adexo3
۵۲۵۶۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

معرفی کتاب

ببر پشت دروازه، کتاب تازه نشر قطره

روزنامه شرق:

ببر پشت دروازه، کتاب تازه نشر قطره

تروای معاصر

«ژان ژیرودو» نمایشنامه‌نویس معاصر فرانسوی است که در آثارش جهان دراماتیکی را خلق کرده و از این حیث قابل مقایسه با نمایشنامه‌نویسان بزرگ گذشته است. «ببر پشت دروازه» در سال ۱۹۳۵ منتشر شد و ماجرای آن، یک روز قبل از آغاز جنگ تروا روی می‌دهد.

در این نمایشنامه، هکتور با استدلالی خردمندانه می‌کوشد تروایی‌ها و یونانی‌ها را وادارد تا تفاوت‌های خود را نادیده بگیرند. اما نیروهای دیگری در جریانند که برخورد میان این مردم را ناگزیر می‌کنند. منتقدان زیادی معتقدند که این نمایشنامه درواقع به رابطه میان فرانسه و آلمان پیش از جنگ جهانی دوم اشاره دارد.

ژیرودو از جمله نمایشنامه‌نویسانی است که با تمرکز بر مشکلات سخت زندگی، همواره نگران وضعیت آدمی است. شور و هیجانی که در نوع نگاه ژیرودو وجود دارد حتی در جایی که پیش‌پاافتاده‌ترین پدیده‌ها را با عناصر ماورای طبیعی رودررو قرار می‌دهد، دیده می‌شود. از جمله مضامین عمده آثار او تفاوت میان افرادی از فرهنگ‌های مختلف، به‌خصوص فرانسوی‌ها و آلمانی‌هاست.

ژیرودو در شمار آن دسته از نویسندگان قرن بیستمی است که سفرهای دیپلماتیک زیادی داشته است. چرا که او در سال ۱۹۱۰ در وزارت امور خارجه فرانسه استخدام شد و در آنجا بخشی از کارش رابطه با مطبوعات و گردآوری اطلاعات بود. او همچنین در طول جنگ جهانی اول به خدمت نظام رفت.

از آثار ماندگار دوران جنگ برای ژیرودو، به‌جز جراحات جسمانی، آشتی میان فرانسه و آلمان بعد از جنگ جهانی اول بود. ژیرودو برآورد خود از برقراری آشتی دو کشور را در کتاب «دوست لیموزنی من» تصویر کرد که با ستایش زیادی روبه‌رو شد.

ببر پشت دروازه، کتاب تازه نشر قطره

نکوداشت کافکا

«لابیرنت» با عنوان فرعی «هزارتو»، نمایشنامه‌ای است از فرناندو آرابال، نمایشنامه‌نویس و هنرمند مشهور اسپانیایی که در سال ۱۹۵۶ نوشته شده و در مجموعه جامانده‌های نشر قطره به فارسی منتشر شده است. آرابال از جمله مهم‌ترین آوانگاردهای تئاتر معاصر اروپا به شمار می‌رود و زندگی او به‌واسطه پیچیدگی‌های شخصیتی‌اش همواره بحث‌برانگیز بوده است. همچنین به دلیل نگرش عجیب آرابال، آثار او نیز از هجوم نقدها و نظرهای ضدونقیض فراوان در مجله‌های ادبی در امان نمانده است.

آرابال شاید از معدود نویسندگان اسپانیایی است که در زمینه‌های مختلفی مثل رمان، شعر، تئاتر و فیلمنامه دستی داشته و در همه این زمینه‌ها نیز با موفقیت روبه‌رو شده و مورد استقبال جهانی قرار گرفته است. لابیرنت را می‌توان اثری کافکایی نامید که بستر روایت آن جهانی به هم ریخته و پرآشوب است.

این نمایشنامه به همراه دو نمایشنامه دیگر با نام‌های «پیک‌نیک» و «سه‌چرخه» در قالب یک تریلوژی در انتشارات کاتدرای اسپانیا منتشر شده است. لابیرنت به توضیح پسگفتار ترجمه فارسی، «نکوداشتی است برای کافکا، که به آرابال الهام بخشیده» و حتی نام دومی که او برای نمایشنامه در نظر داشته و در دستنوشته‌هایش زیرنویس کرده «بزرگداشت ک» بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج