adexo3
۷۹۳۱۷۱
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

نرخ بیکاری زنان ۲۰ و فارغ التحصیلان ۱۹ درصد

وضعیت بازارکار ایران در تابستان امسال نشان می‌دهد که دراین فصل همراه با رشد نرخ بیکاری نرخ مشارکت نیز رشد داشته است. براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۴۰.۹ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

روزنامه ایران: وضعیت بازارکار ایران در تابستان امسال نشان می‌دهد که دراین فصل همراه با رشد نرخ بیکاری نرخ مشارکت نیز رشد داشته است. براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۴۰.۹ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کم‌تر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۳۹۶)۰.۲ درصد افزایش داشته است.

بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر بیانگر آن است که ۳۵.۹ درصد از جمعیت در سن کار شاغل بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. دراین فصل نرخ مشارکت برای مردان برابر با ۶۵.۲ درصد بوده که با رشد ۰.۲ درصدی بیش از ۳۱۷ هزار نفر به این جمعیت افزوده است. همچنین نرخ مشارکت زنان نیز ۱۶.۳ درصد اعلام شده که با رشدی نصف مردان ۷۷ هزار و ۷۲۶ نفر بیشتر شده‌اند.

رشد 158 هزار نفری شاغلان

جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر نیز در این فصل ٢٣ میلیون و ٩٥٦ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٥٨ هزار نفر افزایش داشته است. بدین ترتیب ۳۵.۹ درصد از جمعیت در سن کار کشور شاغل بوده‌اند که با وجود رشد عددی تعداد شاغلان ۰.۱ درصد از سهم شاغلان کاسته شده است.

از بیش از ۲۳ میلیون شاغل کشور ۱۹ میلیون و ۶۱۳ هزار نفر را مردان تشکیل می‌دهند که ۱۱۰ هزار و ۶۹۷ نفر به تعداد آنها افزوده شده است. سهم زنان نیز این جمعیت ۴ میلیون و ۳۴۱ هزار نفر بوده که رشد ۴۷ هزار و ۴۲۵ نفری را نشان می‌دهد. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که درتابستان ١٣٩٧، بخش خدمات با ٤٩,٥ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١.٦ درصد و کشاورزی با ١٨.٩ درصد قرار دارند.

سهم زنان و مردان در بیکاری

بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ١٢,٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به تابستان ١٣٩٦ به میزان ٠.٧ درصد افزایش داشته است و جمعیت بیکار کشور با ٢٣٧ هزار نفر افزایش به ٣ میلیون و ٣٢٦ هزار نفر رسیده است.

درحالی که نرخ کل بیکاری برای کشور ۱۲.۲ درصد بوده این نرخ برای مردان ۱۰.۳ درصد ولی برای زنان ۱۹.۸ درصد بوده است. براین اساس از کل جمعیت بیکاران ۲ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۷۲۳ نفر را مردان تشکیل می‌دهند که ۲۰۷ هزار و یک نفر زیاد شده‌اند. جمعیت زنان بیکار نیز دراین فصل یک میلیون و ۷۵ هزار و ۱۳۱ نفر بوده که تعداد آنها ۳۰ هزار و ۳۰۰ نفرافزایش یافته است. درالگوی بیکاری کشور نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله به ۲۷.۲ درصد رسیده است که بیش از دو برابر نرخ بیکاری کل کشور است. براین اساس ۸۲۶ هزار و ۳۶۴ نفر از جوانان این رده سنی بیکار بوده‌اند که با وجود رشد نرخ بیکاری آنها ۱۵ هزار و ۷۳۶ نفر از تعداد آنها کم شده است.

دراین رده نرخ بیکاری جوانان مرد ۲۳.۶ درصد و زنان ۴۰.۳ درصد اعلام شده است. درحالی که بیکاران جوان مرد ۲۰ هزار و ۷۳۰ نفر افزایش یافته‌اند ۳۶ هزار و ۴۶۶ نفر از جمعیت جوانان زن بیکار کاسته شده است. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ٢٤,٩ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان١٣٩٦) ٠.٨ درصد افزایش یافته است.

زمانی که نرخ بیکاری را درمیان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بررسی کنیم به نرخ ۱۸.۷ درصد می‌رسیم که این نرخ برای مردان ۱۳.۵ و برای زنان ۲۸.۸ درصد بوده است. بدین ترتیب درمجموع یک میلیون و ۳۱۳ هزار و ۹۶ فارغ‌التحصیل در تابستان امسال بیکار بوده‌اند که ۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر به تعداد آنها افزوده شده است. سهم مردان از این بیکاری نیز ۶۲۲ هزار نفر است که بیش ا ز ۷۵ هزار نفر بیشتر شده‌اند.

زنان فارغ‌التحصیل نیز در مجموع ۶۹۰ هزار نفر بوده که ۲۰ هزار نفر بیشتر شده‌اند. بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که درتابستان ١٣٩٧، ١٠ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و...) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٤١ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند، کار می‌کنند(کارکنان فامیلی بدون مزد)؛ کارآموزانی که در دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت مؤسسه محل کارآموزی انجام می دهند، یعنی مستقیماً در تولید کالا یا ارائه خدمات سهیم هستند؛ محصلانی که در هفته مرجع مطابق تعریف، کار کرده‌اند و تمام افرادی که در نیروهای مسلح به‌صورت کادر دائم یا موقت خدمت می‌کنند(نیروهای مسلح شامل پرسنل کادر، درجه داران و سربازان وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی) ازجمله گروه‌های افراد شاغل محسوب می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با درصد بالا و پایین کردن چیزی درست نمیشود.دولت باید فکر اساسی برای معضل کم آبی و بیکاری که بزرگترین مشکلات کشور هستند بکند.هر روز که بگذرد بسیار دیر خواهد شد اگر دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم زمان باروری این نسل با بلاتکلیفی بگذرد.به همین منوال تا یک دهه دیگر و نه خیلی دیرتر فاجعه را به عینه شاهد خواهیم بود.

    • امین

      بیکاری در ایران ۷۰درصد است دروغ ,دروغ,دروغ, شده کار مسولین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج