اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۹۵۵۷۸
۴۳ نظر
۵۰۵۳
۴۳ نظر
۵۰۵۳
پ

قیمت دلار پس از توافق چه می‌شود؟

انتشار خبر رويترز مبني بر دست يافتن به متن پيش‌نويس احياي توافق هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهاني، بازارهاي دارايي در ايران به ويژه بازار آزاد ارز را به‌هم ريخت.

برترین‌ها: انتشار خبر رويترز مبني بر دست يافتن به متن پيش‌نويس احياي توافق هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهاني، بازارهاي دارايي در ايران به ويژه بازار آزاد ارز را به‌هم ريخت.

از آغاز دور هفتم مذاکرات وین، قیمت دلار در محدوده قیمتی معینی در نوسان بوده است. کف قیمت دلار در این مدت ۲۶ هزار تومان بود و سقف قیمتی آن ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

قیمت دلار پس از توافق چه می‌شود؟

به نظر می‌رسد که هفتمین دور از مذاکرات وین، مرحله پایانی مذاکرات هسته‌ای باشد و اخباری که از مذاکرات شنیده می‌شود حاکی از این است که توافق هسته‌ای در دسترس و قریب‌الوقوع است. اما قیمت دلار همچنان در محدوده معینی باقی مانده و وارد کانال قیمتی کمتر از ۲۶ هزار تومان نمی‌شود. چرا؟

وب سایت تجارت نیوز در گزارشی درباره قیمت ارز در آستانه توافق احتمالی ایران و غرب بر سر برجام نوشت:

* بسیاری معتقدند قیمت تعادلی دلار حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است و حتی در صورت رسیدن به توافق، قیمت دلار در همین محدوده باقی می‌ماند و کاهش بیشتر قیمت دلار یا اتفاق نمی‌افتد و یا مقطعی است.

* این عده معتقدند قیمت دلار پیش از اینکه وابسته به نتیجه مذاکرات باشد، تحت تاثیر روندهای کلی اقتصاد ایران است. مذاکرات و توافق هسته‌ای می‌تواند قیمت دلار را در کوتاه‌مدت کاهش دهد اما روندهای کلی اقتصاد ایران به سمت افزایش قیمت دلار حرکت می‌کند. به همین یک عده معتقدند قیمت دلار در همین محدوده باقی می‌ماند.

* اما در مقابل عده دیگری معتقدند بازار ارز هنوز سیگنال نهایی مذاکرات هسته‌ای را نگرفته و همین که خبر قطعی توافق مخابره شود قیمت دلار سقوط می‌کند و ممکن است به ۲۰ هزار تومان و یا حتی کمتر از آن هم برسد.

* چون هم دلارهای خانگی وارد بازار می‌شود، هم افزایش فروش نفت و آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی ایران در کشورهای دیگر، تزریق ارز به اقتصاد را افزایش می‌دهد و دلار ارزان می‌شود. این گروه معتقدند که سهم اخبار سیاسی در تعیین قیمت دلار بیشتر از عوامل اقتصادی است.

* قیمت دلار پس از مذاکرات هسته‌ای ۱۴۰۰ را می‌توان با قیمت دلار در دو بزنگاه تاریخی دیگر مقایسه کرد؛ یکی تیرماه سال ۶۷ و پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و دیگری تیرماه سال ۹۴ و انعقاد توافق برجام.

* در تیرماه ۶۷ و پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و اتمام جنگ، قیمت دلار یک شبه در بازار ایران ۵۰ درصد افت کرد. بسیاری منتظرند که قیمت دلار پس از توافق وین هم افت مشابهی را تجربه کند و اگرچه انتظار ریزش ۵۰ درصدی قیمت دلار را ندارند اما منتظرند قیمت دلار ۵ تا ۶ هزار تومان بریزد.

قیمت دلار پس از توافق چه می‌شود؟

* اما امضای توافق برجام در تیر ۹۴ نشان داد دیگر از ریزش شدید قیمت دلار خبری نیست. در روز ۲۴ تیر ماه سال ۹۴ یعنی یک روز بعد از برجام، قیمت طلا ۰٫۹ و قیمت دلار ۰٫۷ درصد افت کرد. یعنی بازار ارز دچار ریزش شدید نشد.

* اما موافقان کاهش قیمت دلار معتقدند که با امضای توافقنامه جدید، انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند. مردم دلارهای خانگی خود را به بازار عرضه می‌کنند و قیمت دلار حداقل به ۲۰ هزار تومان می‌رسد. چون دولت و بانک مرکزی به منابع ارزی جدید دسترسی پیدا می‌کنند. همچنین به‌دلیل تغییر انتظارات تورمی و هیجانی که در بازار به وجود می‌آید تقاضا برای ارز کم می‌شود، فشار از روی قیمت دلار برداشته می‌‌شود، بنگاه‌ها و موسسات مالی ارز‌‌های خود را به بازار عرضه می‌کنند و دلار ارزان می‌شود.

* اما کارشناسان اقتصادی چندان با این سناریو موافق نیستند. چون آنها معتقدند که روندهای کلی اقتصاد ایران به سمت افزایش تورم و افزایش قیمت ارز است.

* مذاکرات هسته‌ای می‌تواند مانع افزایش قیمت بیشتر دلار شود. حتی می‌تواند در کوتاه‌مدت قیمت دلار را کاهش دهد. اما اولا قیمت دلار احتمالا به زیر ۲۳ هزار تومان نمی‌رسد. ثانیا اگر برسد، موقتی است.

* دلیل این کارشناسان چیست؟ فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: حجم نقدینگی و خلق پول در اقتصاد ما بالاست. بدنه دولت بزرگ است و تمام منابع ارزی دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود. در نتیجه ما هرچقدر که منابع ارزی داشته باشیم، صرف هزینه‌های دولت می‌شود.

* این کارشناس اقتصادی می‌گوید: احتمالا دولت سعی می‌کند با ارزپاشی یا شوک‌های ناشی از تصمیمات سیاسی نرخ ارز را در یک مقطع کوتاه سرکوب کند اما روند اقتصاد ایران به گونه‌ای است که قیمت ارز یک روند آهسته و پیوسته افزایشی دارد.

قیمت دلار پس از توافق چه می‌شود؟

* دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، قیمت دلار را ۲۳ هزار تومان اعلام کرده است. به همین دلیل کارشناسان اقتصادی می‌‌گویند قیمت دلار نمی‌تواند به زیر ۲۳ هزار تومان برسد. چون باعث ضرر دولت می‌شود. به عبارتی دولت به‌عنوان بزرگترین دارنده ذخایر ارزی کشور، مانع افت بیشتر قیمت دلار می‌شود و اجازه نمی‌دهد قیمت دلار به ۲۳ هزار تومان برسد.

* پیش‌بینی کارشناسان از قیمت دلار پس از مذاکرات در همین محدوده کنونی است. یعنی محدوده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان.

* پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی می‌گوید: قیمت دلار تحت تاثیر مذاکرات روند نزولی پیدا می‌کند اما نمی‌توان به کاهش چشمگیر قیمت دلار امید داشت. احتمالا متوسط قیمت دلار در سال جاری ۲۶ هزار تومان باشد. چون شرایط اقتصادی کشور و عملکرد شش ماهه دولت هم نشان می‌دهد که نمی‌توان امید چندانی به کاهش بیشتر قیمت دلار داشت.

* علی رئوفی، کارشناس اقتصادی هم می‌گوید: آنالیز آماری نشان می‌دهد ۱۵ درصد ممکن است قیمت دلار به زیر ۲۴ هزار تومان برسد. یعنی اگر توافق شود دلار نهایتا ۲۴ هزار تومان می‌شود و اگر توافق نشود، قیمت دلار به ۳۲ هزار تومن می‌رسد. اما به گفته این کارشناس، قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

* مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی هم می‌گوید: اگر توافقی حاصل شود، شاهد کاهش ناپایدار و مقطعی قیمت دلار خواهیم بود. اما اگر توافق انجام نشود، دلار روند قبلی خود را ادامه می‌دهد. محبی تاکید می‌کند: در صورت توافق قیمت دلار در حوالی ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان باقی می‌ماند.

* این در حالی است که چندی پیش نشریه اکونومیست در تحلیلی نوشته بود که ایران و آمریکا در سال ۲۰۲۲ به توافق جدیدی دست پیدا می‌کنند و قیمت دلار در ایران تا ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان هم می‌رسد. تحلیلی که از نگاه خیلی از کارشناسان بعید است به واقعیت نزدیک باشد.

قیمت دلار پس از توافق چه می‌شود؟

كاهش قيمت ارز، طلا و سكه

روزنامه اعتماد هم در تحلیل شرایط این روزهای بازار ارز گزارش داد:

* قيمت دلار به عنوان ارز پيشرو بازار كه در معاملات روز پنجشنبه با كاهش محسوسي به ۲۶.۵ هزار تومان رسيده بود، در آغاز معاملات ديروز تا ۲۶ هزار تومان نيز سقوط كرد. هر چند در معاملات پشت خطي شامگاه جمعه گذشته، قيمت‌ها به كانال ۲۵هزار توماني نيز وارد شده بود، اما فعالان بازار مي‌گويند بيشتر به دنبال اخبار قطعي از وين هستند. جايي كه ديپلمات‌هاي ايراني مشغول مذاكره با طرف‌هاي غربي هستند. آنها مي‌گويند نرخ دلار تا كاملا از مذاكرات مطمئن نشود به سمت كانال ۲۵ هزار تومان حركت نمي‌كند.

* از ساعات ابتدايي معاملات ديروز، پيش‌بيني مي‌شد كه قيمت دلار مرز حساس ۲۶ هزار تومان را شكسته و به كانال ۲۵ هزار تومان وارد شود، اما اين اتفاق نيفتاد، بنابراين حالا پيش‌بيني مي‌شود كه فروشندگان كمتري وارد بازار شوند. اين پيش‌بيني بدين معناست كه ريزش نرخ دلار حداقل تا زمان اعلام اخبار قطعي‌تر از روند مذاكرات به تعويق افتاده است.

قیمت دلار پس از توافق چه می‌شود؟

* بايد به ياد داشته باشيم كه دلار در دي ماه سال جاري تقريبا بالاي 30 هزار تومان به فروش مي‌رفت و در آخرين روز بهمن ماه به مرز كانال 25 هزار توماني رسيده است. اين كاهش قيمت مي‌تواند با انتشار اخبار قطعي از مذاكرات تداوم پيدا كند. هرچند كه درنهايت، بانك مركزي به عنوان بازيگر اصلي بازار ارز روند حركتي آينده را رقم مي‌زند. اگر خبر قطعي از مذاكرات بيرون نيايد، آنگاه پيش‌بيني‌ها بر اين است كه نرخ دلار بار ديگر به سمت 27 هزار تومان حركت كند، به ويژه اينكه، در پايان سال معمولا تقاضا براي اسكناس ارز در بازار بيشتر مي‌شود. سفرهاي خارجي به عنوان تحريك‌كننده اصلي بخش تقاضا، در روزهاي پاياني سال مي‌تواند اثر افزايشي بر بازار داشته باشد.

* اما در كانال‌ها و وبسايت‌هاي خريد و فروش ارز، روز گذشته بيشتر تحليل‌ها درباره كاهشي شدن نرخ ارز بوده است. البته بايد توجه داشت كه نرخ‌هاي فعلي بازار دلار فاصله زيادي با قيمت‌هايي ندارد كه سال گذشته و در همين ماه وجود داشت. به‌طور مثال، شنبه دوم اسفند 99 نرخ دلار 25هزار تومان بود. يعني همين الان قيمت دلار 4درصد بيشتر از سال گذشته است، بنابراين اگر بانك مركزي بتواند قيمت‌ها را تا كانال 25 هزار توماني كاهش دهد، تازه به ركوردي مي‌رسد كه سال گذشته در همين روزها وجود داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      دولت با این کسری بودجه ای که دارد بازهم از ورود ارز به بازار جلوگیری می کند تا قیمت ارز را بالا نگه دارد و کسب درآمد از جیب خالی ما بیچارگان کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نفع خیلیا تو گرونی دلاره ولی اگه توافق بشه دلار زیر ۲۰ باید بشه

      • بدون نام

        سال ۹۴ رشد قیمک دلار در مقایسه با شرایط الان بسیار ناچیز بود و در نتیجه افت قیمت هم بعد از توافق کم بود ا،ا الان رشد ۱۰ برابری و داشتیم و با آزاد شدن منابع مالی و شروع صادرات دولت هیچ کسری بودجه نخواهد داشت و بیشتر به فکر پایین آوردن قیمت ها خواهد بود مگر اینکه دلال ها مانع تراشی کنند

      • بدون نام

        دلال خود دولت و عوامل
        از الان با این الفاظ رد گم نکنید!!!

    • بدون نام

      پ فکر کردی دلار میشه ۴ هزارتومن

    • بدون نام

      ملت ایران هیچ سهمی از فواید برجام نمیبرد فقط زمان گرفتاری باید بار گرانی و تحریم رو بدوش بکشد .

    • بدون نام

      هیچی نمیش چون بودجه سوبسیدیارانه منابع اب برق گاز نان ....‌شغلامون گرفتین دادین به دههاملیون افعانی شدهامیلیارددلاربه جز ملیونها شعلامون از ۱۰۰تابرجام هم مهم نر ۱۰چول کردین به ۱چسبیدین

      پاسخ ها

      • متین

        خدایی خودت میفهمی چی نوشتی ؟همون بهتر شغلتو بدن به یه افغانیه دیگه

      • بدون نام

        شمارابخدا اگر2کلاس درس خوندید چیزی ننویسید.

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      دولت خائن .تمام گرانی ها باعثش دولت هست

    • بدون نام

      باید قیمت دلار و کالاها برگرده به قبل اگر پایین نیاد برای چی رفتن وین که چی بشه

    • بدون نام

      طی قُل و گفته سخنگوی دولت روحانی در رسانه ها قرار بود اوایل سال ۱۴۰۰ نرخ دلار در کانال ۱۱/۰۰۰ هزار تومان قرار گیرد !!!!؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی ساده ای عزیز

    • بدون نام

      اگه اجازه بدن باید بیاد پایین و ریال برگرده به ۴۰ سال پیش ارزشش برگرده ریال

    • بدون نام

      دلتون خوشه کدوم توافق.. دارن با اعصاب و روان مردم بازی میکنند وسرنوشت مردم هم کوچکترین ارزشی براشون نداره

    • بدون نام

      دلار نبايد پايين بياد
      به هيچ عنوان
      نهار بهورين

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نباید؟ تو چقدر بدبختی که عوض این که بگی ریال ایران بره بالا ارزشش میگی دلار بمونه البته کاسب تحریمی

      • بدون نام

        من هم یک کاسب تحریمم دلار نباید ریزش کنه

    • بدون نام

      دلار نبايد پايين بياد
      به هيچ عنوان
      نهار بهورين

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا کوتاتوافق

    • بدون نام

      کدام توافق؟
      توافقی در کار نخواهد بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توافق شده، دارن ملتو بازی میدن.فقطبنشین و نگاه کن

    • خرزو خان

      منتظر دلار ۱۵۰۰۰تومنی باشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دل ،خوش مکن.محاله وضعیت بعد قطعنامه۵۹۸
        پیش بیاد. چون مافیای تجارت ایران دست خودشون و بچه هاشونه

    • دکتر جانی پور

      دلار باید بشه 700 تومان هزار تومان هم زیادشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره دکتر جان پول ویزیتت باید ۲۰۰ ریال باشه خواب میبینی

    • بدون نام

      مسئله فقط آزاد سازی یا فروش نفت نیست با توجه به مقعیت ژئوپلیتیکی ایران به قطب اقتصادی منطقه و ترازیت کالا در کریدور شرق و غرب ، شنال جنوب تبدیل خواهد شد.

    • بدون نام

      نهار خردی

    • بدون نام

      اقاي رييسي سر جدت اجازه بده دلار ارزون بشه ! قبل انتخابات گفتي قيمت دلار دست دولته با اين حرف روحاني رو كوبيدي خودتم اينكارو ميكني

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ریسی خیلی حرفها زد اما حالا میگه اونا برای انتخابات بوده و مثل همه نامزدها وعده میدن او هم وعده داده.

    • بدون نام

      به اون خدایی که میپرستید مشکل ما نه اروپا هست نه آمریکا مشکل ما همینا هستن چون خودشون و بچه هاشون دارن مملکت رو میخورن

      پاسخ ها

      • س.

        دمت گرم

    • رسول

      اصلأ توافقی در کار نیست و هیچ وقت قیمت دلار پایین نخواهد آمد و در کل تمام اونایی که از وخامت رابطه ایران و آمریکا سود میکنند هیچ وقت نمی گذارند رابطه برقرار شود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        کیسه ندوزید خبری نیست

    • بدون نام

      هیچ اتفاقی در نرخ ارز رخ نخواهد داد چون حکومت نمیخواد وضعیت بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بعد جنگ پیش بیاد و از طرفی با این نرخ ارز نفت را میفروشن ولی تاثیرش داخل نمیاد. ارز اای حاصل از توافق سر از لبنان و سوریه و یمن در میاره

    • بدون نام

      توافق هم بشه هیچ خیری به مردم نمیرسه

    • م

      با گذشت زمان اگر توافق موندگار باشه دلار ریزش قابل توجهی خواهد کرد

    • مجید مجیدی

      اخباری با مضمون‌های منتشره مشخصا از جناب عوامل و کاسبان تحریم هست وگرنه هر بلائی سر دلار می‌آد که بیاد چرا التهاب ایجاد میکنید تا منافعتون بهر قیمتی تامین بشه.

    • بدون نام

      شما اصلا غصه قیمت دلار را نخور غصه خود دلار را بخور که کجا می رود

    • بدون نام

      این دولت قادر نیست مذاکره ای در شان ملت ایران داشته باشد اگر میتوانست برنج۸ هزار تومانی اقای روحانی را ۳۰ هزار تومان قیمت گذاری نمیکرد.

    • بدون نام

      به چشم مردم نگاه میکنند به مردم دروغ میگن مذاکره ای که نتیجه اش برنج ۱۰۰ هزار تومانی باشد ۲ ریال نمی ارزد.روحانی روحت شاد.

    • بدون نام

      شما ناهار خوردین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج