adexo3
۷۷۱۳۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

شمقدری: ماشین پنچر را ته دره نمی‌اندازند

شمقدری گفت: نباید زمانی که دولت‌ها تغییر می‌کنند کار‌های دولت قبلی را دولت فعلی روی زمین بگذارد. اگر اشکالی هست باید آن را اصلاح کنند وگرنه ماشین پنجر را که ته دره نمی‌اندازند.

تابناک: جواد شمقدری مدیر سابق سازمان سینمایی جزو هیأت موسس مؤسسه سینمایی مقاومت است. این مؤسسه در همان بدو تشکیل، دچار حواشی و جنجال‌های بسیاری شد و وزیر ارشاد دستور انحلال و تغییر اساسنامه آن را صادر کرد. شمقدری از اولین افرادی بود که نسبت به این دستور واکنش نشان داد و آن را غیر‌قانونی دانست.

مجله آسمان نوشت: او در این مصاحبه با پذیرفتن ایرادی که وزیر ارشاد به اساسنامه این تشکل گرفت، توضیح می‌دهد که وقت کافی برای برطرف کردن موانع وجود نداشته و آنها تصمیم داشتند تمامی این مشکلات را برطرف کنند. با این عضو هیأت موسس درباره تمامی اتفاقات و حواشی که پیرامون این مؤسسه به‌وجود آمد و اشکالاتی که به اساسنامه آن نسبت داده شد، گفت‌وگو کردیم.

مؤسسه سینمایی مقاومت بر چه اساسی تأسیس شد؟ به دنبال چه هدفی بودید و چه خلایی احساس می‌کردید که این مؤسسه را راه‌اندازی کردید؟

در شهریور‌ماه سال ۹۰ به دنبال دستوری که از سوی مقامات فرهنگی به ما داده شد تصمیم گرفتیم، مؤسسه سینمایی مقاومت را تأسیس کنیم. در همین راستا بود که صدا و سیما هم شبکه نمایش و هیسپان تی‌وی را راه‌اندازی کرد. برای تأسیس این مؤسسه بعد از صدور دستور‌العمل اقدام کردیم. اولین نامه را به آقای وزیر مهر‌ماه ۹۰ فرستادیم اما متأسفانه مراحل بروکراسی اداری طول کشید و ما مجبور شدیم آقای عظیمی را مامور کنیم تا پیگیر کار‌های مربوط به تأسیس این مؤسسه شود و ایشان از همان روز تا به حال هم پیگیر کار‌های اجرایی و اداری مؤسسه سینمایی مقاومت بودند.

به چه دلیل مراحل تأسیس این مؤسسه اینقدر به طور انجامید؟ چرا تلاش نکردید در همان دوران مدیریت خود در سازمان سینمایی، این مؤسسه را به سرانجام برسانید تا درگیر مشکلات کنونی که برای آن به‌وجود آمده نشوید. در شرایط کنونی این شبهه به‌وجود آمده است که در دوره مدیریت شما در سازمان سینمایی امکان تشکیل چنین مؤسسه‌ای با هیأت موسس و مدیره فعلی وجود نداشت.

کار‌های مختلفی انجام شد که بخشی از آن به درازا کشیده شد. برای انتخاب ترکیب هیأت امنا بحث‌های مختلفی صورت گرفت که کار ما را به عقب انداخت. برای تصویب اساسنامه هم نقطه نظرات مختلفی وجود داشت که همه اینها زمان زیادی برد. از آقای عظیمی خواهش کردیم که اولویت کاری خود را این مؤسسه قرار دهد اما به تعویق افتادن تأسیس این مؤسسه مشکلی ندارد و نباید حالا که مقدمات این کار طی شده و ما اساسنامه را هم تصویب کرده و هیأت امنا را هم تعیین کردیم از ادامه کار جلوگیری کنند. نباید زمانی که دولت‌ها تغییر می‌کنند کار‌های دولت قبلی را دولت فعلی روی زمین بگذارد. اگر اشکالی هست باید آن را اصلاح کنند وگرنه ماشین پنجر را که ته دره نمی‌اندازند.

در حال حاضر این شایعات به‌وجود آمده شما این مؤسسه را برای این تأسیس کردید که پایگاهی برای خود و همفکران خود که در سازمان سینمایی در کنار شما بودند، ایجاد کنید.

همه افرادی که این حرف‌ها را می‌زنند را به خدا واگذار کردم. اگر بر مبنای اتهام‌زنی جلو برویم که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. مجموعه کار‌های مربوط به فرآیند اداری شامل محدودیت‌های اعتباری و فرآیند‌های تخصصی مربوط به تشکیل این مؤسسه به درازا کشید و زمانی که فهمیدیم این کار‌ها در این موقعیت به نتیجه نمی‌رسد، آقای عظیمی را مامور کردیم که این کار‌ها را پیگیری کنند. در نهایت شرایط به سمتی پیش رفت که ما در ۶ ماه آخر ماموریت خود این کار را به نتیجه برسانیم اگر بخواهیم این شبهات را نهادینه کنیم که همه دولت‌ها باید دست از کار بکشند و مشغول پاسخ دادن به این شبهات شوند.

آقای جنتی می‌گویند اصلاً در جریان اینکه ایشان هم در هیأت امنا هستند، نبودند و اصلاً اطلاعی در این زمینه نداشتند. طبیعی است که وقتی مؤسسه‌ای تشکیل می‌شود که وزیر ارشاد هم عضو آن است باید اساسنامه این مؤسسه به تأیید وزیر ارشاد هم رسیده باشد.

ما باید چه کار می‌کردیم؟ در آن زمان ما از کجا باید می‌دانستیم که مدیر بعدی چه کسی هست که با او مشورت کنیم و بعد نام او را بیاوریم. این صحبت‌هایی که می‌شود از دایره انصاف به دور است. در هیأت امنا افراد مختلفی هستند. وزیر ارشاد، اعضای کمیسیون فرهنگی و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در این هیأت حضور دارند. در صورتی که بخواهند می‌توانند جابه‌جایی‌هایی انجام دهند. اما اینگونه بحث‌ها اصلاً منطقی نیست.

شما آقای حسینی وزیر ارشاد سابق را در جریان کار‌های مربوط به این مؤسسه قرار می‌دادید؟

آقای وزیر به تمامی مراحل شکل‌گیری این مؤسسه آگاه بودند و تمامی کار‌ها با هماهنگی و نظارت ایشان انجام می‌گرفت. آقای جنتی هم همان شأنیت آقای حسینی را دارند با نظارت آقای حسینی اساسنامه در تیر‌ماه به تصویب رسید. به‌هرحال هرکس وزیر ارشاد می‌شود، رئیس‌ چند مؤسسه هم خواهد شد و در چند هیأت امنا هم حضور خواهد داشت.

من نمی‌دانم معنی این حرف‌ها چیست. تمامی این اتفاقات خود به خود صورت می‌گیرد. ایشان زمانی که استاندار خراسان بودند، رئیس شورای تأمین امنیت خراسان هم بودند و می‌دانند که به تبع استانداری خراسان رئیس شورای تأمین استان یا شورای فرهنگ یا رئیس هیأت امنای چند مؤسسه استان هم خواهند بود.

اخباری درباره اینکه این مؤسسه خصوصی است و نباید این افراد در هیأت امنای آن حضور داشته باشند، منتشر شد حالا خودتان توضیح دهید این مؤسسه خوصصی است یا دولتی چون بیشترین بحث‌ها درباره این مساله به‌وجود آمده است.

این مؤسسه یک مؤسسه غیر‌دولتی است اما دوستان خلط مبحث می‌کنند. مثل جریانی که برای پروژه لاله به‌وجود آورند و بحث حق مالکیت و حق کپی رایت را با هم مخلوط می‌کنند. حق مالکیت این پروژه برای وزارت ارشاد است. همانطور که تا ۵۰ درصد حق کپی رایت را در حوزه هنری به نویسنده یا کارگردان می‌دهند، در حالی که هر دو دستمزد خود را گرفته‌اند در این پروژه هم به این شکل عمل شده است و حق کپی رایت را به فرد دیگری دادند. مؤسسه سینمایی مقاومت، مؤسسه‌ای غیر دولتی مانند فارابی است.

خصوصی نیست، دولتی هم نیست. از فصل ۵ ردیف بودجه سازمان سینمایی هم می‌تواند استفاده کند. همانطور که از این ردیف بودجه به سایر موسسات غیر دولتی سازمان سینمایی پرداخت می‌شود. اما دوستان چون اطلاعات غلط می‌دهند و ببه دنبال شبه‌سازی هستند،‌حاشیه ایجاد کرده و افکار عمومی را دچار شبهه می‌کنند. با همه اینها ما دوست داریم دوستان خودشان در این زمینه شفاف‌سازی کنند.

آقای جنتی می‌گویند که شما باید قبل از تصوب اساسانامه آن را به تصویب مقامات فرادستی مانند مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رساندید. چرا این روند در تصویب اساسنامه این مؤسسه طی نشده است؟

این حرف درستی است اما همه موسسات زیر‌مجموعه وزارت ارشاد جایگاه قانونی ندارند غیر از بنیاد رودکی. ما برای قانون شدن بنیاد فارابی هم اقدام کردیم که این نقیصه را برطرف کنیم اما یکی از روزنامه‌ها تیتر زد که می‌خواهند این بنیاد را خصوصی کنند. در حالی که موسساتی مثل بنیاد فارابی و مؤسسه رسانه‌های تصویری باید جایگاه‌شان قانونی و درست شود. در حال حاضر مؤسسه سینمایی مقاومت جایگاهش از بنیاد فارابی هم قانونی‌تر است اما پیرو نکته‌ای که آقای وزیر هم به آن اشاره کردند، این مؤسسه می‌تواند جایگاه خوبی پیدا کند و در سطح بالاتر دیده شود.

ما به دنبال این بودیم که در مرحله بعد اساسنامه این مؤسسه را به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ببریم با آقای مخبر هم صحبت کرده بودیم که این کار را در دستور کار خود قرار بدهند. با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم صحبت کرده بودیم که آن را به صحن علنی مجلس ببریم. ما به دنبال انجام تمامی این کار‌ها بودیم اما حجم زیاد دیگر کار‌ها نگذاشت که این مسیر را طی کنیم. ما تلاش می‌کنیم تمامی این مراحل را طی کنیم و حتی به دنبال این هستیم که این مؤسسه را به شکل بنیاد سینمایی مقاومت اسلامی در بیاوریم برای آنکه بنیاد جایگاه قانونی‌‌تری پیدا می‌کند.

به چه دلیل می‌گویید که بنیاد رودکی جایگاه قانونی دارد اما بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه رسانه‌های تصویری هنوز به شکل قانونی در نیامده‌اند؟

اساسنامه بنیاد رودکی در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. در کتاب مجموعه قوانین وزارت ارشاد این بنیاد به ثبت رسیده است. مؤسسه سینمایی مقاومت هم کاملاً قانونی است. اما برای اینکه سطح کار بالا برود از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس خواستیم حضور در هیأت امنا را بپذیرند. ما به دنبال این بودیم که این اساسنامه را به صحن علنی مجلس ببریم و بنیاد ثبتی راه‌اندازی کنیم که بعد ردیف بودجه هم بگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج