اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۴۱۷۹۵۷
۳۹۲۲
۳۹۲۲
پ

تصاویری باورنکردنی که تاریخ آمریکا به خود ندیده است

طی روزهای اخیر دانشگاه‌های آمریکا صحنه تظاهرات گسترده دانشجویان و اساتید در حمایت از غزه و اعتراض به ارتکاب جنایات جنگی اسراییل علیه فلسطینی‌ها بود و همزمان پلیس و مقامات ایالتی در اقداماتی هماهنگ تلاش کردند با دستگیری های گسترده و تهدید به اخراج دانشجویان، کمپ‌های تحصن دانشجویان را در دانشگاه‌هایی چون تگزاس، کلمبیا و کالیفرنیا برچینند.

روزنامه هم میهن: طی روزهای اخیر دانشگاه‌های آمریکا صحنه تظاهرات گسترده دانشجویان و اساتید در حمایت از غزه و اعتراض به ارتکاب جنایات جنگی اسراییل علیه فلسطینی‌ها بود و همزمان پلیس و مقامات ایالتی در اقداماتی هماهنگ تلاش کردند با دستگیری های گسترده و تهدید به اخراج دانشجویان، کمپ‌های تحصن دانشجویان را در دانشگاه‌هایی چون تگزاس، کلمبیا و کالیفرنیا برچینند.

به نقل از نیویورک تایمز، موجی از اعتراضات طرفداران فلسطین با تجمع دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر آمریکا که در برخی موارد با سرکوب پلیس مواجه شدند، گسترش یافته و تشدید شد.

تصاویری باورنکردنی که تاریخ آمریکا به خود ندیده است

مدیران دانشگاه از تگزاس تا کالیفرنیا برای پاکسازی معترضان و برچیدن اردوگاه‌های تحصن اعتراضی در دانشگاه‌های خود مانند دانشگاه کلمبیا به نیروهای پلیس متوسل شدند و پلیس هم تنها در دانشگاه تگزاس در شهر آستن بیش از 100 نفر از دانشجویان و از جمله یک عکاس خبری را با خشونت دستگیر کرد.

در همان زمان، اعتراضات جدید در مکان هایی مانند پیتسبورگ و سن آنتونیو ادامه یافت. دانشجویان در همبستگی با اعتراضات دانشجویی دانشگاه کلمبیا موج جدیدی از اعتراضات دانشجویی ضداسراییلی را در دانشگاه های آمریکا کلید زده اند.

معترضان در چندین دانشگاه گفتند که خواسته های آنها شامل واگذاری دانشگاه هایشان از شرکت های مرتبط با کمپین نظامی اسرائیل در غزه، افشای این سرمایه گذاری ها و به رسمیت شناختن ادامه حق اعتراض بدون مجازات است.

تظاهرات حتی به دانشگاه های خارج از ایالات متحده نیز تسری یافت و دانشجویان در پردیس‌های دانشگاهی در قاهره، پاریس و سیدنی استرالیا گرد هم آمدند تا از فلسطینی‌ها حمایت کنند.

تصاویری باورنکردنی که تاریخ آمریکا به خود ندیده است

همزمان با ظهور اعتراضات جدید، "مایک جانسون" رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه (دیروز) از دانشگاه کلمبیا در نیویورک بازدید کرد، جایی که مقامات دانشگاه به دنبال مذاکره با رهبران معترض برای پایان دادن به اردوگاه حدود 80 چادری بودند که هنوز در چمن مرکزی دانشگاه برپاست.

جانسون در سخنانی در دانشگاه کلمبیا گفت، "نعمت شفیق" رئیس دانشگاه اگر نتواند فورا اوضاع را تحت کنترل درآورد، باید استعفا کند و او را "مدیری ناتوان" خواند که نتوانسته امنیت دانشجویان یهودی را تضمین کند.او همچنین تهدید کرد که ممکن است زمان مناسبی برای فراخوانی گارد ملی وجود داشته باشد و اگر دانشگاه ها نتوانند تظاهرات را تحت کنترل داشته باشند، کنگره باید لغو بودجه فدرال آنها را بررسی کند.

قانونگذاران جمهوری خواه، ماه هاست که مدیران دانشگاه های آمریکا را متهم کرده اند که برای محافظت از دانشجویان یهودی در محوطه دانشگاه ها به اندازه کافی تلاش نمی کنند.

 جالب اینکه بسیاری از معترضان دانشجویی خود یهودی تبارند و مساله اعتراضات به هیچ وجه ارتباطی با دین یهودیت ندارد و معترضان مخالف جنایات جنگی اسرائیل و حق بقای فلسطینی ها در نوار غزه هستند.

تصاویری باورنکردنی که تاریخ آمریکا به خود ندیده است

یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌های دانشجویی در دانشگاه تگزاس بود، جایی که ده‌ها افسر پلیس، با تجهیزات ضد شورش و برخی از آنها سوار بر اسب، راه معترضان را در دانشگاه دولتی برتر این ایالت، مسدود کردند. در جریان درگیری های دیروز در دانشگاه تگزاس بیش از 100 دانشجو و یک عکاس خبری با خشونت بیش از حد پلیس بازداشت شده اند.

"گرگ ابوت" فرماندار تگزاس دیروز در توییتی در شبکه اجتماعی "ایکس" تهدید کرد که دستگیری ها تا زمانی که معترضان متفرق نشوند ادامه خواهد داشت. او نوشت: " این معترضان جایشان در زندان است. دانشجویانی که در هر کالج یا دانشگاه دولتی در تگزاس به اعتراضات پر از نفرت و یهودستیزی می‌پیوندند، باید اخراج شوند."

تصاویری باورنکردنی که تاریخ آمریکا به خود ندیده است

شبح ویتنامی دیگر بر سر آمریکا

سال 1968، ‌در گردهمایی حزب دموکرات در شیکاگو، معترضان ضدجنگ ویتنام با نیروهای پلیس درگیر شدند. برخورد وحشیانه پلیس با معترضان بعدها از سوی کمیته فدرال تحت عنوان «شورش پلیس» توصیف شد. در هر صورت این درگیری باعث شد که تمرکز گردهمایی و دستورکار آن به‌طور کلی از مرکز توجهات خارج شود.

در آن سال، تظاهرکنندگان جوان پیش روی خود اعتراضات زیادی را دیده بودند؛ از جمله اعتراضات مربوط به جنبش حقوق مدنی و همچنین عزاداری ملی بابت ترور جان‌اف‌کندی و همچنین ترور مارتین لوترکینگ، رهبر مبارزان سیاهان آمریکا. آن جوانان با دیدن این رخدادها به بلوغ فکری رسیده بودند.

پیش از آن، مارتین لوترکینگ مخالفت خود را با جنگ ابراز کرده و گفته بود که درحالی‌که تلاش نمی‌کند «ویتنام شمالی یا جبهه آزادی‌بخش ملی را به‌عنوان مظهر فضیلت برجسته کند»، اما می‌خواهد بر این باور خود تأکید کند که «آمریکا تا زمانی که به ماجراجویی‌هایی نظیر جنگ ویتنام می‌پردازد و نیروی انسانی و مهارت آمریکایی‌ها را در چنین زمینه‌هایی مصرف می‌‌کند، هرگز بودجه و انرژی لازم را در مبارزه با فقر در آمریکا، اختصاص نخواهد داد. لوترکینگ در آن زمان تاکید کرده بود که در چنین شرایطی «چاره‌ای ندارد جز اینکه جنگ را به عنوان دشمن فقرای آمریکا ببیند و در نتیجه با آن مخالفت کند.»

تصاویری باورنکردنی که تاریخ آمریکا به خود ندیده است

در آن زمان ما شاهد نسلی بودیم که برای اعتراض آماده بودند. آن نسل بنیان‌های اخلاقی را در خود پرورانده بودند که بنیان خشم‌اش نسبت به جنگ در ویتنام را شکل می‌داد. جنگ ویتنام نخستین جنگی بود که ابعاد و فجایع‌اش از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شد و آمریکایی‌ها می‌توانستند با چشمان خود وحشت و خشونت این جنگ را تقریباً به طور زنده ببینند و سپس می‌دیدند که حدود 2 میلیون آمریکایی برای شرکت در این جنگ به خدمت فراخوانده شدند. در نتیجه جنبش اعتراضی علیه چنین جنگی ابتدا از دانشگاه‌ها آغاز شد و سپس گسترش یافت.

مسلم است که ترم‌های دانشگاهی تمام می‌شوند و دانشجویان برای گذراندن تعطیلات تابستانی به خانه می‌روند. اما در آن زمان، مخالفت دانشجویان با جنگ با پایان سال تحصیلی، خاتمه نیافت. در ماه‌های منتهی به برگزاری گردهمایی سال 1968 حزب دموکرات که در ماه اوت برگزار شد، سازمان‌دهندگان، تظاهرات بزرگی را برنامه‌ریزی کردند که بدون توجه به مجاز بودن آن برگزار می‌شد و دانشجویان را از سراسر کشور به خود جذب می‌کرد. قبل از برگزاری گردهمایی حزب دموکرات، رنی دیویس، یکی از سازمان‌دهندگان تظاهرات به نیویورک‌تایمز گفت: «عدم صدور مجوز تظاهرات، مانع از این نمی‌شود که هزاران نفری که به شیکاگو می‌آیند، نتوانند نظرات‌شان را درباره جنگ ویتنام ابراز کنند.»به نظر می‌رسد که حالا باز هم تاریخ در حال تکرار است.

جوانان آمریکایی که جنگ اسرائیل و حماس را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و از بسیاری از تصاویری که می‌بینند وحشت‌زده و خشمگین می‌شوند، با جنبش‌های اعتراضی نظیر اشغال وال‌استریت، زندگی سیاه‌پوستان مهم است، پارک‌لند، جنبش کارگری و کمپین کنترل اسلحه دانشجویان را تجربه کرده و در چنین فضایی رشد کرده‌اند. بیش از هزار کشیش سیاه‌پوست از جو بایدن، رئیس‌جمهور خواسته‌اند تا برای برقراری آتش‌بس در غزه فشار بیاورد و ما شاهد گسترش اعتراضات ضدجنگ در سراسر دانشگاه‌ها هستیم.

امسال هم مثل سال 1968، بار دیگر ترم دانشگاه به پایان می‌رسد که دانشجویان برای گذراندن تعطیلات به خانه می‌روند و زمان و انرژی بیشتری در اختیار خواهند داشت تا در ماه اوت و به هنگام برگزاری گردهمایی حزب دموکرات، بار دیگر به مانند سال 1968 تظاهرات عظیمی را سازماندهی کنند.  گروه‌های ضدجنگ از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی تظاهرات بزرگ در این کنوانسیون هستند.

حاتم ابودایه از شبکه جامعه فلسطینی ایالات متحده اخیراً به شیکاگو تریبون گفته است: «با مجوز یا بدون مجوز، ما تظاهرات خواهیم کرد. گردهمایی امسال حزب دموکرات مهمترین فرصت تظاهرات از سال 1968 تاکنون است. در سال 1968 هم بزرگترین تظاهرات ضدجنگ در شیکاگو برگزار شد و جنبش آزادی سیاهان، یک تظاهرات بزرگ را برگزار کرد که با خشونت زیاد سرکوب شد.»

و از همین حالا می‌توان حمایت قابل توجهی را برای برگزاری چنین تظاهراتی مشاهده کرد. نظرسنجی جوانان هاروارد در بهار 2024 نشان داد که جوانان 18 تا 29ساله آمریکایی مسائل مهم دیگر را از جمله تورم و مهاجرت مهمتر از درگیری اسرائیل و فلسطین ارزیابی می‌کنند. این نظرسنجی نشان داد که «جوانان آمریکایی از آتش‌بس دائمی در غزه» با نرخ پنج به یک حمایت می‌کنند. براساس نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک که روز چهارشنبه منتشر شد، 53 درصد از دموکرات‌ها با ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اسرائیل با هدف کمک به اقداماتش در جنگ با حماس، مخالف هستند.

به نظر می‌رسد در کمپین مبارزات انتخاباتی بایدن این حس وجود دارد که می‌توان منتظر ماند تا این اعتراضات تمام شود و در نهایت این احساسات از میان خواهد رفت و رای‌دهندگان دموکرات وقتی که روز انتخابات نزدیک می‌شود، در نهایت با دو گزینه بایدن و ترامپ روبه‌رو خواهند شد و بنابراین در آنجا مجبور خواهند شد که تصمیم نهایی‌شان را بگیرند.

این قماری است که کمپین بایدن به پیش می‌برد. معترضان و بسیاری از رای‌دهندگان صرفاً از سیاست خارجی دولت بایدن ناراحت نیستند. بلکه موضوع برایشان فراتر از این چیزهاست. بسیاری بر این باورند که شاهد یک نسل‌کشی هستند که توسط یک رئیس‌جمهور آمریکایی مورد حمایت واقع شده است. آنها احساس می‌کنند شخصاً در جنگی دخالت دارند که در آن تعداد کشته‌ها همچنان در حال افزایش است؛ آن‌هم بدون اینکه پایانی در پیش رو باشد. این مسئله برای آنها یک مسئله اخلاقی است و بنابراین بعید به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روز انتخابات، نظرات‌شان چندان تغییر کند.

واقعیت این است که دیدن جسد کودکی معلول که در آغوش مادرش مرده، کار آسانی نیست. توجه نکردن به مردم گرسنه‌ای که زیر آتش جنگنده‌های اسرائیلی هستند و تقلا می‌کنند پناهی بیابند، کار آسانی نیست. همه دیده‌اند که چطور جنگنده‌های اسرائیلی کاروانی از کامیون‌های کمک‌های غذایی را زیر آتش گرفتند و چندین امدادگر را کشتند. دیدن خرابه‌های غزه و توجه نکردن به آن کار آسانی نیست.

مردم آمریکا همه اینها را در تلویزیون‌ها و تلفن‌های همراه خود به چشم دیده‌ و می‌بینند. آنطور گه گزارش شده در 7 اکتبر، حدود 1200 نفر در اسرائیل کشته شده‌اند و حدود 240 نفر در حملات حماس گروگان گرفته شده‌اند.

اما به گفته مقامات بهداشت محلی، در این مرحله از جنگ، بیش از 34 هزار فلسطینی در منطقه‌ای با جمعیتی بیش از دو میلیون نفر کشته شده و بیش از 77 هزار نفر زخمی شده‌اند. اعداد سرگیجه‌آورند. سطح رنج غیرقابل‌قبول است و به نظر می‌رسد که جوانان دانشجوی آمریکایی امسال تابستان خود را با خشم فریاد خواهند زد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج