adexo3
۱۴۲۳۵۱۸
۹۹۲
۹۹۲
پ

راز ساخت اهرام مصر بالاخره کشف شد

دانشمندان در پژوهش جدید موفق شده‌اند یکی از اسرار ساخت اهرام مصر را کشف کنند؛ رازی که هزاران سال گوشه‌ای از کنجکاوی‌های بشر بوده است.

گجت نیوز: اهرام مصر بدون هیچ بحثی بین عجایب بشریت جا دارد و نگاهی به حقایق اهرام مصر و همچنین دلیل ساخت و قدمت اهرام مصر نشان می‌دهد که چرا به چنین جایگاهی دست پیدا کرده است. البته هنوز بعد از گذشت چند هزار سال از ساخت این اهرام کماکان سوال‌های بی‌پاسخی درباره آن‌ها وجود دارد و در واقع آگاهی پیدا کردن از اسرار ساخت اهرام مصر یکی از کنجکاوی‌های خیلی از علاقه‌مندان به تاریخ، باستان‌شناسی و مباحث این‌چنینی است. حالا با توجه به پژوهشی جدید شاید دانشمندان به راز ساخت اهرام مصر دست پیدا کرده باشند.

افشای راز ساخت اهرام مصر در پژوهش جدید

بنا به پژوهشی جدید در ژورنال Communications Earth & Environment، دانشمندان انشعابی از رود نیل را کشف کرده‌اند که زمانی در کنار بیش از ۳۰ هرم در مصر جریان داشت. این از آنجایی اهمیت دارد که می‌تواند بالاخره باعث شفاف‌سازی درباره نحوه انتقال بلوک‌های سنگی عظیم برای ساخت این اهرام شود. این انشعاب از رود نیل با طول ۶۴ کیلومتری که از نزدیکی مجموعه اهرام جیزه و بقیه سازه‌ها می‌گذشت هزاران سال زیر صحرا و اراضی کشاورزی پنهان بود.

وجود چنین رودی می‌تواند ساخت ۳۱ هرم در امتداد یک نوار صحرایی در دره نیل بین ۴۷۰۰ تا ۳۷۰۰ سال قبل را توجیه کند. نوار مجاور منف، پایتخت باستانی مصر، هرم بزرگ جیزه به‌همراه اهرام خفرع، خئوپسرا و منکورع را در بر می‌‌گرفت. باستان‌شناسان مدت‌ها بر این باور بودند که مصریان در دوران باستان از آبراهی در آن نزدیکی برای انتقال مصالح این اهرام استفاده می‌کردند.

راز ساخت اهرام مصر بالاخره کشف شد

نقشه رود مجاور اهرام مصر

«ایمان غنیم» (Eman Ghoneim)، نویسنده اصلی مقاله از دانشگاه کارولینای شمالی ویلمینگتون در آمریکا می‌گوید در گذشته موقعیت مکانی، شکل و اندازه این آبراه عظیم که به اهرام راه داشت مشخص نبود. تیمی از پژوهشگران از اقصی نقاط جهان گرد هم آمده‌اند و با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای موفق شده‌اند نقشه انشعاب مذکور از رود نیل را ترسیم کنند. آن‌ها این انشعاب را «اهرمات» نامیده‌اند که به معنای «اهرام» در زبان عربی است.

پژوهشگران با داده‌های رادار توانستند به سطح شنی این منطقه نفود و به تصاویری از رودهای دفن‌شده و سازه‌های باستانی دست پیدا کنند که پیش از این صرفاً یک راز بودند. مطالعات میدانی از جمله بررسی رسوب‌ها وجود چنین رودی را تایید کرده است. این رود رفته‌رفته بیشتر زیر شن مدفون شد و دانشمندان احتمال می‌دهند این روند از خشکسالی گسترده ۴۲۰۰ سال قبل آغاز شده باشد.

اهرام جیزه روی فلاتی واقع در فاصله تقریباً یک کیلومتری کرانه‌های رود نیل ساخته شده بودند. خیلی از اهرام پیاده‌رویی تشریفاتی داشتند که از کنار این رود عبور می‌کرد و در انتها به معابد آن منطقه می‌رسید. به گفته نویسنده اصلی این مقاله، این معابد نقش بندرگاه را ایفا می‌کردند و این انشعاب از رود نیل هم بستری برای جابه‌جایی مصالح و کارگران بود.

راز ساخت اهرام مصر بالاخره کشف شد

«سوزان اونستین» (Suzanne Onstine) از دانشگاه ممفیس آمریکا به‌عنوان یکی دیگر از نویسندگان مقاله اشاره کرد جابه‌جایی این مصالح سنگین که اکثرشان از جنوب می‌آمدند از طریق رودخانه راحت‌تر از زمین بود. او حتی این نکته را مطرح کرد که از طریق کرانه‌های رود مراحل خاکسپاری فراعنه تا مقصد نهایی در هرم طی می‌شد. پژوهشگران حتی با توجه به همین رود ممکن است به دلیل ساخت اهرام در نقاط مختلف پی برده باشند. اونستین می‌گوید به دلیل تغییر حجم و مسیر آب دودمان‌های مختلف مجبور بودند اهرام را در نقاط متفاوتی بسازند.

این نویسنده این پژوهش را به‌عنوان پیوندی نزدیک بین جغرافیا، محیط زیست، آب و هوا و رفتارشناسی انسان‌ها توصیف می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج