adexo3
۱۴۲۰۴۷۳
۵۴۹
۵۴۹
پ

درمان قطعی دیابت نوع ۲

دیابت نوع دو یکی از شایع­ترین بیماری­های متابولیک در سراسر جهان به شمار می­آید؛ به طوری که میلیون­ها نفر با این مشکل دست‌وپنجه نرم می­کنند.

 هنگامی که لوزالمعده انسولین کافی تولید نکند یا بدن به طور مؤثر از انسولین تولید شده استفاده نکند، این عارضه پدیدار می­شود. این بیماری در صورت عدم کنترل، کیفیت زندگی و اعتمادبه‌نفس اشخاص را دستخوش تغییر ساخته و بار اقتصادی قابل ­توجهی را ایجاد می­کند؛ لذا بسیاری از افراد در جستجوی درمان قطعی دیابت نوع ۲ بوده و خواهان یک راه‌حل اساسی برای این مشکل هستند.

درمان قطعی دیابت نوع 2

دیابت نوع دو، علائم و عوامل زمینه ساز آن

دیابت نوع 2 یک عارضه مزمن بوده و هنگامی رخ می­دهد که بدن شخص در برابر اثرات انسولین مقاوم می­شود. همچنین هنگامی که لوزالمعده به اندازه کافی انسولین تولید نکند، فرد با این بیماری مواجه می­شود. این عارضه عمدتا در سنین بزرگ­سالی و در نتیجه سبک زندگی ناسالم بروز پیدا می­کند. در ادامه عوامل زمینه ساز این بیماری و علائم رایج آن را مشاهده خواهید کرد:

 

عوامل زمینه ساز دیابت نوع دو

علائم دیابت نوع دو

1

چاقی و چربی شکمی

تکرر ادرار

2

ورزش نکردن

احساس ضعف و خستگی مکرر

3

عدم تحرک کافی

احساس گرسنگی و تشنگی شدید

4

عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی

خشکی پوست

5

افزایش سن

تغییر وزن ناخواسته

 

 

سبک زندگی سالم؛ نخستین قدم برای درمان دیابت نوع 2

با تغییر سبک زندگی می­توان به درمان قطعی دیابت نوع ۲ دست پیدا کرد؛ چراکه، تغییر سبک زندگی می­تواند نیاز به مصرف داروها را کاهش داده و موجبات بهبود و کنترل گلوکز خون را فراهم آورد. با توجه به مواردی که در ادامه می­خوانید می­توانید علائم این بیماری را کنترل کنید:

  • رژیم غذایی سالم و متعادل
  • افزایش فعالیت­های بدنی
  • حفظ وزن متعادل
  • مدیریت فشار خون و کلسترول
  • ترک سیگار و دخانیات

کنترل دیابت نوع 2 با تغذیه سالم

این فاکتور نه تنها در کنترل میزان قند خون نقش اساسی دارد؛ بلکه، با بهبود عملکرد کلی بدن نیاز به مصرف داروها را کاهش داده و فرد را از عوارض جانبی بیشتر در امان نگه می­دارد. یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، شامل غلات کامل، میوه­ها و سبزیجات می­تواند به کنترل علائم دیابت نوع 2 کمک شایانی کند. با کاهش مصرف قندهای افزوده و چربی­های اشباع­ شده نیز می­توان به نتایج ایده‌آلی دست پیدا کرد.

درمان قطعی دیابت نوع 2

در برخی از شرایط داروها و مکمل­های تجویز شده از سمت پزشکان نیز می­توانند نیاز به مصرف سایر داروها را کاهش دهند. البته قابل ­ذکر است که تمامی موارد مذکور در کنار تحرک کافی و مصرف داروهای تجویزی اثربخش خواهند بود.

کنترل دیابت نوع 2 با فعالیت بدنی

فعالیت بدنی منظم را نیز می­توان در فهرست درمان قطعی دیابت نوع ۲ قرار داد؛ چراکه، به واسطه انجام دادن حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید (نظیر پیاده­روی سریع، دوچرخه­سواری، شنا و ...) می­توان به طور مؤثر علائم این بیماری را مدیریت کرد. توجه داشته باشید که این فعالیت­ها می­توانند به کنترل سطوح قند و کاهش حساسیت بدن به انسولین کمک شایانی کنند.

کنترل دیابت نوع 2 با کنترل وزن

ایجاد تعادل در وزن بدن نیز می­تواند به مدیریت این عارضه مزمن کمک کند. همچنین این فاکتور می­تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را تا حد چشم­گیری کاهش دهد؛ لذا اگر سابقه این بیماری را در خانواده خود مشاهده کرده­اید، بهتر است اهمیت و تأثیر آن را دست­کم نگیرید.

کنترل دیابت نوع 2 با مدیریت فشار خون و کلسترول

کنترل فشار خون و کلسترول، برای مبتلایان به دیابت نوع دو از اهمیت ویژه­ای برخوردار است؛ زیرا این افراد بیش از سایر افراد جامعه در معرض خطر بیماری­های قلبی عروقی قرار دارند. برای این منظور می­بایست به فاکتورهای زیر دقت ویژه­ای داشت:

  • نگه داشتن فشار خون در حدود توصیه­شده (معمولا زیر ۱۴۰/۹۰ mmHg)
  • کنترل سطح کلسترول از طریق فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم
  • مصرف داروهای فشار خون و لیپید کاهنده تحت نظر پزشک معالج

درمان قطعی دیابت نوع 2 با مصرف داروهای تجویزی

با مراجعه به متخصصین باتجربه این حوزه و مصرف برخی از داروهای تجویزی می­توان سطح قند خون را تعادل بخشیده، حساسیت به انسولین را کاهش داده و از بروز عوارض جدی­تری پیشگیری کرد. بر اساس شرایط منحصر به فرد هر شخص و همچنین بر اساس تشخیص پزشک معالج، داروهای مختلفی را می­توان در فهرست درمان قطعی دیابت نوع ۲ قرار داد. نکته بسیار مهمی که در اینجا می­بایست به آن اشاره داشت این است که مراقبت­های دارویی می­بایست تنها تحت نظر پزشک و بر اساس توصیه­های وی صورت گیرند. بر این اساس، برخی از درمان­های دارویی رایج را به صورت مختصر معرفی خواهیم ساخت.

راهکارهای پزشکی برای مدیریت دیابت نوع 2

  1. داروهای خوراکی که به جذب بهتر انسولین و کاهش حساسیت به آن کمک می­کنند.
  2. تزریق انسولین در شرایطی که بدن قادر به تولید انسولین کافی نباشد.
  3. داروهایی که به کاهش سطح خون کمک می­کنند (نظیر آگونیست­های GLP-۱ یا مهارکننده­های SGLT-۲)
  4. عمل جراحی کاهش وزن (برای افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی مفرط)

درمان قطعی دیابت نوع 2

بررسی منظم؛ راهکاری برای درمان قطعی دیابت نوع 2

با مراجعه منظم به پزشک معالج، تحت نظر قرار دادن علائم دیابت، تبعیت از نکات مراقبتی، مصرف داروهای تجویزی و پرهیز از اقدامات درمانی خودسرانه می­توان تا حد زیادی این بیماری مزمن را تحت کنترل قرار داد. به بیان ساده، تنها با حفظ ارتباطتان با پزشک معالج و جدیت در مراقبت می­توان از عوارض جدی­تر این بیماری در امان ماند. در این راستا بهتر است به تشخیص پزشک خود اعتماد کرده و همکاری لازم را با وی به عمل آورید.

کلام آخر

میلیون­ها نفر در سراسر جهان با دیابت نوع 2 دست­وپنجه نرم می­کنند؛ اما تنها افرادی توانسته­اند علائم دیابت را کنترل کنند که از نکات مراقبتی این بیماری آگاهی داشته و نسبت به آن­ها جدیت ورزیده­اند. باید توجه داشت که هیچ فرمولی را نمی­توان به عنوان درمان قطعی دیابت نوع 2 مطرح ساخت؛ چرا که، راهکار درمان برای هر شخص می­تواند متفاوت باشد. با شناسایی بهترین متخصصین این زمینه و حفظ ارتباط با ایشان، اعمال سبک زندگی سالم، رژیم غذایی اصولی، افزایش فعالیت بدنی و مصرف داروهای تجویزی قادر خواهید بود تا این عارضه را به طور مؤثر مدیریت کنید.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج