۱۱۴۶۳۰
۷۹۶۰
۷۹۶۰
پ

اینترنت پرسرعت چی بخرم؟

این یک سوال همیشگی است: اینکه چه اینترنتی با چه سرعتی، از چه شرکتی و چند ماهه بخرید که رضایت تان را جلب کند. آیا هر چه پول بیشتری بدهید، لزوما اینترنت مناسب تری خریده اید؟ باید بگوییم خیر.

هفته نامه همشهری جوان: این یک سوال همیشگی است: اینکه چه اینترنتی با چه سرعتی، از چه شرکتی و چند ماهه بخرید که رضایت تان را جلب کند. اگر صرفا به یک اسم و برند معروف توجه کنید کافی است؟ آیا هر چه پول بیشتری بدهید، لزوما اینترنت مناسب تری خریده اید؟ باید بگوییم خیر. سرعت اینترنت در ایران در بین ۱۷۸ کشور جایگاه ۱۶۳ را دارد و ما با توجه به کیفیت و سرعتی که ارائه می شود، همین جوری گرانترین اینترنت دنیا را می خریم؛ بنابراین لازم نیست در همین وضعیت پول بیشتری برای آنچه که تبلیغات نشان می دهند خرج کنیم.

پس بهتر است اول خودمان را بشناسیم؛ اینکه چه رفتاری با اینترنت داریم و چه توقعی ازش. وقتی اینها را دانستیم، پای سه فاکتور اصلی وسط می آید. سرعت، حجم و قیمت. البته که کیفیت و شرکت ارائه دهنده خدمات هم مهم است.

در سبک زندگی این هفته سعی کردیم با در نظر گرفتن این ۳ فاکتور، آدم ها را دسته بندی کنیم و بعد ببینیم چه اینترنتی با چه هزینه ای مناسب چه تیپ آدمی است. شما هم اگر می خواهید بهترین اینترنت ممکن را با توجه به حساب جیب و نوع استفاده تان داشته باشید با ما همراه شوید.

توی اینترنت دنبال چی می گردید؟ به این سوال جواب بدهید و از منوی باز زیر مناسب ترین اینترنت بازار را انتخاب کنید.
 
اینترنت پرسرعت چی بخرم؟
چی بخرم؟ چرا بخرم؟

به طور کلی در ایران ۱۲ شرکت خدمات ای دی اس ال و سه شرکت خدمات وایمکس ارائه می دهند. در بین ای دی اس الی ها طی آخرین نظرسنجی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زمستان گذشته از مشترکین انجام داد، شرکت های شاتل، پیشگامان، پارس آنلاین و آسیاتک رتبه های اول تا چهارم را کسب کردند. شرکت مخابرات هم در این نظرسنجی دهم شد. ایرانسل، مبین نت و رایتل هم که خودشان منحصرا بازار وایمکس را در اختیار دارند.

البته با خواندن این همه اسم و رسم نگران نشوید. ما در بین همه خدمات و طرح های مختلف، کارآمدترین ها را دستچین کرده ایم. پیشاپیش دو نکته را بدانید که وایمکسی ها در بعضی از شهرها و نقاط مختلف پوشش ندارند که این نقاط از سایت یا اپراتورهایشان قابل شناخت است. مخابرات هم در صورتی که حجم بیشتری از حجم خریداری شده استفاده کنید، اینترنت تان را قطع نمی کند و خودش حجم اضافی را روی قبض تلفن منظور می کند.

از صبح که بیدار می شوید می روید دانشگاه و می توانید دربست در سایت دانشگاه بنشینید و به امور نتی بپردازید. از آنجا کلاس هایتان تمام شده یا نشده، راهی محل کار می شوید و جیبتان وصل می شود به آب کر اینترنت محل کار و تا خود شب درگیر کار هستید.

این وسط ها اگر قراری داشته باشید یا مصاحبت با رفیقی، به هر کافه و رستورانی که سر بزنید، وای فای رایگان دارند. با اینحال وقتی می رسید خانه نیاز دارید که گشتی در فضای مجازی بزنید و به عنوان آخرین کار قبل از خواب چک میل کنید. یا اینکه اساسا آنقدر درگیری هایتان زیاد است که نه می خواهید و نه فرصت این را دارید که روزی بیشتر از نیم ساعت برای اینترنت وقت بگذارید. فرقی ندارد چطور اما اگر توقعتان از اینترنت این است که نهایتا روزی یک ساعت را به خبرخوانی و کارهای شخصی با آن بگذرانید دلیل ندارد سوخت موشک به ماشین تان بریزید. نرم نرمک از دست راست برانید و به علائم پایین توجه کنید.
اینترنت پرسرعت چی بخرم؟

اوتول سواری روی باند پهن
خیلی دور نیست که نتوانیم به یاد بیاوریم. فناوری از نظر ما تازه ای را که بدون اشغال کردن خطوط تلفن با آن می توانستیم به اینترنت متصل شویم. برای ما که هنوز هم که هنوز است اینترنت پرسرعت و کم سرعت در عمل فرق چندانی با هم ندارند، همین اشغال نماندن تلفن و رهایی از بگو مگو با خانواده ها مهمترین مزیت ADSL ها محسوب می شد؛ اما اساس این فناوری چیست و چطور کار می کند که با وجود فناوری های جدیدتر هنوز هم بین ما محبوب است؟

چطور کار می کند؟

نامتقارن بودن در توصیف ADSL یعنی پهنای دو باندی که در این روش وجود دارد متفاوت است. از ۲۵ کیلوهرتز تا ۱۳۸ کیلوهرتز، باند پایین هستند که برای ارسال اطلاعات استفاده می شود. ۱۳۸ تا ۱۰۲۴ کیلوهرتز هم پهنای باند بالا، برای دانلود و دریافت اطلاعات. یعنی در این سیستم سرعت دانلود چند برابر سرعت آپلود کردن فایل است. در +ADSL۲ که آخرین نسل این فناوری است، این سرعت به ۲۴ مگابیت بر ثانیه می رسد.

چه تجهیزاتی می خواهد؟

دو نوع مودم دارند. بی سیم و سیم دار، در مودم وایرلس، روتر امواج را به صورت بی سیم در فضا پخش می کند و با گجت های مجهز به وای فای می توانید تا فاصله حداکثر ۵۰ متری به اینترنت متصل شوید.

چه کسانی استفاده کنند؟

ADSL ها بین کاربران خانگی ایران بیشترین محبوبیت را دارند؛ خصوصا اگر در منطقه ای زندگی می کنید که سیستم کابلی فرسوده نیست، ADSL ها می توانند انتخاب مناسبی باشند. هم هزینه شان نسبت به سیستم های بی سیم ارزان تر است و هم شرکت هایی که خدمات ارائه می دهند، بیشتر و متنوع ترند و بازارشان انحصاری نیست.
وای فای چیست؟ چه فرقی با وایمکس دارد؟

خطِ ویژه

وای فام برای عموم افراد حکم اسم مستعار تمام روش های بی سیم را دارد. مردم به هر امکان ارتباط آزادی می گویند وای فای. تصور اشتباه و رایج دیگر این است که وای فای را مخفف Wireless fidelity می دانند، در صورتی که وای فای یک نام کاملا مستقل و تجاری است. وای فای و وایمکس تا حدی مشابه هم کار می کند اما دقیقا یک نوع فناوری نیستند.

وای فای به نوعی فناوری پیشرفته بلوتوث است. دستگاه های مجهز به درگاه وای فای مثل رادیو عمل کرده و امواج رادیویی را دریافت می کنند اما تفاوت اصلی آنها در این است که این رادیوها قادر هستند اطلاعات به شکل صفر و یکِ دیجیتالی را به حالت امواج رادیویی تبدیل کنند و بعد منتقل کنند.

وای فای عمل ارسال و دریافت را روی فرکانس های ۲.۵ گیگاهرتزی یا ۵ گیگاهرتزی انجام می دهد و این اطلاعات لزوما داده هایی نیستند که شما از شبکه جهانی اینترنت بگیرید یا به آن ارسال کنید. بسته به نوع استاندارد، سرعت انتقال داده از ۱۱ تا ۳۰ مگابیت در ثانیه در انواع وای فای های متفاوت است و برد آن هم ۵۰ تا ۱۰۰ متر است که از نقاط ضعف اصلی و تمایز آن با وایمکس است.

چطور کار می کند؟

در اصل وای فای بدون هیچگونه ارتباط کابلی بین فرستنده و گیرنده کار می کند. ارتباط بین فرستنده و گیرنده از طریق فرکانس رادیویی صورت می گیرد. فرکانس رادیویی در یک طیف الکترومغناطیسی مشخصی برای انتشار اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد.

پایه و اساس هر شبکه بی سیم اکسس پوینت ها هستند، وظیفه اصلی اکسس پوینت ها انتشار سیگنال شبکه بی سیم است. کامپیوترها و دستگاه های دیگر این سیگنال را دریافت می کنند و از طریق اکسس پوینت از شبکه های محلی به شبکه (و اینترنت) وصل می شوند. در صورتی که وایمکس ها به شبکه های جهانی متصل می شوند.

چه ابزارهایی امکان اتصال به وای فای را دارند؟

ابزارهایی که قصد وصل شدن به شبکه وای فای را دارند، باید به تجهیزات اتصال به شبکه های بیسیم مجهز شده باشند، مثل کارت شبکه بی سیم. کارت شبکه بی سیم در لپ تاپ ها و تلفن های هوشمند به طور پیش فرض نصب می شود.

وای فای توسط ابزارها و برنامه های بسیار زیادی پشتیبانی می شود. از کنسول های بازی گرفته تا تلفن های هوشمند. همینطور تقریبا همه سیستم عامل ها هم از وای فای پشتیبانی می کنند. سازمان وای فای بعد از آزمایش و بررسی به ابزارهای وای فای اعتبارنامه وای فای می دهد و این اعتبارنامه به این معنی است که همه دستگاه هایی که این اعتبارنامه را داشته باشند قابلیت اتصال به همدیگر را دارند، فرقی هم نمی کند چه شرکتی سازنده دستگاه باشد.
و اما TD-LTE
فناوری TD-LTE در حقیقت آخرین نسل اینترنت ثابت است که اینترنت را به صورت بی‌سیم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این فناوری در مقایسه با سایر فناوری‌های اینترنت ثابت از جمله Dial-up، ADSL و WiMAX تجربه سرعت بالاتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد و محدودیت‌هایی مانند سرعت پایین، عدم امکان جابجایی مودم، محدودیت‌های ظرفیت در مراکز مخابراتی، و ... را بر طرف کرده‌ است.

نام TD-LTE از TDD-LTE گرفته شده است و مخفف عبارت Time Division Duplexing - Long Term Evolution می‌باشد. همان طور که از نام آن پیدا است، این فناوری بر پایه نسل چهارم اینترنت (۴G-LTE) می‌باشد. فناوری LTE یا تکامل بلندمدت، استانداردی جهت انتقال داده پرسرعت به صورت بی‌سیم می‌باشد. این فناوری به دو صورت FD-LTE و TD-LTE ارائه می گردد.

استاندارد FD-LTE که مخفف Frequency Duplexing است در توسعه نسل چهارم شبکه موبایل به کار می‌رود که با تقسیم پهنای فرکانسی، قابلیت دانلود و آپلود را برای کاربران به وجود می‌آورد. با این کار دانلود و آپلود همزمان برای کاربران امکان پذیر خواهد بود.

استاندارد TD-LTE که مخفف Time Duplexing است از تکامل فناوری TD-SCDMA به وجود آمده که در آن به جای تقسیم پهنای فرکانسی، دریافت و ارسال را بر روی یک پهنای باند فرکانسی و در بازه‌های زمانی متفاوت انجام می‌دهد. با این کار دیگر نیازی به باند محافظ بین بازه‌های فرکانسی دانلود و آپلود وجود ندارد و می‌توان از تمامی‌ظرفیت پهنای باند برای ارسال یا دریافت اطلاعات استفاده کرد. بنابراین سرعت ارسال و دریافت اطلاعات در این روش افزایش می‌یابد. همچنین می‌توان ظرفیت ارسال و دریافت را با کنترل بازه‌های زمانی تغییر داد.
اینترنت پرسرعت چی بخرم؟
نحوه استفاده از فناوری TD-LTE

برای استفاده از این فناوری، در حال حاضر شما می‌توانید از خدمات یکی از شرکت‌های ایرانسل یا مبین نت استفاده نمایید. البته در ادامه دیگر شرکت‌ها و اپراتورها نیز قصد ورود و ارائه این سرویس را دارند.

پس از انتخاب ارائه دهنده سرویس TD-LTE خود، شما نیاز به یک مودم و یک سیم کارت برای استفاده از این سرویس دارید. سیم کارت‌های ارائه دهنده این نوع سرویس خاص بوده و تنها قادر به دریافت و ارسال داده می‌باشند و قابلیت مکالمه با آن‌ها وجود ندارد. همچنین مودم‌های این سرویس‌ها نیز خاص می‌باشد چرا که باید هماهنگ با بازه فرکانسی باشد که شرکت ارائه دهنده سرویس TD-LTE در آن بازه کار می‌کند.

معمولا مودم و سیم کارت با هم و در یک پکیج در اختیار شما قرار می‌گیرد. پس از دریافت مودم کافی است از طریق کابل یا وای فای به آن متصل شده و از اینترنت آن استفاده نمایید. بسته‌های اینترنتی نیز در قالب حجم و سرعت متفاوت قابل دریافت و فعال‌سازی بر روی سیم کارت می‌باشند.

مودم ها معمولا نیاز به کانفیگ اولیه دارند که در صورت خرید در قالب پکیج، این تنظیم انجام شده است. همچنین برای انجام تنظیمات بیشتر، می‌توانید مانند مودم ADSL با زدن آدرس IP مودم و یوزرنیم و پسورد پیش فرض مودم که بر روی آن نوشته شده است، وارد صفحه مودم شده و سایر تنظیمات مانند تغییر نام SSID و پسورد وای فای مودم، محدودیت‌های دسترسی به مودم و سایر موارد را انجام دهید.

مطابق ادعای شرکت‌های ارایه دهنده، سرویس‌های اینترنت TD-LTE موجود در ایران قابلیت ارائه خدمات و ارسال و دریافت اطلاعات را تا سرعت ۴۰Mbps دارا می‌باشد. البته میزان سرعت دریافتی شما به موقعیت مکانی شما و تعداد دستگاه‌های استفاده کننده در محدوده شما نیز بستگی دارد. اما در صورت ارایه سرویس مناسب، در حال حاضر فناوری TD-LTE را می‌توان بهترین و سریع ترین فناوری دسترسی به اینترنت ثابت در ایران نامید که می‌توانید از آن استفاده نمایید.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج