اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۳۵۸۲۹
۲۸ نظر
۷۳۹۶
۲۸ نظر
۷۳۹۶
پ

۱۰ تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

۲۶ مرداد سالروز بازگشت اسرای جنگ هشت ساله ایران و عراق است. اسرایی که از آن‌ها تحت عنوان «آزادگان» یاد می‌شود

برترین‌ها: 26 مرداد سالروز بازگشت اسرای جنگ هشت ساله ایران و عراق است. اسرایی که از آن‌ها تحت عنوان «آزادگان» یاد می‌شود. از صبح 26 مرداد 1369، بازگشت رسمی اسرای ایرانی به وطن آغاز شد. جنگ ایران و عراق، طولانی‌ترین جنگ متعارف کلاسیک در قرن بیستم بود. جنگ به صورت رسمی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برابر ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ با حمله عراق به ایران آغاز شد. در این روز درگیری‌های پراکنده مرزی دو کشور با یورش هم‌زمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد. این جنگ در نهایت پس از حدود ۸ سال در مرداد ۱۳۶۷ با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف و پس از به جا گذاشتن یک میلیون نفر تلفات انسانی از هر دوطرف و ۱۱۹۰ میلیارد دلار خسارات به دو کشور خاتمه یافت. مبادله اسیران جنگی بین دو کشور از سال ۱۳۶۹ آغاز شد.

10 تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «رنج آزادی» به قلم بنفشه سام گیس نوشت:

عکاسانی که روز 26 مرداد ۱۳۶۹، در نقطه صفر مرزی ایران و عراق حاضر بودند تا اولین تصویر از قدم گذاشتن اولین آزاده بر خاک ایران را ثبت کنند، یادشان مانده که نگاه آن همه جوان اسیر، پر بود از ترس. ترس و دیگر هیچ. 40 هزار رزمنده ایرانی، در همه سال‌های اسارت در سلول‌های بی‌نور و نم‌دار اردوگاه‌های عراق، ترس را نفس کشیدند......

نتایج تحقیقاتی که در سه دهه گذشته و بعد از آزادی اسرای ایرانی، برای بررسی میزان آسیب روحی و جسمی اسارت انجام شد، نشان داد رزمندگان ایرانی اسیر در اردوگاه‌های عراق، با کوله‌بار سنگینی از اختلالات روانی، افسردگی، اضطراب، کابوس‌های شبانه، ترس‌های خفته و بیدار، جمود عاطفی، زخم معده، کاهش شنوایی و بینایی، دردهای شدید استخوانی و مفصلی به خانه برگشته‌اند.

در ادامه، ۱۰ تصویر ماندگار از آزادی اسرای ایرانی جنگ هشت ساله را مرور می‌کنیم.

10 تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

نیمه دوم سال ۱۳۶۹ و ۲ ماه بعد از بازگشت اسرا به وطن، ۱۵۱ رزمنده با سابقه اسارت، در سه مرکز روانپزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفتند که ۹۴ نفراز مراجعان، به دلیل شدت اختلالات، بستری شدند.

10 تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

شیوع برخی از بیماری‌ها در آزادگان حاکی از آن است که پوشش مراقبت‌های سلامتی در دوران اسارت وضعیت نامطلوبی داشته، شکنجه و آزار نه تنها در همان دوران باعث بیماری و غم برای اسرا شد تبعات اسارت حتی بعد از آزادی هم بر سلامت آزادگان تاثیر گذاشت.

10 تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

حتی تا ۴۰ سال بعد از اسارت، اسرای جنگی دچار اختلال استرس پس از ضربه هستند که به صورت کابوس در خواب بروز می‌کند. بیماری گوارشی حتی تا ۴۰ سال بعد از اسارت باقی می‌ماند. اسرا دچار بیماری‌های عصبی ناشی از نقص تغذیه‌ای سیستم عصبی می‌شوند.

10 تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

خانواده‌های نگرانی که عکس یکی از عزیزانی را که در جنگ، اسیر یا مفقود شده‌اند به شیشه اتوبوس‌ها می‌چسبانند و از آزاده‌ها می‌پرسند در جنگ یا اردوگاه اسرا او را ندیده‌اید؟ این یک روایت کوتاه از آخرین روزهای مرداد  سال ۶۹ است که آزاده‌ها سرافرازانه به خاک وطن بازگشتند و روایت‌ها درباره آن روز و آدم‌هایش تمام‌شدنی نیست.

10 تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

بی‌احساسی در اسارت در درصد قابل توجهی از اسرا شیوع داشت. بعضی از اسرا می‌گفتند حتی اگر خانواده‌های‌مان را پشت سیم‌های خاردار ببینیم هیچ گونه احساسی به ما دست نمی‌دهد. اینگونه اسیران به نوعی یخ‌زدگی عاطفی دچار می‌شدند.

10 تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

اسرا برای رهایی از هیجان خیالبافی می‌کردند. در خواب، رویای آزادی و نان و آب می‌دیدند. بسیاری اسرا آرزو می‌کردند روزها به شب تبدیل شود تا بخوابند و از فشارها و استرس‌های روانی آنها کاسته شود.

10 تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

روانپزشکان اعلام کردند شکنجه شدن رزمنده در اردوگاه‌های عراق، شاهد شهادت همرزم بودن در حین اسارت، مدت اسارت، تحمل دوران اسارت به شکل فردی یا در جمع، شدت بیماری در دوران اسارت بر بروز و شدت اختلالات روانپزشکی پس از آزادی تاثیرگذار بوده است.

10 تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

دکتر زهتابچیان درباره حال‌و‌هوای آزاده‌ها بعد از بازگشت به میهن به روزنامه خراسان می‌گوید: «آن‌قدر به این آزاده‌ها ظلم شده بود که کاملا مطیع بودند. وقتی به آن‌ها می‌گفتیم به صف شوید در عرض چند ثانیه صف تشکیل می‌دادند. وقتی با آن‌ها صحبت می‌کردیم و از آن‌ها دلیل اش را می‌پرسیدیم، می‌گفتند اگر در زمان اسارت، سرمان، در صف کج می‌شد افسران بعثی با پوتین گردن‌مان را می‌شکستند. آن‌ها از لحاظ روحی ‌و ‌روانی حتی وقتی در پادگان کرمانشاه بودند، باور نمی‌کردند آزاد شده‌اند. این حالت‌ها در خانواده‌ها هم بود و حرف‌مان را باور نمی‌کردند.

10 تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

گروه محققان به سرپرستی احمد علی نوربالا، در نتایج تحقیقی با عنوان «بررسی اختلالات عصبی روانی شایع در گروهی از آزادگان» اعلام کردند: «شایع‌ترین اختلالات، اختلالات انطباقی، افسردگی اساسی، صرع، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال ارگانیک و روانی عضوی است. ۲۹.۴ درصد دچار اسکیزوفرنی، ۱۷.۶ درصد دچار افسردگی اساسی و ۱۱.۸ درصد دچار اختلال دو قطبی شده‌اند.»

10 تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

محققان تحقیق تاکید کردند که اولین لحظات اسارت؛ مواجهه اسیر با آزادی از دست رفته و گرفتاری در چنگال دشمن بدون هیچ راه گریز، دل کندن از همه تعلقات فردی؛ خانواده، دوستان و وطن، بی‌اطلاعی از آینده و نحوه برخورد دشمن، چنان سنگین است که می‌تواند به آشفتگی تعادل روانی اسیر منجر شود. همچنین یادآور شدند که در دوران تحمل اسارت، چنانچه اسیر نتواند خود را با وضع موجود تطبیق دهد، به فرسودگی خواهد رسید؛ به اضمحلال روانی و جسمی، به ناتوانی روحی و بروز اختلال روانی...

10 تصویر ماندگار از کامبک فرزندان ایران به وطن

در آن روزها خانواده‌ای هم بودند که آمده بودند و به دنبال کسی جز پسرشان بودند. می‌گفتند پسر خودشان شهید شده است. اهل مینودشت بودند و وقتی بررسی کردیم دیدیم پسرشان زنده است و در بین آزاده‌هاست. وقتی به آن‌ها گفتیم اصلا باورشان نمی‌شد. مسئولان در آن زمان اجازه دادند آن پسر یک دقیقه پدرش را ببیند تا شرایط دوباره بررسی شود. نمی‌دانید وقتی یکدیگر را دیدند چه حالی داشتند. بعضی از آزاده‌ها تک فرزند یا تک پسر بودند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      درد و بلاشون بخوره سر مسئولان

    • ناشناس

      اینارو ما خوب میدونیم چون از نزدیک لمسشون کردیم
      مسئولین چطور ؟
      اونا هم دیدن ولی چرا فراموش کردن

    • ناشناس

      همه رو پله کردن برای اختلاس دزدی

    • ناشناس

      چند نسل نابود شدن

    • ناشناس

      جالبه هنوز قربانی میدیم بعد جنگ کلی جوون بیکار افسرده

    • خواننده

      چرا یک روز بدون دغدغه نداریم

    • ناشناس

      چه عکس های پر احساسی بودن....حیف از اون همه رنج و آرزو که امروز بر باد رفت...

    • ناشناس

      پاداش صبرتان با بانوی کربلا زینب کبری

    • ناشناس

      لعنت به جنگ

    • ناشناس

      لااقل به حرمت همین افرادی که در این عکس ها بودند یه گوشمالی به این عراقی ها می‌دادید
      دریغ از یک ریال غرامت!!!!! بعضی ها خیلی بی عرضه هستن!!!!

    • حقیقت

      الهی آمین

    • ناشناس

      مردا رفتن و نامردا پست گرفتن

    • آخرین سنگر سکوته

      دمتون گرم با غیرتتون
      اما مسئولان خیانت کردن به شهدا به رزمنده ها و همو همه... من خودم با اینکه شدیدا حس میهن پرستی زیادی دارم الان خدای نکرده جنگ بشه نمیرم چرا باید برم؟ ما شهید دادیم که مردممون گشنگی بیکاری فقر بکشن ما شهید دادیم که مردهامون روزی هزار بار بمیرن؟چون شرمنده زن و بچه میشن خیانت کردن به مردم

    • ناشناس

      ایشالا

    • ناشناس

      ما برادر عراقی نمیخوایم باید کیو ببینیم؟

    • ناشناس

      کاملا یادمون مگر فراموش شدنی رنج وزیر این عزیزان

    • ناشناس

      من موندم چطور عراق شد برادر دوست و همسایه با این همه جنایت صدام رفت مردمش هم رفتن؟؟؟؟؟ با این همه جنایتی که کردن هنوز تو اعتصاباتشون ایرانی فحش میدن ولی مسئولین محترم ما دعوتشون هم میکنن!!!!!!!!!

    • آیدا

      به طرفدارهای عراقیها بگو.مگه سربازهای بعثی اروپایی بودن؟همین عراقیها بودن .حالا الان تبدیل شدن به برادران عراقی.

    • Diaco

      جالب اینجاست بیمارستان و ورزشگاه برای همون بعثی ها ساخته شده،

    • پرسپولیس سرور کیسه کشا ❤❤❤❤❤❤

      مردان بی ادعا پاک ساده
      صد حیف که دفاع کردن برای چی
      مسولان بی کفایت حیف وحیف

    • ناشناس

      عکس بازگشت شهید سرافراز خلبان حسین لشگری رو حتما بذارید.
      مردم ببینن خلبانی که 18 سال تمام اسیر بود قبل از شروع جنگ اسیر شد و 10 سال پس از پایان جنگ آزاد شد چطوری وسط چند تا عراقی مثل قهرمان ورزشهای رزمی و کشتی داره به سمت مرز کشور میاد. توپ نمیترکوندش از بس سربلند و مغرور داشت میومد.
      خدا رحمتش کنه افتخاری برای ارتش و نیروی هوایی بود.

    • ناشناس

      برای ماندن هر چیزی ، فداکاری نیازه و برای ماندن آب و خاک و مردم این کشور ، بهترین این مردم با گوشت و تن خودشون فداکاری کردن.

    • ناشناس

      بابام می‌گفت بعد از هفت سال مرغ خوردیم با خودم گفتم من یه هفته هم نمیتونم مرغ نخورم

    • ناشناس

      چقدر برای مملکت زحمت کشیده شد و خون داده شد....

    • ناشناس

      من که بچه ی جنگ نیستم و چیزی غیراز شنیدن از اطرافیان ندیدم ولی درود برغیرت وشرفشون که مردونه پای کشور موندندو،ای کاش قدرشون رابدونیم.

    • بدون نام

      حیف از طلا ، ببینید چطور خاک ایران رو می بوسن بعد مسئولین چکار کردن با ایرانمون

    • ناشناس

      انسانهای بی ادعا.

    • ناشناس

      یعنی اگه عراق ایران رو اشغال می‌کرد وضعمون بهتر میشد!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج