adexo3
۲۸۷۶۳۳
۶ نظر
۵۰۰۳
۶ نظر
۵۰۰۳
پ

انتقاد شدید از بیلبوردهای جدید در تهران

بعد از بیلبوردهایی که شهر را به نگارخانه تبدیل کرده بود و بیلبوردهایی با موضوع دفاع مقدس و بعدتر هفته کتاب و ... به نظر می رسد این بار نوبت به سلامت مردم رسیده که هدف اصلی سازمان زیباسازی شهر تهران شود.

هفته نامه تماشاگران امروز: بعد از بیلبوردهایی که شهر را به نگارخانه تبدیل کرده بود و بیلبوردهایی با موضوع دفاع مقدس و بعدتر هفته کتاب و ... به نظر می رسد این بار نوبت به سلامت مردم رسیده که هدف اصلی سازمان زیباسازی شهر تهران شود. بیلبوردهایی با طراحی گرافیکی خوب و پیام هایی با محوریت پنج موضوع شکر، نمک، چربی، سرطان و ایدز.

این روزها عبور و مرور در بزرگراه ها و خیابان های شهرمان همراه است با نظاره بیلبوردهایی که سلامت شهروندان نکته مشترک همه آنهاست. بیلبوردهایی که رعایت نکاتی را برای پیشگیری از بیماری هایی مثل دیابت، فشار و چربی خون، سرطان و ایدز به مردم یادآوری می کنند تا در آینده جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

بیلبوردهای سلامت؛ این کار سازمان زیباسازی شهرداری تهران علاوه بر واکنش مثبت بسیاری از مردم و درخواست دو تن از اعضای شورای شهر برای ادامه و استمرار این پیام ها، بازخوردهای مثبتی هم از سوی هنرمندان به دنبال داشته است.

انتقاد شدید از بیلبوردهای جدید در تهران

نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران با انتشار دست نوشته ای در صفحه شخصی اینستاگرامش از این حرکت تقدیر کرده است: «برای من آگاهی و دانستن در زندگی حرف اول را می زند. دیدن بیلبوردهایی در ارتباط با اطلاع رسانی موارد پزشکی و شعارهای سلامتی در سطح وسیع در شهر خوب و زیبای مان تهران، بسیار لذتبخش است. به نظر می آید فکر تازه ای پشت این حرکت است.»

فاطمه معتمد آریا هنرمند دیگر کشورمان هم در یادداشتی در این باره نوشت: «دیدن تصاویر و شعارهای سلامت در سطح شهر شعف زندگی در یک شهر توسعه و رشد یافته را در وجود انسان بیدار می کند. برای من به عنوان هنرمندی که سلامتی و تندرستی مردم دغدغه همیشگی ام بوده روایت اینگونه اطلاع رسانی در سطح وسیع شهری مایه مباهات و فخر اینجانب به عنوان یک شهروند است.»

اما ایده انتشار این پیام ها روی بیلبوردهای شهری از کجا آمد و طراحی آن چگونه صورت گرفت؟ معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی به «تماشاگران امروز» می گوید: «این موضوع را به طور خاص دوستان ما از وزارت بهداشت پیشنهاد دادند. بعد از آن جلسات متعددی در سطح معاونین وزارت بهداشت و شهرداری و مدیرعامل سازمان زیباسازی تشکیل شد و موضوع به این سمت پیش رفت که ابتدا محتواهای بهداشتی که مناسب اطلاع رسانی در سطح شهر هستند، استخراج شود، بعد طراحی گرافیکی آنها انجام شود و بعد اکران شود. محتواها توسط کارشناس های وزارت بهداشت تهیه شد و ما برای اینکه بتوانیم برای این پیام ها طراحی گرافیک انجام بدهیم، یک کارگاه سه روزه با حضور بیش از ۸۰ هنرمند و دانشجو تشکیل دادیم و چهار تن از اساتید زبده گرافیک هم مسئولیت راهبری این کارگاه را به عهده گرفتند. نتیجه بیش از ۱۲۰ طرح از بین ۴۲۰ طرحی که طراحی شد، به منظور نمایش در سازه های تبلیغات فرهنگی انتخاب و از ۱۵ دی ماه اکران شد.»

البته مانند هر کار فرهنگی دیگری اکران این بیلبوردها هم از سوی برخی رسانه ها با انتقاداتی روبرو شد. در تندترین این انتقادات رجانیوز با انتشار تصویر یکی از بیلبوردهای مرتبط با موضوع ایدز که در آن درباره خطرات رابطه جنسی محافظت نشده هشدار می داد، از آن به عنوان گاف تاسفبار اخلاقی و فرهنگی شهرداری تهران نام برد و معنای آن را قبح زدایی از روابط نامشروع جنسی دانست. سید مجتبی موسوی با بیان این که قطعا هر کار فرهنگی منتقدانی دارد، می گوید: «آن چیزی که مسلم است این است که طبق آمار وزارت بهداشت و کارشناسان امر، امروز موضوع بیماری ایدز یک موضوع اجتماعی است و فردی نیست.

در مجموع پیام های بهداشتی درباره سلامت، بحث فرد به تنهایی مد نظر نبوده، تمامی این بیلبوردها به افراد تذکر می دهند ولی در نهایت فرد سالم، جامعه را می سازد. چیزی که مد نظر و دغدغه همه ما است، جامعه سالم است. ما چه بپذیری و چه نپذیریم موضوع ایدز خیلی مهم است. قطعا آمار ایدز در کشور ما به خاطر اعتقادات مذهبی، اجتماعی، عرف جامعه و بسیاری از موضوعات دیگر از جمله حیا، عفت و عفافی که مردم به آن اعتقاد دارند، به اندازه کشورهای دیگر بالا نیست ولی اگر به این مسئله نگاه پیشگیرانه نداشته باشیم، طبیعتا در آینده به بحران تبدیل می شود. تذکر بهداشتی درباره بیماری ایدز نه تنها ایرادی ندارد که به هر حال نگاه به آینده دارد. برای اینکه اگر قرار است ا با بحران مواجه شویم، امروز تذکر بدهیم بهتر است. البته مخاطبان ما در رابطه با پیام های مرتبط با ایدز افراد خیلی کمتری هستند ولی بالاخره آنها هم عضوی از جامعه هستند که نمی توان نادیده شان گرفت.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این جمله خیلی مختصر و مفیده،از منتقدینه همیشه منتقد و در صحنه میخوام بگن جمله ای که بیانگر همچین مضمونی باشه،،،همین لاپوشونی ها بوده که الان ایذر تو جامعه مسه سرما خوردگی شده.
      مگه یه نوجوان نباید اینارو بدونه؟
      مگه مادر و پدر نوجوان میینه با فرزندش راجبه این مسائل حرف بزنه؟ تا کی منطق رو میخواین بپوشونید؟
      اینا حقاقیق جامعس،با عفت منافاتی نداره

    • خدا

      بیلبوردها را سفید کنید ،بگید برف اومده ،زمستونه دیگه (بعضی ها مثل گلام اند،هرکاری بکنی یه ایرادی میگیرن)

    • بدون نام

      خوبه كه

    • babak

      رجا نیوز فکر میکنه آدما بدنیا نیومدن لک لک ها اونا رو از آسمون به زمین میارن، الان دیگه بچه ها هم از این مسائل خبردارند و باید اطلاع رسانی بیشتر و بیشتر هم بشه، درمورد مصرف نمک و قند و شکر و سیگار هم که کارشون محشر بوده خیلی ها رو می بینم که مصرف این مواد رو کم کردن و این خیلی خوبه

    • رویا

      اتفاقا این بیلبورد میتونه در کاهش ارتباطات جنسی نامتعارف هم ناثیر داشته باشه حداقل از ترس بیماری غیر قابل درمان ایدز! اگه هم نداشته باشه به هرحال یه رابطه جنی نادرست محافطت شده بهتر از محافطت نشدشه که باعث فراگیری ایدز میشه

    • بدون نام

      هر کسی ایراد گرفته باید به دلیل حماقت قرن 21 تجلیلش کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج