جاباما
۱۱۲۳۰۲۳
۱۵۲۲۶۹
۱۵۲۲۶۹
پ

درمان چسبندگی روده | علائم و روش های تشخیص انسداد روده چیست؟

چسبندگی روده چه علائمی دارد؟ علل دچار شدن به این بیماری کدام است؟ آیا می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد؟ در این مطلب با این بیماری و نحوه درمان چسبندگی روده آشنا شوید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در شکم هر فردی رخ دهد و خطراتی را به همراه داشته باشد، چسبندگی روده است. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که مسیر روده‌های کوچک یا بزرگ مسدود شده و یا به نوعی چسبنده شود. این مشکل سبب می‌گردد که حرکت غذا در روده‌ها با مشکل روبه‌رو شود و در نتیجه آن مشکلات بزرگ‌تری از جمله زخم روده را با خود به همراه داشته باشد. از آن جایی که تشخیص این اختلال با انجام آزمایشات چندان ساده نیست، پزشک برای تشخیص آن ملزم به لمس شکم و گوش دادن به صدای حرکت روده‌هاست. برای تشخیصات بهتر می‌تواند سی تی اسکن، کلونوسکوپی و یا عکس برداری اشعه ایکس از شکم انجام دهد.

شاید برایتان سوال باشد که درمان چسبندگی روده چگونه است؟ و یا چگونه می‌توانید از ابتلا به چسبندگی روده پیشگیری کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با چسبندگی روده، علائم آن، علل ابتلا به آن، راه‌های پیشگیری از ابتلا، اختلال‌های ناشی از چسبندگی روده و درمان چسبندگی روده با شما در میان بگذاریم.

درمان چسبندگی روده | علائم و روش های تشخیص انسداد روده چیست؟

 

چسبندگی روده چیست؟

 

مسدود شدن مسیر روده‌های کوچک و بزرگ را چسبندگی روده می‌نامند. این اختلال سبب می‌گردد که عبور غذا از روده‌ها با مشکل مواجه شود و به صورت طبیعی انجام نپذیرد. روده بزرگ اندامی است که ابتدا غذای نسبتا هضم شده را از معده انسان می‌گیرد و پس از هضم آن را تحویل روده بزرگ می‌دهد. روده بزرگ نیز فضولات باقیمانده را به سمت راست روده هدایت می‌کند. در شرایطی که روده افراد با انسداد یا چسبندگی روبه‌رو شود، دفع مدفوع و یا گازهای داخل روده دشوار می‌گردد. که این برای بیمار بسیار آزاردهنده خواهد بود.

علاوه بر افراد بزرگسال، کودکان و نوزادان نیز می‌توانند به چسبندگی روده مبتلا شوند. این اختلل معمولا به سرعت تشخیص داده نمی‌شود و همین موضوع سبب می‌گردد که بیماری خطرآفرین‌‎تر شده و عوارض سخت‌تری را با خود به همراه داشته باشد. اگر مواد غذایی بیش از حد در روده انباشته شوند، ممکن است در روده بیمار باکتری ایجاد شده و حتی احتمال پارگی روده‌ها را نیز بالا ببرد.

در صورتی که تشخیص این بیماری به موقع انجام شود و تحت مراقبت پزشکان و متخصصان قرار گیرید، درمان چسبندگی روده می‌تواند کاملا موفقیت آمیز باشد و خطر جدی برای شما در پی نداشته باشد. دقت داشته باشید که در انتخاب پزشک متخصص دقت کافی را به خرج دهید تا درمان شما به بهترین نحو ممکن انجام پذیرد.

چه عللی می‌توانند سبب ابتلا به اختلال چسبندگی روده شوند؟

یکی از مهم‌ترین عللی که می‌تواند سبب گردد فرد به چسبندگی روده دچار شود، انجام جراحی‌های مربوط به شکم است. به هنگام انجام این جراحی‌ها ممکن است برخی از اندام‌های داخلی مانند کیسه صفرا و آپاندیس برداشته شوند که در این صورت ممکن است روده فرد با چنین اختلالاتی روبه‌رو شود. دیگر عاملی که به هنگام جراحی شکم می‌تواند سبب چسبندگی روده شود، تماس بافت‌های داخلی بدن با موادی از جمله گاز و دستکش‌های جراحی است. لخته‌های خون نیز در صورت عدم شستشو می‌توانند چسبندگی روده را در پی داشته باشند.

فارغ از جراحی‌های شکمی، علل دیگری نیز می‌توانند موجب ابتلا به اختلال چسبندگی روده شوند. برخی از اصلی‌ترین علل به شرح زیر می‌باشند:

  • التهابات آپاندیس
  • عفونت‌های زنان
  • عفونت‌های شکمی
  • مصرف مواد مخدر
  • مصرف برخی داروهای ضد اسهال
  • مصرف برخی داروهای شیمی درمانی
  • فشردگی بیش از حد مدفوع

اگرچه ممکن است این علل همیشه و برای تمام افراد موجب چسبندگی روده نشوند، اما تا حد امکان سعی کنید از آن‌ها بپرهیزید و در صورت ابتلا به این اختلال، سریعا نسبت به درمان چسبندگی روده اقدام نمایید.

درمان چسبندگی روده | علائم و روش های تشخیص انسداد روده چیست؟

چسبندگی روده با چه علائمی همراه است؟

شاید حالا برایتان سوال باشد که این بیماری را چگونه می‌توانید تشخیص دهید و نسبت به درمان آن اقدام نمایید. در پاسخ باید بگوییم که در بسیاری از موارد ، سبندگی روده با نشانه‌ها و علائم خاصی همراه نیست. اما شایع‌ترین علامت این اختلال، شکم دردد است. یعنی شما به محض داشتن درد مزمن و بیش از حد شکم باید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک پس از انجام آزمایش‌های لازم اختلال موجود در شکم‌تان را با شما در میان بگذارد. برخی از اصلی‌ترین علائم چسبندگی روده، که شما پس از مواجهه با آن‌ها باید نسبت به درمان چسبندگی روده اقدام نمایید، به شرح زیر می‌باشند:

درمان چسبندگی روده | علائم و روش های تشخیص انسداد روده چیست؟

  • گرفتگی پیاپی عضلات شکم
  • نفخ بیش از حد
  • ورم‌های بیش از حد شکم
  • استفراغ
  • یبوست
  • اسهال
  • ناتوانی در دفع گاز یا باد شکم
  • تب
  •  تومور یا سرطان روده و معده
  • فتق
  •  خشک شدن دهان

در صورت مواجهه با هر یک از علائم گفته شده باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا وجود این اختلال در روده‌هایتان، مشکلات بزرگ‌تر و خطرناک‌تری را به همراه نداشته باشد. این مشکلات علاوه بر افراد بزرگسال ممکن است در کودکان نیز وجود داشته باشد. در صورت مواجهه با این علائم در کودکان به پزشک اطفال مراجعه نمایید.

درمان چسبندگی روده چیست؟

پیش از مشخص شدن روش درمان چسبندگی روده، پزشک متخصص، شما را به خوبی معاینه می‌کند و میزان چسبندگی روده را مشخص می‌نماید. از سویی لازم است که دلیل ایجاد اختلال نیز مشخص شود. پس از مشخص شدن تمام این نکات، روش درمانی معین می‌شود. در صورتی که مشکل چسبندگی روده چندان حاد و جدی نباشد، پزشک متخصص می‌تواند اختلال را با دارو و دادن استراحت به روده‌های شما حل نماید. برای استراحت روده‌ها لازم است چند روز مواد غذایی از طریق تزریق داخل وریدی وارد بدن شود.

اما در صورتی که چسبندگی روده‌ها اختلالی جدی باشد، نیاز به جراحی فوری خواهد داشت. یکی از راه‌های جراحی برای درمان چسبندگی روده، وارد کردن لوله‌ای از طریق بینی یا مقعد به روده‌هاست تا چسبندگی را درمان نماید. سه جراحی اصلی دیگر برای درمان چسبندگی روده به شرح زیر می‌باشند:

  • لاپاراسکوپی
  • قطعه‌برداری از روده بزرگ
  • قطعه‌برداری از روده کوچک

حتما برای انجام این جراحی‌ها به یک متخصص خبره مراجعه نمایی تا روند درمان شما به بهترین شکل ممکن انجام شده و به سرعت بهبودی خود را بازیابید.

۱.درمان دارویی چسبندگی روده

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، درمان چسبندگی روده با روش‌های مختلفی امکان پذیر است که درمان دارویی یکی از آن‌ها.معمولا درمان دارویی در مواقعی که بیماری هنوز پیشرفت نکرده است مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرایند درمانی آن طولانی‌تر است.برای استفاده از داروهای مخصوص این بیماری باید با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

۲.درمان جراحی چسبندگی روده

در موارد پیشرفته‌تر،درمان‌هایی دارویی و سنتی جوابگو نخواهند بود برای همین تنها راه برای درمان چسبندگی روده جراحی است.در جراحی انسداد روده  قسمتی که بسته شده  برداشته می‌شود و به مرور زمان  بهبود میابد .

۳.درمان طب سنتی چسبندگی روده

با وجود پیشرفت علم در حوزه پزشکی،استفاده از طب سنتی هنوز بین بسیاری از افراد مرسوم و جوابگو است.درمان چسبندگی روده نیز یکی از خزاران بیماری‌هایی است که می‌توان آن را با طب سنتی درمان نمود.البته باد توجه داشت استفاده از رئوش‌های سنتی باید کاملا مطمئن زیر نظر افراد متخصص صورت گیرد تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود.

چگونه می‌توانیم از ابتلا به چسبندگی روده پیشگیری کنیم؟

بدیهی است که یکی از راه‌ها برای پیشگیری از دچار شدن به این اختلال، دوری کردن از عللی است که می‌توانند سبب چسبندگی روده شوند. به طور کلی می‌توان گفت که پیشگیری از این مشکل، بسیار دشوار است. البته با راه‌هایی از جمله درمان فتق، مصرف غذاهای غنی از فیبر، نوشیدن مایعات زیاد، ورزش کردن و به طور کلی داشتن رژیم غذایی مناسب می‌توانید احتمال ابتلا به این اختلال را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

درمان چسبندگی روده | علائم و روش های تشخیص انسداد روده چیست؟

چسبندگی روده چه اختلالات دیگری را می‌تواند به همراه داشته باشد؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، اختلال چسبندگی روده می‌تواند عوارض بسیار زیادی داشته باشد و مسبب بوجود آمدن اختلالات دیگری نیز شود. ناباروری در زنان یکی از مهم‌ترین عوارض چسبندگی روده می‌باشد. از همین رو نیز درمان چسبندگی روده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ادامه یافتن چسبندگی روده می‌تواند سبب گردد که سوراخی در روده کوچک یا بزرگ شما بوجود آید که این سوراخ زخم روده نامیذه می‌شود. بوجود آمدن این سوراخ سبب می‌گردد که محتویات داخل روده به داخل حفره شکم بریزد و در این ناحیه عفونتی به نام پریتونیت ایجاد شود.

 

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج