اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۱۳۲۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

رشد ۱۶۰ درصدی قیمت زمین در تهران

براساس گزارش مرکز آمار ایران طی بهار سال جاری قیمت زمین و ملک کلنگی در تهران ۱۶۰ درصد رشد داشته است.

خبرآنلاین: براساس گزارش مرکز آمار ایران طی بهار سال جاری قیمت زمین و ملک کلنگی در تهران ۱۶۰ درصد رشد داشته است.

روند رو به رشد قیمت مسکن طی سالهای اخیر مشکلات فراوانی به دنبال داشته است، براساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران قیمت زمین و ساختمان کلنگی طی بهار سال ۹۲ در این کلانشهر کشور بالغ بر ۱۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

براساس این گزارش اجاره ماهانه یک واحد مسکونی یکصد متر مربعی در تهران به ۱.۸ میلیون تومان رسیده است، به طور متوسط برای خرید ملکی با همین زیربنا پایتخت نشینان باید ۴۲۳ میلیون تومان هزینه کنند و در صورت تمایل به خرید زمین یا ملک کلنگی با متراژ ۱۰۰ متر مربع در مناطق مختلف شهر باید به طور متوسط رقمی معادل ۵۸۴ میلیون تومان بپردازند.

مقایسه این ارقام با بهار سال ۸۸ نشان میدهد اجاره مسکن در تهران ۳۸۰ درصد، قیمت ملک ۱۸۰ درصد و قیمت زمین ۴۰۰ درصد رشد پیدا کرده است. این رشد به گونه ای بوده است که حتی قیمت اقلام خوراکی را که طی سالهای اخیر گفته می شد بیش از قیمت مسکن رشد کرده اند را پشت سر گذاشته است، به طور مثال قیمت گوشت گوسفندی در هفته پایانی خرداد سال ۸۸ معادل ۱۰۷۰۰ تومان بوده است که با مبلغ اجاره یک ماهه یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری در بهار سال ۸۸ می توانستید ۳۴ کیلو گرم گوشت خریداری کنید، در بهار سال ۹۲ البته با اجاره ۱.۷ میلیون تومان به شما توان خرید ۵۹ کیلوگرم گوشت گوسفندی ۳۰ هزار تومانی را می دهد. این مقایسه به خودی خود گویای افزایش بیش از اندازه اجاره بهای واحدهای مسکونی است.

رشد 160 درصدی قیمت زمین در تهران

از سوی دیگر مقایسه اجاره بها با حداقل حقوق نشان میدهد، در سال ۸۸ با حداقل حقوق ۲۶۳ هزار تومانی امکان تامین ۷۲ درصد از اجاره یک واحد ۱۰۰ متری وجود داشته است اما در سال ۹۲ با حقوق ۴۸۷ هزار تومانی فقط ۲۷.۵ درصد از اجاره همان ملک قابل تامین خواهد بود. این موضوع به خوبی گویای افزایش سهم مسکن در سبد هزینه خانوار و در نهایت کاهش سطح رفاه خانوارهای تهرانی است، البته با توجه به آنکه معمولا قیمت مسکن در مناطق شهری کشور تابعی از نوسان قیمت مسکن در پایتخت است با اندکی تفاوت این وضعیت قابل تعمیم به دیگر نقاط شهری کشور نیز هست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج