۱۳۷۱۳۴۰
۲ نظر
۱۴۹۶۰
۲ نظر
۱۴۹۶۰
پ

محتوای حمایت‌شده

بهترین روش درمان شقاق مقعدی

برای درمان شقاق مقعدی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده نمود.برای آشنایی با این روش‌ها و شناسایی بهترین بهترین روش درمان شقاق مقعدی در ادامه با ما همراه باشید.

شقاق مقعدی همان پارگی پوست اطراف مقعد می باشد که معمولاً مشکل اساسی برای فرد ایجاد نمی‌کند و در صورتی که به صورت مکرر اتفاق نیفتد، به راحتی بهبود می یابد. در افرادی که به شقاق مبتلا می‌شوند مقداری خون تازه در اطراف مقعد و مدفوع مشاهده می شود. این مشکل معمولاً بیشتر در نوزادان و بزرگسالان دیده می شود و بیشتر اوقات با اصلاح رژیم غذایی و روش‌های ساده درمانی برطرف می‌شود. اما سوالی که پیش می آید این است که درمان شقاق مقعدی چگونه است؟ آیا اطلاعی درباره شیوه های پیشگیری از ابتلا به شقاق مقعدی دارید؟ در این مقاله با شقاق مقعدی، روش های پیشگیری و بهترین روش های درمان آن آشنا می شوید.

بهترین روش درمان شقاق مقعدی

برای نوبت دهی در مطب دکتر محسن یوسف زاده همین حالا تماس بگیرید.

 ۰۲۱-۸۸۰۵۰۴۵۰

۰۹۹۱۴۴۱۴۳۶۳

شقاق چیست؟

شقاق زخمی  است که در ناحیه کانال آنال و پوشش سلولی مقعد ایجاد می شود. شقاق مقعدی یا فیشر موجب به وجود آمدن پارگی یا یک شکاف کوچک در مجرای مقعدی می‌شود. این مشکل معمولاً موجب خونریزی در مقعد شده و اصولا بسیار دردناک می باشد.  ظاهر شقاق اغلب به صورت شکافی بیضی شکل است، گاهی هم به شکل تَرکی نا منظم پدیدار می‌شود. شقاق خونی هنگامی به وجود می‌آید که دیگر بیماری مزمن شده ‌باشد. این بیماری ممکن است در هر سنی پدیدار شود، اما اغلب با افزایش سن خطر ابتلا به این بیماری سیر نزولی پیدا می‌کند. بی‌توجهی نسبت به درمان شقاق منجر به افزایش درد در مقعد و بدتر شدن زخم‌های این ناحیه می‌شود پس بهتر است برای درمان شقاق در مراحل ابتدائی بیماری اقدام کنید تا به مرحله درد و خونریزی غیر قابل تحمل وارد نشوید.

بهترین روش درمان شقاق مقعدی  

انواع شقاق

۱.شقاق حاد

شقاق حاد با درد و خونریزی در ناحیه مقعد همراه است و احتمالاً بعد ار استعمال دستمال تولت خون آلود می‌شود. در این ناحیه بیمار درد و سوزش را احساس می‌کند ولی عمق و گوسعت زخم فعلا کوچک است.

۲.شقاق مزمن

با بی توجهی به شقاق حاد شقاق مزمن بروز پیدا می‌کند، در این نوع شقاق عمق و وسعت زخم بیشتر شده، خونریزی افزایش پیدا می کند و درد هم غیر قابل تحمل می‌شود. در این صورت تنها راه درمان شقاق، درمان با لیزر می‌باشد.

علت شقاق

عوامل به وجود آورنده شقاق می توانند یکی از موارد زیر باشند:

  • فشاری که در اثر عبور مدفوع سفت و یا بیرون روی(اسهال) طولانی مدت به وجود می آید.
  • گاهی مصرف بلند مدت ملین‌ها سبب بروز این بیماری می‌شود.
  • فشار زیاد به ناحیه آنال در اثر زایمان طبیعی
  • نوع تغذیه و سبک زندگی. مصرف روزانه 8 لیوان آب و انجام فعالیت های ورزشی سبک و اصولی می‌تواند ابتلا به این بیماری را بسیار کاهش دهد.
  • افرادی که دریچه مقعد تنگی دارند در مقایسه با دیگران بیشتر دچار شقاق می‌شوند به دلیل اینکه خروج مدفوع همزمان با فشار بیشتر است.
  • حتی نظافت بیش از حد مقعد در آدم‌های وسواسی هم می تواند منجر به شقاق شود.

روش‌های درمان شقاق مقعدی

در ابتدا لازم به یادآوری است که توصیه می کنیم درمان‌های خانگی را به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک انجام ندهید، چون احتمال پیشرفت بیماری وجود دارد.  

مصرف سبزیجات و مایعات بیشتر

مصرف سبزیجات باعث افزایش حجم مدفوع و نرم شدن مرفوع می‌شود و در نتیجه فشار کمتری به کانال مقعد وارد می شود.

نشستن در آب گرم

درد شدید بعد از مدفوع یکی از شایع ترین مشکلات در بیماری شقاق مقعدی می باشد. برای کاهش درد و شل شدن عضلات مقعد و بهبود شقاق می‌توانید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در وان آب گرم بنشینید.

نشستن روی پد حرارتی

پد حرارتی مانند آب گرم به ریلکس کرئدن عضلات اسفنکتر شما کمک می‌کند.

استفاده از ژل آلوئه ورا در ناحیه شقاق

برای ترمیم و بازسازی پوست و همچنین کاهش سوزش مقعد، روزانه چند بار مقداری ژل آلوئه ورای طبیعی را روی محل آسیب‌دیده بزنید تا شقاق بهبود یابد.

استفاده از شیاف، کرم و فوم‌های درمانی

با استفاده از شیاف، فوم و کرم‌های حاوی هیدروکورتیزون می توانید التهاب در ناحیه مقعد را کاهش دهید، که با بی‌حس کردن ناحیه آسیب‌دیده درد را کم می کند و موجب بهبود زخم و همچنین شل شدن عضلات  مقعد می شوند.

تزریق بوتاکس

شیوه درمان دیگر برای شقاق مقعدی، تزریق سم بوتولینوم نوع A یا همان بوتاکس به اسفنکتر مقعد می باشد. این سم، عضله اسفنکتر مقعد را فلج می‌کند و درد را تسکین می‌دهد و در نهایت منجر به بهبود آن می‌شود.

فلپ ادوانس مقعد

در فلپ ادوانس  مقعد از بافت های دیگر نقاط بدن برای درمان شقاق استفاده می شود. پزشک وقتی از این روش استفاده می کند که شقاق وخیم باشد و یا روند درمان کندی است.

درمان با لیزر

از روش‌های رایج و بهترین روش برای درمان شقاق مقعدی مزمن درمان با لیزر می باشد. در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات لیزر به علم پزشکی کمک زیادی کرده است و این امکان را به پزشکان داده تا بتوانند برای درمان شقاق بهترین نتیجه را در کوتاهترین زمان ممکن داشته باشند. درمان شقاق با لیزر بسیار راحت است و دیگر لزومی ندارد بیمار بستری شود، میزان درد و سوزش بیمار در حداقل است و احتمال عود حدود ۱% است. این روش زمان درمان کوتاهی دارد که از طریق بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، اگر پزشک باتجربه و ماهر باشد حدوداً ۱۵ دقیقه طول می کشد و به شکل سرپائی می‌باشد. این روش بدون عمل جراحی و با کمک اشعه لیزر عفونت  ناحیه مقعد را برطرف می سازد و باعث جوش خوردن زخم می شود.

بهترین روش درمان شقاق مقعدی

مزایای درمان شقاق با لیزر

در درمان شقاق مقعدی با لیزر  پرتوان co2 ، زخم شقاق و زائده پوستی آن برداشته می‌شود و عمل اسفنکتروتومی صورت می گیرد. در اینجا انتهای عصب بریده و ترمیم می‌شود و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد زیادی ندارد و یا میزان درد در حداقل است. با لیزر، در حین عمل شقاق عروق کوچکی که بریده شده اند ترمیم می شون،  در نتیجه خونریزی قطع یا کم می شود. از طرفی درمان شقاق با لیزر با سرعت بالا انجام می شود و بیهوشی لازم ندارد. بیمار فقط چند ساعت استراحت لازم دارد و بعد از آن به زندگی روزمره خود برمی گردد. درمان با لیزر بهداشتی‌تر از درمان جراحی با تیغ می باشد، به همین جهت انتقال بیماری‌های عفونی مانند ایدز و هپاتیت به طور قطعی به صفر می‌رسد. لیزر co2 به بافت‌های اطراف شقاق صدمه نمی زند و اسفنکتر مقعد هم آسیب نمی بیند. به همین دلیل درد بعد عمل بسیار کم است.

جراحی

آخرین راه درمان شقاق مقعدی جراحی است در واقع هنگامی که سایر درمان‌ها با شکست مواجه شوند و زخم یا اسپاسم عضله اسفنکتر داخلی مقعد بهبود نیابد ، با تشخیص پزشک جراحی انجام می‌شود. در روش جراحی قسمت کوچکی از عضله اسفنکتر داخلی مقعد را برش می دهند. عمل جراحی که معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود به کاهش درد شقاق کمک می‌کند و تا اندازه ای بیماری را درمان می‌کند و دوره بهبودی آن معمولاً به مدت 6 هفته ادامه دارد.

  • افزایش مقدار فیبر دریافتی
  • نوشیدن آب به مقدار کافی
  • ورزش کردن
  • نادیده نگرفتن نیاز خود برای رفتن به توالت و موکول نکردن آن برای بعد
  • در صورت یبوست استفاده از داروهای ملین با تجویز پزشک
  • تعویض مکرر پوشک نوزادان
  • خشک کردن ناحیه آنورکتال بعد از دفع مدفوع
  • زور نزدن هنگام دفع
  • ننشستن به مدت طولانی در توالت

دکتر محسن یوسف زاده - متخصص جراحی عمومی، گوارش، تیروئید و پستان

  • جراحی دستگاه گوارش، تیروئید، پستان
  • جراحی لیزری بیماریهای مقعد و کیست مویی
  • متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی عروق با ۱۵ سال سابقه جراحی
  • ساعت کاری:

۹تا ۱۲صبح

۴تا ۷عصر

پنجشنبه و جمعه تعطیل

برای نوبت دهی در مطب دکتر محسن یوسف زاده کلیک کنید.

بهترین روش درمان شقاق مقعدی

همین حالا تماس بگیرید.

 ۰۲۱-۸۸۰۵۰۴۵۰

۰۲۱-۸۸۰۵۰۴۶۰

۰۹۹۱۴۴۱۴۳۶۳

بهترین روش درمان شقاق مقعدی

 شریعتی، روبروی پارک شریعتی، ساختمان نور، طبقه همکف، واحد۲

ملاصدرا، جنب بیمارستان بقیه الله، ساختمان صدرا، طبقه۴

اکباتان، خیابان فکوری غربی، خیابان نفیسی، روبروی بیمارستان عموییان، کلینیک کاووس

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      هیچ نیازی به این چیز ها نیست فقط دوسه روز موقع حمام کردن دو قاشق بتادون داخل تشت آب ریخته وبرای چند دقیقه داخل آن بنشینید تمام بیخودی خودتانرا دست دکتر ها نیندازید

    • ناشناس

      ممنون از توصیه خوب شما هر کی بره دکتر چه لیزر چه عمل اینو مطمئن باشه ۵ ماهی تو بستر میمونه همش الکی میگن با لیزر درد نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج