ولگرد است، داخل ماشین میکشد. این چه معنایی میتواند داشته باشد؟
از طرف دیگر، در هفتههای گذشته ماجرای تیراندازی با کلت ساچمهای به دختران اصفهانی، بار دیگر این شهر را در کانون توجهات قرار داد و به نظر میرسد بعد از رسیدگینکردن به اسیدپاشیها در این استان، ترس از برخورد با اینگونه خشونتهای خیابانی کمتر از پیش شده؛ نشان به آن نشان که متهم در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است. همه اینها باعث شد با دکتر سعید مدنی، جامعهشناس شهری، درباره حال امروز اجتماعی ایران و نگاه دولتمردان گفتگو کنیم. مشروح این گفتگو را در ادامه خواهید خواند.
آقای مدنی این اولینبار نیست که فیلمی از رفتارتند پلیس با مردم میبینیم؛ همچنین در ماجرای تیراندازی به دختران در اصفهان که از سوی دادستان اصفهان تأیید شد و کسی که سلاح غیرمجاز حمل میکرد، فعلا آزاد است. انگار نوعی بی توجهی به اعتماد بین مردم و مسئولان را شاهدیم. به نظر میرسد چندان تلاشی برای ترمیم رابطه بین مردم و پلیس صورت نمیگیرد. شما این بیتفاوتی را چگونه تفسیر میکنید؟
برای توضیح آنچه در کشور در حال رخدادن است، ناچاریم کمی درباره مفهوم خشونت بحث کنیم. کراتولوژی به معنای مطالعه خشونت است. واژه یونانی کراتوس (kratos) با قدرت سیاسی ارتباط دارد. این واژه نشاندهنده زور، نیرو یا توان است. سازمان بهداشت جهانی (WHO,۲۰۱۴) خشونت را عبارت میداند از «استفاده آگاهانه از زور یا قدرت و یا تهدید یا بهکارگیری واقعی زور علیه خود، دیگری، گروه یا یک جماعت که نتیجه آن آسیب، مرگ، صدمه یا زیان روانشناختی و عدم رشد یا محرومیت است». در این تعریف از واژهها، اصطلاحات و عباراتی مثل قصد قبلی، قدرت، تهدید علیه خود، دیگری، گروه یا جامعه استفاده شده که ممکن است به صدمه، مرگ، آسیب روانی، عدم رشد و محرومیت و... منجر شود. در واقع این تعریف به طیف گستردهای از پیامدها و نتایج (مثل آسیبهای روانی، محرومیت و رشد نامناسب یا ناقص) اشاره دارد.
بنابراین نمیتوان به مفهوم خشونت پی برد، مگر آنکه اثرات، نتایج و پیامدهای رفتار خشونتآمیز را بر قربانیان خشونت در نظر گرفت. استفاده از زور یا قدرت فیزیکی شامل غفلت و همه انواع آزارهای جسمانی، جنسی و روانشناختی و نیز حتی خشونت علیه خود مثل خودکشی و خودآزاری میشود. اگرچه اغلب خشونت با سوءرفتار جسمی، جنسی، روانی، تعرض، ضربوشتم و هرگونه اشکال دیگر بدرفتاری مترادف در نظر گرفته میشود، اما در برخی تعاریف نیز خشونت را یک فرایند عقلانی محسوب میکنند که باید در متن روابط قدرت فهمیده شود. در اینجا منظور آنها از قدرت، نیرو و توانی است که هم آثار مادی و هم هستیشناختی دارد.
به این ترتیب، این گروه از محققان خشونت را به سه وجه معرفتشناسانه قدرت، خشونت و سلسلهمراتب تعمیمیافته خشونت طبقهبندی میکنند و برای تئوریزهکردن تعریف و برداشت خود از خشونت تأکید میکنند که باید موقعیتی را که خشونت در آن رخ میدهد، شناخت. منظور از موقعیت، نوع زیست، روابط اجتماعی و سیاسی و آثار آن بر خشونت است؛ زیرا خشونت در محیطهای مختلف به یک میزان گزارش نشده است. در بحث معرفتشناسی خشونت سه سؤال عمده مطرح است: ۱-چه چیزی بهعنوان خشونت تعریف میشود؟ ۲- چگونه تعاریف خشونت عملیاتی میشوند؟ ۳- در شرایط و موقعیتهای مختلف چه معنایی بر آنها مترتب است؟
بهطور معمول خشونت بر حسب افراد درگیر در آن به انواع فردی، خانوادگی، اجتماعی و ساختاری تقسیم میشود. خودکشی یا خودآزاری را خشونت فردی یا خشونت علیه خود نامیدهاند. گاه از خشونت فردی به آن نوع از خشونت که از سوی فردی علیه فرد دیگر انجام شود، تعبیر شده است. از این منظر خشونت فردی مثل قتل، شکنجه و تجاوز، استفاده از کلمات تحریکآمیز، تحقیر، اهانت و توهین و هر خشونت کلامیـزبانی که نیازهای اولیه و اساسی بقای انسان را تهدید میکند، در ردیف خشونت فردی قرار میگیرد. در خشونت فردی، بقا و حیات قربانی به خطر میافتد و به دنبال آن حتی نیازهای رفاهی محدود و مختلشده، نیاز به هویت تکوین نمییابد و در نهایت نیاز به آزادی محدود، توقیف، اخراج و به حاشیه رانده میشود.
خشونت فارغ از محل اقدام به آن، ویژگی قربانی، قانونیبودن یا غیرقانونیبودن و هر معیار دیگری میتواند سازمانیافته یا خودانگیخته باشد. خشونت سازمانیافته و برنامهریزیشده، سنجیده و مقید است و به نظر صاحبنظران ابزاری است برای تأمین منافع فردی و گروهی. اغلب خشونتهای جمعی و ساختاری، خشونت سازمانیافته هستند. خشونت حالت جبرانی و خودانگیخته، بهطور ناگهانی، برنامهریزینشده و تحت تأثیر ترکیبی از شرایط داخلی و خارجی رخ میدهد. خشونت خودانگیخته و جبرانی عملی است واکنشی و گفته میشود اغلب علل هیجانی و روانی دارد. در اغلب نظامهای حقوقی دو نوع خشونت سازمانیافته و خودانگیخته از یکدیگر تفکیک شدهاند و مجازات خشونت سازمانیافته بسیار شدیدتر از مجازات خودانگیخته است. خشونت سازمانیافته نوعی خشونت کنشگرانه است.
خشونت کنشگرانه آشکارا توسط یک کنشگر اعمال میشود. این نوع از خشونت مصادیق فراوانی ازجمله اقدامات جنایتآمیز و تروریستی داشته و با خشونت واکنشی و خشونت دفاعی یا مشروع متفاوت است. برخی بهصراحت تأکید میکنند «خشونت به مثابه اِعمال قانون و قانون به مثابه اعمال خشونت» است. گاه به خطا خشونت مشروع معادل خشونت ساختاری قلمداد میشود. بیشتر شارحان خشونت به یک جنبه بهشدت محدود از این پدیده که خشونت مستقیم و فردی است، اشاره میکنند؛ درحالیکه به نظر میرسد خشونت بینامونشان یا خشونت ساختاری مهمتر از همه انواع خشونت است. خشونت را گاه معادل بیعدالتی میدانند؛ پس خشونت جایی ظاهر میشود که انسانها تحت سلطه و نفوذ هستند. خشونت ساختاری در هر کنش یا رفتار که از خِرد یا فهم انسان جلوگیری میکند، وجود دارد. تعداد قربانیان خشونت ساختاری بسیار بیشتر از قربانیان خشونت مستقیم و فردی است.
خشونت در سازوکار واقعی همه نظامهای اجتماعی وجود دارد؛، زیرا هیچ توزیع عادلانهای از منابع وجود ندارد؛ بنابراین هرکجا بیماری قابل پیشگیریای وجود دارد (مثل وقوع شدید مرگومیر نوزادان، امید به زندگی پایین) که موجب مرگ و خشونت میشود، قطعا شواهدی از ناکارآمدی و بیعدالتی نیز ملاحظه میشود. برای مثال حاشیهنشینان دچار چالشهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری هستند و از ﺳﻮﻳی خشونت محیط ﺷﻬر اﺻﻠی را نیز دچار بسیاری از ﻣﺸﻜﻼت اجتماعی مانند ناامنی و نظایر آن میکند. در واقع حاشیهنشینی با جرم رابطه مستقیم و نزدیک دارد.
تنوع، ﺗﺠﻤﻞ و اختلاف فاﺣﺶ و گسترده طبقات اجتماعی ساﻛﻦ ﺷﻬرهای بزرگ هزینه و گراﻧی و سنگینی هزینههای جاری زندﮔی ﻣﻮﺟﺐ میﺷﻮد تا مهاجران غیرمتخصص که درآمد آنان کفاف زندﮔیشان را نمیدهد، بهمنظور برآوردن نیازهای ﺧﻮد دست به هر کاری -حتی غیرقانونی- بزنند. در چنین مناطقی به دلیل از بین رفتن ارزشهای انسانی کجرویهای اجتماعی به سرعت رشد میکند و اعمالی ﭼﻮن دزدی، اعتیاد، قاچاق، فحشا و خشونت خاﻧﮕی و نظایر آن گسترش یابد.
ﻋﻼوه بر اینها پیدایش زمینههای توسعه فعالیت در سوءمصرف ﻣﻮاد مخدر و نابسامانیهای کانون خانواده در مناطق حاشیهنشین از نتایج شوم مهاجرتهای شدید روستاییان به شهرهاست. حاشیهنشینی در چندین سال گذشته مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و زیستمحیطی فراواﻧی را در کلانﺷﻬرهای ایران به وﺟﻮد آورده است که ﺳﺒﺐ رشد و گسترش خشونتﻫای خاﻧﮕی نسبت به زنان و بهوﻳﮋه ﻛﻮدکان در مناطق فقیر و پاییندست جامعه به دﻻﻳﻞ مسائل ماﻟی، فرهنگی، وضعیت مسکن و ﻣﻮارد متعدد دیگر شده که پدیدهای رو به افزاﻳﺶ است.
با چنین ارزیابیای از مفهوم خشونت باید تأکید کنم آنچه در اصفهان رخ داده حتی نوک کوه یخ هم نیست. مردم ایران درگیر روابط ناعادلانهای شدهاند که هر لحظه از زندگی اغلب آنها را با خشونت همراه میکند. برای جستوجوی خشونت در جامعه کنونی ایران شما نیاز به میکروسکوپ ندارید. واقعه اصفهان در حیات زندگی روزمره همه ما در حال رخدادن است. مگر شما بهعنوان خبرنگار هر روز و در لحظه در معرض خشونت و تهدید قرار نمیگیرید؟ مگر شش دهک زیر خط فقر هر روز با افزایش تورم در معرض خشونت قرار نمیگیرند؟ وقایع اصفهان را در چنین بستری از خشونت میتوان توضیح داد.
پیشتر هم سابقه چنین رفتارهایی را داشتهایم. با انتشار فیلم درگیری، مسببان اول عذرخواهی کردند و بعد لوح تقدیر به فرد خطاکار داده میشد. انگار یک لجبازی وجود دارد؛ با این تعبیر موافق هستید؟
کاربرد مفهوم لجبازی برای این واکنش که اشاره کردید، به نظرم مناسب نیست. میتوان عنوان اجبار یا عادت را به کار برد. کاربرد زور در حوزه فرهنگی و اجتماعی به معنای شکست کامل در آن حوزه است؛ یعنی زمانی که برای دعوت به رعایت حجاب از زور استفاده میشود، به این معناست که این کار در حوزه فرهنگی شکست خورده و ما وارد پروژه قضائی و جنایی میشویم. به این معنی که نتوانستیم افکار عمومی را از لحاظ ذهنی و فکری متقاعد کنیم و برمیگردیم به اینکه از زور برای پیشبرد یک هدف فرهنگی یا اجتماعی استفاده کنیم که به معنای این است که در حوزه فرهنگی شکست خوردهایم.
به اصفهان بازگردیم؛ به نظر شما این ماجرای اخیر تیراندازی میتواند مرتبط به بیتفاوتی مسئولان اصفهانی نسبت به خشونتهای مشابه در اصفهان مانند اسیدپاشی باشد؟
پاسخم را در سؤال اول دادم. اساسا مسئله ایران است نه اصفهان. در ماجرای کولبری با اعمال رفتار غیر اقتصادی برای حل یک مسئله اقتصادی-اجتماعی مواجه هستیم. یا ادامه فعالیت گشت ارشاد. یا این رفتارها در حوزه اقتصادی؛ مثل ارز یا سکه و کنترل آن و صدها موارد مشابه؛ بنابراین پاسخ من به شما قطعا منفی است. در واقع رفتاری که در سراسر زندگی ما اعمال میشود، با جابهجایی یا اتفاقات خاص از بین نمیرود، بلکه جز با تجدیدنظرهای اساسی در سیاستها امکان کاهش آن وجود ندارد.
در ماجرای اصفهان دادستان اصفهان اصل واقعه را تأیید کردند و این در حالی است که نماینده اصفهان در مجلس این خبر را سیاهنمایی عنوان کرد. درحالحاضر شما فکر میکنید برای آرامشبخشی به شهروندان اصفهان چه باید کرد؟
میتوان گفت این واکنشها حاصل ارزیابی هرکدام از میزان کنترل وضعیت است؛ یعنی به نوعی یک دیدگاه این است که چنین رفتاری را در مقابل چشم مردم میتوان ادامه داد و بهاینترتیب وضع را به نحوی کنترل کرد، سیاستها را پیش برد و به اهداف رسید و دیدگاه دیگر میگوید رویکرد متفاوتی دارد.
آقای آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سؤالی در زمینه ناراحتی مردم از طرح صیانت گفته این ناراحتی اصلا مهم نیست! آقای مدنی این ارتباط یکطرفه را چگونه میتوان تعبیر کرد؟
منطق پشتیبان این نوع رفتارها و واکنشها در واقع ایدئولوژیای است که پشتیبان نظام فکری این افراد است. بهطور مشخص در چارچوب این ایدئولوژی انسان بهعنوان یک انسان از حقوق ذاتی برخوردار نیست، بلکه میزان حقوقی که به هر انسان تعلق میگیرد، متناسب با دوری و نزدیکیاش به سیستم فکری این افراد است؛ بنابراین زمانی که طرح صیانت با پشتیبانی چنین رویکردی طراحی میشود، کسانی که با آن مخالفت میکنند، به منزله مخالفت با آن تفکر است و به همین دلیل کسانی که با طرح صیانت زاویه دارند، اساسا گاهی حق زندهماندن هم ندارند. در واقع حق شهروندی آنها متناسب با نسبتشان با طرح صیانت معلوم میشود. اگر با طرح صیانت موافق باشند، از همه حقوق برخوردارند و اگر مخالف باشند بود و نبودشان نقش تعیینکنندهای در سیاستها ندارد.
نظر کاربران
ابزار زنده گیری خیلی زشته جالبه هیچ کاری هم نکرده طرف فقط سوار نمیشه
پاسخ ها
cath pole ابزار خیلی خطرناکیه برای حیوانش هم باید بلد باشی رگ میزنه بپیچه
گشت ارشاد هیچ وقت جواب نداده چقدر کشمکش با مردم
جالبه اون ابزارو از ون بیرون نمیاره کسی نبینه دور پای دختر انداخته خدا دوربین روگذاشت جلوش درست ای خدا
ایران داغون مسخره
این ابزار مصداق شکنجه اس در اتحادیه اروپا
خشونت رو به نسل ما کردند.برای شما هیچ خشونتی در کار نیست اینی که الان هست کاریکاتور چیزی بود که نسل سوخته ما با پوست و استخون درک کرد و جوانی و بچگیش رو باخت
خدا می بینه ظلم رو برای همین خشکسالی نکبت بدبختی به سر ایران میباره
توضیح جدیدشون میگن او تازه چوب نیست کیفه خوبه واضح مشخصه ابزار چیه
تو هفته شون یک هفته پیش میگن احترام تکریم مردم اینطوری
به نظر بنده طرح خروج از ایران رو برای دوستانی که از وضعیت ناراحتند ایجاد کنید و عوارض خروج نگیرید
پاسخ ها
همه از خداشون . مشکل ویزا گرفتن و اقامت نه عوارض
شماها که علاقه دارید دخالت کنید تو همه چی برید چرا مردم
خخخ میبینیم کی خارج میشه.. اینجا کشور ماست.. اقلیت پر سروصدا باید با اکثریت بسازه
1 میلیون کیلومتر برای 4 نفر؟
شماها برید خب اقلیت اید
اینجا'ایران''متعلق به همه ایرانی هاست'''دلیل نمی شود هر کس با عقیده شما مخالف هست'برود تا میدان برای شما اقلیت زورگو بازتر شود
زن باید شکایت کنه از همشون قانون هم پشتش باشه
ایران چی بود چی شد
بدترین موقعیت جغرافیایی زمان تاریخی بدنیا اومدیم
پاسخ ها
دقیقا منم هی هر روز دارم با خودم تکرار میکنم
پلیس نیستن همون نیروی انتظامی اند
پاسخ ها
بله.کی بو کیبود من نبودم.
مردم خشمگین عصبانی انتقامجو میشن روزی
خجالت اوره
پلیس نباید ابزار زنده گیری داشته باشه برای آتش نشانی
حالم بهم میخوره از هر لحظه زندگی در ایران
بعد جوج فلوید رو شب روز میلی نشون میداد
پاسخ ها
خدابیامرزه جرج فلوید که در صحنه بافشارکنه زانوی پلیس آمریکاخفه شدوبه قتل رسیدیااسلحه فلش بال فرانسوی که فقط ساخته شده برای درآوردن چشم معترضان جلیقه زردهای فرانسوی
8.57
تو مگه وکیل فرانسوی ها هستی فرانسه که رفیقتون بود چی شد بد شد ایران خودمون رو ببین فعلا
چرا 2030 خبر این فیلم رو نشون نداد مصاحبه نکرد با خاطی ها
یعنی هیچ قانونی برای برخورد با این خشونت و ابزار نیست
در غرب مردمشون پلیس می بینند پناه میبرن بهش حس امنیت میکنند ایران کاملا برعکسه
پاسخ ها
دیدیم توفرانسه چطورجلیقه زردهابه اسلحه فلش بال پلیس پناه میبردندتاپلیس فرانسه بزنه چشم صدهانفرازمردم فرانسه روازحدقه دربیاره وکورکنه
جالبه اون ابزار زنده گیرو سعی میکنه بیرون نیاره کار خدا بود فیلم بگیرن
اصلا نیازی به گشت ارشاد نیست دیگه همه که مانتو روسری دارند
cath pole ابزار خطرناکیه حتی برای حیوان ممکنه رگ قطع کنه سیمش باعث خونریزی داخلی بشه چکاریه
اصلا درست نیست خیلی زشته
همه کارا طرح هاشون میخ کشی عمدی روی اعصابه مردمه یهو دیدن خودشون رو گرفت
جمع کنید اون ارشاد مسخره تون رو
عدهایدوستدارندکشوررابهسمتطالبانی
شدنببرند
شهریاران بودوخاک مهربانان این دیار،مهربانی کی سرامدشهریاران راچه شد؟
عنابستاني هنوز تو مجلس
لاريجانيها هنوز پست دارن
من باور نمیکنم چون تو گرگان خیلی از خانمها علنا سر برهنه هستن وبلوز شلوار خیلی چسبان میپوشن پس چرا پلیس اینجا کاری نداره حتما بخاطر چیز دیگه ای این کار و کردن
پاسخ ها
کلی فیلم دیگه هست دروغ نگو
برای هر چی باشه حق چنین رفتاری رو نداره
تو 40 سال گذشته چقدر مردم بااین روش ارشاد شدن؟؟؟
به کمدی کلاسیک برنامه طنز از لاک تا جیغ خدا کاری ندارم!!!
آیا اساتید دانشگاه های علوم اجتماعی را نمی توان دورهم جمع کرد وعملکرد 40 ساله این روش را سنجید؟؟؟
اینکار مصداق بارز شکنجه است و باید بحال ما گریست که برای جرج فلوید یقه پاره میکنیم بعد با زنان سرزمین خودمون اینطور رفتار میکنیم .
گشت ارشاد فقط منبع پول وبرای اعوان وانصار
اونی که میگه ازاین مملکت برو مگه ایران ارث پدرشماست که میگید هر کی ناراحته بره
اشکال نداره کل ثروت مملکت رو محاسبه کنید هر کی خواست بره وظیفه شماست سهم اونو بدید بعد حق با شماست
مملکت مثل خانه و ارث و میراث پدری همه ملت و شناسنامه دار ایرانی هست نه حزب و گروه خاص
اینزنبرایحجاببازداشتنشدحکمقضائیداشت
خدای دختر ها یک جوری پوشش دارند که هیچ جای دنیا نداره بی بند باری جامعه را گرفته
پلیس ارشاد وای
ازماست که برماست..یه بارمردن به ازهرروز مردن..حداقل قرص سیانوری بدین ما بخوریم تاچنین صحنه هایی نبینیم..حالا خوبه کشور نیروی کارگر وکارهای سخت وسربازی ووهمه واسه مردم بدبخته..یه اقلیت ۵درصدی ثروت کشوروزور وقدرت دستشه..
خدا خدا میکنم فقط یبار به من گیر بدن تا ازشون درس عبرت بسازم واسه کل گشت ارشادا