adexo3
۱۱۵۲۷۸۴
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

گلایه از محدودیت رقص و آواز در فیلم‌های ایرانی

ایسنا به مناسبت روز ملی سینما با عباس بهارلو، از پژوهشگران و مورخان مطرح سینمای ایران گفتگو کرده.

ایسنا به مناسبت روز ملی سینما با عباس بهارلو، از پژوهشگران و مورخان مطرح سینمای ایران گفتگو کرده.

گلایه از محدودیت رقص و آواز در فیلم‌های ایرانی

بخشی از این گفتگو:

* در بررسی­‌های تحلیلی و تاریخی در بهترین حالت گفته می­‌شود «سینما در دوره قاجار»، «دوره اول فیلم­سازی»، «سینما در دوره کودتای ۲۸ مرداد»، «سینمای دهه شصت»، «سینمای دوره اصلاحات» یا در شکلی دیگر گفته می‌­شود «سینمای کیارستمی»، «سینمای شهیدثالث»، «سینمای مهرجویی»، «سینمای تقوایی» و نظایر این‌­ها.

* آیا این طبقه‌­بندی‌­ها متر و معیارهای درستی هستند؟ بعد از کودتای ۲۸ مرداد همه جور فیلمی ساخته شده، از فیلم‌­های اجتماعی و انتقادی که تعدادی از آن‌­ها توقیف شدند تا ملودرام‌­های رقص و آوازدار و کمدی­‌های کم­ ارزش، یا در دوره موسوم به «اصلاحات» آیا فیلم­‌هایی که ساخته شدند - همه یا اغلب‌­شان - فیلم‌­هایی بودند که از اصول و زیبایی­‌شناسی یکسانی تبعیت می­‌کردند؟

* یا اگر بخواهیم به کارگردان‌­های­مان بپردازیم، آیا کیارستمی در تمام دوره‌­های فعالیتش یک مسیر را دنبال کرده است ؟ یا مهرجویی یا کیمیایی یا تقوایی؟ هر سه فیلم این فیلم­سازان را که بررسی کنیم، می‌­بینیم که تغییرهای محسوسی در آن­‌ها مشاهده می‌­شود. بنابراین اگر چه براساس این دسته­‌بندی­‌ها می‌توان مقاله یا مقاله‌­هایی نوشت، اما طبعاً متر و معیارهای چندان معتبری نیستند.

* (در پاسخ به این سوال که معمولاً چه­ قدر از این پژوهش­‌هایی که در قالب تاریخ­‌نگاری و خاطرات شفاهی انجام و منتشر می‌­شوند به مشکل سانسور برمی­‌خورند؟) : قطعاً در بسیاری موارد با مشکل ممیزی مواجه می­‌شوند. نوشتن درباره بسیاری از موضوع­‌ها، کماکان، در محدوه خط قرمز است. نمونه‌­هایش کم نیست. هنوز نمی‌­شود درباره بعضی از فیلم­سازان و فیلم­‌هایشان به شکل جامع نوشت، نوشتن درباره بعضی موضوع‌ها مثلاً رقص و آواز فیلم­‌ها محدودیت دارد، برای نوشتن درباره جنبه­‌های اروتیک فیلم‌­ها خودسانسوری وجود دارد، جای دور نرویم ما حتی نمی­‌توانیم عکس بسیاری از فیلم‌­ها یا پوستر اکثر قریب به اتفاق فیلم‌­های سال‌­های ماضی را منتشر کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج