اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۲۷۶۶۰
۴ نظر
۲۵۸۵
۴ نظر
۲۵۸۵
پ

رپورتاژ آگهی

بازار فارکس چیست و چرا ۹۰ درصد تریدرها ضرر میکنند؟

در این مقاله ابتدا به شما خواهیم گفت که بازار فارکس چیست و سپس مزایای این بازار را بیان خواهیم کرد. در انتها نیز دلایل اصلی ضرر و زیان این بازار را بیان خواهیم کرد.

بازار فارکس چیست و چرا 90 درصد تریدرها ضرر میکنند؟

بازار فارکس

بزرگترین بازار مالی دنیا، محلی برای تبدیل ارز کشورهای مختلف به یکدیگر بوده که با توجه به حجم معاملات جهانی و یکپارچگی جهانی، روزانه میزبان صدها هزار معامله است. این بازار، اگرچه یک بازار کاملا آزاد و امن است، اما بسیاری از تریدرها یا همان معامله‌گرانی که این بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، ضرر مالی را تجربه خواهند کرد. در این مقاله ابتدا به شما خواهیم گفت که بازار فارکس چیست و سپس مزایای این بازار را بیان خواهیم کرد. در انتها نیز دلایل اصلی ضرر و زیان این بازار را بیان خواهیم کرد.

چه چیزی در فارکس معامله میشود؟

فارکس مخفف Foreign Exchange یا تبادل ارزهای خارجی است، اما این بازار محدود به معامله‌ی ارزها یا اصطلاحا جفت ارزها نبوده بلکه نمادهای بسیار بیشتری که بعضا تا ۶۰۰ نماد است را ارائه کرده است. این قابلیت توسط بروکر یا همان کارگزاری‌های فارکس در اختیار تریدرها قرار گرفته است. بروکرها توانسته‌اند به لطف قراردادهای CFD، تعداد نمادهای ارائه شده را افزایش داده و دست معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را بسیار بازتر نمایند. در حال حاضر، دارایی‌های قابل معامله در فارکس شامل نمادهای جذاب جهانی بوده که در چندین بخش ارائه شده‌اند:

  • جفت ارزهای فارکس در دو بخش ماژور و مینور
  • فلزات ارزشمند و گران بها
  • انرژی
  • سهام
  • شاخص بورس
  • کالاهای اساسی
  • رمزارزها

جفت ارزها در فارکس

فارکس در حقیقت بازار برابری ارزها است که در آن، ارزش یک ارز در مقابل ارزش ارز دیگر بر اساس عرضه و تقاضا سنجیده شده و نرخ آنی آن مشخص می‌شود. این بازار مختص تریدرها نبوده و حتی دولت‌ها، بانک‌ها، موسسات سرمایه‌گذاری، صنایع و ... در تعیین نرخ برابری ارزها دخیل هستند. هنگامیکه یک بانک آمریکایی قصد انجام فعالیتی در اروپا داشته باشد، ابتدا باید دلار آمریکا را تبدیل به یورو نموده و سپس فعالیت خود را انجام دهد. در سطح کلان، این تصمیمات باعث افزایش ارزش ارز یورو در مقابل دلار آمریکا خواهد شد. با توجه به انبوهی از معاملاتی که در هر روز بین کشورهای مختلف یا صنایع مرتبط در کشورهای مختلف انجام می‌شود، نرخ برابری ارزها دائما در حال تغییر بوده و همین نوسانات قیمتی، زمینه را برای کسب درآمد تریدرها فراهم می‌کند. بنابراین تریدرها نمی‌توانند جهت بازار را تعیین کنند، بلکه باید با تکیه بر قدرت تحلیل خود و پیگیری اخبار اقتصادی و سیاسی، از نوسانات ایجاد شده و یا در حقیقت از روندهای شکل گرفته استفاده نموده و درآمد کسب نمایند.

فلزات ارزشمند در فارکس

یکی از روش‌هایی که از قدیم برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌شده، خرید و فروش طلا بوده است. طلا نیز یکی از دارایی‌هایی است که قیمت آن روزانه تغییر کرده و پتانسیل مناسبی برای کسب درآمد را به افراد می‌دهد. اگرچه تورم در ایران باعث شده که قیمت طلا همواره صعودی باشد، اما در سطح جهانی، قیمت طلا نسبت به دلار دارای نوسانات قیمت بوده و دائما سیر صعودی ندارد. یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری برروی طلا، نگهداری آن و امکان سرقت است. در بازار فارکس، اصل طلا مبادله نشده بلکه تریدر پس از انجام هر معامله، میزان سود یا ضرر خود را از بروکر دریافت خواهد کرد که همین امر نیز باعث افزایش امنیت دارایی‌های افراد خواهد شد. در کنار فلز ارزشمند طلا، بروکرها امکان معامله‌ی سایر فلزها از جمله مس، پلاتین، آلومینیوم و ... را نیز به افراد می‌دهند. با توجه به کاربرد این فلزات در بخش صنعت، همواره عرضه و تقاضای این فلزات باعث نوسانات قیمتی شده که باز هم پتانسیل مناسبی برای تریدرها ایجاد خواهد کرد. با یک جستجوی ساده، بهترین بروکر برای معامله طلا را پیدا نمایید.

انرژی

نمادهای مربوط به انرژی که در بازار فارکس ارائه شده‌اند شامل نفت، گاز، گازوئیل هستند. نفت خام یکی از انواع انرژی پرکاربرد در سطح جهانی است که قیمت آن همواره در حال تغییر بوده و عرضه و تقاضای گسترده‌ای برای آن وجود دارد. بسیاری از کشورها سعی در تثبیت قیمت این دارایی ارزشمند دارند، اما با گذشت بیش از یک قرن، هنوز نتوانسته‌اند قیمت آن را تثبیت نمایند. بروز هرگونه جنگ یا تنش سیاسی، برگذاری نشست‌های اوپک و ... به سادگی باعث تغییرات قیمتی آن شده و همین امر، زمینه را برای کسب درآمد مناسب کرده است. در حال حاضر، نفت خام برنت و نفت خام WTI از دو مدل نفت خام‌های پر کابرد در سطح جهانی بوده که امکان معامله آن در فارکس ارائه شده است. نماد نفت خام برنت در فارکس Brent و نماد نفت وست تگزاس اینترمدیت در فارکس همان WTI است.

سهام

احتمالا تجربه‌ی فعالیت در بورس ایران را دارید و یا داستان‌ها رخداده را شنیده‌اید. بر خلاف بورس ایران، بورس جهانی یک بازار کامالا آزاد و منصفانه بوده که امکان اعمال قدرت برای تغییر قیمت‌ها، ایجاد حباب و ترکاندن حباب! وجود ندارد. اگر در بازار بورس ایران سهام ایرانخودرو را خریداری کردید و نه تنها سود نکرده، بلکه ضرر کردید، به سادگی به فارکس مراجعه نموده تا با خرید سهام تسلا یا جنرال موتورز! از یک بازار کاملا امن و منصفانه بهره مند شوید. سهام شرکت‌های پیشگام دنیا در حوزه‌ی مختلف همانند خودروسازی، باشگاه‌های ورزشی، تکنولوژی، سلامت، اقتصادی و ... از جمله تسلا، اپل، گوگل، آمازون، بانک آمریکا، باشگاه ورزشی یوونتوس، پورشه و ... همگی در این بازار عرضه شده که خرید و فروش آن بدون معطلی (قرار گرفتن در صف خرید یا فروش) انجام می‌پذیرد. یکی از امن‌ترین بخش‌های بازار فارکس، همین بخش مربوط به خرید و فروش سهام است. برای خرید سهام اپل می‌توانید این مقاله را مطالعه کرده تا زیر و بم معامله نمادهای مربوط به سهام در فارکس آشنا شوید.

شاخص بورس

شاخص‌هایی همانند اس اند پی ۵۰ یا میانگین صنعتی داوجونز، عملکرد شرکت‌های قدر جهانی را بررسی کرده و یه شاخص یا همان ایندکس را در اختیار سرمایه‌گذارن اقتصادی قرار می‌دهند. از آنجاییکه این شاخص‌ها عملکرد سهام شرکت‌های پیشگام جهانی هستند، عموما روند مثبتی داشته و همانند سرمایه‌گذاری همزمان برروی تعداد مشخصی سهام پیشگام هستند. بنابراین، تریدر می‌تواند به جای تحلیل تک تک سهام‌ها، به صورت یکجا برروی تمام سهام‌ها معامله خود را انجام دهد. داوجونز، اس اند پی، نیویورک، نزدک، شاخص بورس‌های آلمان، فرانسه، هنگ کنگ و ... از جمله شاخص‌های قابل معامله در بروکرهای معتبر است.

سایر دارایی ها

در فارکس امکان معامله کالاهای اساسی که عرضه و تقاضای جهانی دارند نیز ارائه شده که شامل قهوه، گندم، شکر، سویا و ... است. همچنین رمزارزها که امروزه تبدیل به یکی از محبوب‌ترین دارای‌ها شده‌اند نیز در لیست نمادهای فارکس ارائه شده است. اگرچه تعداد نمادهای رمزارزی قابل معامله در فارکس نسبت به صرافی‌های رمزارز بسیار کمتر است، با این حال امکاناتی که بروکر در اختیار تریدر قرار می‌دهند باعث شده تا معامله رمزارز در فارکس، هنوز هم بسیار پرطرفدار باشد.

دلایل ضرر در فارکس

مهمترین دلیل از دست دادن سرمایه در فارکس، نداشتن دانش کافی است. همانطور که مشاهده کردید، امکان معامله‌ی دارایی‌های متعددی در این بازار فراهم شده که ممکن است در نگاه اول، تریدر را به امتحان کردن هر یک، ترغیب نماید. اما سرمایه گذاری نیاز به دانش و تجربه داشته و علاوه بر آن، پیش از معامله‌ی هر نماد، باید مدتی چارت قیمتی آن را زیر نظر داشته و اثر اخبار و اتفاقات را برروی عملکرد قیمتی آن تحت نظر گرفت. برای مثال، هنگامیکه یک تریدر شنیده که نماد یک شرکت (مثلا تسلا) بسیار خوش بازده است و برروی آن معامله می‌کند، ممکن است ضرر بسیار سنگینی را تجربه کند. چرا که این نماد، رشد ۱۰ برابری خود را تا کنون طی کرده و حال نوبت به اصلاح قیمت‌ها است. بنابراین، معامله خرید در این زمان تنها باعث از دست رفتن سرمایه خواهد شد.

اهرم بالا

یکی از دلایل اصلی از دست دادن سرمایه در فارکس، استفاده از اهرم بالا است. اگرچه اهرم بالقوه می‌تواند پتانسیل کسب درآمد را چندین برابر نماید، اما به همان میزان نیز ضرر و زیان را افزایش خواهد داد. بسیاری از کارگزاری‌ها امکان استفاده از اهرمی تا سقف بیش از ۱،۰۰۰ برابر در اختیار معامله گران قرار می‌دهند. این اهرم یعنی سود و ضرر هر دو ضرب در ۱،۰۰۰ خواهند شد. اما از آنجاییکه بروکر نه در سود و نه در ضرر تریدر شریک نشده و فقط کارمزد معاملات خود را دریافت می‌کند، به محض اینکه میزان ضرر معاملات به عددی نزدیک به بودجه حساب معاملاتی نزدیک شود، ابتدا یک اخطار برای تریدر ارسال شده که در صورت تمایل موجودی را افزایش دهد و پس از آن اگر ضرر ادامه پیدا کند، اصل سرمایه به عنوان میزان ضرر برداشت شده و معاملات بسته خواهد شد. با بالا بردن اهرم، احتمال از دست دادن سرمایه افزایش خواهد یافت و همین امر نیز باعث ضرر اکثر تریدرها شده است.

برای جلوگیری از این رخداد، ابتدا باید میزان اهرم را بر اساس سپرده‌ی حساب معاملاتی تنظیم نموده و مهمتر از آن، برای تمامی معاملات حد سود و حد ضرر تعیین نمود. حتی زمانیکه بازار دقیقا در مسیری که تحلیل نموده‌اید در حرکت است، باید از حد سود استفاده نمایید. در بسیاری از مواقع امکان تغییر روند وجود داشته و همین امر نیز باعث می‌شود که معامله‌ی سودآور ابتدا سود خود را از دست داده و پس ازآن به مرحله ضرر وارد شود. این اتفاق زمانی رخ داده که تریدر کنترل احساسات خود را از دست داده و به جای تصمیم‌گیری منطقی، درگیر طمع شود. مدیریت احساسات یکی از مهمترین بخش‌های موفقیت در فارکس و تبدیل شدن به تریدر حرفه‌ای است.

 

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بسیار عالی . فارکس بزرگترین بازار دنیاس

    • علیبرززز

      لطفا هر کسی میبینه سمت فارکس نره بیچاره میکنه آدمو

    • ناشناس

      من خودم پنج ساله فارکس و شروع کرددم الان یک سال هست به سود مستمر رسیدم فقط تجربه و دانش وگرنه خیلی ضرر میکنین نیایین بهتره

    • بینام وبی ادعا

      آیا درایران بروکر مطمئن هستش که پول ملت را بالا نکشه؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج