۱۴۲۲۲۴۷
۲ نظر
۴۱۵۱
۲ نظر
۴۱۵۱
پ

منظور از قهوه آندر و اور چیست؟

کسانی که اهل خوردن قهوه هستند یا دوست دارند که باریستا شوند، بهتر است که حتما این مطلب را تا انتها دنبال کنند تا نسبت به اصطلاح قهوه آندر و قهوه اور آگاهی پیدا کنند.

از جمله مشکلات رایجی که هنگام تهیه قهوه با اسپرسوساز پیش می‌آید، اور و آندر شدن عصاره‌گیری است. وقتی که عصاره‌گیری اسپرسوساز بین ۱۸ تا ۲۲ درصد باشد، بسیار خوش عطر و طعم است و اصطلاحا به آن اسپرسوی نرمال یا بالانس گفته می‌شود. در صورتی که این عدد بالا یا پایین‌تر شود، ۲ اصطلاح، قهوه اور و آندر را به کار می‌برند. قهوه اور به این معناست که عصاره‌گیری بیش از حد اتفاق افتاده است و قهوه آندر به معنای عصاره‌گیری کم و ناکافی می‌باشد. کسانی که اهل خوردن قهوه هستند یا دوست دارند که باریستا شوند، بهتر است که حتما این مطلب را تا انتها دنبال کنند تا نسبت به اصطلاح قهوه آندر و قهوه اور آگاهی پیدا کنند.

منظور از قهوه آندر و اور چیست؟

مفهوم قهوه اور چیست؟

قهوه اور به قهوه‌ای گفته می‌شود که بیش از حد استاندارد، عصاره‌گیری شود. این قهوه با سرعت بسیار بالایی از دستگاه اسپرسوساز خارج می‌شود. در این شرایط، بیشتر از اینکه غلظت قهوه را شاهد باشید، با فوم و کف بسیار زیادی مواجه می‌شوید و اسپرسو بسیار آبکی است.

حجم این قهوه نسبتا بالا می‎‌باشد و کرمای آن هم نسبتا سوخته و تیره است. حتی طعم این قهوه نیز عادی نیست و تلخی شدیدی دارد که هنگام خوردن آن طعم دهان گس می‌شود.

مفهوم قهوه آندر چیست؟

قهوه آندر قهوه‌ای است که کمتر از میزان استاندارد عصاره‌گیری شده باشد. اسپرسو در این موقعیت، از نظر ظاهری، کاملا کم حجم می‌باشد؛ نه خبری از کرما است و نه عطر و طعم مناسب!

چه دلایلی باعث اور شدن قهوه می‌شوند؟

دلایل زیادی وجود دارند که قهوه اور را به وجود می‌آورند. در ادامه به صورت کامل، این دلایل را بررسی می‌کنیم.

آسیاب ریز قهوه

وقتی که قهوه خیلی زیاد آسیاب شود و ظاهر ریز و پودری پیدا کند، خطر اور شدن افزایش پیدا می‌کند. این اتفاق موجب می‌شود تا عصاره‌گیری به خوبی رخ ندهد و حجم قهوه کم باشد. اسپرسوی نهایی در اثر اور شدن قهوه، بسیار غلیظ، تلخ و بد طعم است.

تمپ زیاد قهوه

اگر فشار و مدت زمان برای تمپ قهوه، بیشتر از مقدار مورد نیاز آن باشد، قهوه فشرده و اور می‌شود.

بالا بودن دما و فشار

از دیگر عواملی که به شما قهوه اور می‌دهد، بالا بودن دما و فشار دستگاه اسپرسوساز می‎‌باشد. در این موقعیت، هم دستگاه اسپرسوساز متحمل فشار خیلی زیاد می‌شود و هم نوشیدنی شما تلخ و اور خواهد شد.

چه دلایلی باعث آندر شدن قهوه می‌شوند؟

قهوه آندر در اثر عوامل مختلف به وجود می‌آید که این عوامل شامل موارد زیر می‎شوند:

آسیاب درشت قهوه

برای اینکه یک اسپرسو نرمال و بالانس باشد، باید به میزان استاندارد آسیاب شود. اندازه اسپرسو آسیاب شده نه باید خیلی درشت و نه خیلی ریز باشد. اگر بخواهیم بهتر توضیح دهیم، باید بگوییم، میزان آسیاب شدن اسپرسو نرمال چیزی بین اندازه شکر و آرد است؛ یعنی نه مانند آرد پودر باشد و نه مانند شکر درشت.

تمپ ضعیف قهوه

تمپ کردن قهوه تاثیر بسیار زیادی روی عطر و طعم آن دارد. این اقدام بسیار ظریفانه است و باید با دقت زیادی انجام شود. اگر این مرحله با ضعف سپری شود؛ اسپرسوی بالانسی نخواهید داشت. فشار لازم در مرحله تمپ باید بین 10 تا 14 گرم باشد.

کم بودن میزان پودر قهوه

هنگام تهیه اسپرسو باید حتما در مخزن بسکت پرتافیلتر، به میزان لازم پودر قهوه بریزید. میزان استاندارد برای پرتافیلترهای معمولی چیزی بین 7 تا 9 گرم می‌باشد. وقتی که پودر قهوه کمتر از این میزان در مخزن ریخته شود، قطعا اسپرسو آندر خواهد شد. این اسپرسو، کاملا ضعیف و آبکی است و هیچ غلظتی ندارد.

کم بودن دما و فشار

یکی از مهم‌ترین دلایلی که به شما قهوه آندر می‌دهد، کم بودن میزان دما و فشار دستگاه اسپرسوساز است. میزان دمای اسپرسوساز باید حتما متعادل باشد تا نوشیدنی استاندارد و خوشمزه به دست بیاید. توجه داشته باشید که کم بودن دما و فشار، تاثیر مستقیمی روی آندر شدن قهوه دارد.

اسپرسو نرمال و بالانس چه ویژگی‌هایی دارد؟

تا به اینجا، به صورت کامل با ویژگی‌های قهوه آندر و اور آشنا شدید، خوب است که اکنون، مشخصات و عوامل موثر روی تهیه اسپرسوی نرمال را بشناسید تا در هنگام تهیه اسپرسو، با مشکل خاصی مواجه نشوید. یک اسپرسوی نرمال کاملا کرمیک است و کرمای معقولی دارد. همچنین، به صورت کاملا یکدست از دستگاه خارج می‌شود و میزان غلظت یا رقیق بودن آن متعادل است. کرما در اسپرسو تناژ رنگ طلایی یا کرمی دارد. یک اسپرسوی بالانس، بسیار خوش عطر و خوشمزه است.

منظور از قهوه آندر و اور چیست؟

برای اینکه بتوانید یک اسپرسو با ویژگی‌های بالا را تهیه کنید، باید به برخی از نکات پایبند باشید. این نکات را در ادامه به صورت کامل یادآور می‌شویم.

آسیاب مناسب قهوه

اسپرسوی استاندارد، با قهوه‌ای که به صورت استاندارد، آسیاب شده است به دست می‌آید. آسیاب قهوه مورد نظر باید کاملا یکدست باشد. نه خیلی درشت و نه خیلی ریز.

یکسانی سطح قهوه

کار یکسان سازی قهوه با کمک دستگاهی به نام لولر انجام می‌شود. این کار باید با نهایت دقت و مهارت انجام شود.

تمپ مناسب قهوه

وقتی که فرآیند تمپینگ به اشتباه انجام شود، سطح قهوه صاف نمی‌شود و روزنه‌های بین قهوه نیز از بین نمی‌رود. به همین دلیل ممکن است عصاره‌گیری فقط از قسمت خاصی در قهوه انجام شود. این مرحله یکی از مهمترین مراحلی است که به تهیه اسپرسو بالانس منجر می‌شود.

حجم قهوه استاندارد

برای هر بسکت از اسپرسو نیاز به 7 تا 9 گرم پودر قهوه دارید. اگر ترازو در دسترس نیست و نمی‌توانید به صورت دقیق وزن کنید، می‌توانید این کار را به صورت چشمی انجام دهید. به این صورت که بعد از انجام کار تمپ، تا لبه بسکت چیزی حدود دو میلی‌متر فاصله باشد. این میزان، کاملا استاندارد است.

نرمال بودن دما و فشار

در بیشتر اسپرسوسازها دمای نرمال در درجه وسط اتفاق می‌افتد. اگر این گزینه را تنظیم کنید، بهترین درجه را برای تهیه اسپرسوی نرمال خواهید داشت. حتما سعی کنید قبل از شروع فرآیند، دمای مناسب را تنظیم کنید تا در روند آماده‌سازی قهوه با مشکل مواجه نشوید.

منظور از قهوه آندر و اور چیست؟

در صورتی که این نکات ذکر شده را به صورت دقیق رعایت کنید، این اطمینان را به شما می‌دهیم که با قهوه آندر و اور مواجه نمی‌شوید. البته یک عامل مهم دیگر هم در این زمینه وجود دارد. آن هم خرید پودر قهوه باکیفیت است. شما می‌توانید پودر قهوه باکیفیت و مرغوب را از فروشگاه دلکینی تهیه کنید. این فروشگاه، به فروش آنلاین قهوه می‌پردازد و همین امر باعث شده است تا خریداران زیادی را به خود اختصاص دهد. این فروشگاه تضمین کننده اصالت کالا است و با اطمینان می‌توانید قهوه مورد نظرتان را تهیه کنید.

عصاره‌گیری قهوه به چه معنی است؟

عصاره‌گیری قهوه به فرآیندی گفته می‌شود که طی انجام آن آب داغ، برخی از ترکیبات موجود در دانه قهوه را در خود حل می‌کند. این فرآیند باید با تسلط و مهارت بالا انجام شود و کار هر کسی نیست! در واقع عصاره‌گیری باید به گونه‌ای انجام شود که ویژگی‌های منحصر به فرد قهوه مثل: شیرینی، اسید و روغن‌ها به خوبی استخراج شوند. در عین حال، ویژگی‌هایی مثل تلخی هم باید در عصاره‌گیری به خوبی کنترل شوند تا تلخ تر از حد ممکن نشود و قهوه اور به دست نیاید.

موقع عصاره‌گیری قهوه، حداقل باید 13 درصد و حداکثر 26 درصد از پودر قهوه داخل آب حل شود. در صورتی که مقدار پودر حل شده، کمتر از سیزده درصد باشد، اسپرسوی نهایی، رقیق می‌شود که طعم آن نابالغ است. اما اگر هنگام عصاره‌گیری حدود 26 درصد پودر قهوه داخل آب حل شود، اسپرسوی نهایی غلظت بالا داشته و طعم آن سنگین و تلخ خواهد بود. بهترین درصد برای اسپرسو بالانس، چیزی حدود 18 تا 22 درصد از پودر قهوه است. که طی انجام آن طعم قهوه کاملا خوشایند می‌شود. قهوه ی به دست آمده از این درصد، اسپرسو بالانس نام دارد.

ویژگی‌های طعمی قهوه آندر و اور

قهوه آندر و اور هرکدام ویژگی‌های طعمی خاص خود را دارند که آگاهی از این موارد می‌تواند موثر باشد. همانطور که می‌دانید، طعم قهوه نقش موثری در دلپذیر بودن آن ایفا می‌کند. در ادامه مشخصات طعمی قهوه‌ آندر، قهوه اور و قهوه بالانس را بررسی می‌کنیم.

مشخصات طعمی قهوه آندر

مشخصات طعمی قهوه اور

مشخصات طعمی قهوه بالانس

ترش

تلخ

شیرین

بدون شیرینی

خشک

طعم رسیده و مناسب

شور

گس

اسیدیته پیچیده

بدون طعم پایانی

پوچ و بدون مزه

طعم پایانی جذاب

کلام پایانی

برای اینکه قهوه‌ای خوشمزه تهیه کنید، باید نکات ذکر شده در این محتوا را به صورت کامل رعایت کنید. با رعایت مواردی که گفتیم، دیگر با قهوه آندر و اور مواجه نمی‌شوید. به خصوص کسانی که قصد دارند وارد مسیر باریستا شدن شوند، برای اینکه یک باریستای حرفه‌ای و موفق باشند، باید حتما این نکات را لحاظ کنند.

فراموش نکنید از دیگر موارد مهمی که از قهوه آندر یا قهوه اور جلوگیری می‌کند، کیفیت بالای قهوه است. برای اینکه یک قهوه باکیفیت، خوش عطر و خوش طعم را تهیه کنید، می‌توانید از فروشگاه آنلاین دلکینی خرید خود را انجام دهید. این فروشگاه اینترنتی دارای محصولات متنوعی است و برای هر سلیقه و ذائقه‌ای یک سایت کامل محسوب می‌شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهلا

      عربیکا یا ربوستا بودن قهوه توی درجه مناسب آسیاب تاثیری ایجاد میکنه؟ چون حس می کنم وقتی قهوه عربیکا میخرم عصاره گیریم خوب در نمیاد

    • مصطفی

      من هرکاری میکنم درجه دمااز5...6,بالاترنمیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج