adexo3
۱۴۲۳۶۹۲
۶ نظر
۵۵۵۹
۶ نظر
۵۵۵۹
پ

زندگی اهالی یک محله خاص، عصر چهارشنبه زیر و رو شد

محله «سیدی» مشهد زیر بارش سیل‌آسا، آسیب جدی دیده. محله‌ای ضعیف‌نشین که ظاهرا بر حسب سهل‌انگاری حالا به کلی زیر و رو شده. با ما همراه باشید.

برترین‌ها: عصر روز چهارشنبه که آسمان سیاه شد و باران سیل‌آسا، زندگی برخی هموطنان را به مرز نابودی کشاندـ بارانی که می‌گویند در نیم قرن اخیر در منطقه خراسان بی‌سابقه اگر نه ولی کم‌سابقه بوده ـ مدت زیادی نگذشت که سیل و گل و لای برخی محلات مشهد و شهرستان‌های اطراف را درنوردید و متاسفانه 7 تن از هموطنانمان هم جان باختند و تعدادی دیگر مفقود شدند. در این میان محله «سیدی» مشهد آسیب جدی دیده. محله‌ای ضعیف‌نشین که ظاهرا بر حسب سهل‌انگاری حالا به کلی زیر و رو شده. با ما همراه باشید.

زندگی اهالی یک محله خاص، عصر چهارشنبه زیر و رو شد

محله سیدی کجاست؟

این‌ محله‌ در ضلع‌ شمالی‌ بزرگراه شهید کلانتری قرار داشته‌ و محصور بین‌ خیابان کوشش‌ جنوبی‌ و ٣٥ متری اول سیدی و خیابان خلج‌ می‌ باشد. در ابتدای خیابان خلج‌ در تقاطع‌ صبا غربی‌ و خیابان خلج‌ وقتی‌ وارد خیابان خلج‌ به‌ سمت‌ پارک شادی می‌ شویم‌ مقابل‌ گاراژ شاهین‌ سمت‌ راست‌ مقبره مرحوم سید محمود سیدی فرزند بزرگ سید محمد سیدی، در جوار بوستان شادی واقع‌ در ابتدای خلج‌ می‌ باشد.

زندگی اهالی یک محله خاص، عصر چهارشنبه زیر و رو شد

 

بنا به مصاحبه‌های صورت گرفته از مردم محلی قدمت این منطقه حدود نیم قرن تخمین زده می‌شود که با توسعه خانه‌سازی غیراستاندارد در اطراف کارخانه آسفالت موجود در آن منطقه بنا گردیده است.

زندگی اهالی یک محله خاص، عصر چهارشنبه زیر و رو شد

موقعیت‌ منطقه‌ سیدی 

زندگی اهالی یک محله خاص، عصر چهارشنبه زیر و رو شد

مناطق مسکونی منطقه سیدی

زندگی اهالی یک محله خاص، عصر چهارشنبه زیر و رو شد

پیشرفت مناطق مسکونی منطقه سیدی به سمت کوه بینالود

آب و هوا و موقعیت جغرافیایی

در کوی سیدی با توجه‌ به‌ موقعیت‌ جغرافیایی‌ آن، دو نوع آب و هوای وجود دارد. یکی‌ آب و هوای کوهستانی‌ در ارتفاعات بیش‌ از ١٠٠٠ متر که‌ شامل‌ نواحی‌ کوهستانی‌ شمالی‌ و جنوبی‌ می‌ شود و دیگری آب و هوای جلگه‌ای در ارتفاعات حداکثر تا ١٠٠٠ متر که‌ می‌توان آن را معتدل مایل‌ به‌ سرد نامید.حداقل‌ درجه‌ حرارت ٧- درجه‌ سانتیگراد ، متوسط‌ آن ٤،١٤ و حداکثر درجه‌ حرارت ٤،٤٣ درجه‌ سانتیگراد می‌ باشد. متوسط‌ میزان بارندگی‌ در این محله ٢٦٠ میلیمتر و بیشتر میزان بارندگی‌ در ماه‌های بهمن‌ تا اردیبهشت‌ می‌ بارد.

دیوار کوتاه منطقه«سیدی»

وقتی به پیشینه ساخت و ساز در منطقه سیدی نگاهی بیاندازیم، با یک جمله ثابت رو به خواهیم شد و آن جمله این است: «تصرف و ساخت و ساز غیرمجاز». چندین دهه است که حاشیه‌نشینی و ساخت و سازهای غیرمجاز مشهد، به ویژه در کمربند جنوبی و ارتفاعات آن، نقل محافل شهرسازی و تشکل های فعال در این زمینه است، ولیکن این هشدارها هیچگاه شنیده و برآن تدبیر جدی نشده است.

زندگی اهالی یک محله خاص، عصر چهارشنبه زیر و رو شد

از ابتدای دهه 50 ساخت و سازهای غیرمجاز در کمربند جنوبی و حاشیه مشهد، همواره جزو معضل‌های شناسایی شده بوده که تاکنون مسئولان استانی و شهری عزمی جدی برای حل ریشه‌ای آن نداشته‌اند، هم به لحاظ مخاطرات زلزله و فعال شدن "گسل جنوبی مشهد" و "گسل سنگ بست-شاندیز" و هم به لحاظ کور شدن مسیل‌های صدها ساله آب که در کوه پایه‌های خلج در جنوب شرقی شهر مشهد واقع شده است.

مقصر کیست؟

ایسنا درباره مقصر اصلی حادثه می‌نویسد: در سیلآب اخیر مشهد، غافلگیری هم مزید بر علت شد و برای مثال صوتی منتشر شد که مدیر بحران شهرداری مشهد که متولی رصد، نظارت و اعلام هشدارهای شهری است، خود در جریان سیل نبوده و آن را کتمان می‌کند، گرچه این مسئول شهری با دستور استاندار خراسان رضوی عزل شد، اما این سوال باقی می‌ماند که نهادهای مسئولی چون آب و هوا شناسی، ستاد بحران استان و دستگاه‌های شهری و استانی چرا به موقع هشدارهای لازم را به دستگاه‌های خدماتی برای پیشگیری و همچنین آمادگی مردم از قبل نداده‌اند.

زندگی اهالی یک محله خاص، عصر چهارشنبه زیر و رو شد

پس از حادثه چندتن از اعضای شورای شهر مشهد با حضور در منطقه آسیب‌دیده «سیدی»، انگشت اتهام را به سوی دیوار آستان قدس می‌گیرند و آن را مسبب شدت سیل می‌دانند، حال آن که طبق ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها همه مالکان موظفند دور زمین‌هایشان را دیوارکشی کنند و در خصوص زمین پشت «بولوار سپاه» و منتهی به «کوه‌های خلج» هم این اقدام با مجوز مکتوب شهرداری انجام شده است و اگر دیواری آن جا بوده در واقع طبق قوانین شهری و شهرداری در آن نقطه کشیده شده است و مجوز دهندگان باید مخاطب این چرایی اعضای شورای شهر باشند.

مردم درباره این محله چه می‌گویند؟

مریم: این منطقه «سیدی» از محرومترین مناطق مشهده. بعضیاشون فقط یه ماشین داشتن که اونم سیل برده. بعضی خونواده‌ها عزادار شدن، ما می‌فهمیم اونا دارن چی می‌کشن اما «حسش نمی‌تونیم بکنیم». یه شکل غریبی از رنجـه و چه سود از لعنت فرستادن به باعث و بانیش وقتی دیگه مردم همه چیزشونو از دست دادن..!

هادی: میگن داستان از این قراره که تو منطقه سیدی مشهد  دیوار  چیدن و چون داخل گودی بوده آب انباشت شده (قبلا پشت این دیوار رود بوده و چون میخواستن زمین بسازن و بفروشن پر کردنش) و بعد از شکستن دیوار مثل شکستن سد عمل کرده و مردم رو اینطور بیچاره کرده است

.

رستم: یکی از چیزایی که ایران و ایرانی رو بیچاره کرده، فرهنگ "سرم به کار خودم باشه" است. ما جمعی زندگی می کنیم و مجبوریم نسبت به استفاده درست از محیط زندگیمون حساس باشیم. نسبت به رعایت حقوق انسانی هم همینطور. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      باز مسول دولته چون زیر ساخت دولت باید درست کنه اونها اگه پول داشتند جای بهتری خونه می خریدند

    • ناشناس

      به قران تا حال چند بار باران شدید امده هر بار امده زیر گذر گاه ادم کشته شده

    • ناشناس

      بچه داره برای ماشین پدرش گریه میکنه... دلم سوخت واقعا

    • ناشناس

      چه جمله عجیبیه ستاد مدیریت بحران

    • ناشناس

      به شتر گفتند چرا گردنت کجه گفت آخه کجام راسته که گردنم کج نباشه حالا حکایت این دولته..

    • ناشناس

      یک آب گرفتگی کوچک معابر بود بعضی ها بیش حد همه چیز را بزرگ میکنند ،( شهردار مشهد)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج