adexo3
۱۱۳۷۴۷۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

اتهام نژادپرستی در بسکتبال ایران

مهران شاهین‌طبع، سرمربی تیم ملی بسکتبال از رسانه‌ها خواست با شرافت و معرفت درباره تیم ملی بنویسند. او انتقاد به بازیکنان مهاجر یا مهاجرزاده را مصداق تبعیض‌نژادی دانست

روزنامه همشهری: آخرین جنجال در تیم ملی بسکتبال را مهران شاهین‌طبع به‌پا کرد. سرمربی تیم ملی دیروز سکوتش را شکست و جواب منتقدانش به‌خصوص خبرنگاران را به‌تندی داد. شاهین‌طبع نه بعد از پنجره‌های انتخابی، نه بعد از شکست تیمش در بازی‌های تدارکاتی حاضر نشده بود یک کلمه حرف بزند و درباره شرایط تیمش توضیحی بدهد، اما دیروز در مراسم بدرقه تیم به بازی‌های المپیک و رونمایی از پیراهن تیم ملی، با واژه‌های غیرمنتظره‌ای به همه جواب داد.

مربیان و کارشناسان بسکتبال بعد از بازی‌های تدارکاتی تیم به رسانه‌ها گفته بودند ایراد اصلی تیم شاهین‌طبع استفاده از بازیکنانی است که اصلیت ایرانی دارند اما بیرون از ایران به دنیا آمده‌اند یا بزرگ شده‌اند. منتقدان از عبارت دورگه برای این بازیکنان استفاده می‌کنند و می‌گویند در بین بازیکنان داخلی، جایگزین‌های مناسب‌تری برای بعضی از این مهاجرزاده‌ها وجود دارد. اما از نظر شاهین‌طبع ایراد‌گرفتن از این بازیکنان مصداق تبعیض‌نژادی است: «کسانی که اسم بازیکن دورگه را بر زبان می‌آورند، نهایت تبعیض نژادی را دارند. اینها ایرانی هستند و پاسپورت ایرانی دارند و در لیگ‌های معتبر بازی می‌کنند. لفظ بازیکن خارجی اصطلاح نژادپرستی است. تا موقعی که من هستم می‌خواهم از این بازیکنان به بسکتبال اضافه کنم.»

از نظر شاهین‌طبع کسانی که به مهاجرزاده‌ها ایراد می‌گیرند، اطلاعات زیادی ندارند، چون تا حالا از تهران خارج نشده‌اند: «ترکیه از بازیکن آمریکایی استفاده می‌کند و جمهوری چک گاردش خارجی است، ما باید اطلاعاتمان زیاد باشد. من متأسفم برای کسانی که از تهران خارج نشده‌اند و راجع به یک تیم المپیکی نظر می‌دهند. چطور اسلوونی می‌تواند با یکی دو بازیکن آمریکایی قهرمان ‌شود؟» او خطاب به منتقدان گفت: «نه خصوصیت فردی و نه شخصیت‌تان در حدی است که وارد این مسائل شوید.»

گروهی بر این باورند که صعود تیم بسکتبال ایران به المپیک توکیو، با خوش‌شانسی ‌اتفاق افتاده است. شاهین‌طبع این حرف را قبول ندارد: «المپیکی که ما امسال رفتیم هیچ شانسی در آن دخیل نبود. چطور در سیستم پیچیده جام جهانی فقط یک تیم به المپیک می‌رود؟ چطوری چین ۳۰میلیون دلار هزینه می‌کند تا به المپیک برود؟ چرا اینها را نمی‌نویسید؟»

در یکی از بازی‌های دوستانه ایران با اختلاف زیاد به اسپانیا باخت. شاهین‌طبع این شکست را توجیه کرد: «با شرافت و معرفت بیشتری بنویسید. ما چه سخت‌افزاری در کشور داریم؟ وقتی تیم ما وارد اسپانیا و ژاپن می‌شود، فقط یک ساعت به سالن نگاه می‌کند که چه شرایطی دارند. بعضی از شما تخصصی روی موضوعات کار می‌کنید اما جرأت داشته باشید و وقتی می‌گویید چرا به اسپانیا با ۵۰ امتیاز اختلاف می‌بازیم، بعد از آن بگویید چطور این تیم به المپیک رسیده است.»

سرمربی تیم ملی به مدیر صداوسیما هم حمله کرد: «رسانه‌ای به من توهین می‌کند اما در رادیو و تلویزیون تریبون می‌گیرد. اگر شما ۲هفته پشت سر هم یک تهیه‌کننده را ثابت دیدید به من بگویید، اینها کار و کاسبی می‌کنند. آقای علی عسگری، چرا کسی در تلویزیون صحبت می‌کند که به سرمربی تیم ملی فحاشی می‌کند‌؟ اشکال ندارد هر روز توهین‌های ناموسی به یک مربی بکنند؟»تیم ملی بسکتبال امشب عازم توکیو می‌شود و سوم مرداد نخستین بازی‌اش را مقابل چک برگزار می‌کند.

صمد: خیلی عقبیم

صمد نیکخواه‌بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال و پرچمدار از مردم خواست تا توقعات به‌گفته او عجیب از تیم نداشته باشند: «توقع غیرواقعی نمی‌توانیم از بسکتبال ایران داشته باشیم. در فضای مجازی می‌بینم مردم توقع بالایی از ما دارند که عجیب است. فکر می‌کنند حرف‌هایی که من می‌زنم، غر یا بهانه است، اما من کارشناسی حرف می‌زنم.» صمد دوباره تأکید کرد شرایط بسکتبال ایران المپیکی نیست: «نسبت به کشورهای دیگر خیلی عقب هستیم و کم‌کم به جایی رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم خودمان را برسانیم. حتی شاید در سطح کشورهای درجه۲ و ۳ دنیا هم نباشیم.» او خیلی به آینده ورزش ایران امیدوار نیست: «من از ۱۷سالگی در ورزش هستم و هر سال که جلوتر می‌رویم، می‌بینم که عقب‌تر هستیم. با این روند باید به‌زودی شاهد سقوط آزاد در ورزش کشور باشیم. کسانی که در سطح بالای کشور مدیریت می‌کنند، باید به فکر باشند.»

ارسلان: دوست داریم یک تیم را شوکه ‌کنیم

ارسلان کاظمی، المپیک را خفن‌ترین رویداد ورزشی دنیا می‌داند: «درالمپیک با آمریکا که رنکینگ یک را دارد و فرانسه که جزو ۴تیم برتر است و جمهوری چک که توانسته یونان و کانادا را شکست دهد، هم‌گروه هستیم. خیلی دوست داریم در المپیک یک تیم را شوکه کنیم ولی کار سختی است و امیدوارم بتوانیم بازی‌های قابل‌قبولی ارائه دهیم.»‌

حدادی: آمریکا شانس قهرمانی است

زانوی حامد حدادی آسیب‌دیده است و در ۲هفته گذشته به تیم اضافه شد. آماده‌بودن حامد دغدغه اصلی تیم است، دغدغه خود حامد هم گروه سخت تیم ملی است: «گروه خیلی سختی داریم و به‌نظرم همین که در بین ۱۲تیم المپیک حضور داریم، خودش یک افتخار بزرگ است. با اینکه آمریکا در بازی‌های تدارکاتی باخته اما هنوز هم شانس اول قهرمانی المپیک است. با این حال، ما در مقابل این تیم تلاش می‌کنیم تا خوب بازی کنیم.» حدادی هم خیلی بازیکنان مهاجرزاده تیم را نپسندیده است: «امیدوار بودم دورگه‌ها بازیکنان بهتری باشند. این بازیکنانی که از خارج از کشور می‌آیند، اگر سطح‌شان خیلی بالاتر باشد، می‌توانند در تیم ملی باشند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج