adexo3
۱۵۹۶۴۴
۳۰ نظر
۵۰۰۹
۳۰ نظر
۵۰۰۹
پ

دلایل عدم فرزند آوری در بین ایرانی ها

مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال، گفت: سالانه ۴۱۰ هزار فرصت فرزند آوری در میان زنان هرگز ازدواج نکرده ، ۱۰ هزار فرصت در اثر فوت همسر و ۲۰ هزار فرصت در اثر طلاق همسر از بین می رود.

خبرگزاری مهر: مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال، گفت: سالانه ۴۱۰ هزار فرصت فرزند آوری در میان زنان هرگز ازدواج نکرده ، ۱۰ هزار فرصت در اثر فوت همسر و ۲۰ هزار فرصت در اثر طلاق همسر از بین می رود.

علی اکبر محزون با اشاره به اینکه در بحث جمعیتی از مرحله ثبات خارج شده و به مرحله گذار رسیده ایم، گفت: آمارها نشان می دهد که بحث های تحولات جمعیتی به خصوص ازدواج، طلاق، فرزند آوری و... با مسائل فرهنگی، نگرش افراد به خانواده و بحث سبک های زندگی امروزی گره خورده است.

وی افزود: در بحث های جمعیتی یک گذار داریم یعنی از یک مرحله با ثبات خارج و به مرحله گذار می رسیم و بعد باید منتظر باشیم تحولات که تمام شد دوباره به مرحله ثبات بعدی برگردیم و یک گذار نیز در خانواده وجود داردبطوریکه آمارها نشان می دهد که در حال حاضر از حالت ثبات خارج شده ایم.

به گفته مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال، جامعه شناسان عنوان می کنند که نه تنها دنیا وارد مرحله گذار خانواده شده بلکه ایران نیز متاسفانه از سال ۸۹ وارد این مرحله شده است. هدف ما این است که به ثبات در خانواده و تعادل برسیم.

وی با اشاره به اینکه با وجود بحث گذار خانواده فرصت هایی وجود دارد که نتیجه آن مثبت خواهد بود، تاکید کرد: با آگاهی بخشی خانواده ها بالا می رود در زمینه فرزند آوری و آسیبهای تک فرزندی نیز وقتی اطلاعات داده می شود در تصمیم خود تجدید نطر می کنند و در نهایت منجر به افزاش فرزندان می شود و فرصتهایی نیز هستند که چنانچه به موقع رسیدگی نشود به فرصت سوزی تبدیل می شوند مانندفرصتها و طرحهایی که هم اکنون وجود دارد و چنانچه دیر اجرایی شود باعث بروز مشکلاتی خواهد شد .

محزون به آخرین سرشماری مرکز آماز ایران اشاره کرد و گفت: تحلیل های انجام شده نشان می دهد که در میان زنان ۱۵ تا ۴۹ سال که پتانسیل بالقوه برای باروری دارند ۶ میلیون و ۶۶۰ هزار نفر هرگز ازدواج نکرده اند و فرصت فرزند آوری ۴۱۰ هزار نوزاد که می توانست از این زنان متولد شود از دست رفته است. این آمارها با محاسبه الگوی فعلی نرخ باروری که ۱.۷ تا ۱.۸ بوده و در حال حاضر زیر سطح جانشینی قرار داریم محاسبه شده است.

وی گفت: ازدواج زنان هرگز ازدواج نکرده در سن باروری، فرصتی است که می تواند با برنامه ریزی های لازم و ارائه تسهیلات و رفع موانع و همچنین مواردی که سیاستهای کلی جمعیت در نظر گرفته شده در زمینه فرزند آوری به بالفعل تبدیل کرد.

مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه سالانه ۱۵۵ هزار طلاق در کشور ثبت می شود که پیشگیری از آن می تواند باعث شود خانواده ها به فرزندآوری روی آورند ، تاکید کرد: بر این اساس سالیانه ۱۰ هزار فرصت فرزندآوری به واسطه طلاق هایی که انجام می شود از دست می رود.

وی به بخش دیگری که منجر به عدم فرزند آوری می شود اشاره کرد و گفت: بخشی از ازدواج های دفعات دوم به بعد که بعد از فوت همسر و طلاق انجام می شود هم باعث فرصت سوزی در فرزند آوری می شود.

محزون با تاکید بر اینکه ۳.۴ درصد ازدواج سالانه مردان و ۲.۵ درصد ازدواج سالانه زنان بعد از فوت همسر یا طلاق انجام می شود، اظهار داشت: همچنین مشخص شد که ۳۷۰ هزار زن در سن باروری با فوت همسرخود، ۱۰ هزار فرصت فرزند آوری را از دست داده اند.

وی تاکید کرد: همچنین ۳۴۹ هزار زن در سن ۱۵ تا ۴۹ سالگی که بر سر طلاق همسر خود را از دست داده اند فرصت های فرزندآوری در میان آنها از بین رفته به طوری که براساس آمارها ۲۰ هزار فرصت سالانه تولد در میام این زنان از بین رفته است.

به گفته مدیرکل مطالعات آمار ثبت احوال، در مجموع ۴۴۰ هزار فرصت فرزند آوری و ظرفیت بالقوه ای در اثر زنان هرگز ازدواج نکرده فوت همسر و طلاق وجود دارد که سالانه از بین می رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زوج

      تا كي ميخواين این آمارها رو به خورده مردم بدید داریم میگیم پول نداریم بچه نمیاریم بازم ساز خودتونو میزنید !!!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • محمد

        مساله جمعیت یک مساله عمومی است. وانتظار نیست که همه فرزند آوری کنند بلکه اونایی که می توانند منظور است.
        شما خیلی جوش نزن, انشالله درست می شه.

    • بدون نام

      هزینه های بالا یکی از عمده ترین ها است ....هزینه بالای پوشک شیر خشک لباس مهد کودک و....

      پاسخ ها

      • کوروش

        خیلی هزینه هایی که شما میگید ریشه در افزایش مصرف گرایی ما داره زمانی ما خیلی امکانات رو نداشتیم ولی زندگی راحت تری داشتیم از وقتی حرص اینو اون زدیم پول بیشتر رو ملاک آسایش دونستیم شد این

      • امید

        کوروش جان من یه پسر 3ساله دارم .ازحالا داره باموبایل من که لمسی کامل کارمیکنه.این بچه تا 2یا3ساله دیگه میگه من لب تاب و...میخوام.شرایط کل دنیا عوض شده.من دوست دارم 3تا بچه داشته باشم ولی جون خانمم باید شاغل باشه (به خاطروامهای زیادی که داریم)فرصت نداریم.

    • بدون نام

      الان هزار هزار جوون تو ااين مملکت کار پيدا کردنن اونوقت تلويزيون زىرنوىس مىکنه کاهش جمعيت. باعث کاهش نيروى کار ميشه. اخه مرد مومن من خودم الان بيکارم چرا بچه دار بشم که اون بيچاره هم عين من بشه....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخه یکی نیست بگه تو که نمی فهمی چرا نمره منفی میدی

    • نظر

      اگرشمابه همین جوانانی که هستندوپدرومادرشان باهزارمشقت وبدبختی بزرگشان کرده کارووآرامش مادی ومعنوی برایشان فراهم کنیدمشکل ازدواج وفرزندآوری هم حل خواهدشدجوانی که شکم خودش رانمیتونه سیرکندچگونه خواهدتوانست شکم زن وبچه اش راسیرکندورفاهشان رافراهم کنداول غذاراآماده کنیدبعدسفره راپهن کنید!!!

    • bahram

      بهتر /کاهش جمعیت برابر است با کاهش بیکاری و رفاه بیشتر

    • مهتاب

      من فوق لیسانس بیکار این مملکتم. سه ساله بیکارم...دوسال هم هست که ازدواج کردم...
      میترسم بچه ام هم مثل خودم سر خورده شود...
      پول ندارم خرج خودمو بدم.با حقوق یک و نیم میلیونی شوهرم که 1/300 بابت اجاره و قسط میره بچه رو دیگه کجای دلم بذارم


      پول ندارم امید هم به ترمیم اینده نیست بچه هم نمیخام...


      همین الکی هم امار نذارین

    • یکی مثل بقیه

      مردم با دستور و بخشنامه بچه دار نمیشن!
      شرایط رو می سنجند.

    • Adrina

      در کشور اوکراین نیز بخاطر همین نوع مشکلات، دولت فکر خیلی خوبی کرده و برای بدنیا آمدن هر بچه یک مبلغی بعنوان کمک و تشویق به آوردن فرزند تعیین کرده که خیلی تاثیر گذار بوده. دولت ما هم باید همین طور عمل کنه. واقعا تامین کردن بچه در این موقعیت خیلی سخته!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تازه این چنر قاز یارنه رو هم برای بچه های جدید نداده میخواد براشون مبلغ بزاره خخخخ

    • ارمان

      مثل اینکه نمیدانید بچه رار شدن خرج دارد مدارس که غیر انتفایی دانشگاه هم ازاد تازه بعدش هم بیکاری کرایه خانه وغیره به خدا بچه دار شدن در این شرایط جنایت است اول برای این خیل عظیم از جوانان بی کار کار فراهم کنید بعد دنبال افزایش جمعیت باشید

    • بدون نام

      پول مسکن و خوراک و پوشاک رو با این آمار بیکاری و حقوق های حداقلی کی میخواد تهیه کنه ؟؟؟!!!! مردم تو خرج وهزینه های خودشون هم موندن چه برسه بچه !!! اینا انگار توی یه سیاره ی دیگه زندگی میکنن .. خودشونو زدن به راه علی چپ ...

    • بدون نام

      قابل توجه دوستانی که به کامنتها امتیاز منفی دادن من دوتا بچه دارم در مدرسه ای درس می خوانند که دختر وپسر مختلط هست بخاط نبود مدرسه ی کافی اونم تو شهر تبریز نه در دهات! دخترم چپ دست هست صندلی استاندارد در اختیارش نگذاشتند مجبور شدم خودم تهیه کنم پول ورقه و ... رو از خودمون میگیرن بعضا هزینه های مدرسه رو هم از ما میخان میگن بودجه نمیدن تازه دخلمون کفاف خرجمونو نمیده با وجود صرفه جویی من به اونایی که از بچه آوردن میترسن به خاطر مخارج زیاد و درامد کم حق میدم
      مجله جان نامردی اگه سانسور کنی

    • بدون نام

      دوستان سلام...
      مثال دوستان در ازدیاد جمعیت مانند آن است که در بیابانی از درختی مشقت کشیده ورنجور از کم آبی وگرمای طاقت فرسا انتظار میوه های آبدار و رنگارنگ داشته باشیم .
      ساده ترین کشاورز هم می دانند تا به زمین آب وکود و... داده نشود فکر محصول ، مضحک وخنده است .

    • بدون نام

      پول وبیکاری و گرانی

    • بدون نام

      پول!!! کار !!!

    • امید

      باتوجه به شرایط بیش ازیک بچه (تازه اگربشه اون یکی روهم تامین کرد) کارعاقلانه ای نیست. والسلام

    • ناشناس 1

      عامل اصلی بحث بی پولی و بی شغلی است تا این دو حل نشوند جمعیت رفته رفته کمتر خواهد شد.

    • نظر یک شهروند

      من فرزند یک خانواده 10 نفره ام والان هم یک بچه دارم تو زندگیم اینقدر کمبودها وبدبختیها به علت بی پولی کشیدم که نمی خوام فرزندم هم دچارش بشه.به علت همون هم که شده بیش از یک فرزند رو تو ذهنم اصلاخطور هم نمیدم.ما اگه دوتا بچه بودیم شاید الان تاسطح دکترا هم پیش رفته بودم ولی الان یک کارمند لیسانسم.

    • Hadis

      بچه شرینیه زندگیه از اوردن بچه اجتناب میکنید ک افسردگی میگیرید
      بچه ک بیاد باخودش روزی میاره مطمئن باشید
      امتحان کنید ضرر نمکنید

      پاسخ ها

      • محمد

        ما باید به اندازه توانایی مان بچه آوری داشته باشیم.
        توانایی نسبی مالی امروزمان که متناسب با سبک زندگی مان باشد.
        توانایی تربیتی اسلامی واجتماعی سازی بچه مان چون اگر این مورد ایجاد نشود بچه نمی تواند جایگاهش را در اجتماع پیدا کند ومی شود یکی مثل بعضی از نظردهندگان.

    • نبی

      بجای این حرف ها به فکر معیشت مردم باشند و اونوقت ببیند که ازدواج هم صورت می گیرد و بچه هم بدنیا میاد.

    • پیمان

      سلام

      خودمون هم اضافی هستیم چه برسه به اینکه بخایم زن بگیرم وبچه دار هم بشم .......

    • arman

      دو علت مهم یکی وضعیت بد اقتصادی و دیگری فرهنگ غلط و سخت ازدواج باعث این وضعیت شده است

    • محمد

      سلام
      بابا مردم با این وضعیت اقتصادی افتضاح نمیتوانند بچه دار شوند تو مملکتی که فقط پول وپارتی کار میکند میگویند درامد زیر 20000000تومان زیر فقر است و باز حقوق کارگرها رو 500تا600تصویب میکنند تازه باز از همین چند غاز پول مالیات هم میگیرنند

    • بنیامین

      سلام
      بااین وضع جواب کمی رشد جمعیت معلومه
      ولی اگه مسئولان واقعا دنبال رشد جمعیت هستن لااقل کشتارهای جاده و خودروهای کم کیفیت و بی کیفیت فکری بکنند.

    • اسفندیار

      من در یک خانواده پرجمعیت شش نفره مستضعف به دنیا آمدم و بسیار سختی کشیدم و اکنون اصلا بچه نمیخواهم و دوست ندارم اونم مثل من نوکری پولدارها وکارگر کارخانه دار ها باشه.اگر افرادی مثل من بچه دار نشوند شاید فقر ریشه کن شود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج