اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۶۶۷۸۰
۳ نظر
۵۲۰۱
۳ نظر
۵۲۰۱
پ

پاراگراف کتاب (۱۰۵)

ما در اینجا سعی کرده ایم با انتخاب گزیده هایی متفاوت و زیبا از کتاب های مختلف آثار نویسندگان بزرگ، شما را با این کتاب ها آشنا کرده باشیم، شاید گام کوچکی در جهت آشتی با یار مهربان کودکی مان برداشته باشیم.

برترین ها: وقتي خواستم به دنبال معنی کلمه کتاب باشم فکر کردم که کار ساده ­اي را به عهده گرفته ام! اما وقتي دو روز تمام در گوگل کلمه کتاب و کتاب خواني را جستجو کردم آنهم به اميد يافتن چند تعريف مناسب نه تنها هيچ نيافتم، تازه فهمیدم که چقدر مطلب در مورد کتاب و کتابداری کم است. البته من عقيده ندارم که جستجوگر گوگل بدون نقص عمل مي کند، اما به هر حال يک جستجو­گر قوي و مهم است و مي بايست مرا در يافتن ۲ يا ۳ تعريف در مورد كتاب کمک مي کرد؛ اما اين که بعد از مدتي جستجو راه به جايي نبردم، به اين معني است که تا چه اندازه کتاب مهجور و تنها مانده است.

راستي چرا؟ چرا در لابه لاي حوادث ، رخدادها و مناسبت هاي ايام مختلف سال، «کتاب و کتاب خواني» به اندازه يک ستون از کل روزنامه هاي يک سال ارزش ندارد؟ شايد يکي از دلايلي که آمار کتاب خواني مردم ما در مقايسه با ميانگين جهاني بسيار پايين است، کوتاهي و کم کاري رسانه­ هاي ماست. رسانه هايي که در امر آموزش همگاني نقش مهم و مسئوليت بزرگي را بر عهده دارند. کتاب، همان که از کودکي برايمان هديه اي دوست داشتني بود و يادمان داده اند که بهترين دوست است! اما اين کلام تنها در حد يک شعار در ذهن هايمان باقي مانده تا اگر روزي کسي از ما درباره کتاب پرسيد جمله اي هرچند کوتاه براي گفتن داشته باشيم. و واقعيت اين است که همه ما در حق اين «دوست» کوتاهي کرده ايم، و هرچه مي گذرد به جاي آنکه کوتاهي هاي گذشته ي خود را جبران کنيم، بيشتر و بيشتر او را مي رنجانيم.

ما در اینجا سعی کرده ایم با انتخاب گزیده هایی متفاوت و زیبا از کتاب های مختلف آثار نویسندگان بزرگ، شما را با این کتاب ها آشنا کرده باشیم، شاید گام کوچکی در جهت آشتی با یار مهربان کودکی مان برداشته باشیم. مثل همیشه ما را با نظراتتان یاری کنید.

*****
چون آدمی از موهبت خرد برخوردار است، لذا می تواند تجربه های خود را تجزیه و تحلیل کرده ببیند که کدام یک وسیله تکامل و عقب ماندگی اوست. انسان تا رسیدن به هدف خود که رفاه و آرامش است نیروهای فکری و جسمی خود را پرورش می دهد.
همانگونه که اسپینوزا گفته است نقطه مقابل رفاه و آرامش غمگینی و افسردگی است. این بدان معنی است که شادی محصول خرد است و افسردگی نتیجه در پیش گرفتن راه غلط زندگی. این موضوع در کتاب عهد عتیق مورد تایید قرار گرفته است، آنجا که می گوید اسرائیلیان زندگی عاری از شادی دارند گرچه در فراوانی غوطه ورند، این گناهی بزرگ برای آن قوم است.

بنام زندگی | اریک فروم
پاراگراف کتاب (105)
بزودی. بزودی. بزودی. بزودی...

این بزودی یعنی کی خواهد بود؟

چه کلمه ی هراس انگیزی است این بزودی.

بزودی ممکن است یک ثانیه ی دیگر باشد. بزودی می تواند یک سال طول بکشد.

این بزودی، آینده را در هم می فشارد، آن را کوچک می کند و دیگر هیچ چیز مطمئنی در کار نخواهد بود، هیچ چیز مطمئنی. هرچه هست، دودلی و تزلزل مطلق خواهد بود.

بزودی هیچ نیست و همه چیز است.

قطار به موقع رسید | هاینریش بل
پاراگراف کتاب (105)
... زمانی که بهت اختصاص داده اند به قدری کوتاه است که اگر یک ثانیه را از دست بدهی تمامِ زندگی ات را از دست داده ای، زیرا درازتر نیست، به همان درازیِ زمانی می پاید که از دست می دهی.
پس اگر به راه افتاده ای، به هر بهائی ادامه اش بده؛ فقط سود می بری، خطر نمی کنی، ولی اگر پس از نخستین گام ها برگشته بودی و از پلکان پائین رفته بودی همان اول می افتادی و نه شاید، بلکه مسلما.
پس اگر چیزی در راهروها پیدا نمی کنی درها را بگشا، اگر چیزی پشتِ این درها نمی یابی اشکوبهای دیگر هست و اگر چیزی آن بالا نمی یابی، نگران نباش، جست بزن و از پلکانِ دیگر بالا برو. تا هنگامی که از بالا رفتن دست برنداشته ای، پله ها پایان نمی گیرد، زیرِ پاهای بالا رونده ات آنها تا بیکران افزایش خواهد یافت.

مجموعه داستان های کوتاه | فرانتس کافکا
پاراگراف کتاب (105)
... سال ها پیش از زبان شیرین مرحوم دکتر رضازاده شفق شنیدم که می گفتند:

انتقاد ورزش ملی ایرانی هاست. هرکس صبح که از خواب برمی خیزد در یک صف طولانی از مردم قرار می گیرد و با بازکردن دستهای خود به دو طرف همه ی کسانی را که پیش روی هستند مورد انتقاد قرار می دهد.
غافل از اینکه عده زیادی پشت سر او ایستاده اند و با دست به او اشاره می کنند. اما متاسفانه باید بدانیم که این ورزش ملی جامعه را سالم تر نمی کند چون لبه تیز عیب جویی هرگز متوجه خود انتقاد کننده نمی شود و افزون بر این متاسفانه مردم انتقاد را جانشین اقدام به حساب می آورند.

جامعه شناسی خودمانی | حسن نراقی
پاراگراف کتاب (105)
برای مردم تفکر همچون بری طاقت فرساست. بنابراین همان قدری که کار حرفه ای شان ایجاب میکند می اندیشند و همانقدری که برای تفریحات مختلف شان لازم است و نیز برای گفتگو و بازی، که ازین رو باید طوری ترتیب داده شوند که آنها بتوانند با حداقل اندیشه ی ممکن کارشان را پیش ببرند ولی اگر در اوقات فراغتشان چنین تسهیلاتی نداشته باشند به جای اینکه کتابی به دست بگیرند و قدرت اندیشه شان را محک بزنند، ساعت ها کنار پنجره ولو میشوند و به پیش پا افتاده ترین اتفاقات چشم می دوزند و به این ترتیب واقعا برایمان میشوند مصداق این سخن آریوستو که: چه رقت آورند ساعاتِ بیکاریِ نادانان!

متعلقات و ملحقات | آرتور شوپنهاور
پاراگراف کتاب (105)
زندگی ات را بر مبنای ترس بنا نکن؛ بی هیچ واهمه ای زندگی کن. تنها در این صورت است که به معنای واقعی کلمه، زندگی کرده ای.

ترس، تو را بسته نگه می دارد و مانعِ باز شدن و شکوفایی ات می شود.

ترس موجب می شود که پیش از اقدام به هرکاری، هزار و یک نگرانی و دغدغه راهِ تو را سد کنند.

دغدغه ها و وسواس ها، تو را سردرگم تر می کنند.

این ها سیاه چاله های کهکشانِ روح تواند.

انسان جایزالخطاست.

خطا کردن، لازمه ی انسان بودن و نیز انسان شدن است.

فقط یک چیز را در خاطر داشته باش: سعی کن خطاهای خود را تکرار نکنی. تکرارِ خطاها نشانه ی حماقت است.

فهم عاشقانه ی هستی | مسیحا برزگر
پاراگراف کتاب (105)
در مورد عشق بیشتر دوست داریم گیرنده باشیم تا دهنده. به همین دلیل وقتی از طرف مقابل خود ناراضی هستیم، از او می پرسیم آیا عاشق من هستی؟ ولی آیا وقتی یکی از طرفین بیش از طرف دیگر عشق می ورزد، عشق آنها دوام خواهد یافت؟

البته هر چیزی ممکن است. شاید آدم عشق ورزی را بیابید که زیاد از شما توقع عشق ورزیدن نداشته باشد ولی به طور کلی، نمی توانید در بلند مدت دنبال گرفتن عشق باشید بدون آنکه قدری از آن را تلافی کنید.

عشق و دوستی خیابان دوطرفه اند. قبول عشق هم هنر است. اینکه یاد بگیریم عشق را بزرگوارانه بپذیریم خیلی به رابطه کمک می کند.

نظریه انتخاب | دکتر ویلیام گلاسر
پاراگراف کتاب (105)
نزدیک به زمین زندگی کنید. همواره ساده بیندیشید.

در مشاجرات، عادل و بخشنده باشید. در حکومت، سعی در فرمانروایی و سلطه نداشته باشید. در کار، آن چیزی را انجام دهید که از آن لذت می برید. در زندگی خانوادگی، همیشه در دسترس و حاضر باشید. وقتی از اینکه خودتان هستید خوشنودید و از رقابت و مقایسه دست کشیدید، همگان به شما احترام می گذارند.

تائو ت چینگ | لائو تزو
پاراگراف کتاب (105)

کینه ها و دشمنیهای نژادی ریشه هایی در منشا قومی دارد، اما به احتمالِ بیشتر زاده ی تفاوت های فرهنگِ اکتسابی در زبان، پوشاک، عادت، اخلاقیات یا دین است.

این گونه کینه ها درمانی جز آموزش و پرورش بیشتر ندارند. آگاهی از تاریخ به ما خواهد آموخت که تمدن، حاصلِ همکاری است که تقریبا همه ی انسانها در آن سهم داشته اند.

تمدن میراثِ مشترک ماست و همه مدیون آن هستیم.

انسانِ متمدن، در رفتار با هر زن و مردِ دیگر هر قدر هم حقیر باشد نشان می دهد که وی نماینده ی یکی از آن گروه های سازنده و صاحب سهم است.

درسهای تاریخ | ویل دورانت
پاراگراف کتاب (105)
همیشه لحظه ای فرا می رسد که آدمی از دیدنِ چشم اندازی سیر می شود. همچنان که مدت ها لازم است تا چشم اندازی را به اندازه ی کافی ببینیم.

کوه و آسمان و دریا همانند چهره هایی هستند که اگر آدمی به جای دیدنِ آن ها بدان نیک بنگرد، به خشکی و بی حاصلی و یا شکوهِ آن ها پی می برد؛ ولی هر چهره ای برای آنکه گویا باشد باید پیوسته در برابرِ تازگی قرار گیرد.
جهان، گاه به سببِ فراموشی ما، در چشمِ ما تازه می نماید. به جای ستایشِ این پدیده، مردم گله می کنند که خیلی زود از دنیا سیر و خسته می شوند.

عیش | آلبر کامو
پاراگراف کتاب (105)
چرا آدم مجبور است مدام بین دو یا چند چیز یکی را انتخاب کند؟ چرا ناچار است مدام تصمیم بگیرد و بر سر این تصمیم ها با خودش جدال داشته باشد؟

بخش هایی از وجودش را به نفع بخش های دیگری سر ببرد و قربانی کند و سال ها بعد بفهمد تصمیمش اشتباه بوده، اثرات تصمیمش مثل ترکش های خمپاره به گوشه های زندگی خودش و بقیه خورده و زندگی خودش و بقیه را به گند کشیده.
هر تصمیم اشتباهی مثل زنجیر، اشتباهات بعدی را به دنبال داشته است؟ سال ها بعد وقتی برمی گردد و پشت سرش را نگاه می کند، این زنجیر می پیچد دور حلقش و راه نفسش را تنگ می کند... بعضی چیزها را نه می شود دور ریخت و از شرشان خلاص شد، نه می شود نگه داشت و با خاطراتی که زنده می کند کنار آمد.

درختم دلشوره دارد | فریده خرمی
پاراگراف کتاب (105)

جالب است که مردان و زنان در شکم مادر شکل می گیرند و در آنجا در دنیای خودشان نسبت به همه چیز بی تفاوت هستند، ولی به این دنیا که می آیند مجبورند مبارزه کنند.

شاه باشد یا سرباز، مذهبی باشد یا قاتل، زن راهبه در روسیه باشد یا زن انگلیسی در بارداباس، یک چیز مسلم است این که باید جنگید ولی با این حال همه چیز همیشگی نیست و روزی سرانجام می توان از همه چیز و همه کس گریخت. البته هرگز کسی نمی تواند از خودش بگریزد.

آنا خوسیفا | ژوزه ساراماگو
پاراگراف کتاب (105)
داشتم می گفتم هر گندی که توی این عالم هست زیر سر آدمها است، هنوز هم به این حرف اعتقاد دارم اما این موضوع چیزی رو در مورد عوضی بودن این دنیا تغییر نمی دهد. در واقع یکی از دلایل عوضی بودن این دنیا این است که آدمهایش هر غلطی که خواسته اند کرده اند.
شرط میبندم که اگر غلطی هست که نکرده باشند به خاطر دل سوزی و شرافت و این جور چیزها نبوده. لابد نتوانسته اند بکنند.

حکایت عشقی بی قاف بی شین بی نقطه | مصطفی مستور
پاراگراف کتاب (105)
اگر جدا دلتان میخواهد پدر و مادرتان را اذیت کنید کمترین کاری که از شما برمی آید رفتن به وادیِ هنر است. شوخی نمی کنم. با هنر نمی شود چرخه ی زندگی را چرخاند. هنر روشی بسیار انسانی برای قابل تحمل تر کردن زندگی ست.

به خدا سرو کله زدن با هر هنری - لازم نیست کارتان را خوب بلد باشید یا نه - راهیست برای تعالی روحتان. توی حمام آواز بخوانید، قصه تعریف کنید، شعری برای یکی از رفقایتان بسرایید، حتی اگر شده یک شعر آبکی مزخرف. تا جایی که برایتان مقدور است از این کارها بکنید. پاداش عظیمی نصیبتان می شود، با این کار شما چیزی را خلق کرده اید.

مرد بی وطن | کورت ونه گوت
پاراگراف کتاب (105)
فقط مرغ های دریایی اند که از توفان نمی هراسند، حتی وقتی در میان دریاها جهت خود را گم می کنند و جایی برای نشستن پیدا نمی کنند، آن قدر بال می زنند که توفان فرو نشیند و زمینی برای نشستن بیابند یا در همان اوج جان می دهند، آن که در میان امواج می افتد مرغ دریایی نیست... مرغ دریایی در اوج می میرد، آخرین توان خود را صرف اوج گرفتن می کند تا سقوط را نبیند!

ضد خاطرات | آندره مالرو
پاراگراف کتاب (105)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر قدیمیه جلدا ؟

    • محمد

      واقعا ایندفعع متنا خیلی زیبا بود واقعا دستتون درد نکنه.دوست من جلدشو چیکار داری آخه!!!

    • پریسا

      بسیار عالی! ممنون!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج