اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۶۶۸۰۱
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

نمره به یک گفتگوی تلویزیونی خبرساز

روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: انتظار افکار عمومی از مصاحبه تلویزیونی رییس‌جمهور چیست؟ گفت‌وگوی تلویزیونی باید چه وجه‌تمایزی با سخنرانی رییس‌جمهور در همایش‌ها، نشست‌ها و... داشته باشد؟ آیا قرار است که دیالوگ شکل بگیرد یا اینکه رویکرد مونولوگ رسمی به صورتی دیگر در مصاحبه تلویزیونی اجرایی می‌شود؟

روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: انتظار افکار عمومی از مصاحبه تلویزیونی رییس‌جمهور چیست؟ گفت‌وگوی تلویزیونی باید چه وجه‌تمایزی با سخنرانی رییس‌جمهور در همایش‌ها، نشست‌ها و... داشته باشد؟ آیا قرار است که دیالوگ شکل بگیرد یا اینکه رویکرد مونولوگ رسمی به صورتی دیگر در مصاحبه تلویزیونی اجرایی می‌شود؟
مرز احترام به افکار عمومی در طراحی مصاحبه تلویزیونی چه جایگاهی دارد؟ اصولا مجری مصاحبه تلویزیونی قرار است منفعلانه میکروفن را به دست رییس‌جمهور بسپارد یا اینکه قرار است دغدغه‌های افکار عمومی را مطرح کند؟ مجری در برابر کلی‌گویی‌های مصاحبه‌شونده باید سکوت کند یا اینکه مصادیقی برای نقض وعده‌های رنگارنگ بیان کند؟ مرز تعارفات و صراحت در یک مصاحبه تلویزیونی تا کجاست؟ آیا مجری باید نماینده افکار عمومی باشد یا اینکه به‌عنوان فردی از بخش دفتر روابط‌عمومی نهاد ریاست‌جمهوی ایفای نقش کند و بخواهد فضایی را در اختیار رییس‌جمهور قرار بدهد تا بتواند حرف‌های گذشته خود را تکرار کند؟
این دغدغه‌ها و انبوهی از سوالات بی‌پاسخ‌‌مانده، پیش از اجرای برنامه مصاحبه تلویزیونی با حسن روحانی مطرح شد. حضور رضا رشیدپور در قامت مجری به ‌دلیل برخورداری از صراحت لهجه، این امید را شکل داد که این‌بار گفت‌وگویی چالشی و جدی شکل خواهد گرفت. رشیدپور در ابتدای کار خوب وارد شد هرچند میزان تعارفات با رییس‌جمهور از حد معمول فراتر رفت و رشیدپور در هر بار سوال خود را موظف می‌دانست که از کلمه «حضرتعالی» به‌عنوان ادبیات غیرمرسوم در مصاحبه استفاده کند.
سوالات به قدری رسمی و کلیشه‌ای بود که این شائبه را تقویت می‌کرد که این مصاحبه درواقع یک رپرتاژ آگهی یا یک نوع مصاحبه هدایت‌شونده است که حاصل توافق بین مجری و رییس‌جمهور است؛ البته رشیدپور در توجیه مصاحبه «نه‌چندان مطلوب» خود گفته‌ که این مصاحبه بود، نه مناظره! تنها گذشت چند دقیقه از مصاحبه تلویزیونی کافی بود تا بسیاری از فعالان سیاسی و اقتصادی که لیستی از انتظارات افکار عمومی را پیش‌رو داشتند، ناامید شوند. انتظار این بود که روحانی به‌صورت صریح به ابهامات موجود پاسخ دهد و بگوید که قرار است چه اقدامات عملیاتی را به دور از ابراز امیدواری انجام دهد.
درست زمانی که در میدان فردوسی، غوغایی برای خرید ارز به پا شده و صف طویلی از خریداران تشکیل شده و قیمت ارز با سرعت باورنکردنی هر روز بالاتر می‌رود. آقای روحانی با لبخند، ضمن تشکر ویژه از بانک مرکزی به‌خاطر زحمات شبانه‌روزی به مردم امید می‌دهد که قرار نیست دولت از محل بالارفتن ارز، مشکلات مالی خود را حل کند. موضوع وقتی حادتر می‌شود که روحانی تصریح دارد که مردم خیال‌شان راحت باشد در کشور ارز به اندازه کافی وجود دارد و ما نیاز جامعه را برطرف خواهیم کرد. این سخنان در حالی مطرح شد که در هفته‌های اخیر، فقدان ارز دولتی در بازار ارز مشهود بوده و بسیاری به کنایه این موضوع را مطرح می‌کنند که دولت ارز را در پستو پنهان کرده و به بازار تزریق نمی‌کند.
شاید از نگاه بسیاری از دولتی‌ها مصاحبه تلویزیونی آقای روحانی نمره خوبی گرفته باشد اما بعید به نظر می‌رسد افکار عمومی در‌این‌زمینه هم‌نظر عزیزان رسانه ‌دولت باشد. این مصاحبه تا حدود زیادی شبیه گفت‌وگوهای سفارشی بود، وعده‌هایی که در آن مطرح شد نیز بدون بیان راهکار مشخص بود، مجری برنامه هم اصولا به فکرش نیز خطور نکرد که می‌تواند پس از ابراز امیدواری‌های روحانی، این پرسش را طرح کند که«چگونه؟». این مصاحبه تلویزیونی، حجتی دیگر بر ضعف تیم اطلاع‌رسانی دولت بود، ادامه این روند می‌تواند روحانی و حامیانش را در بزنگاه‌های آتی ازجمله انتخابات مجلس بعد با چالش‌های جدی مواجه کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      رییس جمهور چیز جدید نکفت از یارانه مردم عادی از خیلی حرفها را کردم انتظار داشت نکفت چرا بوجه به ارکانها زیاد داده برای کردم یه یارانه را زیاد می بینند حداد چرا اینقدر بوجه کشور را می گیرد چرا زیادی است خودش می داند

    • بدون نام

      همه اش دروغ از اول تا آخر
      از اونجا که گفتن گفتگوی زنده ولی توی پنجره پشت سر روحانی هوا هنوز روشن!!!ساعت ۱۰ شب و نور....دروغ تو روز روشن که میگن همینه!! قصه ای که با دروغ شروع بشه نمیشه راستی رو درش گنجاند
      والله سمیع العلیم

    • بدون نام

      اقای روحانی عزیز چیزی نداشتید برای گفتن,,,,متاسفانه شما ماهارو که ساعتها در صف رای دادن به جنابعای بودیم رو نا امید کردید دیگه رای نمیدیم,,,نه به امثال شما نه بقیه,,تین بار خیلی امیدوار بودیم ولی وضع مملکت بدتر از قبل شد,,,شما هم این سه سال رو بازی میدین ملت رو بعد هم میرید به امید پروردگار

    • کارمند

      بسیار محدود شده بود تا رئیس جمهور را به چالش نکشد وگرنه رشید پور مجری خوبی است اما به قول شاعر:
      پروبال را بستند ودرقفس گشودند

    • بدون نام

      توقع داشتید افشاکری کنه ایشات اکر افشاگری هم بکند به دل اکثرایت ملت نمینشیند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج