اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۰۶۱۰۱
۱۵ نظر
۹۲۷۷
۱۵ نظر
۹۲۷۷
پ

مردی که این روزها فرشته نجات تلویزیون شده!

«خانه به دوش» و «بزنگاه» پس از سالیان سال جای خالی کمدی‌های ماه رمضان را پر می‌کنند!

برترین‌ها: سریال‌های رمضانی دهه هشتاد خاطره‌انگیزترین به گزارش هنرآنلاین، تلویزیون هر سال با آغاز ماه رمضان برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی متعددی را درنظر می‌گیرد تا روزه‌داران و مخاطبان با تماشای این برنامه‌ها و سریال‌ها، از دقایق بعد از افطار تا ساعاتی از شب، اوقات فراغت خود را سپری کنند. ساخت سریال‌های مناسبتی برای این ایام در سه دهه اخیر مرسوم بوده است اما اوج آن را باید در دهه ۸۰ جستجو کرد؛ دهه‌ای که پخش سریال‌های رمضانی درِ دکان‌ها را می‌بست و کوچه و خیابان را به هوای تماشای تلویزیون خالی از رهگذر می‌کرد، دهه‌ای پر از طنزهای رضا عطاران و داستان‌های سورئال علیرضا افخمی.

مردی که این روزها فرشته نجات تلویزیون شده!

اگر بخواهیم بررسی گسترده‌ای از خاطره‌انگیزترین سریال‌های رمضانی داشته باشیم باید با «خانه به دوش» رضا عطاران آغاز کنیم؛ این سریال در ماه رمضان ۱۳۸۳ روی آنتن شبکه سه سیما رفت و داستان ماشاالله فرد بی‌پول و فقیری را روایت می‌کرد که مشکلات مالی او را در وضعیت سختی قرار داده ‌است، او برای اینکه مشکلات مالی خود را حل کند و بتواند تنها از راه حلال پول در آورد، با آقای بیات، که با او به‌طور اتفاقی آشنا شده است، همکاری می‌کند و پولی را برای سفر به مالزی پرداخت می‌کند اما آقای بیات کلاهبردار از آب در می‌آید و به ماشاالله و احمد بلیط جعلی می‌فروشد و آن‌ها نمی‌توانند به مالزی سفر کنند. احمد، ماشاالله را در یک کارگاه کفاشی می‌برد تا در آن جا کار کنند که در این مسیر اتفاقاتی برای آن‌ها رخ می‌دهد.

بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی حمید لولایی، رضا عطاران، غلامحسین لطفی، علی صادقی، مریم امیرجلالی، آناهیتا همتی، فلور نظری و بهنوش بختیاری هستند.این سریال با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان همراه و بارها توسط شبکه‌های مختلف تلویزیون بازپخش شده است.

مردی که این روزها فرشته نجات تلویزیون شده!

«متهم گریخت» سریالی به کارگردانی رضا عطاران و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و مهران مهام است که در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۴ از شبکه سه پخش شد. این سریال روایتگر زندگی یک خانواده است که از شیراز به تهران آمده و ماجرا‌هایی برای‌شان رقم می‌خورد. در این مجموعه سیروس گرجستانی، مریم امیر جلالی، علی صادقی، سعید آقاخانی، محمود بهرامی، رضا عطاران، شهربانو موسوی، علیرضا جعفری، ملیکا زارعی و... به ایفای نقش پرداختند. این سریال نیز همچون اثر پیشین رضا عطاران با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که نشان‌ می‌داد، اکثر افراد جامعه متقاضی سریال‌های طنز پای سفره افطار هستند.

مردی که این روزها فرشته نجات تلویزیون شده!

روزنامه خراسان در این باره می‌نویسد: در حالی که از دومین روز ماه رمضان امسال، شبکه تماشا مجموعه «خانه به دوش» ساخته رضا عطاران را در جدول پخش خود قرار داده بود، شبکه آی‌فیلم نیز از دوشنبه‌شب و پس از نهمین افطار ماه رمضان 1401، پخش مجموعه «بزنگاه» دیگر ساخته این فیلم ساز را آغاز کرد. محصولات دهه 80 شبکه سه سیما که به ترتیب در سال‌های 83 و 87 روی آنتن رفتند و در زمان پخش، پربیننده بودند.

رقابت شبکه‌ها برای آثار عطاران؟

مردی که این روزها فرشته نجات تلویزیون شده!

برنامه کنونی این دو شبکه در پخش دو سریال رضا عطاران، در حالی است که در ابتدا قرار بود «خانه به دوش»، سریال رمضانی آی‌فیلم باشد، اما سه روز پس از آن که حتی اطلاع‌رسانی رسمی بازپخش این سریال انجام شد، ناگهان این مجموعه از جدول پخش شبکه آی‌فیلم خارج شد و به شبکه تماشا دیگر شبکه اختصاصی سریال‌های تأمینی رفت و آی‌فیلم جای خالی آن را با «بزنگاه» پر کرد! به نظر می‌رسد در کمبود سریال‌های طنز جدید، شبکه‌های مختلف تلویزیون رقابتی نامحسوس در پخش سریال‌های عطاران دارند تا جایگزینی برای آثار کمتر محبوب جدید داشته باشند. جالب این جاست که سیدمحسن رفیعی‌پور مدیر تأمین برنامه شبکه تماشا وقتی در 17 فروردین، خبر پخش «خانه به دوش» را از این شبکه داد، علت پخش این مجموعه را «فقدان بار طنز در سریال‌های امسال شبکه‌های سیما» دانست؛ گویا مدیران تلویزیون نیز متوجه اتفاقاتی هستند که در سال‌های اخیر در رسانه ملی رخ داده است.

۲ سریال محبوب عطاران

«خانه به دوش» همچنان از جمله سریال‌های خاطره‌انگیز و پربیننده سیماست. جالب این جاست که چند سال پیش، مریم امیرجلالی در یک برنامه تلویزیونی تأیید کرد که طرح این سریال را اصغر فرهادی نوشته و برای آن که در آن سال‌ها نمی‌خواسته در تلویزیون فعالیت کند، اسمی از خودش به میان نیاورده است. این سریال ماجرای مرد عیالواری به نام «ماشاءا...» را روایت می‌کند که برای سفر به مالزی، مورد کلاه‌برداری قرار می‌گیرد و ماجراهایی برایش رخ می‌دهد.

مردی که این روزها فرشته نجات تلویزیون شده!

در «بزنگاه» ساخته دیگر عطاران که در رمضان سال 87 از شبکه سه پخش شد، این بار خود رضا عطاران ایفاگر نقش اصلی است و چهره‌هایی چون حمید لولایی، مرجانه گلچین، غلامرضا نیکخواه، علی صادقی و نیکی نصیریان که در آن زمان پنج ساله بود، در کنار او ایفای نقش کرده‌اند. فیلم نامه این سریال را زوج سروش صحت و ایمان صفایی نوشته‌اند که بعدها مجموعه‌های موفق دیگری چون «چک برگشتی»، «شمعدونی» و چند سری «لیسانسه‌ها» را نیز به کارنامه خود اضافه کردند. این سریال، داستان مردی معتاد به نام «نادر» را روایت می‌کند که با خواهر و برادرهایش، بر سر تقسیم ارث و میراث پدر مرحوم شان به اختلاف می‌خورد.

روزنامه شهرآرا درباره آخرین اثر عطاران در تلویزیون می‌نویسد: بعد از پخش قسمت پنجم اعتراض ها به آن به طور گسترده ای آغاز شد. این اعتراض ها به پخش سریال «بزنگاه» به مجلس شورای اسلامی، و نامه رسمی شورای نظارت بر صداوسیما هم کشیده شد و آن ها خواستار توقیف این سریال بودند؛ اما آن روزها پشتوانه محکمی مثل عزت ا... ضرغامی اجازه نداد زحمت یک گروه بزرگ از بین برود و آخرین سریال رضا عطاران در تلویزیون با جرح و تعدیل های زیادی تا انتها از شبکه سوم پخش شد. سریالی که باعث شد عطاران برای همیشه عطای ساخت سریال را به لقایش ببخشد. هرچند «بزنگاه» در مقایسه با باقی آثارش ضعیف تر است و حتی از فیلم نامه نحیفی برخوردار بود؛ اما توانست با اقبال مخاطبان روبه رو شود.

مردی که این روزها فرشته نجات تلویزیون شده!

حالا تلویزیون می خواهد دوباره این سریال را پخش کند. پخش صدباره فیلم ها و سریال های تلویزیونی مدت هاست که صاحب شبکه شده و «آی فیلم» سال هاست که برای مخاطبان داخلی و خارجی سریال تکراری پخش می کند. عجیب تر اینکه، هنوز مخاطبانی وجود دارند که به همین شبکه پیام می دهند که سریال های صدبار پخش شده را دوباره پخش کنند و آن ها هم دوباره پخش می کنند. حالا در تازه ترین تکرار های این شبکه، قرار است سریال «بزنگاه» از تلویزیون پخش شود. این سریال البته دوسه بار دیگر هم از تلویزیون پخش شده است؛ اما هربار دچار سانسور شده و از شکل و شمایل اولیه اش کاملا دور شده است. این بار هم روشن نیست تلویزیون می خواهد چه مقدار از صحنه های سریال را حذف کند. شاید به همین دلیل است که برخی ها این پرسش را مطرح کرده اند که اگر تلویزیون با این سریال مشکل دارد؛ چرا اصلا می خواهد دوباره آن را پخش کند؟ سکانس های عزاداری سر قبر میت، شکل صحبت کردن مرجانه گلچین و نمایش زشت طبقات فرودست از مواردی بود که معترضان از آن یاد می کردند.

«بزنگاه» آخرین کار رضا عطاران در تلویزیون بود که داستان مردی معتاد به نام نادر (رضا عطاران) است که به همراه دخترش درسا در کرج زندگی می کند و از همسرش جدا شده است. او پس از فوت پدرش «اوس احمد» با خواهر و برادرانش بر سر تقسیم ارث و میراث پدری که یک خانه و یک نانوایی است به اختلاف برمی خورند. با همه این صحبت ها، نمایش این سریال حتی با وجود تکرارهای پیاپی، همیشه از سوی مخاطبان با واکنش های مثبتی همراه بود. به قول یکی از آن ها: «اصلا ماه رمضون با سریال های بعد از افطار رضا عطاران یه حس و حال دیگه است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاش خانه بدوش رو سر افطار پخش می کردند یه صفای خاصی داره!

    • ناشناس

      یادش بخیر واقعا

    • ناشناس

      تا جایی که یادمه بزرگترین ایرادی که از بزنگاه گرفتن نمایش جزئیات استفاده از مواد مخدر و صحبت درباره اش بود. ولی بازم از سریالهای این دوره خیلی بهتر بود

    • ناشناس

      دیگه هیچوقت اون روزا تکرار نمیشه

    • بی نام

      اون زمان خنده ی مردم مهم بود. شکر خدا مسولین الان فقط میتونن مردم رو بگریونن با این اوضاع حتی یه لبخند کم رنگ هم روی لب هیچ کس نمیبینی

    • ناشناس

      ما فقط باهاشون میخندیم روزهایی که خندیدن خیلی سخته

    • ناشناس

      زیرآسمان شهر وچارخونه هم عالیه که متاسفانه پخش نمی شود!!!

    • ****Reza#sss****

      صدا و سیما واقعا در بین ایرانی ها منفور شده
      تمام برنامه هاش جناحی و دروغ و فریب
      من تو اطراف خودم آمار گرفتم ۶٪از تلوزیون ایران استفاده میکنن اونم برای سزیال و ورزشب

    • ناشناس

      حرفتو قبول دارم ولی بگو چه طور به ۶ درصد رسیدی؟؟

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خخخخخخخ خدا خیرت بده خندیدم

    • ستاره

      عالی هستن ممنون

    • ناشناس

      خانه بدوش و برره دو سریال طنز عالی بودند که برره مفهومی عمیق هم همراه خود دارد.

    • ناشناس

      یادش بخیر واقعا. بعد افطار با پدر عزیزم برادر مهربونم میدیدیم خانه ب دوشو ولی دیگه اونا در بین ما نیستن

    • ناشناس

      خیلی سخته برات حتما از صد نفر از اطرافیانش پرسیده

    • ناشناس

      دقیقا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج