adexo3
۲۴۹۸۹
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

قبض های نجومی برق در انتظار کولرهای گازی

هزینه برق کولرهای گازی ماهانه ۸۴ هزار تومان تمام می شود و این بدان معنی است که هر مشترک به ازای استفاده از کولر گالزی در یک دوره دو ماهه باید ۱۴۰ هزار تومان هزینه برق بیشتری بپردازد.

قبض های نجومی برق در انتظار کولرهای گازی

هفت صبح: «هزینه برق کولرهای گازی ماهانه 84 هزار تومان تمام می شود و این بدان معنی است که هر مشترک به ازای استفاده از کولر گالزی در یک دوره دو ماهه باید 140 هزار تومان هزینه برق بیشتری بپردازد.»

این جملات معاون وزیر نیرو بود که در آستانه فصل گرما به دارندگان کولرهای گازی هشدار داده منتظر قبض های نجومی خود باشند. همین جملات کافی بود دست به کار شویم و به طور دقیق حساب و کتاب کنیم مصرف کولر گازی چه مقدار هزینه برای تان دربر خواهد داشت.

باتوجه به آنکه کشور به چهار منطقه گرمسیری تقسیم شده و هزینه برق در هر منطقه متفاوت است، محاسبات از آنچه فکر می کردیم پیچیده تر شد. اگر می خواهید به یک مدل ساده دست پیدا کنید و بدانید هزینه مصرف برق تان چگونه محاسبه می شود گزارش امروز را از دست ندهید.

قبض های نجومی برق در انتظار کولرهای گازی

ماجرا چیست؟

محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اظهار نگرانی از وضعیت رشد مصرف برق در کشور به ویژه در خردادماه سال جاری خواستار رعایت الگوهای مصرف برق در استان های مختلف کشور شد و افزود: یکی از دلایل رشد فزاینده مصرف برق در سال جاری افزایش استفاده از کولر گازی و اسپیلیت ها در ساختمان های نوساز است.

به گزارش مهر او با انتقاد از استفاده گسترده از کولرهای گازی، تاکید کرد: استفاده از این تجهیزات سرمایشی مصرف برق خانواده ها و مراکز تجاری و اداری را بیش از ۵۰ درصد افزایش می دهد. این در حالی است که نتایج آخرین مطالعات انجام گرفته در وزارت نیرو حاکی از آن است که هزینه برق استفاده از کولرهای آبی در یک ماه ۱۴۰ هزار ریال تمام می شود و این بدان معنی است که هر مشترک به ازای استفاده از کولر گازی در یک دوره دو ماهه باید یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال هزینه برق بیشتری بپردازد. از سوی دیگر اخیرا وزارت نیرو با انجام واردات کالاهای سرمایشی و گرمایشی پایین تر از درجه B و A شده است.

محاسبه میزان برق مصرفی یک کولر گازی در مناطق مختلف

براساس تقسیم بندی وزارت نیرو، کشور از لحاظ آب و هوایی به پنج منطقه شامل (منطقه عادی و چهار منطقه گرمسیری) تقسیم بندی شده که تعرف برق مصرفی استان ها و شهرستان های کشور که در هریک از این مناطق قرار دارند، براساس جدولی که در آن هفت پله مصرف انرژی تعیین شده محاسبه خواهد شد. بنابراین هزینه برق مصرفی یک دستگاه برقی مانند کولر گازی در شهرهای مختلف و براساس اقلیم آب و هوایی متفاوت خواهد بود.

در این گزارش تلاش کرده ایم تا هزینه برق مصرفی کولر گازی را در مناطق مختلف کشور مورد بررسی قرار دهیم، البته باتوجه به اینکه کولرهای گازی در مدل ها و قدرت های متفاوتی تولید می شوند و انرژی مصرفی آنها در یک بازه (۳/۱ تا ۸/۲) کیلو وات ساعت متغیر است. بنابراین مبنای محاسبه انرژی کولرها در این گزارش میانگین دو کیلو وات در نظر گرفته شده است.

مناطق گرمسیری یک

در منطقه گرمسیری یک که در آن استان جنوبی کشور مانند خورزستان و هرمزگان قرار دارند باتوجه به اینکه در اکثر ماه های سال هوای بسیار گرمی حکمفرما است هزینه مصرفی برق نسبت به سایر استان ها بسیار پایین تر تعیین شده است. ضمن آنکه میزان مصرف مجاز انرژی در این استان ها نیز ماهانه سه هزار کیلو وات ساعت است.

بنابراین اگر مشترکی که در شهر اهواز سکونت دارد کولر گازی خود را در شبانه روز ۲۰ ساعت روشن نگه دارد، با این پیش فرض که کولر به ازای هر ساعت ۲ کیلو وات برق مصرف می کند مقدار انرژی مصرف شده این کولر در طول یک ماه معادل ۱۲۰۰ کیلو وات ساعت خواهد بود.

از سوی دیگر چون مطابق با جدول پله ای، مشترک باید تا سقف هزار کیلو وات ساعت را ۱۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت و از هزار تا دو هزار کیلو وات ساعت را ۱۱ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت بپردازد، بنابراین هزینه برق مصرفی در مدت یک ماه بالغ بر ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد شد.

مناطق گرمسیری دو

در مناطق گرمسیری دو شهرستان هایی مانند دهدشت، ایرانشهر و زابل قرار دارند که در این شهرها شدت گرما نسبت به مناطق گرمسیری یک کمی کمتر است. البته در این مناطق هم مبنای محاسبه براساس جدول پله ای است با این تفاوت که قیمت هر کیلو وات ساعت برق در بازه هزار کیلو وات ساعت اولیه ۲۲ تتومان و در هزار کیلو وات ساعت دوم ۵۰ تومان تعیین شده است. بنابراین اگر فرض کنیم مشترکی که در شهرستان زابل زندگی می کند در طول شبانه روز ۲۰ ساعت کولر گازی خود را روشن می کند میزان انرژی مصرفی این کولر در مدت یک ماه برابر با ۱۲۰۰ کیلووات ساعت خواهد بود که با محاسبه به روش پله ای، هزینه برق مصرفی این کولر در طول یک ماه رقمی بیش از ۳۲ هزار تومان را شامل خواهد شد.

مناطق گرمسیری سه

در منطقه گرمسیری سه شهرهایی همچون گیلانغرب و قصرشیرین قرار دارند که باوجود اینکه جزو مناطق گرمسیری محسوب می شوند اما شدت گرما در این منطاق به مراتب کمتر از مناطق دو و یک است. جدول محاسبه قیمت برق در این منطقه نیز به صورت پله ای است. با این تفاوت که مبلغ هر کیلو وات ساعت برق مصرفی در بازه هزار کیلو وات ساعت اولیه ۲۵ تومان و در بازه ۵۰۰ کیلو وات ساعت دوم ۶۵ تومان و در بازه ۵۰۰ کیلو وات ساعت سوم ۱۱۵ تومان تعیین شده است.

بنابراین اگر مشترکی که در شهرستان قصر شیرین کولر گازی خود را در طول شبانه روز ۲۰ ساعت روشن کند میزان مصرف انرژی ماهانه آن هزار و ۲۰۰ کیلو وات ساعت خواهد بود که براساس جدول پله ای هزینه مصرفی آن ماهانه بیش از ۳۸ هزار تومان خواهد بود.

مناطق گرمسیری چهار

در مناطق گرمسیری چهار شهرهایی همچون گرگان و جهرم قرار می گیرند و همانطور که مشخص است شدت گرمای این شهرها متعادل تر از سایر شهرستان ها است. در این شهرها نیز مبنای محاسبه قیمت برق مصرفی به صورت پلکانی است با این تفاوت که بازه مصرف انرژی مجاز ۱۰۰ کیلو وات ساعت است و مبلغ هر کیلو وات ساعت در ۱۰۰ کیلو وات ساعت اولیه ۲۴ تومان در ۱۰۰ کیلو وات دوم ۲۸ تومان در سومین ۱۰۰ کیلو وات ۵۰ تومان، چهارمین ۸۰ تومان، پنجم ۱۱۵ تومان، ششم ۱۵۰ تومان و به ازای بالاتر از ۶۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف شده ۱۸۰ تومان تعیین شده است. بنابراین اگر شخصی که در شهرستان گرگان سکونت دارد کولر گازی خود را در طول شبانه روز ۱۲ ساعت روشن کند میزان انرژی مصرف شده در یک ماه ۷۲۰ کیلو وات ساعت خواهد شد که براساس جدول قیمت پلکانی مبلغ کل ماهانه بالغ بر ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود.

مناطق عادی

مناطق عادی همانطور که از نامش هم مشخص است مناطقی است که از اقلیم آب و هوایی معتدلی برخوردار بوده و شهرهایی مانند تهران و اصفهان را شامل می شود. در این مناطق هم مبنای محاسبه به صورت پلکانی است با این تفاوت که قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی به ازای ۱۰۰ کیلو وات ساعت اولیه ۳۰ تومان، ۱۰۰ کیلو وات ساعت دوم ۳۵ تومان، ۱۰۰ کیلو وات سوم ۷۵ تومان، پله چهارم ۱۳۵ تومان، پله پنجم ۱۵۵ تومان، پله ششم ۱۹۵ تومان و پله هفتم که متعلق به مصرف انرژی بالاتر از ۷۰۰ کیلو وات است ۲۱۵ تومان تعیین شده است.

بنابراین اگر شخصی که ساکن شهر تهران است و کولر گازی خود را روزانه فقط هشت ساعت روشن نگه می دارد میزان انرژی مصرفی در طول یک ماه ۴۸۰ کیلو وات ساعت است که براساس جدول پلکانی مبلغ ماهانه آن بالغ بر ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان خواهد بود.

نکاتی برای کاهش مصرف برق کولر گازی

۱- تناسب وات با مساحت

این استدلال را از ذهن تان بیرون کنید که هرچه ظرفیت کولر (وات) آن بیشتر باشد در نتیجه شما، هوایی خنک تر خواهید داشت! بسیاری از خریداران گمان می کنند به دلیل آنکه کولرهای با ظرفیت بالاتر هم مقدار وات بالاتری دارند و هم قیمت بالاتر، در نتیجه گزینه های بهتری هستند. سازمان بهره وری انرژی ایران الگوی زیر را برای خرید کولرهای گازی توصیه کرده است:

*مساحت ۳۲ تا ۳۷ متر مربع از کولر گازی با ظرفیت ۹۰۰۰ Btu/h

*مساحت ۳۸ تا ۴۱ متر مربع از کولر گازی با ظرفیت ۱۰۰۰۰ Btu/h

*مساحت ۴۲ تا ۵۰ متر مربع از کولر گازی با ظرفیت -/۱۲۰۰۰ Btu/h

*مساحت ۵۱ تا ۶۴ متر مربع از کولر گازی با ظرفیت -/۱۴۰۰۰ Btu/h

*مساحت ۶۵ تا ۹۱ متر مربع از کولر گازی با ظرفیت ۱۸۰۰۰ Btu/h

*مساحت ۹۲ تا ۱۱۷ متر مربع از کولر گازی با ظرفیت ۲۴۰۰۰ Btu/h

۲- ۳ کلاس برای کولرهای گازی

این نکته مهم را مدنظر داشته باشید که کولرهای گازی در سه کلاس منطقه ای گرمسیری، معتدله و سردسیر تقسیم می شوند، موقع خرید متناسب با آب و هوای محل زندگی خود کولر را انتخاب کنید. اصولا طراحی سیستم های سرمایش برای هر منطقه، تابع شرایط فنی و اقتصادی است و در این دسته بندی، کولرهای گازی در مناطق گرمسیر و مرطوب شدید کاربرد دارند که وزارت نیرو نیز نرخ برق مصرفی این مناطق را برای رفاه حال مشترکین به صورت مخفف محاسبه می شکند.

بدیهی است برای مناطق دیگر کشور باید از سیستم های متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی و باتوجه به هزینه های برق مصرفی، استفاده کرد و استفاده از کولرهای گازی در مناطقی که دارای تعرفه مخفف گرمسیری نیستند، به نوعی قبول هزینه های بیشتر برق مصرفی است.

۳- چند ریزه کاری

*تمامی کولرهای گازی دارای درجه تنظیم دما هستند. باتوجه به اینکه بهترین درجه برودت منزل در فصل تابستان بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است، از سرد کردن بیش از حد محل خودداری کنید!

*هیچ می دانستید استفاده از لامپ کم مصرف باعث افزایش بازده کولر گازی می شود؟ به دلیل آنکه لامپ های کم مصرف تشعشع حرارتی کمتری نسبت به لامپ های معمولی دارند، برق مصرفی کولرهای گازی همزمان با استفاده از آنها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

*در شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوب هستند، کاشتن یک اصله درخت در نزدیکی کولر گازی، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مصرف انرژی الکتریکی را به همراه خواهد داشت.

*در صورت امکان کولر گازی را در مسیر باد نصب کنید. زیرا این کار باعث انتقال حرارت بهتر در کندانسور شده و در نتیجه افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی حاصل خواهد شد. همچنین سعی کنید محوطه پشت کولر دارای فضای مناسبی جهت گردش هوا باشد.

*نصب اینورتر در کولر گازی، پنجره ای باعث افزایش راندمان آنها می شود و همچنین تمیز بودن کندانسور کولر به لحاظ عبور جریان هوا تا میزان زیادی از جریان برق مصرفی کولر می کاهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • hassan

      hatman bekhoon jaalebe

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج