adexo3
۱۱۶۴۹۲۲
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

تهرانی‌ها مشغول چه کاری هستند؟

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تمرکز اقتصاد استان تهران از صنعت به خدمات تغییر کرده است.

همشهری: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تمرکز اقتصاد استان تهران از صنعت به خدمات تغییر کرده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد ۱۱میلیون نفر از جمعیت تهران را افراد بالای ۱۵سال تشکیل می‌دهند که می‌توانند از نظر اقتصادی فعال باشند.

از این میزان ۴میلیون و ۳۷۹هزار نفر شاغل هستند، یعنی از کل جمعیت بالای ۱۵سال تهران ۳۹.۷درصد شاغل هستند و بقیه این افراد را محصلان، افراد خانه‌دار، بیکاران و افرادی که شغل ثابت ندارند، اما درآمد دارند تشکیل می‌دهند. نکته حائز اهمیت این است که یک‌میلیون و ۱۴۵هزار نفر از شهروندان تهران که ۱۰درصد از جمعیت بالای ۱۵سال تهران را تشکیل می‌دهند، بدون اینکه شغلی داشته باشند برای خود درآمد ایجاد می‌کنند.

جمعیت این افراد نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است. در سال۱۳۹۹ جمعیت چنین افرادی نسبت به سال۹۸ بیش از ۸۴هزار نفر یعنی رقمی معادل ۸درصد افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد این افراد درآمد خود را از محل واسطه‌گری در بازارهای مختلف ازجمله طلا، ارز، سهام، مسکن، خودرو یا فعالیت در سایر بازارها و همچنین اموری نظیر کارچاق‌کنی به‌دست می‌آورند.

طبق آمارهای رسمی در میان جمعیت بزرگسال تهران ۳میلیون و ۸۷۴هزار نفر، عمدتا زنان، به شغل خانه‌داری اشتغال دارند و یک‌میلیون و ۳۹هزار نفر هم مشغول تحصیل هستند؛ یعنی ۳۵.۲درصد از جمیعت بالای ۱۵سال تهران را عمدتا زنان خانه‌دار و ۹.۵درصد را محصلان تشکیل می‌دهند.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد بخش عمده خدماتی که تهرانی‌ها به جامعه ایران ارائه می‌کنند، در حوزه اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های مالی و بیمه، املاک و مستغلات و فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی متمرکز است.

طبق آمارهای رسمی، ۷۹درصد از کل ارزش افزوده در حوزه اطلاعات و ارتباطات و ۶۵درصد از ارزش افزوده فعالیت‌های مالی و بیمه در استان تهران تولید می‌شود. بعد از آن ۴۴درصد فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی را تهرانی‌ها انجام می‌دهند. استان تهران همچنین به‌دلیل گسترده‌تر بودن فضای شهری و تعداد زیان ساختمان‌هایش سهم ۴۴درصدی از ارائه خدمات در بخش املاک و مستغلات کشور دارد.

کمترین سهم استان تهران مربوط به استخراج معدن با سهم ۰.۷درصد و بخش کشاورزی با سهم ۴.۴درصدی از کل ارزش افزوده بخش‌های مرتبط در کشور است؛ با این حال پارسال نقش فعالیت‌های مربوط به تامین برق و گاز استان تهران برجسته‌تر شده و سهم آن از کل ارزش افزوده کشور ۹.۴واحد درصد در مقایسه با ابتدای دهه۱۳۹۰ افزایش یافته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا نمی گید دلال هسستند

    • احمد

      ۹۶درصد مردم تهران دلال آند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج