adexo3
۱۱۵۰۵۰۳
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

بیکاری کارگران لوله‌سازی خوزستان

طبق گفته کارگران، شرکت لوله‌سازی خوزستان در سالیان پیش حرف اول اقتصاد را استان می‌زد و پس از اینکه به خصوصی واگذار و توسط یک سری از افراد سودجو مدیریت شد، کارخانه به نابودی رفت و حالا جایی برای امرارمعاش در آن نمانده و خرابه‌ای بیش نیست

مهدی جم در مهر نوشت: کارگران لوله‌سازی خوزستان نسبت به پرداخت نشدن حقوقشان گلایه دارند. آنها می‌گویند: «خسته شده‌ایم اما باز جلوی در استانداری خوزستان می‌نشینیم بلکه امیدی به زندگی برگردد؛ ما خسته‌ایم از قول‌ها و وعده‌هایی که به آن عمل نشده است».

مدت‌ها پیش حدود ۳۰۰ نفر بودند اما کم کم بعضی‌ها ناامید شدند و دست از اعتراض کشیدند و به سراغ شغل‌های کاذب رفتند و حالا جمعیت آنها جلوی در استانداری بیش از ۱۰ نفر نیست.

بیکاری کارگران لوله‌سازی خوزستان

خواسته‌شان تنها شغل است؛ کارگران شرکت لوله‌سازی خوزستان مدت‌هاست که تجمع می‌کنند و می‌گویند: «بعد از اینکه مدیرعامل شرکت تمام تجهیزات و دستگاه‌های شرکت را کیلویی فروخت، دیگر شرکت به یک متروکه تبدیل شد و همه از کار بیکار شدند».

درد دل کارگران بیکار شده

«عیسی سواری» از کارگران شرکت لوله‌سازی خوزستان کنار در استانداری نشسته و می‌گوید: «۳۳ ساله و متأهلم و سه بچه کوچک دارم؛ مدت‌هاست که بیکاریم، نه حقوق داریم و نه بیمه و نزدیک ۶ ماهه است که هر روز کنار در استانداری می‌نشینیم و به‌صورت مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنیم اما کسی صدای ما را نمی شنود».

وی توضیح می‌دهد: «خیلی‌ها دیگر از اعتراض دست کشیدند و ناامید شدند و به سراغ شغل‌های کاذب رفتند و حتی یکی از آنها کارش ضایعاتی شده است».

دیگری می‌گوید: «چندین سال می‌شود که شرکت حق‌وحقوق ما را پرداخت نکرده و ما از آن گذشت کردیم و حالا تنها خواسته ما فراهم کردن شغل است و جمعیت ما هم زیاد نیست و تنها ۱۰ نفر هستیم؛ مشکلاتم آن‌قدر زیاد است که پولی ندارم تا خانه‌ای را اجاره کنم، حتی از نداری و این همه بدهی ماشینم را هم فروختم و مجبور شدم همسرم و بچه‌ها را به منزل خانواده‌اش بفرستم».

دیگری که کمی دورتر نشسته بود، علاقه‌ای به صحبت نداشت اما سکوتش را می شکند و می‌گوید: «۴۳ ساله هستم و ۱۵ سال سابقه کار و سه بچه دارم که دو نفر آنها محصل هستند اما پولی ندارم که برایشان کتاب بخرم و حتی هزینه درمانشان را هم ندارم؛ خیلی خسته شدیم و نمی‌دانیم دردمان را به چه کسی بگوییم».

طبق گفته کارگران، شرکت لوله‌سازی خوزستان در سالیان پیش حرف اول اقتصاد را استان می‌زد و پس از اینکه به خصوصی واگذار و توسط یک سری از افراد سودجو مدیریت شد، کارخانه به نابودی رفت و حالا جایی برای امرارمعاش در آن نمانده و خرابه‌ای بیش نیست».

کارگران می‌گویند: «از دولت جدید انتظار داریم که بیایند و به زندگی خانواده‌هایی را که در رنج و عذاب هستند، رسیدگی کنند.»

این کارگران بیش از پنج ماه است که جلوی در استانداری، اداره کار، فرمانداری و امور اقتصاد مطالبات خود را بیان می‌کنند اما می‌گویند: «مسئولان با بی‌تفاوتی از مشکلات ما گذشت کرده‌اند».

ابراهیم حسینی از مدیران سابق کارخانه هم می‌گوید: «کارخانه لوله‌سازی خوزستان با ۱۵۰ هکتار زمین و ظرفیت اشتغال دو هزار نفر، یکی از عظیم‌ترین کارخانه‌های ریخته‌گری و قطعه‌سازی خاورمیانه محسوب می‌شد».

وی می‌گوید: «این کارخانه که در طول جنگ تحمیلی نقش بی‌بدیلی را در صنایع دفاعی و پشتیبانی از جنگ تحمیلی به عهده داشت اکنون به‌عنوان یک قطعه ساز مادر و بااهمیت در تجهیز سایر صنایع و کارخانه‌های کشور و قطع وابستگی هم ایفای نقش می‌کرد».

لوله‌سازی خوزستان به دلیل مسائل مدیریتی ظرف چهار سال گذشته از مدار تولید خارج شد و به دنبال آن اعتراضات کارگری و بیکاری را در منطقه ملاشیه و جنوب اهواز رقم زد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به جای کمک به لبنان خراب شده کمک به کارگران کشور خودمون کنین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج