اعطای تسهیلات با نرخ ۱۰٪ به دارندگان پایانه های فروشگاهی

ثبت نام کنید
۱۰۶۶۶۴۲
۵۹ نظر
۵۰۱۴
۵۹ نظر
۵۰۱۴
پ

خطراتِ اجرای طرح برجامیِ مجلس برای ایران

سفیر پیشین ایران در انگلستان ضمن تاکید بر این نکته که در صورت عملیاتی شدن طرح مجلس احتمالا شاهد فعال شدن مکانیسم ماشه توسط اروپایی ها خواهیم بود، در خصوص هدف یا اهداف مجلس در پیش کشیدن این طرح اذعان داشت که طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، چه با هدف انتخابات ۱۴۰۰ و در اختیار گرفتن کرسی پاستور بوده، چه با هدف دیگیری در شرایط کنونی منافع کشور را تامین نخواهد کرد.

پایگاه خبری - تحلیلی دیپلماسی ایرانی، پیرامون حاشیه‌سازی‌های اخیر در مورد تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس با سید جلال ساداتیان، سفیر پیشین ایران در انگلستان و تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفتگو کرده است.

خطراتِ اجرای طرح برجامیِ مجلس برای ایران

سید جلال ساداتیان:

* بدون شک بر خلاف ادعای نمایندگان که معتقدند طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، نه تلاشی برای خروج از برجام، بلکه برای حمایت از آن و وا داشتن طرف های برجامی به انجام تعهدات خود است، طرح مذکور در بیرون این پالس دیپلماتیک و سیاسی را مخابره خواهد کرد که جمهوری اسلامی ایران در اقدام جدی، ذیل گریز هسته‌ای به دنبال خروج مستقیم از برجام است. چرا که تک تک مفاد به خصوص ماده یک تا پنج طرح مذکور که باید از طرف دولت و سازمان انرژی اتمی به مرحله اجرا درآید قطعاً به معنی خروج از برجام تلقی خواهد شد.

* با توجه به این نکته و نیز واکنش طرف های برجامی در چند روزی که از تصویب دو فوریت، تصویب کلیات آن و تاییدیه نهایی شورای نگهبان می‌گذرد، شاهد هستیم که این طرح مجلس نگرانی های جدی را در آنها به وجود آورده است. حتی کشوری مانند روسیه نیز اکنون به شدت نگران از اجرای این طرح و به دنبالش تبعات منفی سیاسی و دیپلماتیک آن است.

* بنابراین قطعاً اگر تا ۲۶ آذر ماه دولت یا سازمان انرژی اتمی هر اقدامی برای به اجرا درآوردن مصوبات این طرح داشته باشد می‌توان فضای دیپلماتیک نشست پیش رو را به شدت تحت الشعاع قرار دهد. البته همانگونه که اشاره کردم این مسئله به این مهم بستگی دارد که دولت تا زمان برگزاری نشست چقدر در اجرای مفاد طرح مذکور پیش رفته است و تا چه اندازه مصوبات را به مرحله اجرا در آورده است. اما در یک نگاه واقع بینانه به نظر من تک تک مفاد این طرح به قدری تند و رادیکال است که اجرایی شدن حتی یک مصوبه این طرح می‌تواند فضای دیپلماتیک کنونی را به شدت متشتت کند و عملاً مذاکرات برجامی به محاق بکشاند.

خطراتِ اجرای طرح برجامیِ مجلس برای ایران

* واقعیت آن است که محمد جواد ظریف هم مانند حسن روحانی با مفاد این طرح مخالف است، چرا که وی هم بر این باور است که در شرایط حساس کنونی اجرایی کردن مفاد این طرح می‌تواند فضای دیپلماتیک که با روی کار آمدن جواد می‌تواند به آرامش و ثبات برسد را دستخوش تغییر خواهد کرد. لذا رئیس دستگاه سیاست خارجی با طرح این مواضع و سخنان سعی کرده از از یک سو یک نگرانی را در اروپایی ها و آمریکا برای تعجیل در عمل به تعهدات برجامیشان به وجود آورد و در عین حال این نگرانی را هم مرتفع کند که مفاد این طرح در صورتی که اروپایی ها و آمریکا به تعهدات برجامی خود عمل کنند به مرحله اجرا در نخواهد آمد. یعنی ظریف یا این سخنان تومان یک هشدار و یک رفع نگرانی را به طرف های مقابل داده است.

* در میدان عمل و در واقعیت به نظر می رسد که اگرچه در ظاهر با این طرح اکنون توپ در زمین اروپا و آمریکاست، اما قطعاً واشنگتن و تروئیکای اروپایی در زمین مد نظر ایران بازی نخواهند کرد، بلکه واکنشی را نشان خواهند داد که تهران مجبور به عقب نشینی، نه تنها از این مفاد طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، بلکه عقب‌نشینی از گام های کاهش تعهدات برجامی خواهد شد. به عبارت دیگر اگر تهران مصمم و مصر به انجام مفاد این طرح باشد قطعاً طرف های اروپایی برجام( آلمان، فرانسه و انگلستان) و نیز روسیه و چین نیز در یک اقدام مشترک در جبهه ایالات متحده آمریکا قرار خواهند گرفت و با توجه به حساسیت بالایی که از جانب اروپایی ها در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد قطعاً با هرگونه اقدامی مبنی بر اجرایی کردن مصوبات این طرح زمینه شکل گیری اجماع جهانی، هم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم شورای حکام به وجود خواهد امد و در نهایت اروپایی‌ها توپ را به زمین ایران خواهند انداخت.

خطراتِ اجرای طرح برجامیِ مجلس برای ایران

* چون قطعاً مکانیسم ماشه را فعال خواهند کرد و تمام شش قطعنامه پیشین و تحریم های مربوطه اعمال خواهد شد. در این صورت دیگر حق وتوی روسیه و چین هم ارزشی ندارد و پرونده فعالیت های هسته ای ایران دوباره به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد. هر چند که با توجه به واکنش اولیانوف بعید است که مسکو و کرمیلن هم بخواهند بر خلاف اجماع جهانی در حمایت از تهران اقدامی انجام دهند.

با این تحلیلی که شما ارائه کردید آیا این ظن و گمان وجود ندارد که مجلس یازدهم از اساس و به عمد به دنبال بالا بردن حساسیت طرف های برجامی تا مرز فعال شدن مکانیسم ماشه و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت است تا از این طریق زمینه بازگشت بایدن به برجام و مذاکرات احتمالی مختل شود. به هر حال هر فردی با اندک شناخت از تحولات دیپلماتیک به خوبی به تبعات به شدت مخرب اجرای این طرح واقف است، چه رسد به نمایندگان مجلس؟

من نمی خواهم به تخریب مجلس یازدهم بپردازم. به هر حال همانگونه که در قانون جمهوری اسلامی ایران مصوب شده است مجلس توان و اختیار ورود به هر موضوعی را دارد و بنا به صلاح دید خود می‌تواند در قالب طرح و یا لایحه دولت، قوانینی برای مدیریت هرچه بهتر کشور وضع کند. اما به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط حساس کنونی و نیز با توجه به اینکه ابعاد فعالیت های هسته ای ایران یک مسئله فراقوه‌ای است و باید در یک نگاه کلان و جایی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا شورای عالی امنیت ملی در خصوص آن تعیین تکلیف شود و با تدبیر و منویات مقام معظم رهبری پیش رود، آنچه که به نظر می‌رسد در یک هفته گذشته، ذیل تصویب دو فوریت و کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است تابع برخی خط دهی های سیاسی، حزبی و جریانی در داخل باشد. چون این طرح در این شرایط اساساً فراتر از نیازمندی های واقعی کشور است و گامی در جهت تقویت قوه مجریه، به خصوص وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی نیست.

بلکه این طرح از سوی نمایندگان مجلس بیشتر با هدف مختل کردن مذاکرات و بر خلاف منافع ملی به دولت ابلاغ شده است. پیرو این نکت واقعیت آن است که این طرح منافع ملی کشور را با تهدید مواجه خواهد کرد. چون دونالد ترامپ درطول دوران ریاست جمهوری خود با اقدامات متعدد و متنوع از خروج از برجام گرفته تا اعمال سیاست فشار حداکثری و پیگیری تحریم های تقریباً بی سابقه علیه جمهوری اسلامی ایران و فشار به جامعه جهانی برای ایجاد اجماع بین‌المللی علیه تهران بر آن بود که تهران در یک اقدام انتحاری و خارج از عقلانیت دیپلماتیک اقدام به خروج از برجام کند، اما به هر حال کشور توانست با یک مدیریت و با وجود مشکلات متعدد و فراوان، شرایط را پیش ببرد و دونالد ترامپ را در این مسئله ناکام بگذارد.

اکنون که در روزهای پایانی دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ قرار داریم و به نظر می رسد با روی کار آمدن بایدن فضای دیپلماتیک قدری مثبت شود، این طرح می تواند همه چیز را به هم ریزد. حال در راستای نکته شما این که نمایندگان به عمد و در یک همزمانی معنادار با تحولات منطقه ای و بین المللی کلیات این طرح را تصویب کردند و با عجله تاییدیه شورای نگهبان را گرفتند و آن را به دولت ابلاغ کردند تا مفاد آن اجرایی شود یا خیر، جای سوال و اما و اگر دارد. لذا این طرح، چه با هدف انتخابات ۱۴۰۰ و در اختیار گرفتن کرسی پاستور بوده، چه با هدف اینکه دولت را در چند ماه پیش رو در زمینه دیپلماسی و مذاکره ناکام بماند تا به توفیقی دست پیدا نکند یا هر هدف دیگری که پشت کشیدن این طرح، تصویب کلیات آن و ابلاغش به دولت وجود داشته باشد، در شرایط کنونی منافع کشور را تامین نخواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گرونی وبیکاری جوونها ازدواج نمی کنن کشور فساد رو برداشنه

      پاسخ ها

      • بهلول

        کار مجلس درسته....4ساله داریم با گرونی ها مردگی میکنیم نه زندگی...اگه قراره جنگ بشه بشه...مرگ یبار شیون یبار...دوتا رییس جمهور اومدن 16سال عمر ایران و ایرانی رو به فنادادن...بسه دیگه

      • بدون نام

        خیلی خطرناکه حسن، اگر اتفاق بیوفته حتما دلار میشه پنج هزار تومان؟ جمع کنید بابا این بساطو .
        دیگه کسی رای نمیده

      • بدون نام

        و اینها حاصل مذاکره و باج دادنه

    • علی

      ببینید اینکارها پیش زمینه انتخابات و کشوندن مردم در خرداد پای صندوق رأی
      حالا اقتصاد و وضعیت روح و روان مردم هر چی شد شد
      مهم بقای.......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رای بی رای

      • بدون نام

        آقا از برجام خارج شید
        ...

    • Aa

      مجلسی که فقطبه دنبال منفعت گروه یا جناح خودش باش اخرش این میشه که کل مصلحت جامعه رو به فنا میدن

      پاسخ ها

      • یاران

        الکی !

      • بدون نام

        دقیقا"

    • بدون نام

      مجلس یک کار درست انجام داده باشه همینه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نماینده ها فقط به فکر منافع خودشان هستند نه دلسوز مردم

      • بدون نام

        اگر تمام مجالس گذشته و حال یک کار درست انجام داده باشند همینه.
        امید به موفقیت مذاکره برجامی با بلیدن هم وعده سر خرمن است.

      • بدون نام

        مجلس حداقلی

      • سعید

        بخدا که حرف حق زدی

      • بدون نام

        مجلسی که با رای حداقلی تشکیل بشه بیش ا ین ازس انتظاری نیست.مجلس بیسوادان.

    • بدون نام

      پس چیکار کنیم بریم باهاشون برجام ۲ رو ببندیم ۵ سال بعد دوباره برسیم به همین نقطه اینبار بدون توان هسته ای و نوشکی.از کجا معلوم باز زیر توافق بعدی نزنن؟؟!

    • م.م

      سلامدجناب آقای سفیر7سال کشورهای اروپایی وامریکایی کشوررابه نابودی کشیدند ...

    • یاعلی

      آمریکا واروپا ونوچه هاشون هرغلطی توانستندانجام دادنددیگرهیچ غلطی نمیکنندبه نظرحقیر،مجلس بهترین کارراانجام داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بشین به حقارتت برس، بهترین کار کدومه؟ باورت شده اینا برای ملت کار درست بکنن

    • بدون نام

      هیچ دلیلی ندارد دولت این طرح را اجرایی کند مشخص است نمایندگان مجلس از روزی که در صندلی‌های سبز رنگ نشستند از استیضاح وزیران گرفته تا تهدید استیضاح رئیس جمهور همه و همه کارشکنی بوده است آقای روحانی و دولتش مقتدر باید در مقابل این نظرات افراط گرایانه مجلس بایستندو این توطئه علیه دولت است و مردم ایران همه پشت سر رهبری و پشت رئیس جمهور ایستاده اند و اجازه نخواهند داد کسانی که سواد سیاسی ندارند و با دنیا نمی توانند تعامل کنند انقلاب را به خطر بیاندازند

    • بدون نام

      مطمئن باشید این آخرین تیر خلاص نیست که مجلس به دولت شلیک می‌کند تا پایان این دولت شاید ده ها طرح مخرب دیگری در این زمینه مطرح شود ولی اگر کسی دو هزار سواد سیاسی داشته باشد می داند که این طرح چقدر مخرب است و می داند که چقدر دنیا را در مقابل ایران متحد می کند و اون موقع است که از سر ذلت و خواری باید مذاکره کنیم نه از روی قدرت و اقتدار و این هم نتیجه افکاری که اصلاً سیاست بلد نیستند

    • بدون نام

      مثلا الان ماشه فعال بشه چه فرقی می کنه؟

    • بدون نام

      خودتون نمیفهمید چی میگید از یه طرف میگید این مجلس برا ۱۴۰۰ این طرح رو ریخته از یه طرف میگید طرح بدیه خوب اگه بده که نباید برا ۱۴۰۰ خوب باشه پس شما چرا ناراحتید ...

    • بدون نام

      فکر می‌کنم مجلس باید جای قانونگذاری باشد نه جای تسویه حساب‌های شخصی حالا یک عده ای در انتخابات شکست خوردند و ایده‌های اصلی جمهور کینه به دل دارند روا نیست که همه مردم ایران را تنبیه کنند مردم از این طرح به شدت نگرانند مجلسی که حتی به منویات مقام معظم رهبری هم توجهی نمی کند حضرت آقا اخطار دادند که در این شرایط نباید باهمدیگر درگیر شوند بلکه باید اتحاد اتحاد اتحاد سر بدهند که رمز پیروزی ایران اسلامی است

    • ح

      این نمایندگان خود خوانده راچندکلاس سیاست خارجی وحقوق بین الملل آموزش دهید

    • 9002

      عیب نداره مجلس ۵درصدیه

    • بدون نام

      سلام مگر میشه مشت گرگ باور کرد نه هرگز

    • بدون نام

      قانون مصوب بایداجراشود.

    • ؟

      دوست عزیزمطالب جنابعالی رامطالعه نمودم بدون توجه به درست یانادرست بودن ان نتیجه ای که قبلا گرفته بودم مجددا تائید شدکه کمترمسئولی هست که بفکرکشورباشدوحتی بفکرخودشان هم نیستند وکشوررانمیتوان بالجبازی اداره کردهمینطورکه همه اگاه وباوجودشان احساس میکنندظاهرا حل مشکل ازدست بشرگذشته وفقط خدابایدرحم بکندانشاالله

    • بدون نام

      تحریم به نفع اوناست وبه ضرر ملت بدبخت.... خدا لعنت تون کنه

    • محمد

      .... دیگه اینو همه میدونن برجام جز ضرر چیزی برای مردم نداشت. بالاتر از سیاهی رنگی نیس. باید پس از این همه فشار به ایران بتونیم حقمونو از دنیا بگیریم. بیخود مردم رو از جنگ نترسونید. همش به بهانه ی جنگ میخوان از مردم به نفع سیاست های خودشون امتیاز بگیرن. ....

    • بدون نام

      خوب تو که سالها آب ودون انگلیس و خوردی نبایستی نمکدان بشکنی

      پاسخ ها

      • کمال

        خواهشن شرایطی ایجاد شود که هم مقاله نویس وهم نماینده گان مجلس منافع ملت را در نظر داشته باشند

      • ناصر

        سلام مجلس خوب و با اقتدار به این میگند

      • مملی

        کاسب تحریمی فکر کنم تو

      • محمد

        هر جور که مشکل مملکت حل شود مثل تحریم ها و مشکل جوانها خوب است

    • کارمند

      ....
      بجای اینکه فکر کم کردن مشکلات مردم باشد با اینکار مردم را ضربه فنی کرد

    • بدون نام

      ببینید برجام چی کار کرده با ما ، با اینکه اروپا و آمریکا ازش خارج شدن ولی ما حق خارج شدن نداریم...این همه ذلت و خواری برای هیچ

    • بدون نام

      گمونم این عکسهامربوط به سریال مدرسه پیرمردهاست

    • سعید

      بابا بی خیال تر از من نیست ولی بخدا قلبم به درد میاد وقتی این حرف ها رو میبینم بابا از چی میترسید مگه وقتی در برجام بودیم چه اتفاقی افتاد حتی در دوره اوباما چه چیزی حاصل شد که الان تویه دوره بایدن انتظار دارین ...

    • بدون نام

      آدمهای که با رای ده درصدی وارد مجلس شده اند چه توقعی میشه داشته باشیم.

    • بدون نام

      خراب هرچه خرابش کنی باز هم خرابس .

      پس به حساب شما دست رو دست گذاشت دیگر کاری نمیشه کرد و به پر قبای ا وپا و امریکا بر میخوره .مگه اوضا از این بدتر هم میشه دیگه . دست مجلس درد نکند اتفاقا کاری کارستان کزد که هم اروپا و امریکا حساب دستشان بیاد و هم ارزل اوباش داخلی به نادونی خود اندکی پی ببرن

    • بدون نام

      مجلس مزخرف

    • بدون نام

      من رای نمیدهم

    • سید

      این مجلس بیسوادترین ادمهای تاریخ را به خود دیده ...

    • بدون نام

      توسرشون بخوره این برجام بجز دستبند زدن بر دست ایران چه حاصل دیگه ای داشته لطفا شفاف اطلاع رسانی کنید تا نتایح برجام رابفهمیم ما که چیزی جز گرانی و کمبود ندیدیم ....

    • بدون نام

      دیروز خبری در مورد سیاستهای مغرضانه دولت در مورد مرغ وتحویل نگرفتن عمدی مرغ از مرغدارها پخش شد که واقعا به این نتیجه رسیدم که تمامی مشکلات دست خوده دولته

    • بدون نام

      هیچ خطری نداره.بخدا شروع کنید به کار هسته ای رو رونق بدید غرب وامریکا التماس مزاکره میکنن از خودتون ضعف نشون بدید باختیتش

    • بدون نام

      برجامی که آمریکا مثل آب خوردن زد زیرش و اروپائیها عملا هیچ کاری نکردن و فقط ایران ملزم به انجام مفادش هست و بهد از اینهمه سال و وضعیت کشور حتی نباید بگه من در صورت ادامه کارهاتون ملزم به اجرای اون نیستم به درد لای جرز دیوار میخوره،یا زنگی زنگ یا رومی روم درسخوندههای غرب و ترسوها مذاکره کنند میشه این.

    • بدون نام

      اینهاهمه اش فیلم بازی کردنه، قصه کارتون تام و جری است..

    • کلاه خود قاضی

      خوب وقتی بابرجام وبی برجام رفتار اروپائی ها یکی هست چرا مادست مای خودمان را ببندیم لااقلازیک جهت به فعالیت علمی خودمان برای برطرف کردن نیازهای هسته ای ادامه می دهیم

    • ایرانی

      حالا که هفت سال گذسته یه ماه دیگه هم روش کمی دیگه صبر کنید اگر بر جام شد بدنام آنگاه هر تصمیمی بگیرید هر چند چشمم آب نمی خورد اینم روش اگر آمریکا اروپا اسرائیل خطری احساس نکنن یا منفعتی نداشته باشن بر جام هر گز

    • جعفر عبافروش

      چقدر حرف میزنید.....
      مثل مردم باشید و دندون صبر روی جگر بگذارید....
      این دولت اگر برند مرخصی و مسافرت، حال مردم خوب میشه...
      ....

    • بدون نام

      به نظر می‌آید آقای محسنی دوست مهاجری اصولگرای اصلاح شده نگران نباشد؛ کسی نگران نیست. مثل اینکه وضعیت چند سال اخیر به مذاق آقایان خوش آمده است.

    • بینام

      دوستانی که مخالفن اگه تو این چندسال برجام حاصلی داشت مطمئن باشین بازم نتیجه میده.

    • بی جناقها

      دراین موردخاص درودبرمجلس نشینان

    • محمد

      هرجور که مشکل مملکت حل شود مثل تحربم ها و مشکل جوانها خوب است

    • سیداحمد شريفي

      سلام من یک کارکر هستم ولی با این اقدام مجلس مخالف هستم چون کشور ما دیکر از بابت اقتصادی ووضع نابسامان معیشتی تحمل یک جنک ویرانکر راندارد وظیفه مجلس در حال حاضر این است که قانونی وضع کند تا این گردش اقتصاد بهتر شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج