۱۴۴۵۳۸۸
۱۴۲۸
۱۴۲۸
پ

ماجرای سقوط مرگبار هواپیما در شهرک آزادی تهران

وب سایت خبری رکنا به نقل از قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران به مناسبت روز خبرنگار حادثه سقوط هواپیمای شماره ۵۹۱۶ سپاهان را مرور کرده است.

وب سایت خبری رکنا به نقل از قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران به مناسبت روز خبرنگار حادثه سقوط هواپیمای شماره ۵۹۱۶ سپاهان را مرور کرده است.

ماجرای سقوط مرگبار هواپیما در شهرک آزادی تهران

در ادامه می‌خوانید:

پرواز شماره ۵۹۱۶ هواپیمایی سپاهان یک فروند هسا ایران-۱۴۰ متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان از تهران عازم فرودگاه طبس بود، در ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ و لحظاتی پس از پرواز خود از فرودگاه مهرآباد در ساعت ۹:۱۸ به وقت محلی، در شمال شرقی همان فرودگاه و در بلوار شیشه مینا شهرک آزادی سقوط کرد.

این هواپیما دارای ۴۸ سرنشین بود که مرگ ۴۰ تن از آنان تأیید شده‌است.خلبان این هواپیما علی ایزدپناهی بود که درجه استاد خلبانی با ۸۰۰۰ ساعت پرواز بدون سانحه را داشت و در سال آخر خدمت خود و از بازنشسته‌های نیروی هوایی ارتش بود.

لحظاتی پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد ایشان با برج مراقبت تماس گرفته و اعلام مشکل موتور سمت راست را کرده بود.

خلبان پس از آنکه متوجه می‌شود موتور سمت راست از کار افتاده تصمیم به برگشت می گیرد که سقوط می کند، حسب بررسی قضایی و تخصصی خلبان هیچ تقصیر یا قصوری نداشت و تمام دستورالعمل ها را رعایت نموده بود.

پرونده در دادسرای جنایی رسیدگی شد و شاید برای اولین بار چهار نفر از مقصرین حادثه به اتهام  تسبیب در قتل شبه عمد به سه سال حبس محکوم شدند و حکم در دادگاه تجدید نظر قطعی شد.

در حال حاضر با اعتراض محکومان پرونده در حال اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری است.

 گرچه  هدف از رسیدگی حسب  انکس سیزده ایکائو پیشگیری از وقوع حوادث مشابه است و نه مجازات افراد خاطی، اما این سانحه موجب متوقف شدن تولید و ساخت هواپیمای اکراینی بی خاصیت و پرهزینه شد.

ساخت این هواپیما در دهه  هفتاد شمسی با مشارکت ایران و اکراین در اصفهان شروع شد و اکثریت هواپیما های ساخت مشترک دچار سقوط و سانحه شدند.

 جالب اینجاست که اولین سقوط به افتتاحیه این پروژه بر می گردد که هواپیما با ۴۰-۵۰ نفر از مخ های سازنده هواپیما از اکراین به مقصد اصفهان پرواز که به کوه های اصفهان برخورد می کند و تمام مخ های سازنده فوت نمودند!

محدودیت های  ارتفاع و  دما در این هواپیما بی نظیر  بود و هیچ توفیری برای صنعت هوایی ما نداشت، رئیس جمهور وقت آقای روحانی دستور توقف تولید را دادند که کما کان پابرجاست.

 شایسته است که با توجه به اقدامات  کشور اکراین در بحبوحه جنگ روسیه(جنگ روسیه و اکراین) علیه کشور مان بویژه بعد از ساقط نمودن سهوی هواپیمای اکراینی در تهران و نحوه عملکرد این کشور و مسوولین اکراینی،مسوولین امر طرح دعوا جهت اخذ غرامت جانباخاتگان و خسارات وارده به کشور از این کشور انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج