adexo3
۹۴۶۴۶۱
۱۰ نظر
۵۰۰۵
۱۰ نظر
۵۰۰۵
پ

حمله کیهان به یک حامی برجام

روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: یک حامی دوآتشه و کم‌سواد برجام ادعا می‌کند نپذیرفتن FATF، دیوار کشیدن دور کشور است.

روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: یک حامی دوآتشه و کم‌سواد برجام ادعا می‌کند نپذیرفتن FATF، دیوار کشیدن دور کشور است.

مهدی پازوکی از جمله افرادی بود که به هنگام نیاز حامیان دولت به دادن وعده‌های پوپولیستی درباره برجام، در خدمت نشریات زنجیره‌ای قرار داشت و ادعای گشایش اقتصادی و رونق به واسطه توافق با آمریکا و غرب را داشت. اما او اکنون مشابه بسیاری از بزک‌کنندگان برجام، ترجیح می‌دهد به جای تصحیح موضع خود و عذرخواهی از وعده‌های خیالین، پای FATF را به میان بکشد و مشابه همان بازی زمانبر و فرصت‌سوز برجام را تکرار کند.

وی اظهار داشت: ایران باید تکلیف خود را با جامعه جهانی مشخص کند که آیا می‌خواهد با کشورهای دیگر ارتباط داشته باشد یا خیر. اگر قرار نیست با جامعه جهانی همکاری صورت بگیرد ایران در وضعیتی قرار می‌گیرد که دور آن دیوار کشیده شده است. در چنین شرایطی کشورهای همسایه نیز حاضر نیستند با ایران رابطه اقتصادی و بانکی برقرار کنند. در عصر کنونی کسی با کیف و چمدان پول جا به جا نمی‌کند و اگر کشوری می‌خواهد با کشورهای دیگر رابطه اقتصادی داشته باشد باید از سیستم قوی بانکی برخوردار باشد که از طریق آن مراودات بانکی خود را انجام بدهد.

پازوکی در ادامه گفت: باید رانت‌خواران را از چرخه اقتصادی کشور خارج کنیم. مشکل اینجاست که بخشی از سیستم بانکی ما مشکل دارد. آیا پول‌هایی که در بانک سرمایه جابه‌جا شد از طریق چمدان بود؟ بدون شک اگر سیستم بانکی ما شفاف بود چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد.

وی گفت: اگر ایران می‌خواهد در جامعه جهانی نقش داشته باشد و خودتحریمی نکند باید FATF را بپذیرد. بدون شک این اقدام در راستای منافع ملی است و کشور را از چالش‌های بیشتر در امان نگه می‌دارد. امروز بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران یعنی چین، روسیه و ترکیه هر سه عضو اصلیFATF هستند. این در حالی است که ما قرار نیست عضو اصلیFATF شویم و بلکه تنها قرار است این مقررات را بپذیریم و آن را رعایت کنیم.

یادآور می‌شود انتقال پول با کیف و چمدان، در اوج برقراری و اجرای برجام صورت می‌گرفت به نحوی که خبر مشابهی درباره سفارت کره جنوبی در تهران منتشر شد. در واقع در حالی که دولت و حامیان آن خیال می‌کردند به واسطه برجام، از دیوار تحریم عبور کرده‌اند، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، با نیرنگ‌ها و بدعهدی‌های مختلف، تدریجاً بر کثرت و شدت تحریم‌ها می‌افزودند تا جایی که غیر از مشتی وعده، عملاً هیچ قرارداد جدی‌ای منعقد و اجرا نشد و مراودات بانکی نیز در حالت تحریم قرار داشت. حتی وزیر امور خارجه تصریح کرد ۲۰ ماه پس از اجرای برجام، هنوز نتوانسته‌ایم حتی یک حساب بانکی در لندن افتتاح کنیم.

ثانیاً برای مبارزه با رانت و پولشویی، نیاز اصلی اهتمام دولت به راه‌اندازی مکانیسم‌های شفافیت‌ساز در زمینه معاملات و مالیات است که موضوعی کاملاً داخلی است و ربطی به FATF ندارد. در واقع دولت در این زمینه کوتاهی کرده است. همچنین به عنوان استدلال مقابل باید تصریح کرد برخلاف ادعای آقای پازوکی، با وجود این که آمریکا و اروپا عضو FATF هستند اما ۷۶ درصد پولشویی‌ها دنیا در همین کشورها انجام می‌شود.

گفتنی است که FATF به عنوان حربه در اختیار آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی، در اصل برای کانالیزه و محدود کردن مراودات مالی و تجاری ایران است و اتفاقاً با پذیرش تعهدات FATF است که دور اقتصاد کشور دیوار می‌کشیم.

از یاد نبرده‌ایم که آمار برخی صرافی‌های دور زننده تحریم‌ها، در همین شرایط همکاری نصف و نیمه با FATF لو رفت و از آن سو، بخشنامه‌های خائنانه‌ای در داخل خطاب به بانک‌ها صادر شد که از آنها می‌خواست با افراد حاضر در فهرست تحریم‌های سازمان ملل و «تحریم‌های وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا» همکاری نکنند. آقای پازوکی خواب تشریف داشتند و این بخشنامه‌ها را ندیده‌اند؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوبه خودت میگی جامعه جهانی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان موقع ماهی گرفتن کیهان از اب گل الوده

    • ا

      برجام نمیخایم

    • بدون نام

      چقد چندش این کیهان

    • بدون نام

      کیهان نزده رقاص بود حالا که دیگه براش بندری هم می زنند

    • بدون نام

      روزنامه کیهان را همه می شناسند و ارزش جواب گفتن ندارد....

    • sara

      fa tf باید عضو شویم وگرنه ایران به مشکلات بزرگ مالی وتجاری و خود زنی بانکی گرفتار میشویم...ونباید به حواشی بعضی از افراطیون که دذ این مورد سنگ اندازی میکنند بها داد رییس جمهور محترم این وعده را قبلا به مردم داده لود ویکی از خواسته های مردم است که مبادلا بانکی با دنیا از دست ندهیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطمئن هستی؟
        ولی من مطمئنم، هیچی درستتر که نميشه هیچ، حتی بدتر هم خواهد شد.
        اگه دشمنان ما دلشون به حال ما میسوخت کمک میکردن تحریم برداشته شه!
        البته من برام سوالاتی هست!
        لبنان که تحریم نیست، عراق هم که تمام تحریماش بعد از صدام برداشته شد، چرا تو این کشورها این همه اعتراض برای مسائل اقتصادی وجود داره و مردم میریزن تو خیابون؟
        به نظرتون چرا؟ ؟ ؟

    • بدون نام

      اگر بعداز بزجام همان رفتاری که با فرانسه داشتیم (قرار داد با توتال برای استخراج نفت -خرید انواع خودروی رنو- وخرید هواپیما ) همان برخوردرا با آمریکا (باشل و شورلت وهواپیمای مسافر بری ) میداشتیم وضعیت متفوت بود. برترینها خواهشا سانسور نکن

    • محمد مرادی

      دوستان عزیز با هر گرایش سیاسی امروز روز باهم بودن است هیچگاه در طول این سالیان ایران وایرانی به اتحاد و یک دلی اینقدر احتیاج نداشته همگی با هم باشیم اختلاف نظرها را کنار بگذاریم بغضمان رو در گلو خفه کنیم تا در لحظه موعود انتقام خون عزیز مظلوم ایرانیمان را از دشمن سفاک بگیریم به امید روزی که خون به ناحق ریخته حاج قسم را تقاص بگیریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج