اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۱۹۸۰۱
۳ نظر
۹۹۶۲
۳ نظر
۹۹۶۲
پ

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

شصت‌وهشتمین فینال بالاترین سطح فوتبال باشگاهی اروپا بین تیم‌های منچسترسیتی و اینترمیلان، محملی برای ثبت یک اولین خواهد بود.

برترین‌ها: ۲ تیم ایتالیایی در ۲ فینال این فصل اروپایی شکست خورده‌اند و حالا نوبت اینترمیلان است تا از فوتبال این کشور اعاده حیثیت کند. فیورنتینا چهارشنبه‌شب در فینال لیگ کنفرانس اروپا ۲بر یک به وستهم باخت. یک هفته زودتر نیز تیم آاس‌رم مقابل قهرمان همیشگی لیگ اروپا یعنی سویا یک-یک مساوی کرده و در پنالتی بازنده شده‌ بود تا حریف اسپانیایی برای هفتمین‌بار فاتح این رقابت‌ها شود و مورینیو نخستین شکست در فینال‌ها را بپذیرد. امشب سیمونه اینتزاگی با اینتر و گواردیولا با منچسترسیتی در فینال لیگ قهرمانان اروپا در استانبول با هم رودررو می‌شوند. آیا سومین ایتالیایی فینالیست این فصل هم می‌بازد و جام به این کشور نمی‌رود؟

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

سیتی می‌تواند بیست‌و‌سومین تیمی باشد که قهرمان لیگ قهرمانان می‌شود و نخستین نام جدید از زمان قهرمانی چلسی در سال2012 است.

اینتزاگی و گواردیولا هر دو در این فصل 2جام برده‌اند و یکی از آنها امشب هت‌تریک می‌کند. پپ برای پنجمین‌بار در 6فصل اخیر من‌سیتی را قهرمان لیگ برتر کرد و شنبه هفته گذشته در فینال جام‌حذفی منچستریونایتد را شکست داد و حالا دنبال سه‌گانه است. او 6بار با 3تیم بارسلونا، بایرن‌مونیخ و منچسترسیتی توانسته منچستریونایتد را در یک رقابت حذفی شکست دهد.

اگر سیتی این بازی را ببرد، دهمین باری خواهد بود که یک باشگاه در اروپا سه‌گانه فتح می‌کند؛ متشکل از لیگ داخلی، جام‌حذفی داخلی و لیگ قهرمانان.

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

گواردیولا برخلاف همیشه که از مسیری ساده و قرعه‌های آسان بالا می‌آمد، این‌بار برای رسیدن به دیدار پایانی از سد بایرن و رئال‌مادرید گذشت. اینتزاگی اینترمیلان را از دهان شیر بیرون کشیده. در مرحله گروهی با بایرن‌مونیخ و بارسلونا همگروه شده بود که گروه مرگ بود. سپس ۲غول پرتغالی پورتو و بنفیکا را از سر راه برداشت و سپس در نیمه‌نهایی در شهرآورد میلان برنده شد تا به اینجا برسد.

این نخستین دیدار رقابتی بین این دو طرف خواهد بود. همچنین این نخستین‌بار پس از فینال۲۰۰۵ (لیورپول و آث میلان) خواهد بود که ۲تیم انگلیسی و ایتالیایی در فینال این مسابقات با هم بازی می‌کنند.

نراتزوری (آبی و مشکی‌ها) چهارمین تیمی هستند که با شکست در نخستین بازی فصل خود در این رقابت‌ها به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیده‌اند؛ در کنار میلان در فصل‌۹۵-۱۹۹۴، بایرن‌مونیخ در فصل‌۹۹-۱۹۹۸ و تاتنهام در فصل‌۱۹-۲۰۱۸.

این نخستین‌باری است که ۲تیم در یک مسابقه حذفی با هم بازی می‌کنند. آخرین‌بار در یک دیدار دوستانه در سال۲۰۱۱ به مصاف هم رفتند که سیتی ۳ بر صفر برنده شد و ژکو به اینتر گل زد؛ همین بازیکن امشب اینتر.

گواردیولا در این فصل تنها یک برد خارج از خانه به‌دست آورده و بقیه را مساوی کرده اما همه بازی‌های خانگی را برده. این بازی در زمین بی‌طرف در استانبول برگزار می‌شود.

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

عملکرد 2تیم در این فصل اروپا: سیتی: 31گل زده، 5گل خورده، 7کلین‌شیت، 90.2درصد دقت پاس، 19کارت زرد، یک کارت قرمز، 7پیروزی. اینتر: 19گل زده، 10گل خورده، 8کلین‌شیت، 82.2درصد دقت پاس، 22کارت زرد، بدون کارت قرمز و 7پیروزی.

این دومین فینال تاریخ سیتی و ششمین فینال اینتر است. آخرین باری که اینتر به فینال رسید، سال2010 با مورینیو بود که بایرن را شکست دادند و قهرمان شدند. اینتر در این فصل تنها 2شکست داشت که هر دو مقابل بایرن‌مونیخ ناگلزمان بود. سیتی، بایرن توماس توخل را برد و به نیمه‌نهایی رسید.

انگلیسی‌ها 14قهرمانی در این مسابقات دارند از 25حضور در فینال‌ها.

پیروزی در این مسابقه اینتر را به 4جام اروپایی می‌رساند، هم‌سطح با آژاکس و پایین‌تر از رئال مادرید(14)، میلان‌(7)، بایرن، لیورپول‌(هر دو 6) و بارسلونا‌(5).

اینتر آخرین تیم ایتالیایی است که قهرمان این رقابت‌ها (2010) شده است. در 13سال اخیر یوونتوس سال‌های 2015 و 2017 در فینال شکست خورد.

اگر‌چه سیتی در 3بازی از 4بازی اخیر خود مقابل تیم‌های سری‌آ پیروز شده و دیگری را مساوی کرده، اما در 12بازی اخیر خود با باشگاه‌های ایتالیایی فقط 4پیروزی کسب کرده است‌(5مساوی و 3شکست).

نراتزوری 199گل در لیگ قهرمانان اروپا از مرحله گروهی تا فینال به ثمر رسانده‌اند و امشب می‌توانند به رکورد 200گل برسند.

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

سابقه رویارویی اینتزاگی با گواردیولا به زمان بازیکنی این دو برمی‌گردد. اینتزاگی در پیروزی ۵ بر صفر لاتزیو مقابل برشای گواردیولا در فصل۲۰۰۱ گلزنی کرد. لاتزیو همچنین در فصل۲۰۰۳ در رم مقابل برشا و بازی ماقبل آخر فوتبال گواردیولا، پیروز شد.

یکی از ۳گل گواردیولا در سری‌آ، پنالتی برای برشا در شکست ۲ بر یک خارج از خانه مقابل اینتر در ۱۴آوریل۲۰۰۲ بود.

این چهارمین فینال گواردیولا در لیگ قهرمانان است. او ۲بار با بارسلونا در سال‌های‌۲۰۰۹  و ۲۰۱۱ برنده شده و یک‌بار هم سال‌۲۰۲۱ با من‌سیتی به چلسی باخته. فقط آنچلوتی با ۴ و زیدان با ۳قهرمانی در این رقابت‌ها آمار بهتری نسبت به او در فرمت جدید دارند.

اینتر در ۱۲بازی اخیر خود در برابر حریفان لیگ برتری ۷برد داشته و ۵بازی دیگر را باخته.

ارلینگ هالند در این فصل ۱۲گل برای منچسترسیتی در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رسانده است که به‌طور مشترک با فان‌نیستلروی از منچستریونایتد در فصل ۰۳-۲۰۰۲ بیشترین گل یک بازیکن برای یک تیم انگلیسی در یک فصل است. هالند در ۲بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان موفق به گلزنی نشده ‌و هرگز در تمام دوران حرفه‌ای خود ۳بازی بدون گل در این رقابت‌ها سپری نکرده است. تنها سولسشائر (۱۹۹۹ با پیراهن من‌یونایتد) توانسته نروژ را در فینال این مسابقات به گل برساند.

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

لائوتارو در 13بازی آخر  11گل به ثمر رسانده است. او و آلوارس از سیتی می‌توانند دهمین بازیکن آرژانتینی باشند که در یک فصل هم جام‌جهانی را می‌برند هم لیگ قهرمانان را و بیست‌ویکمین بازیکن با این دستاورد. آخرین بازیکنانی که در یک فصل هر دو جام را برده‌اند، روبرتو کارلوس‌(2002 با برزیل و رئال‌مادرید) و رافائل واران(2018 با فرانسه و رئال‌مادرید) هستند. لائوتارو در این فصل اروپا 3بار موفق به گلزنی شده و 28گل در همه رقابت‌های فصل با پیراهن اینترمیلان زده؛ 2برابر 14گل لوکاکو.

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

تحلیل فنی فینال؛ دفاع مقابل حمله

اینتر در سری‌آ به‌شدت پرس می‌کند و در بالای زمین حضور دارد اما در لیگ قهرمانان برعکس است و سیستم ۲-۵-۳ اینتزاگی به ۲-۳-۵ و با ۵ مدافع تغییر می‌کند. در بازی‌های اروپایی ۵۹.۸درصد از زمان بازی‌ها در زمین این تیم بوده و فقط ۲۲درصد از بازی را در یک‌سوم هجومی بازی کرده‌اند که از این لحاظ بین ۳۲‌تیم حاضر در این رقابت‌ها در رده ۲۴ قرار می‌گیرند. بنابر‌این در این بازی باید شاهد سبک دفاعی تیم ایتالیایی باشیم.

اینتر در این فصل در ۱۲بازی لیگ قهرمانان اروپا ۸‌بار دروازه خود را بسته نگه داشته است، ازجمله ۵بازی در ۶بازی ‌مرحله حذفی. اگر آنها منچسترسیتی را برای یک بازی دیگر برای گلزنی تشنه نگه دارند، با رکورد بیشترین کلین‌شیت در مراحل حذفی در یک دوره از مسابقات برابری می‌کنند(۶ بازی که قبلا توسط آرسنال در ۰۶-۲۰۰۵ ثبت شده بود.)

در لیگ قهرمانان، تیم‌ها با سرعت ۱.۳۲متر بر ثانیه در مقابل اینتر توپ را به جلو می‌برند، در مقایسه با سرعت ۱.۴۸متر بر ثانیه در سری‌‌آ.

گواردیولا در این فصل فوتبال را بار دیگر اختراع کرد. سیستم او استفاده از یک مدافع وسط به نام روبن دیاس و ۲مدافع کناری به نام کایل واکر (اگر کمردردش خوب شود) و آکانجی (آکه مصدوم و غایب است) و ۲هافبک دفاعی به نام جان استونز (مدافع وسط سابق) و رودری است. سیستم پپ ۱-۴-۲-۳ است؛ هالند در خط حمله، ۲هافبک دفاعی و ۴هافبک شامل گریلیش، برناردو سیلوا (محرز)، گوندوغان و دی‌بروینه.

اگر ۲مهاجم اینتر (لائوتارو و ادین ژکو) بتوانند مدافعان سیتی را عقب نگه دارند، دموفریز و دیمارکو، ۲وینگ‌بک کناری این تیم می‌توانند نفوذ کنند و از کناره‌ها فشار بیاورند.

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

دیمارکو در این فصل یک تهدید واقعی در سمت چپ بوده است. او تاکنون در تمامی رقابت‌ها 6 گل و 8پاس‌گل به ثبت رسانده است و فقط 4نفر از هم‌تیمی‌هایش در تأثیرگذاری روی گل‌ها از او بهتر عمل کرده‌اند. 5پاس‌گل او در لیگ قهرمانان ثبت شده. دی‌مارکو 37بار روی دروازه حریفان اروپایی توپ ریخته و موقعیت خلق کرده است. تنها دی‌بروینه آمار بهتری نسبت به او در لیگ قهرمانان دارد. او در هر 90دقیقه، 4بار در محوطه جریمه حریفان صاحب توپ می‌شود. فقط آلفونسو دیویس از بایرن و جرمی فیرمپونگ کمی بیشتر از او در 18قدم حریفان لمس توپ دارند. بی‌خود نیست که گوزنس آلمانی نیمکت‌نشین این بازیکن ایتالیایی است.

زوج لائوتارو- ژکو در 9بازی از 12بازی این فصل اروپا در ترکیب اولیه حضور داشته و لوکاکو- کوریا را نیمکت‌نشین کرده.

لوکاکو با اینکه فقط 144دقیقه بازی کرده و حتی یک بازی را شروع نکرده‌، تنها بازیکن اینتر است که در هر مسابقه‌ای که حضور داشته یا گل‌زده یا پاس‌گل داده است.

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

اینتزاگی علاقه زیادی به تعویض دارد. او به‌طور میانگین با ۴.۹تعویض تقریبا از همه سهمیه خود استفاده می‌کند که این دومین رکورد در لیگ قهرمانان این فصل است. گواردیولا در تعویض‌ها خسیس‌تر است.

اینتزاگی مرد بازی‌های حذفی است. از زمانی که در فصل‌۲۲-۲۰۲۱  به اینتر پیوست، تیمش ۲۰بازی حذفی در تمام رقابت‌ها انجام داده و تنها یک‌بار شکست خورده‌(۱۵برد و ۴تساوی) و ۱۲بار دروازه خود را در این ۲۰بازی بسته نگه داشته و ۴جام را بالای سر برده است.

اینتزاگی در ۱۲بازی آخر موفق شد ۱۱بار تیمش را به پیروزی برساند، ازجمله پیروزی در فینال کوپا ایتالیا مقابل فیورنتینا. او در سوپرجام هم میلان را خرد کرده و قهرمان شده بود و حالا دنبال سومین جام این فصل است.

رکورد لوکاکو در ۱۸بازی مقابل سیتی ۳برد، ۳مساوی و ۱۲شکست است. او ۵گل به ثمر رسانده که همه آنها برای اورتون بوده.

باشگاه‌های ایتالیایی در ۱۲فینال جام‌های اروپا پیروز شده‌اند و ۱۶باخت را تجربه کرده‌اند. رکورد آنها در دوره لیگ قهرمانان اروپا ۵برد و ۸شکست است.

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

استانبول در تصرف هواداران دو آتیشه اینترمیلان

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

دو تیم در شرایطی امشب در فینال به مصاف یکدیگر خواهند رفت که ارزش تقریبی بازیکنان من سیتی نزدیک به شش برابر قیمت بازیکنان اینتر است.

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

رستوران های استانبول برای پذیرایی از طرفداران هر تیمی با هر ذائقه ای آماده شدند!

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

ماکت توپ مخصوص فینال لیگ قهرمانان اروپا در معابر شهری استانبول قرار داده شده است.

امشب چشم دنیا یکسره خیره به استانبول است

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      دیگه فوتبال مثل فبل مهم نیست

    • ناشناس

      جام جهانیش هیچی نیست باشگاهی که هیچ ایران هم که هیچ

    • هادی اسماعیلی طاهری

      یه خسته نباشیدِ جانانه میگم به بزرگوارانی که این متن رو تهیه کردن. کارتون واقعا عالی بود. آمارهایی ارائه کردین که دوست داشتم بدونم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج