۱۰۲۷۹۳۸
۷۹ نظر
۵۴۹۰
۷۹ نظر
۵۴۹۰
پ

اعتراض به معامله زنان در خوزستان با هشتگ

مخالفت با تلاش برای ثبت دو رسم قدیمی بالا گرفته است، به زنان گرفتار این رسم، «پاخونی» گفته می‌شود و همین برای ثبت نشدن این رسم کافی است.

روزنامه شهروند - الناز محمدی: موسسه مردم‌نهاد آوای زنان ریحانه اهواز: قوه قضائیه وعده رسیدگی داده، اما ما خواستار اعلام نظر قاطع هستیم مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان: با ثبت خون بس موافق نیستم؛ به زنان گرفتار این رسم، «پاخونی» گفته می‌شود و همین برای ثبت نشدن این رسم کافی است.

اعتراض زنان خوزستانی به ثبت ملی «خون‌بس» ‏

بین زنان خوزستانی هنوز رسم است که وقتی از همسر یا خانواده‌اش، بدی می‌بینند به آن‌ها ‏می‌گویند: «مگر من پاخونی‌ام؟» سوال به رسمی قدیمی میان عشیره‌های عرب، بعضی خاندان‌های لر ‏خوزستان و تعدادی دیگر از استان‌ها مثل لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، فارس و کهگیلویه‌وبویراحمد ‏برمی‌گردد؛ به آنچه به «خون‌بس» و «فصل» معروف است. دو رسم قدیمی که برای تمام‌شدن ‏دعوا‌های بین‌طایفه‌ای و مسائلی مانند قتل در میان قبایل وجود داشته و براساس آن، زنی از طایفه قاتل ‏به طایفه مقتول داده می‌شود و عرب‌ها به این زنان «فصلیه» می‌گویند. ‏

حالا یک خبر تازه در این‌باره از راه رسیده است: تلاش برای ثبت ملی این دو رسم قدیمی که به گفته ‏فعالان اجتماعی و اداره میراث فرهنگی خوزستان دیگر تقریبا منسوخ شده است. یک ماه پیش صادق ‏جعفری چگنی، رئیس دادگستری شوش در فراخوانی در فضای مجازی، «فصل» و «خون‌بس» را دو ‏اثر فاخر اجتماعی و میراث معنوی و ناملموس دانست و فرهیختگان استان خوزستان را دعوت کرد که ‏برای ثبت ملی این دو رسم تلاش کنند.

بعد از آن، موسسه مردم‌نهاد «آوای زنان ریحانه اهواز» که تنها ‏موسسه غیردولتی است که در استان خوزستان درحوزه زنان فعالیت می‌کند، شروع به اطلاع‌رسانی در ‏این باره کرد و در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواست که به مسأله ورود کرده و این پرونده را متوقف ‏کند. پویش مخالفت با ثبت این دو رسم، میان زنان خوزستانی کم‌کم طرفدار پیدا کرد و تعدادی از آن‌ها در ‏فضای مجازی با زدن هشتگ #من_فصلیه_نمی‌شوم و #من_خون‌بس_نمی‌شوم، مخالفت‌شان را با این ‏موضوع نشان دادند.

حرف رئیس دادگستری شوش، اما همان است که بود؛ او چهارروز پیش در این‌باره ‏گفته که فرهنگ صلح و سازش در میان مردم شهرستان شوش با عناوین و آداب و رسوم خاص ریشه در ‏تاریخ اجتماعی منطقه دارد و به همین دلیل برای احیا و رسمیت‌دادن به این سنت و معرفی به مراکز ‏علمی و تحقیقاتی و تصمیم‌ساز قانونی برای بهره‌گیری، درخواست ثبت سنت حسنه «فصل و ‏خون‌بس» در فهرست میراث معنوی و ناملموس ارایه شده است‎.

به گفته او، دادگستری شوش شعبه ‏ویژه‌ای راه‌اندازی کرده و با استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و بزرگان این شهرستان، در حل‌وفصل ‏پرونده‌های سنگین عملکرد موفقی داشته، به‌طوری که نزدیک به ۱۵ پرونده طی یکی دو‌سال گذشته که ‏بیش از ۲۰‌سال طول کشیده و سه چهار مورد از آن‌ها پرونده قتل بود از طریق صلح و سازش حل ‏و فصل شده است: «با ثبت سنت فصل و خون‌بس بنا داریم از این سنت در توسعه قضائی، عدالت، ‏امنیت پایدار و ارتقای سرمایه اجتماعی استفاده کنیم. بنا بود همایشی ملی در اسفند ماه ۹۸ با استان‌های ‏همجوار برگزار کنیم که به دلیل کرونا متوقف شد‎. ‎‏» ‏

اعتراض زنان خوزستانی به ثبت ملی «خون‌بس» ‏

از ١٠‌سال پیش تاکنون این پنجمین‌بار است که درخواست ثبت‌ملی رسم خون‌بس مطرح شده و با ‏اینکه آخرین‌بار، مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی، در پی اعتراض یونسکو به موضوع، آن را ‏متوقف کردند، حالا رئیس دادگستری شوش به ایرنا گفته: «این یک نگاه تنگ‌نظرانه به موضوع ‏است که بخواهیم مسأله را حقوق‌بشری کنیم. فرهنگ مردم خوزستان خیلی غنی‌تر از این است، اما ‏متأسفانه بعضی مواقع ریشه‌ها از یادمان می‌رود، این رسم برای این بوده که مانع ادامه خونریزی ‏شود، شما با هر وسیله‌ای جلوی خونریزی را بگیرید، مانعی ندارد، ضمن اینکه ایرادات این رسم به دلیل ‏تأثیر شرایط اجتماعی، اکنون برطرف شده، به‌طوری که در پرونده‌های قتلی که حل‌وفصل کردیم، به ‏هیچ‌وجه چنین چیزی مطرح نشده است‎. ‎‏» ‏

ثبت خون‌بس، بازتولید خشونت است

عاطفه بروایه، مدیر موسسه مردم‌نهاد «آوای زنان ریحانه اهواز»، اما این حرف‌ها را عجیب می‌داند. او به ‏‏ «شهروند» خبر می‌دهد که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه نامه این موسسه در مخالفت با این ‏موضوع را خوانده و به او خبر داده‌اند که این نامه در حال پیگیری است: «ما خواستار ‏جواب رسمی و قاطع هستیم. خبر سخنان آقای چگنی هنوز در سایت شورای حل اختلاف ‏استان وجود دارد. درخواست ثبت‌ملی خون‌بس، بازتولید خشونت علیه زنان است.

قربانیان این رسم، ‏متعلق به نسل‌های قبلی زنان خوزستانند و هنوز از آن رنج می‌برند. اینکه از طرف یک زیرمجموعه ‏قوه‌قضائیه هم بیان شود، خشونت را ادامه‌دار می‌کند. من عرب هستم و می‌دانم که تا حد زیادی این ‏قضیه در بین عرب‌ها از بین رفته. آن‌قدر این عمل شنیع بوده که خود قبایل خودجوش به این نتیجه رسیده اند که کنارش بگذارند. حالا ریاست دادگستری یکی از شهرستان‌ها می‌گوید باید ثبت شود، چون موجب حل ‏نزاع بوده است.» بروایه معتقد است تشکیل خانواده با چنین اکراه و زیر سن قانونی، امری باطل است: ‏‏ «دختری داشته‌ایم که ٦ماهه بوده و برایش تعیین شده بود که بزرگ شود و همسر کسی بشود. آیا آن ‏زمان او قدرت تصمیم‌گیری داشته است؟ زنانی را داشتیم که برای این رسم، زن چندم مردان می‌شدند.» ‏

او درباره تفاوت «فصل» و «خون‌بس» می‌گوید: «فصل از فیصله‌دادن می‌آید. در قدیم به دلیل نبودنِ ‏قانون و، چون امور توسط شیوخ گردانده می‌شد، دیه‌ای تعیین می‌شد. آن دیه را مردم قبیله‌ای که ضرر ‏زده بودند، پرداخت می‌کردند و قضیه حل می‌شد. خون‌بس هم درباره زنانی بود که آن‌ها را به عقد مردی از ‏قبیله‌ای که کسی را کشته بودند، درمی‌آوردند تا ماجرا تمام شود. ما به هر دو اعتراض داریم. زمانه این ‏مسائل تمام شده و نباید به این مسائل بها داده شود. این سنت حسنه نیست، قبیحه و سیعه است‎.

بروایه می‌گوید، رسمیت‌دادن قانونی به چنین مسائلی، آن‌ها را بازتولید می‌کند آن‌هم در استان‌هایی مانند ‏خوزستان که موضوعاتی مثل قتل‌های ناموسی هنوز وجود دارد و فرهنگ‌سازی در این‌باره کم است: ‏‏ «نیاز به خرد جمعی در این‌باره داریم. نباید اتفاقی را که چندوقت پیش برای فاطمه برهی افتاد و قربانی ‏قتل ناموسی شد، از یاد ببریم. فاطمه برهی اولین دخترعرب قربانی قتل ناموسی بود که اسم و عکسش ‏منتشر شد.

جا‌های دیگر این موضوع ممکن است طبیعی باشد، اما بین عرب‌ها نداریم. همیشه این زنان در ‏سکوت کشته شده‌اند. فاطمه نمادیاز ساختارشکنی زنان عرب بود. او در نتیجه ازدواج اجباری فرار ‏کرده بود و می‌دانست کشته می‌شود. با جانش ساختارشکنی کرد.» بروایه از قصد موسسه برای ‏برگزاری یادبودی برای فاطمه، کنار رود کارون، جایی که به دست همسرش کشته شد، خبر می‌دهد. ‏

اعتراض زنان خوزستانی به ثبت ملی «خون‌بس» ‏

‏ ‏مسئولان اداره میراث فرهنگی استان خوزستان تا همین چهار روز پیش در این‌باره واکنشی نشان نداده بودند تا اینکه احمدرضا حسینی بروجنی، معاون میراث فرهنگی خوزستان موافقت با پرونده ثبت «فصل و خون‌بس» را رد کرد و گفت این پرونده نیاز به بررسی دارد: «هم‌اکنون درخواستی از دادگستری شوش مبنی بر ثبت آیین «فصل و خون‌بس» در فهرست آثار ملی ناملموس دریافت شده و قرار است اطلاعات لازم جمع‌آوری تا در شورای ثبت مطرح شود.

با توجه به اصرار دادگستری شوش برای ثبت این رسم، پیشنهادم این بود که بحث «خون‌بس و فصل» را از همدیگر جدا کنیم. می‌توان خیلی از موارد حل‌وفصل نزاع‌ها مثلا نشست و توافق بر سر مشکلات زمین یا آب و املاک را برای ثبت بیاوریم، ولی اینکه یک‌نفر شخص دیگری را بُکُشد و بعد جلسه بگیرند و بگویند برای اینکه خون قطع شود، دختری از فلان طایفه بگیرند و بدهند به فلان پسر، این پسندیده من هم نیست، این ازدواج نشانه اجبار است که نقض حقوق زنان را پیش می‌کشد.»

حالا حکمت‌الله موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان به «شهروند» می‌گوید شورای ثبت آثار استان هنوز این موضوع را بررسی نکرده و تصمیمی برای آن نگرفته است. او می‌گوید با ثبت ملی «خون‌بس» موافق نیست چرا که طبق این رسم، حقوق زنان مخدوش می‌شود: «رسم خون‌بس از قدیم بین عرب‌ها و بختیاری هاوجود داشته است. بعضی معتقدند این یک آیین دیرباز است و با توجه به آثار حل اختلاف، باید ثبت شود، اما از این بابت که این سنت جاری و زنده نیست، این نظر هم وجود دارد که دلیلی بر ثبت آن نیست.»

او می‌گوید زنانی که با رسم خون‌بس به همسری مردان قبیله دیگری درمی‌آمدند، در این خانواده احترام چندانی نداشته‌اند: «این زنان حرمت زیادی نداشته‌اند و نگاه خوبی به آن‌ها نمی‌شد، حتی نزد همسر. از این منظر، ثبت این سنت ممکن است بازخورد خوبی نداشته باشد. در خوزستان به این زنان، پاخونی گفته می‌شود و ببینید شرایط‌شان چطور بوده که هنوز هم وقتی زنی با خانواده همسرش مشکل پیدا می‌کند، می‌گوید مگر من پاخونی‌ام که این‌طور رفتار می‌کنید؟ ممکن است خیلی آثار وجود داشته باشند، ولی به وجود آورده‌اش نام خوبی نداشته باشد و اثر او را ثبت‌ملی کنند، اما آیین و سنت‌ها متفاوتند. برای ثبت آیین‌ها، آن‌ها باید همخوان با مسئولیت‌ها و علاقه‌های مردم باشد.»

رسم‌های ثبت‌نشده

این میان کسانی هم هستند که طور دیگری به ماجرا نگاه می‌کنند. نسرین جودکی، کارشناس ارشد مردم‌شناسی به «شهروند» می‌گوید امانتداری در مردم‌شناسی مهم است. ما اجازه نداریم به هیچ فرهنگی برچسب خوب و بد بزنیم، بلکه تنها باید آن را در جایگاه فرهنگی ببینیم که در گذشته کارایی داشته است: «آدابی مثل «خون‌بس» در گذشته کارکرد مصالحه داشته و جلوی خونریزی بیشتر را می‌گرفته، اما سرانجامِ آن مبادله یک انسان است؛ قربانی‌کردن یک زن.

این آداب در زمان‌های دور در جامعه‌ای بدون قانون اجرایی می‌شدند و در روزگار امروز، قوانینی بدوی به حساب می‌آیند. ثبت چنین آدابی از این نظر قابل اهمیت است که به ثبت بخشی از تاریخ می‌انجامد. نمی‌توان تاریخ و فرهنگ گذشته را حذف کرد، حتی اگر با نگاه قضاوت‌گرانه بد باشند. نمی‌توانیم بگوییم که چنین فرهنگی هیچ‌وقت در این سرزمین نبوده است. چه بسا هنوز در بعضی مناطق وجود داشته باشد. با این‌همه همین حالا آداب و رسوم گوناگونی در خوزستان زنده است که هنوز در فهرست میراث معنوی کشور جایی پیدا نکرد‌ه‌اند.» از نگاه این مردم‌شناس ثبت‌ملی آدابی، چون فصل و خون‌بس، سبب اجرای دوباره و ماندگارشدن این فرهنگ نخواهد شد، هرچند با توجه به حساسیت مسأله حقوق بشر باید برای آگاه‌سازی جوامع بومی باورمند به چنین رسومی، برنامه‌ریزی کرد.

اعتراض زنان خوزستانی به ثبت ملی «خون‌بس» ‏

ثبت‌ملی آیین خون‌بس درحالی مطرح شده که در خوزستان، رسم‌های فراوانی وجود دارند که از نظر مردم‌شناسان قابلیت ثبت‌ملی دارند. جودکی که خود سرپرست و محقق پروژه‌های ثبت «گاگریو» (مویه و شروه‌خوانی زنان بختیاری) و «یاری‌گری سرباره» (آیین همیاری خانواده‌ها در زمان عزا) در فهرست آثار ملی بوده، می‌گوید: «یاری‌گری سرباره فرهنگ زیبایی است که با نگاه قضاوت‌گرانه می‌توان صفت «فاخر» به آن داد. زندگی امروزی، جامعه را از یاری‌گری دور کرده، اما اتفاقا تعاون، همکاری و یاری‌گری همان فرهنگی است که به آن نیاز داریم. در گذشته نوع دیگری از یاری‌گری در نخلستان‌ها باب بود که هنوز زنده است. خوزستان مملو از نخلستان است و مردم در فصل چیدن خرما و باروری درخت نخل به هم کمک می‌کنند. این نوع یاریگری، اما هنوز به ثبت‌ملی نرسیده است.»

مراسم «دایره» هم رسم ثبت‌نشده دیگری است: «در روز عاشورا و تاسوعا نذر می‌کنند که اگر به مرادشان رسیدند، یک نخل بکارند. این رسم در ١٠٠‌سال گذشته برپا بوده است؛ به اعتقاد باورمندان این فرهنگ، این نخل، نوعی درخت مراد است و میوه‌اش خاصیت شفابخشی دارد. به‌علاوه نخل نذرشده همیشه در امان است و کسی آن را قطع نمی‌کند و تکرار چنین نذری با کاشتن نخل، به نفع زمین و مردم است.» به گفته او، شمار زیادی از میراث‌های معنوی زنده و درحال فراموش‌شدن هنوز ثبت نشده‌اند؛ مثل کارآوا‌هایی که در نخلستان‌ها، درحال ساخت صنایع دستی و کار‌های مختلف، کار با آوازخواندن همراه می‌شود.

این خبر با واکنش کاربران در فضای مجازی روبه‌رو شده است:

اعتراض زنان خوزستانی به ثبت ملی «خون‌بس» ‏

اعتراض زنان خوزستانی به ثبت ملی «خون‌بس» ‏

اعتراض زنان خوزستانی به ثبت ملی «خون‌بس» ‏

اعتراض زنان خوزستانی به ثبت ملی «خون‌بس» ‏

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 11/5 ميليون

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    بیخود نیست از این استانهایی که نوشتید اینهمه مهاجرت میکنن استانهای دیگه

    پاسخ ها

    • بدون نام

      مگر شما شیعه ی علی و محمد نیستید؟محمد بود ک زنده ب گور کردن دختران را قطع کرد
      شما داعشی هستید

    • بدون نام

      گلم وقتی کار نیس چیکار کنن؟ تازه خیلیا از استان های دیگ میان کار میکنن ب بومی کار نمیدن معلوم نیس از کجا پیام میدی نفست از جای گرم بلند میشه

    • بدون نام

      مهاجرت می کنند و فرهنگشون رو هم میارند با خودشون

    • بدون نام

      مشکل مردم این استانها بیشتر سر زاد و ولد زیاد هست هز خانواده رو میبینی پنج شش تا بچه داره بعد هم میگی کمتر زاد و ولد کنید برمیخوره میگن خدا روزی میده ...خوب الان هم از مردم دیگر انتظار نداشته باشید برید بشینید خدا روزی بده
      خدا قبل روزی دادن میپرسه بهتون عقل هم دادم چرا اکبند نگه داشتید

    • بدون نام

      اینکه با ازدواج به اختلاف دو قوم پایان بدیم چه اشکالی داره؟

    • عباس

      دوست عزیز مهاجرت مردم دلیل بیکاری بوده است که به بومی هیچ توجی نمیشود.واین سیاست غلطی است که برای مردم مظلوم خوزستان گرفته شده است

  • بدون نام

    #حقارت_معنوی

    پاسخ ها

    • بدون نام

      کیا می شن مسئول

  • بدون نام

    کوته نظری است از روشی که حقوق انسانی گروهی از افراد جامعه را دربرنمیگرد به عنوان ثبت ملی یاد کرد واقعا از تحصیل کرده رشته حقوق بعیده

    پاسخ ها

    • بدون نام

      این مسئله بد بیان شده. ازدواج یک مرد و زن از هر دو فامیل که باعث خویشاوندی میشه چیز بدی نیست

  • بدون نام

    چرا میگید زنان خوزستان؟اینها عرب هستن . ماهایی که عرب نیستیمو چرا با اینا قاطی میکنید؟

    پاسخ ها

    • بدون نام

      اینها هم هموطن ما هستن اگر رسوم بد و ظالمانه ای هست باید کمک کنیم در از بین بردن آنها

    • بدون نام

      یادت نره همین عربها زمان جنگ چقد بدبختی کشیدن

    • بنام قانون

      اینا اینا راه ننداز ما از این رسمو رسومات نداریم ولی با زنان خوزستان یکصدا میشیم مشکلی که از طریق جهل برای زنان کشورم درست میشه مشکل منم هست..

    • بدون نام

      من یک خوزستانیِ غیرِعرب هستم. اما میجنگم برای زنانِ کشورم.

    • رضا

      قربونت برم این رسم توی طوایف لر وبختیاری واستانهایی مثل فارس ولرستان وبویر احمد و....وجود داره برو یکم سواد یاد بگیر

    • بدون نام

      بخاطر اینکه همین ادمای عقب مانده با شاهکارهاشون در اخبار شناخته میشن و ما خوزستانیها با اینهمه معرفت و شخصیتی که پدرمادرمون زحمت تربیتشو کشیدن ابرومون بخاطر یک مشت عقب مانده میره و اسممون بد در میره . باید اینهارو از بقیه جدا کرد بعد مشکلشونو حل کرد

    • بدون نام

      این رسم بین عرب هم منسوخ شده گرچه ودربین عشایر لر و بختیاری هم هست

    • بدون نام

      اصلا تو تاریخی تو خوزستان داری

    • بدون نام

      فقط عربهای خوزستان اینجوری نیستن لرهاش هم همین آداب و رسوم و دارن

    • امیر

      ازادبت مشخصه عرب نیستی

    • بدون نام

      هر جا ساختار قبیله ای باشه از این رسوم وجود داره.برو بین طوایف لر و کرد و بلوچ تا ببینی

  • بدون نام

    آیینهای بد باید به تاریخ سپرده شوند خیلی از رسوم هستن که باعث شادی وسرورند وحتی حسنه اونارو به ثبت برسونید اشکها وزجر وبدیها را از جامعه باید پاک وبه فراموشی بسپارند

  • بدون نام

    واقعا یعنی چی ثبت ملی بشه؟اصلا رسم اعرابه برای چی باید برای ایران ثبت بشه؟

    پاسخ ها

    • ما که رفتیم و لی

      تو کجا زندگی میکنی اطلاعات عمومیت بیشتر کن بعد نظر بده

    • شین

      ور طوایف لر بخصوص چهارمحال شدت بیشتری داره محض اطلاع

    • بدون نام

      عربا خودشون خجالت کشیدن ثبتش نکردن. اونوقت این خائن های کاسه داغ تر از آش می خوان ثبتش کنن

  • بدون نام

    تا زمانی که مردان رییس و مدیر هستن اوضاع همینه !

    پاسخ ها

    • بدون نام

      موقع مهریه گرفتن خوب بلبل زبونی میکنین ولی اینجور جاها مردا بدن؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      مگر درمقابل ازار و اذیت مردها جز مهریه چیز دیگه هم دارند زنها؟که تازه موقع طلاق مردها با کلی تهدید همان روهم نمیدن

    • بدون نام

      مهریه حق زنه واگر مهریه نباشه مردها چهل تا زن میگیرند

    • بدون نام

      کاربرد 19:49

      امروزه اکثر مردها حاضر نیستن حتی یک زن هم داشته باشن حالا چه برسه به اینکه بخوان چهل زن داشته باشن
      دوما : داشتن چند زن ، دیگه تو قصه هاست مردان نسل های گذشته معمولا چند زن اختیار میکردن
      پس اگه مهریه باشه و مرد هم مرد زندگی باشه ولی زن قصد سواستفاده را داشت اونوقت چی؟ آیا مردی مهریه داره که به اجرا بذاره

  • آوا

    چرا برای هر رسمی اسم استان را می آورید .بهبهانیا همچین رسمی نه داشته اند و نه دارند.

  • بدون نام

    من خوزستانی هستم تاخالا این رو نشنیده بودم و احتمالا فقط بین روستاییها بوده . ولی میخوام بدونم حالا گیریم یه رسمی هم بوده . چرا مسووله گفته باید ثبت ملی بشه؟کسی جرات داره ازش توضیح بخواد؟

  • بدون نام

    چقدر خوبه که گفتید . ما لر آبادانی هستیم هیچوقت نشنیدیم اینو ولی شاید بعضی طایفه ها یواشکی انجام میدن. کاش فقط در حد یه مطلب اعصاب خورد کن نباشه و یکی پیگیری کنه......

    پاسخ ها

    • بدون نام

      ما که اهل جاهای دیگه نیستیم بارها از زبان خوزستانی ها شنیدیم شما چطور نشنیدید

  • بدون نام

    خجالت بکشید از احیای چنین رسوم ظالمانه ، الان دوران احیای قانون هست همین را قاطعانه اجرا کنید تا امنیت به این استانها برگردد چرا میخواهید بخشی از زنان را قربانی خطای مردان کنید ، زن وسیله نیست یک انسانه،

  • بدون نام

    متاسفانه هر چی زمان میگذره به جای پیشرفت کردن در حال پسرفت کردن هستیم.خود اعراب با گذشت زمان بسیاری از اداب و رسوم غلط رو که ریشه در جهل و نادانی داشت رو اصلاح کردن.ما آریایی هستیم از نسل کوروش کبیر.داریم به کجا میریم؟ زمان کوروش ارزش فراوانی برای زن قائل بودن.حتی ارتفاع پله های قصرهارو کم میساختند تا خانوم ها برای بالا رفتن از پله ها هیچ سختی رو احساس نکنند.یه کم به خودمون بیایم.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      ایران آریایی خیلی وقته مرده برادر من زور الکی نزن

  • بدون نام

    پیغمبر اسلام هم نظر دخترش در مورد ازدواجش با شخصی مثل علی ع را جویا شده بود و این مسئله بسیار مترقی بود در دوران جاهلیت و دختر کشی آن دوران
    حال چگونه هست در این دوران قانون مداری از یک عده صدای دورا جاهلیت به گوش می‌رسد آنهم مثلا تحصیل کرده ی حقوق

    پاسخ ها

    • بدون نام

      تو مگه اونجا بودی؟

  • بدون نام

    واقعا شرم اوره

  • بدون نام

    واقعا مسخره است پس زنده بگور کردن دختران هم باید ثبت میشد

  • وفاق ملی

    اینجور رفتارها و ازدواجهای اجباری در اسلام حرامه..
    لا اکراه فی الدین..
    در ازدواج رضایت طرفین شرطه.. وگرنه از نظر دینی حرام و باطله
    حالا میخوان رسمیش هم بکنند!!!

    پاسخ ها

    • بدون نام

      خخخخخ

  • سلامات اهوازی

    من عرب هستم ازطایفه ی اصیل و باافتخار سلامات ما توی طایفمون همچین رسمی رو تاکنون نداشتیم ونداریم
    پدرمن وکیل وپدر بزرگم قاضی بوده،همیشه امور طایفه ی ما به طور قانونی اجرامیشدن،لطفا همه رو جمع نبندین
    برای اشخاصی که درتلاشن چنین رسم مسخره ای رو ثبت ملی کنن رسما متأسفم وازخدا براشون طلب شفای عاجل دارم

  • مینا

    والا ما که تو استان بختیاری همچین چیزی ندیدیم حتی نشنیدیم

  • بدون نام

    واقعا که وحشتناکه. اگه این موضوع ثبت بشه، زنده به گور کردن دختران! ازدواج زیر سن قانونی و... هم کم کم رواج پیدا می کنه. واقعا شرم بر چنین مردان بی غیرتی!!

  • گ

    چرا اسم تمام استان رو خراب میکنید.
    این رسم و رسومات فقط در عرب زبان های خوزستان است.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      لرها هم دارن

  • بدون نام

    چه جاهلانه
    فقط باید فرار کرد

  • درخشان

    احساس غرور می کنم وقتی تلاش موسسه ی ریحانه اهواز رو خوندم.... انقدر رسم زیبا داریم حالا چرا خونبس ،فقط می خوایید آبروی ما خوزستانی ها رو ببرید

  • بینام

    این رسم عرب الان حتی اروپا هم به رفاه دختر سعودی نمی رسه من که تو ایلام هستم تو روستا ها همچین رسمی هست کاری که اون ها هزاران سال پیش کردند آریایی با فرهنگ الان میکنه

  • بدون نام

    قرن بیست ویک و برده داری همچنان پابرجاست..

  • اااااا

    همین آقایی که این حرف رو زده آیا حاظرِ اگه خدای نکرده در بین بستگان و اقوامش درگیری و قتلی رخ داد، خواهر یا دخترش رو به عنوان خون‌بس یا فصلیه به طرف مقابل بده؟ دست بردارید از این کوته‌فکریها
    واقعا متاسفم برا افرادی که دارن به عصر جاهلیت برمیگردن

  • سعید

    عجب ملتی هستین اگه بدونید چه اتفاقی واس زنان میفته اصلا فکرش هم به ذهنتون خطور نمیکرد لر و عرب نداره من این رسم که بجای سنت به آن میشه گفت برده داری زنان حالا در برده داری شاید برده دار دلش برای برده بسوزد ولی در این سنت زن رو به چشم طرف آشنای نزدیک قاتل عزیزش میبیند

  • بدون نام

    حق وحقوق این زنان مظلوم رابدهید.ثبت ملی پیش کشتان

  • بدون نام

    سلام این رسم دیکه منسوخ شده قبلا ب صورت خیلی کم در خوزستان و شهرها دیگه بوده ولی الان چنین چیزی نیست

  • بدون نام

    این آقایونی که دم از صلح و سازش میزنن و میگن رسم خوبیه باید ثبت بشه،هرجا دعوای قبیله ای دیدن زن و دختر و مادر خودشون و لطف کنن تقدیم کنن ثواب داره،صلح میشه،مشکلات حل میشه

  • شقایق

    سرتونو بذارید از شرم بمیرید مسئولین
    خیلی رسم فاخری بود زندشم میخوان نگهش دارن
    والا چارصباح دیگه اگه ملت بهش عمل کردن نباید بهش اعتراض کنید بلاخره ثبت ملی شدست!!

  • بدون نام

    این رسم خیلی وقته که انجام نمیشه پس علکی شلوغش نکنید فقط بین لر و بختیار مونده عه او نا هم از عرب ها تقلید کردن

  • بدون نام

    من هم فصل شنیده بودم تو عربا هم خونبس تو یه جاهایی از لرها ولی مال خیلی وقت پیشه و چیزی نیست که باعث افتخار باشه و بخواهیم تکریم کنیم و زنده نگه داریم ظلم به حقوق اولیه یک زن هست مردی یه خرابکاری کرده و خواهر یا دختر یا دیگر بستگانش باید تاوان پس بدن واقعا مسخره است

  • بدون نام

    مهم نیست خوزستانی هستیم یا نه. حتی مهم نیست زنیم یا مرد. ما انسان ها یک فطرت داریم. در قران بارها و بارها از مساوی بودن منزلت و مقام زن و مرد صحبت شده. هیچ کس و هیچ کس حق نداره برای هیچ چیزی هیچ انسانی را قربانی کنه. حالا به هر اسم و عنوانی. من از مسوولینی که پیگیر این قضیه هستند خواهشمندم اول یک بار هم مه شده قران را با معنی بخوانید. در ضمن در یکی از ایات قران ذکر شده که پیامبر هم انسانی مثل شماست که یا می میره یا کشته میشه، ایا می خواهید به جاهلیت قبل برگردید؟

  • بدون نام

    زنان خوزستان،زنان ایران نیستن؟خجالت نمیکشین سند حماقت تونو ملی میکنین؟؟؟
    میراث دردناک ناملموس رو چرا باید ملی کرد؟؟؟تو قرن ۲۱به عصر جاهلیت بر میگردین؟حتی اگه تو یه روستا این رسم باشه،باید حذف بشه،باید باهاش مبارزه کرد.........

    پاسخ ها

    • بدون نام

      اگر میخوان ثبت کنن باید ثبت بشه به نان خود شما و مردم استانهایی که همچین آداب و رسومی دارن

    • بدون نام

      چرا اونوقت دوتا دیسلایک خوردی؟

  • بدون نام

    منم يه زن خوزستانيم ولي تا حالا اسم اين رسمارو هم نشنيدم

  • بدون نام

    و ما همچنان عقب افتاده ایم

  • چرچیل

    #انسانیت_وتمام
    #نه_به_نژاد_پرستی
    ماهمه یکی هستیم ایرانی وتمام
    دراصل خودم عربم و برام مهم نیست همه ما یکی هستیم

  • شیماع

    مغزهای کوچک زنگ زدع

  • هستی

    من عربم.تا حالا چنین چیزی نشنیده بودم

  • بدون نام

    در مقاله نوشته شده عشایر عرب و لر و تعدادی در استان چهارمحال و بختیاری ولی شما مطلب رو نخواندید فقط عکس یک زن عرب را دیدید و با تعصب و نفرتی که از عربا دارید اومدید نظر دادید

  • بدون نام

    سالها پیش یه فیلم درسینما دیدم سال 71بنام خون بس مربوط به لرستان

  • بدون نام

    جاهلیت یک عده میخواد ثبت ملی بشه؟
    خدایی تو کدوم قرن دارین زندگی می کنین مگه زنها ارث بابا تونه که هر خری میاد نظری میده

  • بدون نام

    زن خوزستان و بختیاری و فارس نداره عرب لر و عجم نداره همه زن هستیم و هیچ مردی حق نداره زن رو فدای وحشیگری ها و جهل ذاتیش بکنه تا کی باید زنها فدای جاهلیت و توهم های شما مردها بشه جاهلیت بسه ظلم به زن بسه
    شما ها مالک زن نیستید و تا انسان نشید هیچی نیستید
    بفهمید دارید تو چه دورانی زندگی می کنید و خجالت بکشید از همه نفهمی و جهل

  • عباس

    این سنت درمیان بیشتر طوایف خوزستان موجوداست. فرق ندارد عرب لر بختیاری .واین سنت کارامدهای مفیدی داشته که باعث نشده خونریزیهای بیشتری انجام شود.غیرت خوزستان خیلی گرمتر ازآنانی که میگن سنت غلطی یا زنده بگور. غیرت خوزستان گرمتر جاهای دیگری است واقعیت.غیرت شرف و... را باید حفظ کرد.

  • زهرا

    سلام ملت فاجعه ای هستیم چیزی رو میخوان به ثبت برسونن که خود زنان از اون ناراضی بودن
    عقلشون کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • mcccvbv0

    مسوولین بیعرضه کی میخوان از خواب خرگوشی بیدار بشن

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج