adexo3
۱۲۲۰۰۸۶
۲ نظر
۳۵۰۴
۲ نظر
۳۵۰۴
پ

ماه‌ عسل ایران و طالبان به تقابل رسید

روزنامه شرق در گزارشی از تقابل تجاری ایران و طالبان گزارش داده است.

روزنامه شرق در گزارشی از تقابل تجاری ایران و طالبان گزارش داده است.

ماه‌ عسل ایران و طالبان به تقابل رسید

در این مطلب آمده:

* هنوز چند هفته هم از ماجرای بازگرداندن بنزین صادراتی ایران توسط طالبان نگذشته که خبر می‌رسد این بار جلوی واردات مواد پلاستیکی از ایران گرفته شده و گویا طالبان برای فرایندهای تجاری ایران با افغانستان مشکل ایجاد کرده است.

علیرضا رجایی، سرکنسول سابق ایران در افغانستان و رئیس پیشین ستاد این کشور می‌گوید:

* «‌طالبان جلوی واردات پلاستیک از ایران را گرفته و امکان دسترسی به میلیون‌ها یورو را نیز بسته و اینها فقط بخش کوچکی از مشکلاتی است که طالبان برای تجارت ایران درست کرده است. آیا مسئولان امور افغانستان به فکر اصلاح این رویه هستند تا دیر نشده است؟».

* «برای تجارت با افغانستان، ما از سمت طالبان هر روز با پدیده جدیدی مواجه هستیم». به گفته او، طالبان یک روز اجازه واردات به کشورش را می‌دهد، روز دیگر به‌طور نابهنگام اجازه نمی‌دهد؛ بنابراین تجار را در فضایی قرار داده‌اند که نتوانند محکم بگویند صادرات به افغانستان انجام می‌شود یا نمی‌شود.

* او همچنین عنوان می‌کند معضل دیگر این روزهای تجارت ایران با افغانستان، موضوع حواله‌جات ارزی است که طالبان آن را بسیار محدود کرده؛ تا آنجا که عملا رابطه صرافی‌های ایران با صرافی‌های این کشور مختل شده است. او حتی خبر می‌دهد که طالبان چند باری هم به سرای شهزاده در کابل و صرافی‌های ایران حمله کردند.

* «طالبان در تجارت با ایران هر گلوگاه اقتصادی را که بتواند، مختل می‌کند. یکی از دلایلی که این دست اقدامات طالبان دارد، خوش‌خدمتی به کشورهای مخالف جمهوری‌ اسلامی و امتیازگیری از آنها از همین طریق است. ضمن اینکه طالبان بنایی برای سازگاری با مردم خودش هم ندارد که کمبود کالایی داخل کشور برایشان مهم باشد. به همین دلیل هم مردم به تنگ آمده‌اند». او همچنین معتقد است طالبان اکنون روی واردات سیمان و میلگرد از ایران تمرکز کرده تا با آن علاوه بر هیرمند، سایر آب‌های مشترک را هم برای ایران مسدود کند. رجایی تأکید می‌کند: «در واقع با مصالح خودمان می‌خواهند آب بالادستی را روی ما ببندند و حقابه ما را ندهند. این در حالی است که در رابطه با باقی کشورها این کار را نکردند. برای مثال کشوری مثل پاکستان را ببینید؛ نه آبش را قطع کردند و نه مسیرهای ترانزیتی‌اش را مختل کردند».

* بله این اتفاق افتاده است و طالبان مشکلاتی برای صادرکنندگان پلاستیک ایران ایجاد کرده‌اند، اما این مشکلات فقط برای صادرات پلاستیک نیست و شامل کالاهای دیگر هم می‌شود و گاه‌گدار مشکلاتی ایجاد می‌کند.

مرتضی نیک‌سرشت، دبیر انجمن همگن پلاستیک نیز با تأیید ماجرا، موضوع را این‌طور روایت می‌‌کند:

* «بله این اتفاق افتاده است و طالبان مشکلاتی برای صادرکنندگان پلاستیک ایران ایجاد کرده‌اند، اما این مشکلات فقط برای صادرات پلاستیک نیست و شامل کالاهای دیگر هم می‌شود و گاه‌گدار مشکلاتی ایجاد می‌کند».

* نیک‌سرشت می‌گوید: «طالبان در تمام حوزه‌ها به ما فشار آوردند، حتی یک زمان تعداد زیادی از صرافی‌های ما را بستند و مبادلات را دچار اختلال کردند، اما در برخی موارد این فشار به مرور کمتر شد».

* درحالی‌که هیچ اطلاع روشنی درباره مشکلات اخیر تجارت ایران با افغانستان در دسترس نیست، گمرک ایران می‌گوید وظیفه پاسخ‌گویی در این زمینه را ندارد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      نه بابا این کشورا خیلی مهم هستن، دنیا که فقط اروپا و آمریکا نیست!

    • ناشناس

      روی کارآمدن دولت ملی چاره ساز هست فقط

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج