adexo3
۱۲۱۶۳۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

نوسان عجیب قیمت کالاها در رکود بازار رمضان

دهه اول ماه مبارک رمضان در حال سپری شدن است و باوجود اینکه رکود بسیاری از بازارها را فرا گرفته است، اما بازار مایحتاج عمومی مردم همچنان با نوسان همراه است، برخی نوسانات قیمت را خود دولت رقم زده است و برخی دیگر را تولیدکنندگان در سایه غفلت بازرسان؛ به هرحال اگرچه تورم به بیان آمارهای دولت کاهش یافته است اما حسگرهای مردم در بازار این را نشان نمی دهد.

خبرگزاری مهر: ماه مبارک رمضان دهه اول خود را پشت سر می گذارد و اگرچه بسیاری از بازارها در این ماه با رکود مواجه می شوند، اما بازار کالاهای مصرفی و مایحتاج مورد نیاز مردم، اگرچه رکود دارد، اما نوسانات قیمتی بیش از رکود خودنمایی می کند.

برخی کالاها در بازار گران شده است و برخی دیگر نیز در بازار گرانف‌روشی می کنند. البته برخی از کالاها نیز به دست دولت گران شده و برخی دیگر، در سایه غفلت مسئولان، تغییرات قیمتی داشته است.

در این میان دولت می گوید که تورم کاهش یافته است، اما برخی از دولتمردان هم بر این نکته تاکید می کنند که کاهش تورم به معنای کاهش قیمت‌ها در بازار نیست، بلکه تورم عواملی به غیر از تغییرات و نوسانات قیمتی کالاهای اساسی و مایحتاج مورد نیاز مردم دارد و عوامل دیگری هم در آن درگیر هستند اما درکنار این اظهارنظرها، مهم اکنون این است که حسگرهای مردم، کاهش تورم در بازار را حس نکرده است.

بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که درست اقلامی که برای سلامت مردم مهم هستند و به خصوص در ماه مبارک رمضان، تقاضای بیشتری برای آن وجود دارد، با افزایش قیمت مواجه شده اند و اگرچه دولت می گوید که ذخایر کالایی مناسبی را دارد و به موقع آن را آزاد می کند؛ اما گویا خبری از این آزادسازی نیست و به خصوص در مورد اقلام پروتئینی، بازار در روزهای گذشته، نوسانات قیمتی را تجربه کرده است.

نرخ نامه های جدید مرغ و تخم مرغ از امروز عملیاتی شده است و بازار گوشت قرمز نیز نوساناتی را تجربه کرده است، همچنین لبنیات نیز به دستور دولت گران شده است.

آمارها نشانگر این است که سرانه مصرف شیر و لبنیات و اقلام پروتئینی در ایران به مراتب از سایر کشورهای دنیا کمتر است و دولت نیز اکنون با چراغ سبزی که به افزایش قیمت شیر و لبنیات نشان داده، راه را برای کاهش مصرف بیشتر هموار کرده است. در حالی که مردم به جایگزین های مواد پروتئینی همچون حبوبات و دیگر کالاهای جایگزین نیز به دلیل ذائقه مصرف خود، کمتر علاقه نشان می دهند اما به هرحال کاهش قدرت خرید مردم با افزایش قیمت ها، نتیجه ای منطقی است که باید بر ذهن هر عاقلی بنشیند.

بررسی‌های میدانی مهر از میادین میوه و تره بار نشانگر این است که قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل پاک شده از امروز ۷۳۶۰ تومان عرضه می شود. قیمت هر کیلوگرم مرغ وارداتی ۴۹۵۰ تومان است. ضمن اینکه هر شانه تخم مرغ نیز حدود ۸۶۰۰ تومان به فروش می رسد که تا پیش از این ۸ هزار تومان بوده است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی نیز ۳۵۰۰۰ تومان عرضه می شود، ضمن اینکه گوشت خورشتی گاو نیز ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

در عین حال، قیمت هر بطری شیر کم چرب ۲۲۰۰ تومان، قیمت هر بطری شیر پرچرب ۲۳۰۰ تومان، شیر کیسه ای یک لیتری ۱۵۰۰ تومان، خامه ۱۲۰۰ تومان، پنیر یو اف ۴۳۰۰ تومان و ماست دبه ای ۷۵۰۰ تومان است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج