adexo3
۸۱۹۵۰۱
۱۷ نظر
۵۰۱۴
۱۷ نظر
۵۰۱۴
پ

فاضل میبدی: ازغدی، فقط انتقاد کردن بلد است

محمدتقی فاضل میبدی، استاد دانشگاه درباره نقد رحیم‌پور ازغدی بر مراجع تقلید گفت: این آقا چون متفکر نیست و می‌خواهد خودش را در عداد متفکرین قرار دهد، دائماً انتقاد می‌کند.

عصر ایران با محمدتقی فاضل میبدی؛ استاد دانشگاه درباره نقد رحیم‌پور ازغدی بر مراجع تقلید گفتگو کرده است.

فاضل میبدی: ازغدی، فقط انتقاد کردن بلد است

بخشی از این گفتگو:

* آقای رحیم‌پور ازغدی در انتقاد از مراجع تقلید، به آنها می‌گوید شما یک سری حرف تکراری را مطرح می‌کنید و از روی دست همدیگر، با اختلافاتی جزئی، رساله می‌نویسید و این کار مهمی نیست؛ چراکه بسیاری می‌توانند چنین کاری انجام دهند. وقتی رحیم‌پور ازغدی از مراجع می‌خواهد به مسائل جامعه و حکومت بپردازند و عمدتاً محصور در "عبادیات" نباشند، مطالبه‌اش دقیقاً چیست؟ چه چیزی جایش خالی است که مراجع باید با تفقه در آن زمینه، آن خلاء را برطرف کنند؟

- این آقایی که اسمش را بردید، خودش هم تا به حال هر چه گفته، حرف‌هایی تکراری بوده است. این اشکال اول از همه به خودش وارد است.

این آقا فقط انتقاد می‌کند. گاهی از غرب و مدرنیته، گاهی از سروش، گاهی از حوزه و مراجع. به نظر من این آقا تا به حال هیچ حرفی جز انتقاد از این و آن نداشته است.

در واقع حرف ایجابی ندارد. متفکر کسی است که طرحی ارائه بدهد. آقای دکتر سروش سی سال پیش نظریۀ قبض و بسط تئوریک شریعت را مطرح کرد. این یک طرح بود و من کاری به درستی یا نادرستی آن ندارم. یا مثلاً آقای شبستری یک طرح ارائه کرده و می‌گوید نگاه من به وحی و دین و فقه و مقولاتی از این دست، چنین است.

او معتقد است این مقولات باید در بستری عقلایی مطرح شوند و حرکت کنند. ولی این آقا چون متفکر نیست و می‌خواهد خودش را در عداد متفکرین قرار دهد، دائماً انتقاد می‌کند.

انتقاد هم در جامعۀ ما بالاخره مخاطب دارد و نانی است که به تنور می‌چسبد. ولی کسی که انتقاد می‌کند باید طرحی هم ارائه بدهد. باید مفهوم‌سازی کند و نظری ارائه بدهد و بگوید نسخه‌ای که من می‌پیچم این است. اما جدا از این نکته، بنده هم به عنوان یک شخص حوزوی، بر این باورم این دروسی که در حوزه تدریس می‌شود، روش تدریس در حوزه، و نگاهی که در حوزه نسبت به جامعه و جهان وجود دارد، قابل نقد است. این حرف درست است. یعنی الان حوزه‌های علمیه، و رویکردشان به اسلام و دنیای کنونی، باید نقد شوند.

یعنی درس‌های حوزه‌های علمیه و همین طور ذهن‌های بسیاری از آقایان به‌روز نیست. هنوز بحث قاعدۀ انصاف و عدالت در فقه حل نشده است. و یا جای سیرۀ عقلا در فقه روشن نشده. همچنین بحث مرحوم امام دربارۀ دخالت عنصر زمان و مکان در اجتهاد، تکلیفش در حوزه روشن نشده است. و یا حرف علامه طباطبایی درباره انقسام احکام به احکام ثابت و متغیر، و بسی چیزهای دیگر، هنوز تکلیفشان در حوزه روشن نشده. تکلیف بسیاری از مفاهیم جدید در اجتهاد ما روشن نیست.

اجتهاد در حوزه‌های علمیه به همان سبک سنتی دنبال می‌شود و وضعیت به گونه‌ای نیست که حوزویان بتوانند بگویند ما در این جای فقه نوآوری داریم.

ما الان در فقه با چالش های جدی‌ای روبرو هستیم که مهم‌ترین آنها بحث حقوق زنان است. الان در فقه ما بین حقوق زنان و حقوق مردان تساوی وجود ندارد ولی در دنیای کنونی این نظر جا افتاده است زن و مرد امروز غیر از زن و مرد دیروزند. این مسائل باید حل شوند و جایگاهشان در فقه ما روشن شود.

* منتقدینی مثل آقای ازغدی معتقدند مراجع تقلید باید به جدّ به مسائل غیرعبادی هم بپردازند. ولی فقیهی که به قول شما ذهنیتش به‌روز نیست، اگر دغدغۀ "معاملات" یا مسائل غیرعبادی را داشته باشد، آیا فتاوایش مشکلی را حل می‌کند؟

- خیلی از مفاهیمی که مطرح است، اصلاً مفاهیمی دینی نیستند. از همه مهم‌تر، خود مفهوم "حکومت" است. حکومت یک مقولۀ عرفی و عقلایی و برآمده از تجربۀ بشر است.

حکومت‌داری کارِ کارشناسان است. مثلاً مقولاتی از قبیل بانکداری، تمدن‌سازی، شهرسازی و غیره، مفاهیمی مدرن است که کارشناس باید دربارۀ آنها نظر بدهد. مثلاً FATF یک مقولۀ جدید است و کارشناس باید دربارۀ آن نظر بدهد. فقهای ما نباید انتظار داشته باشند که در هر مقوله‌ای ورود کنند. فقها باید وارد مقولات شرعی شوند. مشکل امروز ما مشکل "احکام" نیست؛ مشکل "موضوعات" است.

* اینکه آقای ازغدی از فقها می‌خواهد که به همۀ موضوعات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی بپردازند و دربارۀ همۀ موضوعات این حوزه‌ها فتوا بدهند، مصداق نهادن بار اضافه‌ای بر دوش فقیه نیست؟

- من نظرم این است که ایشان تکلیفش با خیلی از مفاهیم روشن نیست. "حکومت" یک مقولۀ عقلایی و عرفی است و در دنیای امروز مشروعیتش به رأی و انتخاب مردم است.

ما نمی‌توانیم از حوزویان بخواهیم که دربارۀ "حکومت" و مسائل مبتلابه آن نوآوری کنند، ولی خودمان همچنان به رأی عقلایی و عرفی حاکم بر جهان کنونی دربارۀ حکومت بی‌اعتنا و بی‌اعتقاد باشیم. بر مبنای مفروضات قدیمی، نمی‌توان دربارۀ "حکومت" یا هر پدیدۀ اجتماعی دیگری، به ابداع و نوآوری و اجتهاد به معنای دقیق کلمه رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حاج اقا رحیم پور دخالت در امور دینی میکنه و تلویزیون میخواد ازش ایت اله بسازه ! وگرنه ایشان کجا و فقه کجا؟ ایشون نه تنها حرافی بلکه تو ده کلامش پنج کلام جنسی میگوید به اسم واقعیت و روشنگری !!!

      پاسخ ها

      • hassan.h

        در داوری بی انصافی نکنید ازغدی تحصیلات حوزوی دارد و جائی که سکولار هائی امثال دکتر سروش در مورد دین نظریه از خود به در می کنند دفاعیات ایشان بسیار محکم است در عین حال ایشان هم خطا می کند ازدواج کودکان سخن نپخته ای بود انتقاد وی از حوزه هم تا حدود زیادی به جا بود

    • بدون نام

      حاج اقا شما درست می گین .ازغدی هم درست میگه ...یکی بگه چرا جوانها از مساجد ونمازجمعه فاصله گرفتن .در واقع در دنیای متنوع وپر جاذبه ما باید چطور اسلام واحکام ان را معرفی کنیم .وایا عملکرد ما منبطق با احکام نورانی اسلام است یا نه ???

    • نااشنا

      چون شماها کج هستید و میخواد با شمشیر انتقاد صافتون کنه.

    • بدون نام

      حق بیمه استادان دانشگاه آزاد اسلامی مثل کارگرها محاسبه میشه. اما مشمول قانون کار نمیشه!!!!

      حقوق استادان دانشگاه آزاد نصف حقوق هم رتبه خودشان در دانشگاه های دولتیه و سالها ی زیادی است که مطالبات معوقشونو نگرفتن!!!!
      حق التدریس و حق التحقیق و حق راهنمایی و مشاوره پایان نامه ها را هم نمیدند!!!!

      چه زمانی و چه رسانه‌ای میخواهد از استادان دانشگاه آزاد دفاع کند؟؟؟؟

      در اقدامی شگفت‌انگیز امسال حقوق استادان دانشگاه آزاد اسلامی را در مازندران کاهش دادند!!!! حقوق جذب را نصف کردند!!!!!
      چرا؟!

      چه زمانی و چه رسانه‌ای میخواهد از استادان دانشگاه آزاد دفاع کند؟؟؟؟

    • فاضل میبدی بیسواد

      تو همون انتقاد کردن هم بلد نیستی میبدی بیسواد

    • بدون نام

      چون ازغدی از امثال فاضل میبدی باسوادتر است به او حسادت می کنند.

    • بدون نام

      همتون مث همین.یکی از یکی بدتر

    • بدون نام

      وقتی امثال شما و به طور خاص حوزه های علمیه مواضع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی محکمی نسبت به جریانات داخلی و خارجی ومنافقین نمی‌گیرید خوب فقط یک‌نفر مرد با زبان مالک اشتر نیاز است که به یاری مردم بشتابد آنهم با منطق واستدلال اینهم حسادت دارد؟ حداقل شماها هم یاد بگیرید

    • S@S@S@S@

      نه که میبدی تمام مشکلات را حل کرده خخخخخ

    • بدون نام

      عجب، آقای میبدی از کی تا به حال حکومت عرفی و با رای مردم ایجاد میشود؟ معلومه داری کجا را میزنی؟ خودت این همه انتقاد کردی حداقل یه طرح هم می دادی، اون موقع به آقای پور ازغدی ایراد میگیری؟ چقدر بخیل و حسود...

    • احد

      ايشان تحليل مي کند

    • بدون نام

      ازغدی فقط عوام فریب کم سواده

    • بدون نام

      توکه متفکری به جای سفسطه پاسخش را بدید تا مردم خود متوجه گفته های شما شوند اگر راست میگید

    • بدون نام

      اینکه جنابعالی افاضه فرمودید انتقاد نبود؟

    • بدون نام

      شما هم اگر میتوانیدانتقادکنیدوتلنگری به این مسئولینی که بی تدبیرونالایق هستندونان مفت میخورندبزنید.رسالت یک مومن همین است

    • بدون نام

      همتون عین همید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج