adexo3
۳۵۴۳۲
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

آماری تاسف برانگیز از مرگ ایرانیان در جاده ها

سازمان پزشکي قانوني اعلام کرد كه در بهار و تابستان امسال،۱۰ هزار و ۶۰۹ نفر در حوادث رانندگي کشته شدند که ۷۸.۱ درصد آنان مرد و ۲۱.۹ درصد زن بودند.

روزنامه ابتکار : سازمان پزشکي قانوني اعلام کرد كه در بهار و تابستان امسال،۱۰ هزار و ۶۰۹ نفر در حوادث رانندگي کشته شدند که ۷۸.۱ درصد آنان مرد و ۲۱.۹ درصد زن بودند.

بر اساس آمارهاي رسمي اعلام شده در دوازده ماه سال گذشته ۲۰ هزار و ۶۸ نفر در تصادفات جاده اي كشته شدند. همچنين اين آمار براي نيمه اول سال ۱۳۹۰ مجموعا ۱۰ هزار و ۳۶ كشته بوده است. اين رقم نشان گر اين است كه در نيمه اول امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تلفات حوادث رانندگي ۵.۴ درصد كاهش يافته است.

تازه ترين آمار كشته شدگان حوادث جاده اي در حالي منتشر شده است كه طي دو هفته اخير جاده‌هاي كشور شاهد چند حادثه مرگبار و كم سابقه در جاده‌هاي كشور بوده است كه در خونين ترين حادثه اتوبوس حامل دختران دانش آموز بروجني در خوزستان واژگون شد و ۲۶ نفر از آنان كشته شدند. بر اساس گزارش‌هاي رسمي هر ساله حدود يک ميليون و ۵۰۰ هزار وسيله نقليه به ناوگان جاده اي اضافه مي‌شود.

همزمان سالانه آمار قابل توجهي از ايرانيان بر اثر تصادف اتومبيل جان خود را از دست مي‌دهند و تعداد بيشتري دچار جرح و يا خسارت‌هاي ناشي از آن مي‌شوند. طي سال‌هاي دهه۸۰ سالانه در حدود ۲۵ هزار نفر از هموطنان ايراني در تصادفات جاده‌اي جان خود را از دست داده اند و حدود ده برابر اين تعداد مجروح شده‌اند.

اگر چه اين آماربه تدريج و در طول دو سه سال اخير روندي نزولي به خود گرفته و تا محدوده ۲۰ هزار كشته رسيده است اما همچنان طبق آمار، ايران در ميان ۱۹۰ کشور دنيا، از نظر عدم ايمني در تصادفات رانندگي رتبه بسيارپاييني را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمارها متوسط جهاني مرگ ومير در اثر حوادث رانندگي ۱۴تا ۱۵نفر در هر ۱۰۰هزار نفر ذکرمي شود. اين ميزان در کشور ما حدود ۳۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر يعني تقريبا دو برابر ميانگين جهاني برآورد شده است.

برخي برآوردهاي علمي رقم خسارت‌هاي مستقيم و غير مستقيم تصادفات جاده‌اي بيش از ۷ درصد توليد ناخالص ملي کشور عنوان كرده است. به اعتقاد كارشناسان مي‌توان با الگو گرفتن از تجربه‌هاي موفق جهاني و با اجراي يک برنامه ۴ تا ۵ ساله ميزان تصادفات را به نصف و حتي يک سوم ميزان فعلي کاهش داد. کشورهايي همچون ژاپن، آلمان و ديگر کشورهاي اتحاديه اروپا در سال‌هاي اخير اجراي چنين طرح‌هايي را تجربه كرده اند.

به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشکي قانوني کشور، تعداد کشته شدگان تصادفات نيمه اول امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۵.۴ درصد کاهش يافته است. بيشترين کاهش در تلفات حوادث رانندگي با ۱۵.۸ درصد مربوط به فروردين بوده است. همچنين ۶۱.۳ درصد کشته‌هاي تصادفات مربوط به جاده‌هاي برون شهري،۲۸.۳ درصد در راه‌هاي درون شهري،۹.۹ درصد در جاده‌هاي خاکي و روستايي و محل تصادف پنج دهم درصد از اين موارد نامعلوم بوده است.

بر اساس اين گزارش در اين مدت استان‌هاي تهران ۸۲۸ نفر، فارس ۸۱۵ نفر و خراسان رضوي با ۸۱۳ نفر به ترتيب بيشترين و استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد ۷۷نفر و ايلام ۷۹ نفر کمترين تعداد کشته‌هاي حوادث رانندگي را داشته‌اند.بيشترين افزايش مرگ‌هاي ناشي از حوادث رانندگي طي نيمه اول سال۹۱ در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته در استان‌هاي مرکزي ۲۱.۷درصد و آذربايجان‌غربي ۲۰.۹ درصد و بيشترين کاهش در استان‌هاي کردستان ۲۷ درصد و يزد ۲۱.۴ درصد ثبت شده است. در زمان وقوع تصادف ۴۱.۶ درصد از افراد راننده وسيله نقليه،۲۱.۱ درصد عابر پياده و ۳۶.۲ درصد سرنشين يا ترک وسيله نقليه بوده‌اند.

از لحاظ محدوده سني ۹.۳ درصد متوفيات حوادث رانندگي افراد ۱۰ سال و کمتر، ۵.۹ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۲۹.۱ درصد ۲۹-۱۸ سال، ۲۸.۱ درصد ۴۹-۳۰ سال و ۲۷.۲ درصد کشته‌هاي تصادفات ۵۰ سال به بالا داشته‌اند. نحوه وقوع تصادف۴۶.۳ درصد از افراد متوفي برخورد دو وسيله نقليه، ۲۱.۱ درصد برخورد وسيله نقليه به عابر متوفي و ۲۴ درصد واژگوني وسيله نقليه بوده است. خودرو مورد استفاده۳۹.۶ درصد از افراد متوفي خودرو سواري،۲۵.۱ درصد موتورسيکلت،۶.۴ درصد وانت بار، ۳.۵ درصد کاميون،کاميونت و تريلي و ۲ درصد اتوبوس و ميني بوس بوده است.

خودرو درگير با خودرو و يا عابر پياده متوفي در ۳۳ درصد موارد خودرو سواري، ۱۶.۴ درصد کاميون، کاميونت و تريلي، ۷.۸ درصد وانت بار، ۵.۵ درصد موتورسيکلت و ۳.۲ درصد اتوبوس و ميني بوس بوده است. علت اصلي مرگ ۵۵.۳ درصد از افراد ضربه به سر،۲۰.۳ درصد شکستگي‌هاي متعدد، ۸درصد خونريزي و ۱۰.۱ درصد علل اشتراکي(موارد داراي بيش از يک علت) بوده است. همچنين محل فوت ۵۰.۳ درصد از افراد محل حادثه،۸.۷ درصد حين انتقال به بيمارستان و ۳۹.۸ درصد از افراد بيمارستان بوده است.

گفتني است از ابتداي قانون برنامه پنجم به دولت تکليف شده تا سالانه ۱۰ درصد کاهش تلفات داشته باشد که در پايان سال ۹۰ شاهد کاهش ۱۴ درصدي تلفات در حوزه حمل و نقل برون شهري و روستايي بوديم.

بهار امسال مرکز تحقيقات پزشکي قانوني از مرگ ۲۰ هزار و ۶۸ نفر در تصادفات سال ۱۳۹۰ خبر داد و اعلام كرده بود كه اين آمار در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که ۲۳ هزار و ۲۴۹ نفر در تصادفات رانندگي کشته شدند، ۱۳.۷ درصد کاهش داشت.بر اساس آمارهاي اعلام شده در حوادث سال ۹۰مجموعا ۱۵ هزار و ۶۲۴ نفر از تلفات رانندگي در سال ۹۰ مرد و چهار هزار و ۴۴۴نفر زن بودند.

مانند آمار نيمه اول امسال در سال گذشته هم جاده‌هاي برون شهري بيشترين محل وقوع مرگ‌هاي ناشي از تصادفات بوده اند. در اين سال ۱۲ هزار و ۲۳۲ مورد از مرگ‌هاي تصادفات در جاده‌هاي برون شهري، ۵ هزار و ۸۸۸ نفر در تصادفات درون شهري، هزار و ۸۰۳ نفر در جاده‌هاي روستايي و محل مرگ ۱۴۵ نفر نامعلوم گزارش شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ahoo

      ایشاء الله هیچ کسی تصادف ناگواری براش پیش نیاد و آمارهای این تصادفات وحشتناک هم کم بشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج