۸۱۱۳۶۴
۱۲ نظر
۵۰۴۷
۱۲ نظر
۵۰۴۷
پ

نرخ هر دست کله پاچه؛ ۲۰۰ هزار تومان!

صبحانه‌خوردن در رستوران عادت تازه ایرانی‌هاست. ایرانی‌هایی که حالا میز صبحانه در کافه‌ها و رستوران‌های مختلف شهر را بیشتر از گذشته در اینستاگرامشان می‌گذارند اما جالب است که بدانید در این میان وضع صبحانه محبوب ایرانی یعنی کله‌پاچه تعریف چندانی ندارد و ٣٠‌درصد طباخی‌ها درخواست تغییر کاربری‌ خود را به اتحادیه‌شان ارسال کرده اند.

روزنامه شهروند: صبحانه‌خوردن در رستوران عادت تازه ایرانی‌هاست. ایرانی‌هایی که حالا میز صبحانه در کافه‌ها و رستوران‌های مختلف شهر را بیشتر از گذشته در اینستاگرامشان می‌گذارند اما جالب است که بدانید در این میان وضع صبحانه محبوب ایرانی یعنی کله‌پاچه تعریف چندانی ندارد و ٣٠‌درصد طباخی‌ها درخواست تغییر کاربری‌ خود را به اتحادیه‌شان ارسال کرده اند.

کمبود دام نه‌تنها قیمت گوشت را جهشی بالا برده است که نرخ هر دست کله‌پاچه در برخی نقاط تهران به ٢٠٠‌هزار تومان هم رسیده است و همین موضوع موجب شده است که بسیاری از طباخی‌های تهران شیفت ناهار و شام‌شان را تعطیل کرده و به صبحانه بسنده کنند. حالا کمبود کله‌پاچه موجب شده است که قاچاقچیان رو به قاچاق عجیب کله‌پاچه بیاورند و از آن طرف مشتری‌های ارزان‌ترین اقلام کله‌پاچه فروشی‌ها یعنی سیرابی و شیردان بیشتر از گذشته شود.

نرخ هر دست کله پاچه؛ ۲۰۰ هزار تومان!

اوضاع طباخی‌ها خوب نیست، فروش آنها بشدت کاهش پیدا کرده و اسیر رکود این روزهای بازار شده‌اند. طبق اعلام رئیس اتحادیه فروشندگان کله‌پاچه و سیراب و شیردان فروش طباخی‌ها نسبت به ‌سال گذشته به کمتر از یک‌سوم رسیده و در ٩ ماه اخیر ٢٠‌درصد از واحدهای صنفی که در تهران مشغول به کار بودند، تغییر شغل دادند.

در ماه‌های اخیر شرایط به گونه‌ای پیش رفته که بیشتر واحدهای صنفی این شغل فروش بسیار کمی داشته‌اند و نهایت فروش روزانه آنها ٥ دست کله‌پاچه بوده است. این رکود در حالی حاکم بر صنف طباخان شده که هزینه اداره یک روز یک مغازه طباخی بین ٣٠٠ تا ٥٠٠‌هزار تومان است و با این شرایط کاملا مشخص است که چرا برخی از طباخی‌ها عطای‌ ماندن در این شغل را به لقایش بخشیدند.

طبق اعلام رئیس اتحادیه کله‌پاچه و سیراب و شیردان در حال حاضر هم ٣٠‌درصد از واحدهای صنفی درخواست ابطال پروانه و خروج از این شغل را دارند.

از طرف دیگر افزایش نرخ دلار باعث شده است که فعالان این حوزه تمرکز خود را روی صادرات دام بگذارند؛ چون دیگر فروش دام به طباخی‌ها سود چندانی ندارد بلکه صادرات آن است که توجیه اقتصادی و سود سرشاری را به دنبال دارد.

در واقع شرایط به گونه‌ای است که این روزها پرورش‌دهندگان دام سود بیشتری از صادرات دارند و همین موضوع باعث کاهش عرضه کله پاچه و حتی سیراب و شیردان به طباخی‌ها شده است.

از ابتدای امسال شایعاتی درباره واردات کله‌پاچه قاچاق به داخل کشور شنیده می‌شد. کمیاب‌شدن این غذای محبوب ایرانی‌ها باعث شده بود در این بین افراد سودجویی هم باشند که اقدام به واردات قاچاق کله‌پاچه کرده باشند. در ماه‌های ابتدایی ‌سال جاری با توجه به کاهش عرضه کله‌پاچه در کشور و افزایش تقاضا، قاچاقیان دام کله‌پاچه را به ‌همراه محموله‌های گوشت‌ وارداتی از ارمنستان و قرقیزستان به ‌صورت قاچاق وارد کشور می‌کردند. قاچاقیان دام برای واردات کله‌پاچه به‌ کشور، کله‌پاچه را در شکم گوسفندان وارداتی جاسازی می‌کردند و با همان یخچال‌های حمل گوشت گوسفند وارداتی، این کالای خوراکی را به‌صورت غیرقانونی به کشور وارد می‌کردند. این در حالی است که هنوز سازمان دامپزشکی مجوز لازم برای واردات کله‌پاچه را صادر نکرده است.

حسین رواسی، رئیس اتحادیه کله پاچه و سیراب و شیردان درباره قیمت این روزهای کله پاچه» می‌گوید: «از زمانی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با این استدلال که صنف ما کالای رقابتی دارد اجازه قیمت‌گذاری را از اتحادیه گرفت، هر واحد صنفی‌ بنا به شرایط خود قیمت‌گذاری می‌کند. این درحالی است که شرایط رقابتی زمانی است که عرضه بیشتر از تقاضا باشد اما اکنون که این طور نیست، سبب شده که در نقاطی از تهران هر دست کله پاچه ٢٠٠‌هزار تومان قیمت‌گذاری شود و در مقابل شکایت مردم در اتحادیه ما عملا هیچ کاری نتوانیم انجام دهیم.»

او توضیح می‌دهد: «درواقع هزینه هر دست کله‌پاچه ٥٠ تا ٦٠‌هزار تومان بود که به علت فروش پایین و هزینه بالا تعداد فروش در حد ٦-٥ دست بود و این تعداد ٥٠تا ٦٠‌هزار تومان هزینه داشت که بعضا قیمت تمام شده ١٠٠ تا ١٢٠‌هزار تومان می‌شد، اما طباخان ٧٠ تا ٧٥‌هزار تومان می‌فروختند که در این شرایط زیان‌دهی فراوانی برایشان داشت و باعث شد خیلی از واحدهای صنفی تعطیل کنند. الان هم که در برخی از نقاط تهران حتی قیمت ٢٠٠‌هزار تومان را هم برای یک دست کله پاچه شاهد بوده‌ایم. این درحالی است که کله پاچه از غذاهای همیشه محبوب ایرانی‌ها بوده و خیلی‌ها آن را به‌عنوان یک وعده غذایی و معمولا صبحانه استفاده می‌کردند، اما الان میزان تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده چون قدرت خرید مردم بسیار کم شده و خیلی‌ها دیگر قید کله پاچه خوردن را زده‌اند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انشالاه که بشه دستی ۵۰۰هزارتومان انشاله که همه چی صد برابر بشه به امید خدا

    • بدون نام

      بر پدر و مادر هر چی مسئول بی درده لعنت.
      بلند بگو آمیییییییییییییییییییییییین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امین یا رب العالمین

      • بدون نام

        آمییییین همشون بمیرن ایران ویران شه

      • وانک علا خلق عظیم

        تازه ملت گوجه فرنگی و بادمجان نمیتون بخرن چه برسد به کله پاچه

    • بدون نام

      هی شعار بده دلار امد پایین خوب که چی مگه ما دلار میگیریم که اینقدر خوشحالید اگر راست میگید قدرت خرید رو به ریال بالا ببرید اینقدر با سفره مردم بازی نکنید از خدا بی خبر ها بی وجدان ها

    • بدون نام

      ایران گلستان شد راستی روحانی ودولتش چرا استعفا نمیدید خب وقتی از دستتون خارج شده وکاری نمیتونید بکنید بسپارید دست خود مردم هرکاری بکنن چون الانشم دارن هرکاری میکنن لااقل اگه استعفا بدید حقوق مفتی نممیگیرید ودل مردم نمیسوزه

    • کامران

      خدا ریشه کابینه تدبیر وامید رابکنه!؟

    • بدون نام

      انشاله بشه 700هزار تومن

    • بدون نام

      البته اگر هر راس گوسفند بین ۵ تا ۶ میلیون بشه .
      دیگر جلو ماشین و خونه و ... خون نکنند .
      دیگر گوشت مصرف نشود . انسان قصی القلب نمی شود .

    • بی نام

      زمین کشاورزی دارم رفتم مجوز دامداری بگیرم برا دامداری هم زمین هم تجربه سرمایه شم تا حدودی دارم برای شروع رفتم واسه مجوز گفتن بر و گم شو مجوز نمیدیم بعد میگن دام کمه

    • بدون نام

      نون دانه ای 1500 و ماست 13000 تومن یعنی نون و ماست هم نمیشه خورد چه برسه به کله پاچه! خود من ماهی دوبار حداقل کله پاچه میخوردم الان شش ماه که جرات نکردم برم سمت کله فروشی! یه خوردن تفریح مردم شده بود که اونم از بین رفت!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج