۱۴۹۲۴۴۴
۲۶ نظر
۳۴۹۷
۲۶ نظر
۳۴۹۷
پ

خودروساز مشهور چینی از بازار ایران خارج شد

گروه خودروسازی چانگان چین، از قطع همکاری خود با شرکت سایپا و خروج از بازار ایران به واسطه تحریم های اقتصادی غرب خبر داد.

گجت نیوز: گروه خودروسازی چانگان چین، از قطع همکاری خود با شرکت سایپا و خروج از بازار ایران به واسطه تحریم های اقتصادی غرب خبر داد.

6182349

شرکت چانگان موتورز، با قدمتی که به سال ۱۸۶۲ بازمی‌گردد، یکی از با سابقه‌ترین خودروسازان در کشور چین محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۵۹ فعالیت خود را در زمینه تولید خودرو آغاز کرد و در سال ۲۰۱۰ با فروش بیش از دو میلیون دستگاه، توانست جایگاه چهارمین خودروساز بزرگ چین را به خود اختصاص دهد.

شرکت چانگان نخستین بار در سال 1394 پا به بازار ایران گذاشت. در آن زمان گروه خودروسازی سایپا مدل CS35 را ابتدا به صورت وارداتی و سپس به شکل مونتاژی به مشتریان عرضه کرد. با این وجود، در سال 1398 و در پی تشدید تحریم‌های سال 1397 خط تولید این خودرو متوقف شد. این تحریم‌ها موجب شدند تا چانگان رغبت چندانی به ادامه همکاری با سایپا نشان ندهد.

با آغاز دور جدید واردات خودرو، چانگان در زمره نخستین برندهایی قرار گرفت که توسط سایپا به بازار ایران بازگشت و توانست بخش قابل توجهی از واردات را به خود اختصاص دهد. پس از آن سایپا بار دیگر همکاری با این شریک قدیمی را از سر گرفت و مونتاژ محصولات چانگان را در داخل کشور آغاز نمود.

در حالی که برخی از خودروهای وارداتی چینی با استقبال چندانی از سوی خریداران مواجه نشده‌اند، چانگان به لطف خدمات پس از فروش گسترده سایپا و سابقه حضور قبلی خود در بازار ایران، توانسته است توجه مشتریان را به خود جلب کند. ورود این برند به عنوان یکی از اولین خودروهای وارداتی در دور جدید، از جمله عوامل اصلی این موفقیت بوده است. علاوه بر این، افزایش عرضه خودروهای چانگان و ورود سایر برندهای خارجی به بازار سبب شده تا قیمت این خودرو در بازار آزاد به تعادل برسد و از نوسانات شدید جلوگیری شود.

در سال 1393، یک توافق‌نامه همکاری بین سایپا و چانگان به امضا رسید که هدف آن، سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال دانش فنی و تولید مشترک خودرو بود. این توافق‌نامه شامل سه مرحله بود:« واردات خودرو به صورت کامل، تولید به صورت قطعات منفصله (SKD) و سرمایه‌گذاری مشترک. با این حال، به دلیل تشدید تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی مرحله سوم این توافق‌نامه هرگز به مرحله اجرا نرسید و همکاری‌ها به همان مونتاژ محدود باقی ماند.»

در سال گذشته نیز، هیأتی بلندپایه از شرکت چانگان از واحدهای تولیدی و اقتصادی ایران، بازدید کردند. پس از این بازدید، بحث خرید سهام و سرمایه‌گذاری چانگان در شرکت سایپا بار دیگر مطرح شد. اما به دلیل مشکلات موجود صلاحیت این شرکت برای سرمایه‌گذاری در سایپا مورد تأیید قرار نگرفت. در نهایت با مطرح شدن احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، پرونده این سرمایه‌گذاری به طور کامل بسته شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • کرامت

    حالا فهمیدین ترامپ یعنی چه

  • بهزاد آواره

    تازه اولش هرازاین باغ دمی برآید

  • ساسان

    خدایا شکر از شر خودروهای چینی راحت شویم

  • عماد

    بهانه تازه برای برای گران کردن خودرو

  • ناشناس

    شما مداکره شرافتمندانه میخواهید مردم ایران زندگی شرافتمندان میخوان که ندارن

  • ناشناس

    بره برنگرده آمین

  • ناشناس

    حالا بی ام و که از ایران خارج نشده. یه لگن کمتر

  • ناشناس

    الهی شکرت الهی شکرت

  • ناشناس

    تحریم ها فقط به نفع حلبی سازهای ایران خودرو و سایپا و...است!!!!!

  • عباس

    اینم چین بعدشم روس خائن حالا بیو درستش کن مرگ بر آمریکا

  • خنگول

    حتی چین هم حاضر نیست خطر تحریم شدن رو ، اونم به واسطه ی اقتصادِ داغونِ ایران به کشورش تحمیل کنه.

  • A.M

    خدا رو شکر کاش همه برند های چینی زودتر ایران را ترک کنند. برند چینی خوب وجود نداره

  • برباد

    به ترامپ احترام بزارید

  • بیسواد

    بله کم کم کشورهای دوست و برادر از ترس ته ید های ترامپ دارن جا میزنن

  • فضولچه

    بهتر

  • رزمنده دیروز

    حالا. تازه مونده ترامپ نابودمون کنه میگید نه خواهیم دید

  • mmmm

    ترامپ هیچی نیست به حول وقوه الهی

  • کوسه پیر

    قدرت اول دنیا ترامپ

  • تک تیرانداز ایرانی

    خخخ ماشینهای چینی باید برن گوشه پارگینگ خخخ

  • رضاحسن محمد

    بهترکه، فرصتی بشه تا به جوانان ودانشمندان و تواناییهای خودمان فکر کنیم ودل ببندیم ودل به دیگران نبندیم.

  • بهروز ایرانی

    خودروهای چینی چانگان بشدت ریزش کردند.

  • علی

    خخخخخخخخخخخخ پروژه مرگ بر آمریکا بتازید

  • فربد

    خاک بر سر ما که چانگان هم رفت
    آخه چانگان دیگه...

  • مجتبی

    اشغال شو فروخت به مردم ما پا گرفت رفت

  • سعادت

    بله جوانان ما که در سايپا و ایران‌خودرو دارن خودرو می‌سازند اما به قیمت خون آدم مفروشند و بی کيفيت تا تحریم ها لغو نشود چه کارخانه داران داخل چه خارج ساز جدایی میزنن تحریم ها باید لغوبشه

  • سعادت

    معلومه که خارج می‌شوند چون اگر بمانند با این تحریم‌ها به گدایی میروند

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج