adexo3
۳۴۰۳۳
۷ نظر
۵۰۰۸
۷ نظر
۵۰۰۸
پ

ماجرا‌ی عروسان خردسال با دامادهای مسن

دختران زیادی با وجود سن کم‌شان در سراسر دنیا به جای گذران دوران تحصیل مجبور به ازدواج با مردانی می‌شوند که همسن پدر یا پدربزرگ‌شان هستند.

روزنامه ایران: دختران زیادی با وجود سن کم‌شان در سراسر دنیا به جای گذران دوران تحصیل مجبور به ازدواج با مردانی می‌شوند که همسن پدر یا پدربزرگ‌شان هستند.

دختران نوجوانی که با چنین وضعی مجبور به ازدواج با مردان مسن می‌شوند بیشتر در کشور‌هایی چون افغانستان یا پاکستان پای سفره عقد می‌نشینند. دختر ۱۱ ساله‌ای به نام گلام مجبور شده با فائز ۴۰ ساله ازدواج کند. او تنها یکی از هزاران دختری است که مجبور شده با سن کمش با مردی همسن پدربزرگش ازدواج کند.

طی سال‌‌های اخیر سازمان ملل متحد در تلاش است تا گفت‌وگویی جهانی در مورد اثرات مخرب ازدواج‌‌های زودهنگام دختران در بیش از ۵۰ کشور در حال توسعه را همزمان با روز جهانی دختران مطرح کند. استفان سينکلر، عکاس مجله مشهور نشنال‌جئوگرافیک با گروهی از این دختران که قلبشان به خاطر ازدواج‌‌های اجباری شکسته، عکس‌‌هایی را به تصویر کشیده است.

آنچه بسیار ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد این است که در کشور‌هایی چون هند، یمن و اتیوپی دخترانی تا سن پنج‌ سال حتی با مردانی میانسال ازدواج کرده‌اند. اگر چه ازدواج دختران و پسران خردسال در بسیاری از کشور‌ها منع شده اما در حال حاضر حدود ۵۱ میلیون از دختران کم‌سن و سال با مردانی مسن ازدواج کرده‌اند که اغلبشان زندگی تاریک و غم‌انگیزی دارند.

آمار این‌گونه ازدواج‌‌ها در کشور افغانستان بسیار بالاست و بطور کلی حدود ۵۷ درصد دختران قبل از سن قانونی ازدواج کرده‌اند. ازدواج دختران کم‌سن و سال در این‌گونه کشور‌ها براساس آداب و رسوم فرهنگی و ملاحظات اجتماعی رخ می‌دهد و در بسیاری از کشور‌های فقیر و در حال توسعه هم بسیاری از خانواده‌‌ها به خاطر فقر و یا پرداخت بدهی‌‌های خود دختران را به عقد اجباری وا‌می‌دارند و یا به عنوان پرداخت بدهی به خانواده‌‌های طلبکار می‌فروشند.

در کشور هند این ازدواج حتی در میان پسران نیز به سنین پائین‌تر کشیده شده و بطور مثال می‌توان شاهد ازدواج یک پسر ۱۱ ساله با دختری ۸ ساله بود. به گفته کارشناسان سازمان ملل کودکانی که به​جای بازی و نشاط تن به ازدواج می‌دهند، تحت تأثیر ازدواج‌‌های نامعقول زندگیشان شکل و رنگی دیگر می‌گیرد و دچار افسردگی و مشکلات روانی می‌شوند.

استفان سینکلر عکاس نشنال‌جئوگرافيك از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون سفر‌های متفاوتی را به نقاط مختلف جهان از جمله کشور‌هایی مانند نپال، یمن، اتیوپی و... انجام داده است تا بتواند از نزدیک با شرایط زندگی و مسائل روانی این دختران و عروسان کوچک آشنا شود و بعلاوه مادران این دختران را به سطح آگاهی بالاتری برساند. کارشناسان امور جامعه‌شناسی معتقدند که ازدواج‌‌های زودهنگام، آموزش و پرورش دختران را مختل می‌کند و آنان را از دوران کودکی‌شان محروم می‌سازد.

یکی از پزشکان در صنعا پایتخت یمن در این ارتباط می‌گوید: دختران کم سن و سال هنگام باردار شدن به علت عدم آگاهی و کمبود دانسته‌هایشان صدمات زیادی می‌بینند. آنها حتی درک درستی از شروع یک زندگی ندارند. این روند بسیار نگران‌کننده است و سازمان ملل متحد باید در این ارتباط حرکت‌های نويني را آغاز کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو ایران یا همین تهران (پایتخت ایران) اصلا چنین چیزی وجود نداره

      پاسخ ها

      • vahid.shz

        ziade hame ja ham hast ye pedare motad dokhtaresho to har seni bashe hazere bara pol be pir mardam befroshe

    • ahoo

      نمی دونم چرا وقتی یه چیزی را می خونید دقت نمی کنید تا اشتباه پیش نیاد به این متن توجه کنید
      " دختر 11 ساله‌ای به نام گلام مجبور شده با فائز 40 ساله ازدواج کند. او تنها یکی از هزاران دختری است که مجبور شده با سن کمش با مردی همسن پدربزرگش ازدواج کند.
      "
      حالا این سوال پیش میاد که اختلاف سنی این دو نفر 29 ساله یعنی مرده هم سن باباشه تا پدربزرگ دختره . آخه کی تو تو 29 سالگی پدربزرگ شده شاید یک در میلیارد این اتفاق بیافته که طرف تو 29 سالگی پدربزرگ بشه . معمولا تو این سن پدر میشند نه پدربزرگ.
      چرا تو بعضی از مطالبتون دقت نمی کنید.

      پاسخ ها

      • amir

        دکتر مسئله خیلی مهمتر از این حرفاست که تو به پدر و پدر بزرگش گیر دادی حالا جای پدرش اصلا هرچی تو میگی یعنی اگه جای پدرش باشه حله دیگه اشکالی نداره
        در ضمن روزنامه ایران هم می خواسته شایدبزگنمایی کنه که توجه امثال تو رو به این مسئله جلب کنه

      • ahoo

        آقای امیر (amir) من می دونم مسئله چیه. همون ازدواج دختر با سن کم با یه مرد سن بالا ولی این جملش اشتباهه ولی دقتی در این باره نشده . بنده مخالف این جور ازدواجها هستم که دختره با یکی همسن پدر با پدربزرگش ازدواج کنه . واست اوکی شد.
        دکتر هم خودتی بی ادب!!

    • مجتبی

      خبراتونم که داره تکراری میشه فقط تیترو عوض کردید

    • بدون نام

      به دلیل حجم بالای نظرات کاربران سایت، نظر شما حداکثر تا 24 ساعت آینده سانسور می شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج