adexo3
۲۲۵۱۶۵
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تب کریمه کنگو در قزوین؟

هر سال مواردی از تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو(CCHF) گزارش می‌شود و این بیماری که از طریق «گزش کنه» یا «تماس با خون، ترشحات و بافت‌های دام آلوده» و یا «از طریق تماس با خون و ترشحات انسان مبتلا»، به افراد دیگر منتقل می‌شود، دغدغه‌ای بزرگ برای متولیان سلامت است.

ایسنا: هر سال مواردی از تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو(CCHF) گزارش می‌شود و این بیماری که از طریق «گزش کنه» یا «تماس با خون، ترشحات و بافت‌های دام آلوده» و یا «از طریق تماس با خون و ترشحات انسان مبتلا»، به افراد دیگر منتقل می‌شود، دغدغه‌ای بزرگ برای متولیان سلامت است.

«شیوا لقایی»، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان این‌که درمان این بیماران در روزهای اولیه بیماری بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: تب کریمه کنگو در ابتدا با آغاز ناگهانی علائمی مانند تب، سردرد شدید، لرز، چشم درد، حساسیت به نور، درد عضلانی و گاهی اسهال یا استفراغ آغاز شده و در نهایت به خونریزی از هر قسمت بدن منجر شده که مراحل درمان را سخت‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: چون این بیماری در کشور ایران بومی است و از سوی دیگر وخامت حال فرد مبتلا و میزان مرگ و میر مبتلایان زیاد است، مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

توانایی انتقال سریع این بیماری در بیمارستان، وفور ناقل این بیماری در مناطق مختلف کشور(کنه هیالوما)، وفور دامپروری و دامداری در کشور، ارتباط نزدیک انسان و دام، استفاده از گوشت به‌عنوان غذای اصلی سبد خانوار، وجود بیماری در برخی کشورهای همسایه و قاچاق دام از این کشورها و مهم‌تر از همه نداشتن علامت در دام مبتلا شده، سایر دلایل اهمیت بیماری است که لقایی به آن اشاره کرد.

این مقام مسئول هشدار داد: بیماری تب کریمه کنگو در افرادی که دام‌ها را ذبح می‌کنند و یا در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند و همچنین در قصاب‌ها، دامداران و چوپان‌ها بیشتر است و در سایر افراد نیز به نوعی مشاهده می‌شود.

وی افزود: زمان شیوع بیماری بیشتر در فصول گرم سال به‌علت فعالیت کنه‌هاست.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به مردم توصیه کرد گوشت را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی، تهیه و از ذبح دام‌ها در محیطی غیر از کشتارگاه‌ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که ذبح دام در روستاها و در محیطی خارج از کشتارگاه‌ها انجام می‌شود، باید گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر و قلوه را به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کرد و پس از طی زمان‌های گفته شده مصرف کرد.

به گفته‌ی لقایی، ضروریست سالی دو بار با راهنمایی دامپزشکی، آغل‌ها علیه کنه‌ها سمپاشی شود و کسانی که با دام‌ها در تماس هستند هنگام ورود و کار در آغل از لباس‌های با رنگ روشن و در عین حال پوشیده استفاده کنند تا کنه‌ها برروی لباس قابل رویت باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج