adexo3
۱۵۸۶۵۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

خط ميانى بايرن، نقطه اتكاى گوارديولا

توجه ويژه پپ گوارديولا به خط ميانى از نقاط بارز كارى اين سرمربى اسپانيايى به حساب مى آيد، اما مصدوميت هاى فراوان در بين بازيكنان خط ميانى بايرن مونيخ، برنامه ريزى پپ در اين منطقه از زمين را با مشكل مواجه ساخته است.

طرفداری: پپ گوارديولا اهميت خاصى براى خط ميانى تيم هاى خود قائل است و با چيدمان هاى مختلف در اين منطقه از زمين فلسفه فوتبال خود را دنبال مى كند، وى يك مرتبه در اين زمينه گفته است:"من ترجيح مى دهم هزاران هافبك در كادر تيم خود داشته باشم." در زمان حضور در بارسلونا نيز او در بازى فينال جام باشگاه هاى جهان مقابل تيم سانتوس برزيل از هفت هافبك در تركيب اصلى كاتالان ها بهره برد و توانست قهرمانى در اين رقابت ها را براى آبى انارى ها تضمين نمايد.

در بازى برگشت مقابل رئال مادريد از مرحله نيمه نهايى رقابت هاى ليگ قهرمانان فصل گذشته، پپ گوارديولا با توجه به نتيجه بازى رفت و نياز مبرم به پيروزى، مركز ثقل تيم خود را به جاى مركز زمين به خط تهاجمى تيم منتقل نمود و در پايان با قبول شكست سنگين ۰:۴ جريمه شد، از آن زمان پپ گوارديولا به خود قول داده است كه همواره به ايده و فلسفه ابتدايى خود از فوتبال كه از زمان دوران حضور خود در ميادين به آن اعتقاد داشته باشد، وفادار باقى بماند. فلسفه اى كه بر مبناى مهم شمردن خط ميانى بنا شده است.

در اين مقطع از فصل گوارديولا به دليل مصدوميت مجبور به چشم پوشى از برخى از بازيكنان ميانى كليدى خود مى باشد. خاوير مارتينز،‌تياگو آلكانتارا، داويد آلابا و فيليپ لام براى مدت زمانى طولانى قادر به همراهى تيم خود نيستند، البته مارتينز بيشتر متخصص در دفاع ميانى است و بازيكنانى نظير لام و آلابا دو مدافع كنارى توانمند و باهوش هستند، اما از نظر پپ گوارديولا هر بازيكنى در صورت تقويت توانايى هاى خود، قدرت پيشرفت به عنوان بازيكنى ميانى را خواهد داشت، البته بنا بر ايده هاى اين سرمربى اسپانيايى برخوردارى ازتكنيك، ديد خوب و فهم از فوتبال از شرايط اصلى صحت چنين تئورى خاصى مى باشند.

به همين دليل گوارديولا معمولا از در نظر گرفتن پستى خاص براى شاگردان خود صرف نظر مى نمايد و ترجيح مى دهد، بازيكنان پتانسيل كامل خود را بروز دهند تا او مطمئن شود كه آيا اين بازيكنان توانايى بازى كردن در ميانه زمين را دارا هستند؟ البته چنين آزمايشاتى همواره، پاسخ هاى مثبتى را دنبال نداشته اند، براى مثال توماس مولر بازيكن فوق العاده اى است كه هرگز قابليت بازى در خط ميانى را از خود نشان نداده است، اما براى فاز تهاجمى او دقيقا بهترين گزينه است.

پپ گوارديولا براى تقويت خط ميانى بايرن مونيخ همه گزينه هاى لازم را امتحان نموده است. در فصل گذشته او فيليپ لام كاپيتان مونيخى ها را به خط ميانى منتقل نمود و از رافينيا و داويد آلابا نيز در كنار او بهره برد و به جاى آن خاوير مارتينز را به دفاع ميانى منتقل نمود. در اين فصل اما از ژابى آلونسو در مركز زمين استفاده مى شود و لام و آلابا تا قبل از مصدوميت در كنار او قرار گرفته مى شدند. خوان برنات و رافينيا از كناره هاى زمين به اين زنجيره سه نفره اضافه مى شوند و بيشتر وظايف نفوذ به سمت جلو را بر عهده مى گيرند تا به اين ترتيب ماريو گوتزه از آزادى عمل بيشترى برخوردار شود. به همين ترتيب در برخى از بازى هاى اين فصل پپ گوارديولا از شش بازيكن ميانى در تركيب تيم خود استفاده نموده است.

با توجه به مصدوميت هاى فراوان حال حاضر بايرن مونيخ در خط ميانى، پپ گوارديولا مجبور به در نظر گرفتن تغييراتى براى اين خط شده است. اين سرمربى در ماه هاى آتى مى بايست از حضور مارتينز، تياگو، آلابا و لام صرف نظر نمايد، همچنين به دليل شرايط سنى ژابى آلونسو مى بايست براى او نيز در بازى هايى استراحت در نظر گرفته شود، شواين اشتايگر نيز به تازگى شرايط حضور در ميادين را به دست آورده و در ابتدا نبايد به او جهت جلوگيرى از آسيب ديدگى احتمالى فشارى مضاعف وارد شود. به همين خاطر اهميت بازيكنانى نظير سبايستن روده، جيان لوكا گائودينو و حتى رافينيا و با توجه به احتمال جدايى پير اميل هوييبرگ بسيار افزايش مى يابد.

در روزهاى آينده و حتى تا اواسط فوريه كه بايرن مونيخ در مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا به مصاف حريف خود خواهد رفت، پپ گوارديولا بخش مهمى از بازيكنان خط ميانى خود را كه در هفته هاى گذشته عملكردى بى نظير و فوق العاده داشته اند را در اختيار نخواهد داشت. پپ گوارديولا مى بايست تعمق بيشترى در خصوص وضعيت تيم خود در خط ميانى داشته باشد و برنامه ريزى دقيقى داشته باشد. از برنامه ها و افكار آتى اين سرمربى اسپانيايى نمى توان برداشتى درست داشت، اما در گذشته نيز پپ گوارديولا در شرايط بسيار سخت همواره بهترين ايده ها را براى برون رفت تيم داشته است و به احتمال زياد اين بار نيز او با برنامه خود همه دوستداران فوتبال را غافلگير خواهد نمود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج