adexo3
۵۹۷۰۳۷
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

گفت‌وگو با سيد احسن علوي، نماينده مردم سنندج و عضو فراكسيون اهل سنت

علوی: با نامه رهبري، سختگيران در حوزه گزينش، حساب دست‌شان بيايد

هفته گذشته، نامه‌اي از مقام معظم رهبري انتشار يافت كه در آن بر لزوم عدالت و رفع تبعيض بر همه ايرانيان از هر نژاد، قوم و مذهبي تاكيد ورزيدند.

روزنامه قانون: هفته گذشته، نامه‌اي از مقام معظم رهبري انتشار يافت كه در آن بر لزوم عدالت و رفع تبعيض بر همه ايرانيان از هر نژاد، قوم و مذهبي تاكيد ورزيدند.
در بخش ديگر اين نامه كه در پاسخ به نامه مولوي عبدالحميد بود، حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي بر لزوم وحدت تمامي ايرانيان تاكيد كردند و فرمودند كه بايد در قالب صفوف فشرده و واحد به مقابله با خناسان و دشمنان اين مرزوبوم ايستاد. اين نامه با اشارات ظريف رهبري، راه را بر هر فرصت طلبي بست و بار ديگر نگاه ويژه و مدبرانه مقام معظم رهبري بر اقليت‌هاي قومي و مذهبي كشور را نشان داد.

نامه‌ حضرت‌آيت‌ا... خامنه‌اي، فصل‌الخطابي براي تمامي مسئولان اين كشور محسوب مي‌شود كه بايد با نگاهي روبه‌جلو، هرگونه تبعيض در هر نقطه ازاين كشور را هرچه‌زودتر ازميان بردارند و حكومت اسلامي‌ايران را در جهت عدالت كه از شعار‌هاي اصيل انقلاب است، حركت دهند. در ادامه براي اطلاع از نوع نگاهي كه به اقليت‌ها و به ويژه برادران اهل سنت وجود دارد به سراغ سيد احسن علوي، نماينده مردم سنندج و عضو فراكسيون اهل سنت مجلس رفتيم كه مشروح گفت‌وگوي«قانون»با او را در ادامه مي‌خوانيد.

آيا با توجه به تاكيدات حضرت‌آيت‌ا...‌خامنه‌اي در پاسخ به نامه مولوي عبدالحميد، مي‌توان شاهد آن بود كه براي برخي مناطق از استاندار اهل‌سنت استفاده شود؟

رهبر معظم انقلاب براي اينكه يك كرد اهل سنت در استان ديگري به عنوان استاندار انتخاب شود، هيچ مخالفتي نداشتند و معظم له نظرشان براين است كه وحدت و همبستگي در ميان ايرانيان حاكم باشد. وحدت و همبستگي فقط از نظر مذهبي نيست كه در اصول دين با يكديگر توافق داشته باشيم. وقتي مي‌گوييم عدالت، بايد عدالت در همه سطوح نيز باشد. واقعيت اين است كه سخنان رهبري را هر زماني‌كه مي‌شنوم، خرسند مي‌شوم. در مورد مذهب و دين آدم لذت مي‌برد كه پاي صحبت ايشان بنشيند.

باور كنيد امروز وفاق، همبستگي و وحدتي كه وجود دارد، بخش فراوني از آن به اظهارنظرات حضرت‌ آقا(رهبرمعظم‌انقلاب) و توصيه‌هاي ايشان برمي‌گردد و مديون حضور ايشان است. اين صحبت‌ها دنياي اسلام را به يكديگر نزديك مي‌كند.بايد اشاره كنم در بخش‌هايي از ارگان‌هاي دولتي، سخت‌گيري‌هايي وجود دارد.
هنوز نگاه راديكاليسم در بعضي نهادها وجود دارد. ما اين نگاه‌ها را نمي‌پسنديم، دنيا تغيير كرده و خاورميانه دچار تحولات بسياري شده است.اگر امروز ايران‌اسلامي امن است، بخشي از آن به اين موضوع برمي‌گردد كه ايرانيان در كنار يكديگر بدون هيچ مشكلي زندگي مي‌كنند.

پس بايد همه از يك حقوق شهروندي برخوردار باشند. ما در ايران، شهروند درجه يك و دو نداريم. روزي مي‌گفتند هر كردي، در هر نقطه از كره‌خاكي زندگي مي‌كند، بي‌شك يك ايراني است. ما به ايراني بودن خود افتخار مي‌كنيم. خوشحالم در كشوري هستم كه مردم در كنار يكديگر با وحدت و همدلي زندگي مي‌كنند.
نظر شخص آقا(مقام معظم رهبري) نيز همين است. وقتي رهبري با اين عظمت و جايگاهش به مسائل نگاه مي‌كند، چه دليلي وجود دارد كه يك شخص در جايگاه بسيار پايين‌تر، نگاهي سختگيرانه و مسلط به اين موضوعات داشته باشد. اين مشكلات است كه مي‌تواند سبب انشقاق شود. ما بايد نگاه‌مان به اسلام، ايران و انسانيت باشد.

همه مذاهب در كانون اصلي خود در نهايت به خداوند يكتا مي‌رسند و مانند خورشيد مي‌مانندو هرچقدر از خورشيد دورشويم از نورانيت آن كاسته مي‌شود. هر گروهي براساس تصورات و برداشت خود، مذهبي را تشكيل داد‌ه‌‌است؛ وقتي به كانون اصلي خود بازمي‌گرديم به اهل‌بيت، قرآن و خداي‌متعال مي‌رسيم. حضرت‌علي(ع) فرمودند: هرزماني حرف و حديثي مي‌شنويد، تا با قرآن مطابقت نداشته‌باشد، آن را باور نكنيد.
اين حديث يعني چه؟ يعني فقط قرآن و پيغمبر در دين اسلام اصل است. روي يك سري مسائل جزيي، مانند اينكه در هنگام نماز دستانم را به نشان تسليم به يكديگر مي‌گيرم يا فرد ديگري دستانش را باز كند و ... ضرورتي ندارد كه تمركز كنيم و خداي نكرده تعصب و انحراف ناشي از آن را به دنبال بياوريم.

آيا با اين رخداد، در معاونت وزيران و ديگر ارگان‌ها در دولت دوازدهم شاهد حضور پررنگ‌تر اقليت‌ها خواهيم بود؟

زماني‌كه اين نامه را ديدم، بسيار خوشبين و اميدوار شدم. اين براي ما كافي است كه رهبر عزيز كشورمان بنشينند و جواب نامه را بدهند؛ درحالي‌كه مي‌توانستند جوابي ندهند. با اين نامه، مسير باز و موانع و دست‌اندازهايي كه بر سر راه بود،حذف شد. همه كساني كه مي‌خواهند سخت‌گيري كنند، مي‌دانند كه نظر حضرت آقا(مقام معظم رهبري) اين است و حجت بر همه ما تمام شده‌است.
البته گاهي از نظر گزينشي افراد مي‌خواهند نظري بدهند و در جايي مشكل و ايرادي را كه درباره اشخاص مي‌دانند، بيان كنند و اين عرف كار است ولي وقتي شخصي با نظام و رهبري است و در خدمت كشور گام برمي‌دارد، چه دليلي وجود دارد كه مانع حضور وي در عرصه مديريت كشور بشويم. اين را بدانيد كه اهل سنت كرد، هميشه وفادار به كشور و نظام بوده و جانانه اين تعهد خود را نشان داده‌اند و اين مساله را همه مسئولين اقرار مي‌كنند.
اگر يك كرد اهل سنت در كردستان استاندار شود، مطمئن باشيد كه اين استان را بهتر اداره خواهد كرد. حال اگر بگويند خير، در اين استان‌ها نمي‌توان از اهل سنت استفاده كرد، در ساير استان‌ها كه مي‌توانيم از آن‌ها استفاده كنيم. اين تابو در شرايط فعلي خاورميانه كه همه دشمنان منتظرند آشوبي در كشور به‌وجود بياورند بايد شكسته شود. گفتني است با اين نگاه و رويكرد رهبري، افرادي كه در حراست و گزينش همچنان در پي سختگيري هستند، بايد حساب كار دست‌شان بيايد.
نظر آقا(مقام معظم رهبري) براي ما آخرين حرف و به نظر بنده فصل‌الخطاب است. يكي از حسن‌هاي اهل تشيع، مرجعيت است كه يك نفر در نهايت حرف آخر را مي‌زند. من به عنوان يك اهل سنت به اين موضوع پايبند هستم و هيچ شخصي حق ندارد بر سراين موضوعات روي نظر رهبري حرفي بزند.

در پایان موضوعي هست كه به آن اشاره كنيد؟

لازم به ذكر است كه بسياري مسائل از سوي نزديكان به رهبرانقلاب منعكس مي‌شود. مولوي عبدالحميد به‌عنوان يك شخص مذهبي مطرح در ايران، كه بسياري از اهل سنت جنوب ايران به آن اقتدا مي‌كنند و همچنين بسياري از سني‌ها مقلد او هستند، در جايگاه ممتازي قرار دارد. او در بيانات خود آورده كه به مصلحت نظام و مملكت است كه ما در شرايط بغرنج و پيچيده كه استعمارگران، خاورميانه را به آتش كشيده‌اند، بياييم با هم برادر باشيم تا كسي اجازه خيانت به خود ندهد.
پس بايد همه در كنار يكديگر بوده و زنجيروار به هم متصل باشيم و مساله اين نباشد كه اون كرد،تهراني يا سيستاني است.بايد اين فضا را بشكنيم و به اختلافات شيعه و سني دامن نزنيم. اين‌ها بنيادگرايي و جهادگرايي را به دنبال خواهد داشت. وابستگان به داعش را ببينيد، بخش عظيمي از دليل اينكه فردي به تيم خطرناكي مثل داعش بپيوندد به همين مسائل برمي‌گردد.

سال ۸۸ كه رهبر به كردستان تشريف آوردند، ديديم كه چه سخنان تاثيرگذاري را بيان فرمودند. در اينجا همه دوست دارند كه دوباره رهبري را در كردستان ببينند. با توجه به فرمايشات رهبري، واجب است كه همه در پيروي از بيانات حضرت‌آيت‌ا... خامنه‌اي اقدام كنند. به‌نظر بنده نياز است كه اين فرمايشات را در راستاي عملياتي كردن پيش ببريم و همه پيرو اين نظرات ارزشمند گام برداريم. بهانه‌هايي كه گفته مي‌شود نمي‌توانيم و ... را رها كنيم.
گفته‌هاي رهبر معظم انقلاب، ريلي را براي قطار مديريت كشور فراهم كرد. ديگر در مديريت از هر قوم و قبيله‌اي كه باشيم مي‌توانيم در كشور، در كنار يكديگر براي آباداني ايران گام برداريم. نامه رهبري اين مسير را پاكسازي كرد و راه را برهر بهانه‌تراشي بست. اين مطالبات از سوي رييس‌جمهور نيز در وعده‌هاي انتخابات شنيده شد و مردم با پيروزي ايشان، پيگير مطالبات خود هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج