adexo3
۷۲۷۷۶
۹ نظر
۵۰۰۱
۹ نظر
۵۰۰۱
پ

فتوایی بر ضد اعدام مجدد مرد قاچاقچی

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پی استفتاء جمعی از مؤمنین درباره اعدام مجدد شخص قاچاقچی اعلام کرد: در فرض سؤال، اعدام چنین شخصی جایز نمی‌باشد؛ والله العالم.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله صافی گلپایگانی در پی استفتاء جمعی از مؤمنین درباره اعدام مجدد شخص قاچاقچی اعلام کرد: در فرض سؤال، اعدام چنین شخصی جایز نمی‌باشد؛ والله العالم.

متن نامه ارائه شده خدمت آیت‌الله صافی گلپایگانی به این شرح است:

بسمه تعالی

محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی

با عرض سلام و احترام؛

اگر شخصی به واسطه قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام شده و بعد از اجرای حکم، حیات خود را باز یافته باشد، آیا چنین شخصی را می‌توان اعدام کرد؟ خواهشمند است حکم شرعی آن را بیان فرمایید.

باتشکر/جمعی از مؤمنین

متن پاسخ معظم له به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمة الله

در فرض سؤال، اعدام چنین شخصی جایز نمی‌باشد؛ والله العالم.

۱۳ ذی الحجة الحرام ۱۴۳۴

لطف الله صافی

شایان ذکر است قاچاقچی مواد مخدر که سه سال قبل بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاحیه سال ۱۳۸۹ و به جرم حمل یک کیلوگرم مخدر شیشه به اعدام محکوم شده بود، سحرگاه چهارشنبه در بجنورد اعدام شد. پیکر وی ۱۲ دقیقه بالای چوبه دار بود تا در نهایت با تأیید پزشک، به سردخانه منتقل شد. اما یک روز بعد، کارگر سردخانه متوجه زنده‌بودن علیرضا-م ۳۷ ساله شد.

پس از این اتفاق، برخی خبرگزاری‌ها از اعدام مجدد وی پس از بهبودی خبر دادند و به استفتائات علما از جمله جلد دوم جامع‌الاحکام آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی استناد کردند که این استناد از سوی دفتر این مرجع تقلید تکذیب شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • babak

      این که نظرشرعی هست ، جواب قانون رو کی میخواد بده؟ برخی از حقوقدانان میگن نباید دوباره اعدام بشه برخی دیگه میگن این شخص باید یک ساعت بالای دار می موند درصورتی که او دوازده دقیقه بالای دارمونده و سپس به پایین کشیده شده و دراینجا تخلف صورت گرفته، چیزی که بسیاری از وکلا اذعان می کنند این هست که درزمان اجرای حکم اعدام قانون یک ساعت بالای دارفقط به خاطر بحث عبرت آموزی برای اعدامهای درملاعام می بایست اجرا شود و بحث بازدارندگی ست و بسیاری مواقع بوده که اعدامهای صورت گرفته در محوطه زندان تا چند دقیقه بیشتر طول نکشیده و با بی حرکت شدن مجرم جسد به پایین کشیده شده و پزشک پس از تایید مرگ آن را به سردخانه تحویل می دهد ، هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که قانون یک ساعت بالای دار ماندن برای اطمینان حاصل کردن از فوت می باشد چونکه در تمام موارد اعدام با چوبه دار به جزموارد اندک انگشت شماری نظیراین شخص پس از کمترین فاصله ای مجرم به دلیل خفگی یا شکستگی مهره های گردن فوت می کند و اجرای دوباره اعدام برای این شخص جایزنیست

      پاسخ ها

      • sami

        تایمش که مهم نیست
        مهم اینه که مرگش تایید شده باشه که شده

    • بدون نام

      به نظر همه چیز قانونی انجام شده و پس از تایید مرگ و به خواست خدواند این مرد جان دوباره ای گرفته ، چرا به خودتون اجزاه میدید جانی که خداوند بخشیده سلب کنید .

    • عسل

      با سلام
      ايشان به يك بار اعدام محكوم بودند بعضي وقتها حكم صادره مبني بر اعدام دوبار و يا سه بار اعدام براي افراد صادر ميشود اين احكام براي چنين مواردي است

    • بدون نام

      باز یه اتفاقی افتادو جماعت همیشه مخالف شروع به کار کردند. وجود این شخص برای جامعه مضر است .برای بنده وجنابعالی وخانواده و فرزندانمان.. پس جوگیرو احساساتی نشین . همین الان یه نظر سنجی بزارین درمورد مجازات قاچاقچیان و زورگیرها و متجاوزین به عنف و ... همه میگن اعدام و بس. پس چی میشه اینجور وقتها ؟؟؟؟

    • samane

      اميدوارم اين آقا كه حالا يك بار طعم مرگ رو تا نيمه كشيده، متوجه اشتباهش بشه و بدونه كه با خودخواهي و بي مسئوليتي اش (فروش مواد مخدر) چه به روز جوان ها و خانواده ها آورده

    • فرهاد

      اینبار سلام بر خدا و درود و تعظیم در مقابل قدرت و گذشت خدا . امیدوارم با این بخششی که خدا کرد ایشان راه راست را انتخاب نمایند و بهترین و امنترین سرپناه برای خانواده خود باشند. آمین یا رب العالمین

    • بدون نام

      hala ke omresh be donya bode khob edamesh nakonan habse abadesh konan

    • اميرعلي

      سلام شايد خداوندميخواهدبادادن عمردوباره اوراامتحان كنداميدوارم ازامتحان سربلندبيرون بيايد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج