adexo3
۷۳۹۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

خروج قرارداد۱۰میلیارد دلاری گاز از کما

جزئیات نخستین دستور گازی مرد نفتی

وزیر جدید نفت با صدور نخستین دستور گازی خود به توقف بیش از یکساله قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری طرح توسعه میدان گازی کیش پایان داد.

وزیر جدید نفت با صدور نخستین دستور گازی خود به توقف بیش از یکساله قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری طرح توسعه میدان گازی کیش پایان داد.

با گذشت ۱۷ ماه از امضای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری طرح توسعه میدان کیش اما توسعه این میدان گازی توسط کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران داخلی اجرایی نشد.

یکی از مهمترین مشکلات پیش روی در توسعه این میدان گازی اختلاف نظر بین پیمانکاران و شرکت ملی نفت ایران در نحوه توسعه این میدان بزرگ گازی ایران در خلیج فارس بود.

بر این اساس اعضای کنسرسیوم داخلی برای توسعه این میدان گازی خواستار حفاری چاههای جدید توصیفی به منظور تدوین طرح توسعه میدان (MDP) مطابق با سه فاز استاندارد بودند اما مسئولان شرکت ملی نفت خواستار توسعه و تکمیل ابتدا فاز نخست و سپس سایر فازهای میدان کیش هستند.

تا پیش از امضای این قرارداد، طرح توسعه میدان گازی کیش با مدیریت شرکت ملی نفت از حدود ۲۰ درصد پیشرفت اجرایی برخوردار بود اما پس از امضای قرارداد، عملیات اجرایی طرح توسعه کیش به طور کامل متوقف شد.

در نهایت با حضور رستم قاسمی به عنوان وزیر جدید نفت، وی در نخستین نشست مشترک خواستار ادامه طرح توسعه فاز نخست میدان گازی کیش با مدیریت شرکت ملی نفت ایران شده است.

با این دستور وزیر نفت بانک ملت صرفا مسئولیت تامین منابع مالی این پروژه گازی را بر عهده دارد و تمامی مراحل فنی و عملیاتی این طرح توسط شرکت ملی نفت ایران برای توسعه یک فاز ادامه پیدا می کند.

حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه فاز نخست میدان گازی کیش حدود ۲ میلیارد دلار برآورد می شود که با تکمیل مرحله اول این طرح روزانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران افزوده خواهد شد.

در همین حال یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران در خصوص احتمال تغییراتی در ترکیب پیمانکاران طرح توسعه میدان گازی کیش، اعلام کرد: با توجه به توقف ۱۷ ماهه توسعه میدان اعمال تغییرات جدید در بین پیمانکاران این پروژه گازی محتمل به نظر می رسد.

مطابق با برنامه زمان بندی شرکت ملی نفت ایران پیش بینی می شود حداکثر تا سال ۱۳۹۲ بهره برداری نهایی از میدان گازی کیش آغاز شود.

حجم گاز درجای میدان کیش حدود ۶۶ تریلیون فوت مکعب برآورد می شود که با در نظر گرفتن ۷۵ درصد برای بازیافت این میدان پیش بینی می شود حجم گاز قابل استحصال از آن ۵۰ تریلیون فوت مکعب باشد.

طرح توسعه این میدان مستقل گازی با هدف تولید روزانه ۸۵ میلیون مترمکعب گاز و ۳۰ هزار بشکه میعانات گازی اجرا می‌شود، همچنین ساخت نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی و کارخانه تصفیه آب و سایر تاسیسات مورد نیاز برای توسعه این میدان گازی در دستور کار قرار دارد.

شرکت ملی نفت ایران قصد دارد گاز استحصالی از بخش خشکی و دریایی میدان کیش، از ساحل به وسیله خط لوله زیر دریایی به طول تقریبی ۱۷ کیلومتر به تأسیسات اصلی فرآورش گاز در نزدیک‌ترین ساحل جنوبی کشور به جزیره کیش، منتقل می‌شود، این تأسیسات در زمینی به مساحت ۴۱۰ هکتار در مجاورت روستای گرزه در غرب بندر چارک در حال ساخت است.

میدان گازی کیش در ۳۰ کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد؛ تمام سطح جزیره ۹۰ کیلومتر مربعی کیش، روی میدان گازی کیش قرار دارد و مساحت ۹۱.۵ کیلومترمربعی این میدان، بخشی از آبهای اطراف جزیره کیش را نیز در بر می‌گیرد.

منبع: مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

جزئیات نخستین دستور گازی مرد نفتی


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج