adexo3
۹۵۳۵۷
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

عواقب سنگین برای صاحبان خانه های خالی

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در پیشنهادی خواستار معافیت خانه‌های مسکونی ساخته شده بر مبنای الگوی مصرف از عوارض، مالیات و احکام سازمان تعزیرات حکومتی شد.

ایسنا: نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در پیشنهادی خواستار معافیت خانه‌های مسکونی ساخته شده بر مبنای الگوی مصرف از عوارض، مالیات و احکام سازمان تعزیرات حکومتی شد.

علی‌اکبر آقایی گفت: مصوبه مجلس در خصوص دریافت مالیات از خانه‌های خالی مصوبه بسیار خوبی بود که عامل تشویق سازندگان برای ساخت و ساز به ویژه ساخت واحدهای مسکونی با متراژ ۷۵ متر که به عنوان الگوی مصرف تعیین شده است، می‌شود.

نماینده مردم سلماس تصریح کرد: از الزامات قانون اساسی و اهداف دولت و مجلس، تامین مسکن مورد نیاز اقشار ضعیف و متوسط جامعه است. این مساله ایجاب می‌کند تا با اصلاح الگوی مصرف واحدهای مسکونی متراژ ساخت را بین ۸۵ تا ۱۵۰ متر تعیین کرده و این واحدها را از دریافت مالیات، عوارض و هر نوع احکام تعزیرات حکومتی معاف کنیم.

وی درباره مصوبه مجلس برای دریافت مالیات از خانه‌های شناسایی شده توسط سازمان امور مالیاتی، گفت: هدف مجلس و دولت افزایش سطح سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به ویژه برای ساخت واحدهای مسکونی کوچک و متوسط جهت تامین مسکن اقشار جامعه هدف است؛ چرا که دولت ظرفیت ساخت و ساز برای همه نیازمندان جامعه را ندارد بنابراین بهتر دیدیم تا زمینه تشویق سازندگان مسکن را در قالب اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به وجود آوریم.

به گفته آقایی، معافیت مالیاتی واحدهای مسکونی تا ۱۵۰ متر را موجب استقبال انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران ساخت مسکن دانست و افزود: در صورت اخذ مالیات و عوارض از واحدهای مسکونی با متراژی بیش از ۱۵۰ متر سرمایه‌گذاران ساخت واحدهای مسکونی الگوی مصرف را ملاک عمل خواهد قرار داده و به این ترتیب رونق به بخش ساخت و ساز مسکن باز می‌گردد.

لازم به یادآوری است که مجلس شورای اسلامی در مصوبه هفتم اسفندماه خود با اصلاح ماده ۵۴ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب کرد: «درآمد اجاره بر اساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می‌گیرد و در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه آن خودداری شود و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از ۸۰ درصد ارقام مندرج در جداول املاک مشابه تعیین و اعلام شده، توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد و نیز در مورد ماده ۵۴ مکرر این قانون، میزان اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین می‌شود.

بر اساس تبصره یک این مصوبه، در صورتی که مستاجر جزو مشمولین تبصره ۹ ماده ۵۳ شامل وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و دستگاه‌هایی که تمام یا قسمتی از بودجه آنها به وسیله دولت تامین می‌شود، نهادهای انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آنها و همچنین سایر اشخاص حقوقی باشد اجاره پرداختی ملاک دریافت مالیات تعیین می‌شود.

همچنین مجلس با اصلاح ماده ۵۴ مکرر تصویب کرد در صورت شناسایی خانه‌های خالی توسط سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات بر درآمد خانه‌های خالی در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات بر اجاره به شرح زیر می‌شوند:

سال دوم: یک دوم مالیات متعلقه

سال سوم: برابر مالیات متعلقه

سال چهارم به بعد: یک و نیم برابر مالیات متعلقه»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج