adexo3
۵۹۰۲۵۴
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

سایه تغییر بر سر انتخابات هیات رئیسه امید

پس از جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم و رای نیاوردن حبیب الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو، موجی از انتقادات از سوی نیروهای همسو و منتقدان اصلاح طلبان به فراکسیون امید و شیوه مدیریت هیات رئیسه آن روانه شد.

روزنامه ابتکار: پس از جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم و رای نیاوردن حبیب الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو، موجی از انتقادات از سوی نیروهای همسو و منتقدان اصلاح طلبان به فراکسیون امید و شیوه مدیریت هیات رئیسه آن روانه شد.
مسئله ای که برخی فعالان سیاسی خارج از مجلس مثل جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران در پیامی توییتری با بیان عبارت «جوفروشان گندم نما» آن افراد حاضر در جلسه را مخاطب قرار داد و نسبت به رای نیاوردن بیطرف در مجلس انتقاد کرد. او در این پیام با بیان کدهایی از تشکیل جلسه خارج از مجلس که پس از آن به جلسه و لابی «آرژانتینی» معروف شد اعلام کرد که در آن جلسه به دلیل سلامت بیطرف و بی توجهی او به مطالبه آن نمایندگان، از ورود به کابینه دوازدهم بازمانده است.
البته پس از آن روشن شد که این جلسه درراستای مطالبات منطقه ای و مشکلات آب بوده است. البته با گذشت بیش از ۱۰ روز از رای اعتماد به وزرا، همچنان حاشیه های این موضوع در مجلس و انتقادات ادامه دارد و هنوز نوک پیکان این انتقادات به سمت هیات رئیسه فراکسیون امید نشانه رفته است.
بنابر این گزارش؛ قرار است امروز سه شنبه بعدازظهر نشست مجمع عمومی فراکسیون امید برای انتخاب هیات رئیسه جدید این فراکسیون برای سال دوم برگزار شود و برخی نمایندگان معتقدند بخش قابل توجهی از اعضای هیات رئیسه فراکسیون، تغییر خواهند کرد.
۸۰ درصد هیات رئیسه امید تغییر می کند
علیرضا رحیمی، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در کانال تلگرامی‌ خود با طرح این موضوع که اگر لابی های آرژانتینی مانع نشود حداقل نیمی از چهره‌های هیات رئیسه فعلی فراکسیون امید تغییر خواهد کرد، واکنش برخی همکاران خود را به همراه داشت. البته درخصوص تغییر هیات رئیسه پردانه سلحشوری هم معتقد است حدود ۸۰ درصد از هیات رئیسه فراکسیون امید تغییر می کند. او تصریح کرد که این تغییرات خودخواسته است چرا که برخی از آن افراد مشغله دارند و فرصت نمی کنند در جلسات هیات رئیسه شرکت کنند و این موضوع هیچ ارتباطی به جلسات آرژانتینی و این لابی ها ندارد. البته محمود صادقی؛ عضو هیات رئیسه فعلی فراکسیون امید هم تاکید دارد که این تغییرات قطعی است و اولین گزینه تغییر در ترکیب هیات رئیسه را خودش دانست چون قصد ندارد برای هیات رئیسه فراکسیون نامزد شود. او دلیل این کار را اعتقادش به گردش مسئولیت در بین اعضای فراکسیون دانست چون باید همه خودشان را در فراکسیون سهیم بدانند. وی همچنین افزود که بعد از این قصد دارد وقت و تمرکزش را بیشتر صرف فراکسیون شفاف سازی مجلس کند. البته رحیمی در کانال تلگرامی خود نوشته بود: بالاخره انتخابات مجمع عمومی فراکسیون امید پس از چند نوبت جابجایی برنامه برگزار خواهد شد. قطعا تعیین ترکیب هیات رئیسه فراکسیون برای سال دوم فعالیت در برنامه‌های آتی آن تعیین کننده خواهد بود.
به گفته وی، در اولین انتخابات مجمع عمومی در سال ۹۵ تاکید بر انتخاب صنفی (اقوام و مذاهب و مناطق) از میان اعضا حساسیت‌های هیجانی را پاسخ داد اما در عمل نتوانست موجب رضایت حداکثری اعضای فراکسیون شود. وی با تاکید بر اینکه ترکیب هیات رئیسه سال دوم فراکسیون می‌تواند نشان‌دهنده نگاه متکثر و نقدهای اعضاء به عملکرد ۱۵ ماهه فراکسیون باشد، اظهار کرد: اگر لابی‌های آرژانتینی مانع نشود قابل پیش بینی است که حداقل نیمی از چهره‌های هیات رئیسه فعلی تغییر کند و با این تغییر، نیمی دیگر هم پیام لازم را برای تغییر در روش‌ها دریافت خواهد کرد.
این در حالی است که پروانه سلحشوری، دیگر عضو فراکسیون امید و رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم در پاسخ به اینکه منظور آقای رحیمی از عبارت لابی های آرژانتینی و تاثیر آن بر انتخابات هیات رئیسه فراکسیون امید چیست، به «ابتکار» گفت: از محتوای «جلسات آرژانتینی» خبر ندارم و هیچ یک از «اسامی آرژانتینی» در فراکسیون امید حضور ندارند. او افزود: طبق کدهایی که آقای جواد امام درباره آن افراد دادند مشخص شد آنها در فراکسیون امید نیستند، ولی اگر این افراد می توانند در تعیین ترکیب هیات رئیسه امید نقشی داشته باشند به کارشان برسند، ما هم سعی می کنیم نقشمان را به درستی ایفا کنیم.
برخی دوستان خواسته یا ناخواسته در جنگ نرم جریان رقیب وارد شده اند
البته محمود صادقی، عضو فعلی هیات رئیسه فراکسیون امید در گفت وگو با «ابتکار» با بیان اینکه ارتباط دو موضوع انتخابات هیات رئیسه فراکسیون امید و تاثیر لابی آرژانتینی بر آن را که رحیمی گفته است متوجه نمی شود، اظهار کرد: متوجه ارتباط این دو موضوع با هم نمی شوم و معتقدم مخاطره ای که برای فراکسیون وجود دارد این است با طرح مسائل حاشیه ای اختلافات را تشدید کنیم و این همان چیزی است که رقبای ما به دنبال آن هستند. این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید موضوعات طرح شده را جنگ نرم جریان رقیب دانست که برخی اصلاح طلبان بیرون یا درون مجلس خواسته یا ناخواسته به دام آن افتاده اند و توصیه کرد همکارانش مراقب این مسئله باشند. صادقی توضیح داد: نباید با دست خودمان شرایطمان را متزلزل کنیم و در رای آقای بیطرف بیشترین عامل تاثیرگذار بحران آب و موضوعات منطقه ای بوده است و حتی اگر جلسه ای هم در جایی تشکیل شده است محور مسائل شان بحث های مدیریت بحران آب بوده است. بنابراین نباید خودمان به این موضوع دامن بزنیم.
او تاکید کرد: مسئله ای که رقبا در زمین اصلاح طلبان انداخته اند و قصد دارند با این جنگ های فرسایشی انرژی مان را صرف این موضوعات و چالش با خودمان بکنند. بنابراین با حفظ احترام برای آقای رحیمی، معتقدم مقداری از این زاویه، به موضوع غفلت شده است. صادقی البته عملکرد هیات رئیسه فراکسیون امید را قابل قبول دانست و تاکید کرد: به خودم و همکارانم در این بخش مدیریتی فراکسیون نمره قبولی می دهم، ولی عملکرد عالی نبوده است و می توانست بهتر از این باشد. البته بخشی از آن عوامل بیرونی و بخشی درونی است و فضای مجلس به گونه ای است که خروجی موضوعات بسته به مقدورات و محدودیت های ما و امکانات بستگی دارد و بخش دیگر می تواند درونی باشد.
صادقی با بیان اینکه باید به مسائل نسبی نگاه کرد، افزود: فراکسیون امید در مقایسه با دو فراکسیون دیگر مجلس منسجم تر عمل کرده است و این موضوع را برخی افراد جریان رقیب از جمله آقای قاضی زاده هاشمی در مصاحبه خود اشاره کرده و منصفانه قضاوت کرده اند و این انسجام مرهون وقت گذاشتن، انضباط و اخلاق دکتر عارف است. رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس افزود: البته برخی با انتقادات خود سعی دارند ایشان را تخریب کنند ولی عارف سرمایه ای است که باید او را حفظ کرد. البته ممکن است در این تخریب ها ایشان مدنظر نباشند، ولی در کل هدف تخریب اصلاح طلبی و عقبه‌های اصلاح طلبی است و باید هوشیار باشیم. البته علیرضا رحیمی، در توضیح اظهارات قبلی خود به «ابتکار » گفت: فراکسیون های مختلفی در مجلس تشکیل شده است و سه فراکسیون اصلی سیاسی وجود دارد و در کنار آن فراکسیون های سیاسی، دهها فراکسیون صنفی داریم. بخشی از این فراکسیون ها مثل فراکسیون فرش، زاگرس نشینان و ایثارگران از نظر عددی فراگیری بالایی دارند.
این عضو شورای مرکزی فراکسیون امید تصریح کرد: این فراکسیون های صنفی بیش از فراکسیون های سیاسی عضو گیری کرده‌اند. مثلا در فراکسیون ایثارگران هم افرادی از فراکسیون امید عضو هستند هم برخی اعضای فراکسیون ولایی در آن حضور دارند. همینطور در فراکسیون محیط زیست هم همین شرایط وجود دارد و مباحث آنها سیاسی نیست و بیشتر محیط زیستی یا منطقه‌ای است.

این نماینده مردم تهران در مجلس در توضیح منظورش از «لابی های آرژانتینی» گفت: در فراکسیون های قومیتی گاهی موضوعات منطقه ای تا حدی برایشان با اهمیت می شود که تاثیرگذاری مستقیمی می توانند روی فراکسیون های سیاسی داشته باشند. بنابراین باید منتظر بود و دید در جلسه انتخابات سال دوم هیات رئیسه فراکسیون امید که امروز عصر برگزار می شود، چه تغییراتی ایجاد می شود. آیا این تغییرات در راستای اعطلای اهداف اصلاح طلبی و اعتدالی خواهد بود که مدنظر مردمی قرارداشت که می خواستند با رای به لیست امید، امید از دست رفته در مجلس تندروی اصولگرای نهم را به جامعه برگردانند یا با دامن زدن به اختلافات داخلی که به قول محمود صادقی نقشه نرم و عملیات روانی جریان رقیب برای تخریب درون جناحی اصلاح طلبان طاحی شده است فرصت ایجاد شده برای خدمت به مردم را از دست می دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج