adexo3
۲۳۰۵
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

چرا خانم‌ها بيشتر از آقايان افسرده مي‌شوند...

افسردگی بیماری قرن حاضر و مشکل خیلی از افراد است؛ مشکلی که ممکن است قسمت بیشتری از عمر هر کس را بگیرد. يك كتاب جيبي تمام پرسش‌هاي بزرگ‌تان راجع به افسردگي و ديگر بيماري هاي روحي را به شما پاسخ مي‌دهد

چرا خانم‌ها بيشتر از آقايان افسرده مي‌شوند...
چرا خانم‌ها بيشتر از آقايان افسرده مي‌شوند...

افسردگی بیماری قرن حاضر و مشکل خیلی از افراد است؛ مشکلی که ممکن است قسمت بیشتری از عمر هر کس را بگیرد. کتاب های علمی مختلفی در بازار موجود است که تلاش می کند به تمام این پرسش ها جواب دهد ولی گاهی آنقدر سنگین و پیچیده هستند که نمی توان ار آن چیزی فهمید .این مطلب خلاصه ای‌است از کتاب از «الف» تا «ي» افسردگي که تمام سوالات در این زمینه را خیلی ساده و با زبانی روان پاسخ می دهد.مولف این کتا ب دکتر محمد کیاسالار است که با پشتوانه پزشکی و علمی به این ابهامات پاسخ داده اند.گزيده‌اي از مطالب اين كتاب را بخوانيد.


چرا خانم‌ها بيشتر از آقايان افسرده مي‌شوند...

اين‌كه مي‌گويند خانم‌ها خيلي بيشتر از آقايان افسرده مي‌شوند درست است؟

بله،‌ خانم‌ها دو برابر آقايان افسرده مي‌شوند و كار، كار هورمون‌هاست؛ از زايمان گرفته تا قاعدگي و يائسگي، همه و همه هورمون‌هاي زنان را كم و زياد مي‌كنند و آن‌ها را هل مي‌دهند سمت افسردگي. اين داستان هر ماه، ۳ تا ۵ روز مانده به شروع عادت ماهانه آغاز مي‌شود و تا ۳-۲ روز بعد از شروع قاعدگي هم ادامه پيدا مي‌كند. در اين روزها دلشوره مي‌گيرند، زودرنج مي‌شوند، خواب و خوراك‌شان به هم مي‌ريزد و بي‌حوصلگي كلافه‌شان مي‌كند.
شايد اين 8-7 روز در طول ماه خيلي به چشم نيايد ولي با يك حساب سرانگشتي خواهيد ديد اين روزها در طول سال مي‌شود 84 تا 96 روز، نزديك به 3 ماه در سال، آيا اين زياد نيست؟

اين مشكل، مشكل چنددرصد از زنان است؟

متاسفانه در ايران، آمار دقيقي از اين مسئله نداريم اما كتاب‌ها و منابع آمريكايي مي‌نويسند 40 تا 60 درصد زنان 12 تا 50 ساله اين كشور و شايد هم با همين درصد،‌ خانم‌هاي ديگر كشورها، هرماه با اين مشكل دست به گريبانند. مشكل وقتي غم‌انگيزتر مي‌شود كه مي‌بينيم پزشكان مي‌گويند اين مشكل درمان طبي دارد و از طرف ديگر خانم‌ها،‌ دنبال درمان طبي اين مشكل نمي‌روند.

چه دليلي باعث مي‌شود كه خانم‌ها راضي مي‌شوند هرماه اين دوران هرچند كوتاه را با افسردگي سپري كنند؟

واقعا هيچ دليل موجهي وجود ندارد، مشكل اينجاست كه خيلي از خانم‌ها تصور مي‌كنند اين وضعيت، يك وضعيت طبيعي است كه بايد حول و حوش روزهاي قاعدگي‌شان اتفاق بيفتد و آن‌ها بايد تحمل كنند.
اين طرز فكر مثل اين است كه كسي يك دندان خراب در دهانش داشته باشد و به جاي درمان بگويد، بالاخره بيشتر مردم يك دندان خراب در دهان‌شان هست. اگر از روان‌پزشكان بپرسيد، مي‌گويند؛ «‌حتي اگر قرار است فقط يك روز از عمرتان را افسرده زندگي ‌كنيد، بهتر است به فكر چاره باشيد كه آن يك روزتان هم خالي از افسردگي باشد.»

براي خلاص شدن از شر اين مشكل چه بايد كرد؟

روان‌پزشكان و متخصصان تغذيه راه‌حل‌هاي زيادي براي رهايي از مشكل دارند. محققان مي‌گويند رژيم غذايي بيشتر خانم‌ها شبيه يكديگر است، يعني بيشترشان عاشق فست‌فود، سيب‌زميني سرخ شده، ماكاروني، برنج، چيپس، نوشابه‌هاي گازدار، شيريني و شكلات هستند و معمولا براي حفظ تناسب اندام‌شان گاهي، يك وعده غذايي را كاملا حذف مي‌كنند و طبيعتا در وعده‌هاي بعدي، جبران مي‌كنند! اگر شما هم از اين دسته خانم‌ها هستيد بدانيد كه در اين روزها بايد بيشتر ميوه و سبزي بخوريد و كمتر سراغ غذاهاي آماده، شيريني، شكلات، چاي و قهوه برويد. به همين سادگي، تاثير تغذيه را دست كم نگيريد!


چرا خانم‌ها بيشتر از آقايان افسرده مي‌شوند...

منوي ضدافسردگي

آيا نوع تغذيه مي‌تواند روي خلق و خو تاثير داشته باشد؟

بله، اصلا فكر نكنيد غذا بي‌تاثير است. اسيدآمينه تريپتوفان، پيش‌ساز سروتونين است، سوخت مغزي كه در بيماران افسرده كاهش پيدا مي‌كند.
اين اسيدآمينه در گوشت و لبنيات به ميزان زيادي وجود دارد و كمبود اين ماده مي‌تواند روند افسردگي را تشديد كند.
ويتامين B۶ هم همين ويژگي را دارد يعني كاهش آن هم مي‌تواند زمينه‌ساز بروز افسردگي شود. شايد فكر كنيد توصيه به تغذيه مناسب، كليشه‌اي باشد ولي واقعيت اين است كه اين توصيه اثر دارد. متخصصان تغذيه مي‌گويند: «زياد آب بنوشيد چون كم آبي بدن، آدم را سست و كسل مي‌كند.»
در طول يك روز از همه گروه‌هاي موادغذايي استفاده كنيد و مصرف مواد محرك را به حداقل برسانيد به خصوص قهوه كه يك فنجان بيشتر در روز توصيه نمي‌شود.

باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

چرا خانم‌ها بيشتر از آقايان افسرده مي‌شوند...


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج