با خانمهای چهرهعملی، سریال تاریخی مهیار عیار را ساختند!
سریال «مهیار عیار» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی تاکنون نتوانسته است در جذب مخاطب چندان موفق عمل کند.
برترینها: سریال «مهیار عیار» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی تاکنون نتوانسته است در جذب مخاطب چندان موفق عمل کند. این اثر تاریخی که در شبهای اخیر از شبکه سه پخش میشود، پس از گذشت ده قسمت نتوانسته خاطرات خوش نمونههای موفق قبلی در ژانر تاریخی را زنده کند. در حالی که سیدحاتمی پیش از این تجربه موفق «مستوران»، سریال دیگری با موضوعات تاریخی، را در کارنامه دارد، «مهیار عیار» نتوانسته است همان سطح از توجه مخاطبان و رسانهها را جلب کند.
چالش چهرههای نچرال؛ مشکل یا انتخاب کارگردانی؟
یکی از نخستین نکات حائز اهمیت در «مهیار عیار» بحث چهره بازیگران و انطباق آنها با دوران صفویه است. این مسأله به طور خاص در مورد بازیگران زن مطرح شده است. متین ستوده، بازیگر نقش خاتون، به عنوان یکی از شخصیتهای اصلی در سریال حضور دارد، اما چهره او که بیشتر به سبک معاصر شباهت دارد، به نظر نمیرسد با تصورات تاریخی از بانوان آن دوره تطابق داشته باشد. این موضوع مورد توجه کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفته و بسیاری از بینندگان از عدم انتخاب بازیگرانی با چهرههای طبیعیتر انتقاد کردهاند.
آشا محرابی، که نقش دزددل، پیشکار خاتون، را ایفا میکند، نیز در همین راستا مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که شاید کارگردان و تیم تولید تلاش کردهاند تا از گریم و تکنیکهای مختلف برای تطبیق چهرهها استفاده کنند، اما نتیجه نهایی نتوانسته است به طور کامل از نظر بصری مخاطب را قانع کند. به نظر میرسد که در عصر حاضر، استفاده از چهرههای طبیعی در آثار تاریخی به شدت نایاب شده و این معضل حتی در سریالهایی همچون «جیران» نیز به چشم آمد. با این حال، در نهایت باید پذیرفت که سینما و تلویزیون همیشه به نوعی یک دروغ بزرگ است و شاید این ناهماهنگیها بخشی از ذاتی این رسانه باشد.
بازیگران؛ درخششها و ناکامیها
در رابطه با بازیگری، متین ستوده در نقش خاتون از خود عملکردی قابل توجه را ارائه نداده. او در 10 قسمت ابتدایی سریال نتوانسته شخصیت یک زن رنجکشیده را به نمایش بگذارد. این نکته قابل توجه است که ستوده نتوانسته بازی درخشانی ارائه دهد ولی خب هنوز عدهلای معتقدن که او در میان سایر بازیگران سریال برجستهتر به نظر میرسد!
آشا محرابی نیز در نقش دزددل، شخصیت جذابی از خود به نمایش گذاشته و تعاملات او با همسرش، که توسط رامین ناصر نصیر ایفا میشود، به نوعی جالب توجه است. هرچند که در مجموع توجهات بیشتر به چهرههای بازیگران و مسأله «چهره نچرال» جلب شده، اما نباید از کیفیت بازی آنها غافل شد.
اما در مورد کامران تفتی، که نقش اصلی یعنی مهیار را بر عهده دارد، باید گفت که این انتخاب چندان موفق نبوده است. در قسمتهای ابتدایی، تفتی نتواست نقش مهیار را به خوبی ایفا کند، به ویژه در صحنههای اکشن و احساسی که به نظر میرسید او نتواسته به درستی از پس آنها برآید. گریم و صدای منحصر به فرد تفتی نیز نتوانست کمکی به ایفای بهتر نقش کند. او در مجموع حضور ضعیفی در نقش خود داشت و شاید باید از ابتدا بازیگر دیگری برای این نقش انتخاب میشد.
در این میان، سیامک صفری در نقش داروغه اصفهان، بهترین بازی را در میان بازیگران سریال ارائه داده است. او با ارائه نوعی شخصیت پیچیده و متفاوت در این نقش، توانسته است به خوبی از پس بازی خود برآید. این شخصیت با صدای خاص و بازی دقیق، قدرت و استیصال را به طور همزمان به نمایش میگذارد.
داستان و گرهگشایی؛ کمرمقی در روایت تاریخی
اگرچه سریال در ابتدا با وعدهای از ماجراهای مهیج و اطلاعات تاریخی جذاب شروع به کار کرده بود، اما به مرور زمان داستان کمجان و کمرمق شده است. گرهگشاییهایی که در ابتدای داستان نوید یک روایت پرتنش را میدادند، به مرور با تکرار و یکنواختی مواجه شدند. گرهافکنی و پیگیری ماجراهای مهیار و سایر شخصیتها دیگر جذابیت اولیه خود را از دست دادهاند و تماشاگر دیگر آن هیجان اولیه را احساس نمیکند.
فضاسازی سریال که قرار بود مخاطب را به عصر صفویه ببرد، نتوانسته است به درستی این احساس را ایجاد کند. این مسأله به ویژه به دلیل چهرههای بازیگران و همچنین جزئیات فنی مانند سبیلهای مصنوعی بازیگران مرد به چشم میآید. در حقیقت، این جزئیات میتوانستند به شدت بر عمق و تأثیرگذاری داستان بیفزایند، اما در عمل نتایج مطلوبی به بار نیاوردهاند.
جمعبندی
با گذشت ده قسمت از سریال «مهیار عیار»، میتوان گفت که این اثر در تکرار موفقیتهای سریالهای تاریخی قبلی خود ناکام بوده است. مشکلاتی مانند انتخاب بازیگران نامناسب، گرهگشایی ضعیف و فضاسازی ناکارآمد باعث شدهاند که این سریال نتواند همانند آثار موفق تاریخی پیشین، نظر مخاطب را جلب کند. برای آنکه سریالهای تاریخی موفق و جذاب باشند، باید در جزئیات دقت بیشتری به خرج داده شود، و بدون شک، «مهیار عیار» هنوز نتواسته است این انتظارات را برآورده کند.
نظر کاربران
تیترخوبه😂😂😂😂
جالبه توی سریال جیران و شهرزاد که پریناز ایزدیار با لبهای پروتزی بازی می کرد هیچکس راجع به عملهای زیبایی حرف نمی زد ولی الان زبون باز کردن.عمل زیبایی توی نمایش خانگی گویا جایز و حتی فضیلت محسوب میشه ولی توی صدا و سیما حرامه چرا چون دوستان از صدا و سیما عقده ی سیاسی دارن و هرچی بسازه باید بهش فحش بدن!!!
بابا زور الکی نزنید چه بخواید چه نخواید سریال مهیار عیار سریال خوبیه اگه هم توی نمایش خانگی ساخته شده بود الان براش رپورتاژ اگهی می رفتید
معلوم نیس چی ب چیه. قاطیه مظنون فیلم
مدل دیالوگ گفتنشونم یجوریه انگار نه انگار سریال تاریخیه
تیترخداااااست
تجربه.نداره.تازه.کاره
من موافق نییستم..اتفاقا جز محدود فیلم هایی هست که به دل می نشیند...باغرض نوشتی هرکس که هستی
اتفاقا سریال خوبی هست تمام بازیگران هم نقشخودشون خوب بازی کردن
از کجا بازیگر غیر عملی بییارن
کسی که سراغ صدا سیما نمیره دیگه زمانی برای خودش ،،،،حالا،،،
در کل برای بیننده عادی تلویزیون سریال جذابی است.
به نظر من فیلمش عالیه بازیگران هم خیییلی خوبندستشون درد نکنه انصافا بعد از سالها تنها فیلمیه که به چشم میاد
هنربندان دوزاری
حیلی هم سریال خوبیه اینقدر ایراد نگيريد
بنظر من سریال خیلی قشنگیه
قشنگ بوده که
برای حریم سلطان و سریالهای تاریخی کره ای چقدر به روز و مدرن و زیبا هستند برای خودمون گافه!!!
قشنگ معلومه گه دوباره یه سریال تلویزیونی گرفته که بهش گیر دادید اتفاقا خاتون ونهیار یعنی بازبگراش تو این سریال فراتر از نقش های دیگرون به جسم اومدند مخصوصامتین ستوده که بازیگر کمدیهای اما اینجا عالی بودهتوجیرانی والا دماغ عملی بود.
دیگه باید فانوس بگیری تو شهر بگردی چهره نچرال پیدا کنی..
نقد کاملا مغرضانه به نظر میرسه
عزیزم مهم اینکه بازیگردان و تهیه کننده و کارگردان چهره عملی دوست داره
قبل و بعد فیلمبرداری مهمه
سریالش خیلی هم خوبه ، اتفاقا خیلی ها هم میبینند ، هر چی باشه از آشغال هایی که این روزا در نمایش خانگی پخش میشه بهتره
یکی از دلایل کم شدن بیننده های تلویزیون سرگرمی های متنوعی است که مردم دارند که قبلا آن سرگرمیها را نداشتند .و الا خیلی از سریالهای پربیننده دهه ۶۰ و ۷۰ نسبت به سریالهای اللان سریالهای ضعیفی بودند
اتفاقاخیلی عالیه همین که موضوع ازتاریخ کشورعزیزمان هست خودش یک دنیاست
ما که خیلی خوشمون اومده ، سریال قشنگیه
من در انتخاب و پذیرش فیلم معمولا” سخت گیرم و کمتر پیش می آید جذابین یک فیلم آن قدر باشد که پی گیر مستمر آن باشم
اما الحق و والانصاف آن قدر مجذوب معیار عیار شده ام که بعید است نه تنها قسمتی از آن را از دست بدهم بلکه حتی اگر چند دقیقه از شروع فیلم را جا بمانم خود را متضرر می دانم از این رو به بازیگران و نویسنده و کارگردان و همه عوامل فیلم دست مریزاد خاص و ویژه ای می گویم شاید سلیقه ها متفاوت باشدت این جهت به تاکید من به پاس قدردانی و قدر شناسی و سپاس از کاربلدی تان فقط می گویم *هزار هزار آفرین بر تک تک شما*
خیلی سریال قشنگی و عجیب نقش مهیار عیار رو کامران تفتی نشسته ، واقعا عالی بازی کرده.