adexo3
۱۴۲۰۴۷۹
۵۷۸
۵۷۸
پ

درمان قطعی دیابت نوع ۱

پزشکان و محققان برتر جهانی از درمان قطعی دیابت نوع ۱ با روش‌های جدید خبر می‌دهند. روش استفاده از سلول‌های بنیادین یکی از مهم‌ترین کشفیات علمی و پزشکی در زمینه درمان این بیماری است. برای اطلاع از نحوه درمان بیماری ادامه مطلب را از دست ندهید.

یکی از بیماری‌های رایج در جوامع امروزی دیابت نوع ۱ است. عوامل مختلفی مانند سابقه خانوادگی، وزن، سبک زندگی، کم تحرکی، سن و ... باعث ایجاد این بیماری می‌شوند. پزشکان و محققان برتر جهانی از درمان قطعی دیابت نوع ۱ با روش‌های جدید خبر می‌دهند. روش استفاده از سلول‌های بنیادین یکی از مهم‌ترین کشفیات علمی و پزشکی در زمینه درمان این بیماری است. برای اطلاع از نحوه درمان بیماری ادامه مطلب را از دست ندهید.

درمان قطعی دیابت نوع 1

بیماری دیابت نوع 1 چگونه است؟

بیماری دیابت نوع 1 در هر سنی ممکن است رخ بدهد و معمولا افراد به دنبال پیدا کردن درمان قطعی دیابت نوع 1 هستند. در این بیماری پانکراس شخص انسولین تولید نمی‌کند یا انسولین بسیار کمی تولید کرده که بدن با کمبود انسولین مواجه می‌شود. انسولین برای تبدیل قند به انرژی موردنیاز سلول­های بدن ما ضروری است. با کاهش انسولین در خون، قند وارد سلول‌ها نمی‌شود و در خون فرد تجمع پیدا می‌کند. قند خون بالا یا همان دیابت می­تواند مشکلات زیادی برای سلامتی جسمی افراد به وجود بیاورد.

دیابت نوع 1 با نام دیابت وابسته به انسولین یا دیابت در سنین پایین شناخته می‌شود. میزان شیوع این نوع دیابت نسبت به دیابت نوع ۲ کمتر است و تنها حدود ۱۰ درصد از افراد دارای دیابت، به دیابت نوع 1 مبتلا می‌شوند. را‌ه­های قطعی برای جلوگیری از این نوع دیابت در سنین پایین وجود ندارد؛ اما راه‌های درمانی موفقی پیدا شده است. توجه به توصیه‌های پزشک، انجام معاینات منظم و مواردی از این قبیل برای کنترل بیماری و کمک به درمان بهتر مؤثر خواهد بود.

نحوه تشخیص دیابت نوع 1

روش‌های مختلفی برای تشخیص بیماری دیابت وجود دارد که نتایج آن در انتخاب درمان قطعی دیابت نوع 1 تأثیر دارد. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

  • گلوکز پلاسمای ناشتا (FPG): این آزمایش بعد از ۸ ساعت عدم دریافت کالری انجام شده و عدد بالای ۱۲۶ نشانگر دیابت است.
  • تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT):‌این آزمایش ۲ ساعته سطح گلوکز خون را قبل و بعد از ۲ ساعت نوشیدن یک نوشیدنی شیرین بررسی می‌کند. این آزمایش برای بررسی پردازش گلوکز انجام شده و گلوکز خون دو ساعته بالای ۲۰۰ میلی­گرم نشان­دهنده دیابت است.
  • آزمایش هموگلوبین A۱C: این آزمایش میانگین تعداد گلوکز خون شما در ۲ یا ۳ ماه قبل را بررسی می‌کند.
  • تست تصادفی گلوکز: این تست در زمان مشخصی انجام نمی‌شود و عدد بالای ۲۰۰ میلی­گرم نشان دهنده دیابت است.
  • سطح آنتی‌بادی: افراد دارای دیابت نوع ۱ دارای سطوح بالایی از آنتی‌بادی در بدن خود هستند.

هدف از درمان قطعی دیابت نوع 1 چیست؟

درمان‌های موقت و مقطعی زیادی برای دیابت وجود دارد که به عنوان درمان‌های کنترل‌کننده بیماری شناخته می‌شود. درمان قطعی دیابت نوع 1 برای از بین بردن شانس مجدد ابتلا به این بیماری اهمیت پیدا می‌کند. در روش‌های معمول مانند مصرف دارو و تغییر سبک زندگی امکان بازگشت دیابت و خطرات آن وجود دارد. افرادی که دیابت نوع 1 آن‌های پیشرفته شده، تنها با درمان‌های قطعی میزان گلوکز خونشان پایین می­آید.

درمان قطعی دیابت نوع 1

عوارض بیماری دیابت می‌تواند روی اعضای مختلف بدن مانند چشم و اعضای داخلی تأثیرات منفی داشته باشد. در صورت درمان نشدن این بیماری، فرد ممکن است حتی با مرگ دست و پنجه نرم کند. بنابراین هدف اصلی، درمان قطعی این بیماری است. با توجه به درمان‌های جدید امیدواری به درمان قطعی دیابت بسیار بیشتر از قبل شده است.

بررسی روش‌ های درمانی دیابت نوع 1

محققان در حال تحقیق و بررسی برای پیدا کردن اثرگذار‌ترین روش‌های درمانی بیماری دیابت نوع 1 هستند. درمان قطعی دیابت نوع 1 با کمک روش‌های نوین قابل انجام است. با کمک این روش‌ها می‌توان میزان اثر‌گذاری انسولین را افزایش داده تا قند خون کنترل شود. دارو‌های تولید شده در درمان بیماری علاوه بر اثر بر قند خون باعث کاهش وزن و لاغری در افراد‌ی می­شوند. مؤثرترین دارو‌های مورد استفاده در بیماری دیابت پمپ انسولین، داروی گالارژین و داروی آسپارتات هستند. روش درمان قطعی دیابت نوع 1 به واسطه سلول­های بنیادی سر و صدای زیادی در جهان به وجود آورده است.

در سال ۲۰۱۷، تحقیقات ۱۳ مطالعه منتشر شده بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۶ را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کردند که شامل ۳۴۲ بیمار بود. سلول‌های بنیادی در خون بند ناف تزریق شده و ۱۱۱ بیمار دیگر سلول‌های بنیادی در بافت بند ناف را برای درمان دیابت خود دریافت کردند. با وجود اینکه همه به این درمان پاسخ ندادند، محققان شاهد بهبود کنترل گلوکز و کاهش وابستگی به انسولین تا چهار سال بودند. در حالی که نتایج نویدبخش درمان دیابت با استفاده از سلول‌های بنیادی بود، اما همچنان چند سؤال بی‌پاسخ ماند؛ از جمله اینکه چه کسانی کاندیدای ‌ایده‌آل هستند؟ بهترین راه تجویز، دوز بهینه کدام بود؟ آیا نیاز به تزریق چندگانه وجود دارد؟

درمان قطعی دیابت نوع 1

مطالعه علمی برای درمان قطعی دیابت نوع 1

در یک کارآزمایی بالینی در برزیل، تحقیقاتی بر روی ۲۱ بیمار بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۱ انجام شد؛ محققان متوجه شدند که تزریق سلول‌های بنیادی ممکن است این بیماری را حداقل برای چند سال درمان کند. نتایج نشان داد که اکثر بیماران به مدت سه سال و نیم بدون نیاز انسولین شدند و یک بیمار تا 8 سال نیازی به انسولین نداشت.

در این مطالعه، بیماران دیابتی نوع ۱ تا ۳۰ ماه پس از تزریق بدون انسولین دوام آوردند. با این حال، پس از آن زمان، اکثر بیماران در نهایت انسولین را از سر گرفتند. این نشان می‌دهد که پس‌زمینه ژنتیکی هنوز ممکن است تأثیر داشته باشد. برای مقابله با این اثر، سلول‌های تنظیم‌کننده T (Tregs) تزریق شدند. در پیگیری‌های کوتاه‌مدت، تزریق Tregs نیاز به انسولین را در شش بیمار از هشت بیمار کاهش داد که دو مورد از آن‌ها بدون انسولین شدند.

سلول‌های بنیادی در این مطالعه، سلول‌های بنیادی خونساز اتولوگ بودند. آن‌ها همان نوع سلول‌های بنیادی هستند که در خون بند ناف یافت می‌شوند. از آنجایی که دیابت نوع ۱ (که اغلب به عنوان دیابت نوجوانان شناخته می‌شود) یک بیماری خودایمنی است که در اوایل زندگی خود را نشان می‌دهد، به راحتی می‌توان فهمید که نتایج این مطالعه در کجا می‌تواند برای افرادی که خون بند ناف آن‌ها در هنگام تولد ذخیره شده است، مفید باشد. خون بند ناف بهترین منبع این سلول‌های بنیادی خونساز بوده و دلیل آن ساده بودن و عدم وجود هرگونه جهش ناشی از افزایش سن است.

سخن آخر

درمان قطعی دیابت نوع 1 برای حدود ده سال به تأیید رسیده است و دیگر یک رویا نیست. عوامل زیادی می‌توانند در اثر‌گذاری روش‌های درمانی مؤثر باشند که محققان در حال بررسی و آزمایش روش‌های مختلف درمان این بیماری هستند. به عنوان یک بیمار دیابتی می‌توانید امیدوار باشید که با روش‌های نوین به میزان قابل توجهی بیماری شما درمان می­شود. عوارض بیماری دیابت را جدی گرفته و نسبت به دریافت اقدامات درمانی تلاش کنید. 

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج