۷۸۹۶۳۵
۵۵ نظر
۵۰۱۰
۵۵ نظر
۵۰۱۰
پ

سرنوشت نامعلوم دلار بعد از ۱۳ آبان

چند روزی است که بازار دلار رنگ آرامش به خود گرفته است و دیگر خبری از تکانه‌های قیمتی و نوسان‌های هیجانی نیست به طوریکه امروز قیمت دلار روی کانال ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان جای‌گذاری شد که نسبت به هفته قبل بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

رویداد ۲۴ نوشت: چند روزی است که بازار دلار رنگ آرامش به خود گرفته است و دیگر خبری از تکانه‌های قیمتی و نوسان‌های هیجانی نیست به طوریکه امروز قیمت دلار روی کانال ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان جای‌گذاری شد که نسبت به هفته قبل بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

کاهش قیمت در شرایطی صورت گرفت که پیش از آغاز به کار فروشندگان در بازار، برخی معامله گران لفظ‌های خرید خود را در محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ الی ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام می‌کردند و پس از نزدیک شدن به ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر فروشندگان نرخ‌های خود را به سمت پایین‌تر سوق دادند تا انگیزه مشتری‌ها برای خرید بیشتر شود؛ با این حال در بازار امروز خریدار زیادی در بازار حضور ندارد.

به نظر می‌رسد همزمانی بازداشت دلالان بازار ارز و سکه و صدور محکومیت آن‌ها در هفته‌های گذشته و انسداد سایت‌های طلا و ارز به کاهش هیجانات بازار ارز کمک کرده همچنین پس از آنکه شوراینگهبان اعلام کرد مصوبه CFT هنوز در دستور کار قرارنگرفته گمانه‌زنی‌های را به این سمت و سو کشاند که این تعلل به سمت تصویب این لایحه جنجال برانگیز پیش خواهد رفت که مسلما اثر مثبت خود را بر این بازار خواهد گذاشت.

این درحالی است که ورود بیش از ۷۰ درصد ارز صادراتی پتروشیمی‌ها به سامانه نیما بخش زیادی از مشکل کمبود ارز را حل کرد همچنین با نزدیک شدن به ایام اربعین تقاضای مردم به گرفتن دینار عراقی بیش از تقاضای دلار شده است و کاهش تقاضا دراین ایام یکی دیگر از عوامل کاهش قیمتی دلار در بازار ارز محسوب می‌شود.

هادی حق شناس اقتصاددان در مورد وضعیت بازار ارز و پیش‌بینی در هفته آینده به رویداد۲۴ گفته است: قیمت دلار در بازار ایران دو نکته مهم دارد؛ نکته اول اینکه بخشی از قیمت فعلی دلار در بازار ایران ناشی از متغیر‌های بنیادی اقتصاد است و ناشی از تورم‌های انباشته شده سال‌های ۹۲ تا ۹۶ است همچنین کاهش میزان فروش نفت ایران و تحریم‌های یک جانبه اقتصاد ایران که احتمالا پیش‌بینی می‌شود بر صادرات و واردات اثر منفی بگذارد.

به گفته حق شناس بخشی از قیمت دلار متاثر از متغیر‌هایی است که ذکر شد، اما بخشی دیگر متاثر از شوک بیرونی به اقتصاد است و منظور تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران است که این بار با این بلوف سیاسی که «صادرات نفت ایران صفر خواهد شد» یا اینکه «هیچ گونه معاملات تجاری از طریق سوئیفت نخواهد گرفت» یا اگر «کشور‌ها با ایران معاملات تجاری بکنند مجازات خواهند شد» به میدان آمده است.

او معتقد است: متغیر‌های سیاسی نمی‌تواند در میان مدت و بلند مدت پایدار بماند به عنوان مثال اگر در انتخابات آمریکا دموکرات‌ها رای بیاورند آن متغیرسیاسی بیرونی بر اقتصاد ایران کم‌رنگ خواهد شد یا اینکه اروپایی‌ها تا امروز به لحاظ سیاسی حداکثر حمایت را از برجام کرده‌اند اگر این حمایت سیاسی همانطور که خودشان قول دادند بعد از ۱۳ آبان تبدیل به حمایت اقتصاد‌ی شود که علائم حاکی است که این اتفاق خواهد افتاد و درنتیجه شوک سیاسی خارجی بر اقتصاد ایران کم رنگ خواهد شد؛ لذا پیش‌بینی می‌شود بعد از ۱۳ آبان بخش زیادی از شوک‌های سیاسی بر اقتصاد ایران حذف یا کم رنگ‌تر بشود و قیمت دلار صرفا ناشی از متغیر‌های اقتصادی باشد انتظار می‌رود قیمت‌ها کاهشی شود.

توصیه این اقتصاددان به مردمی که درماه‌های گذشته خرید کرده‌اند یا قصد خرید دلار به قصد سرمایه‌گذاری دارند این است که به هیچ وجه وارد بازار دلار نشوند چراکه مردم درسال ۹۱؛ ۹۲ و ۹۷ معمولا زمانی وارد بازار ارز می‌شوند که قمیت ارز در اوج است و زمانی از بازار خارج می‌شوند که در پایین‌ترین سطح خود قراردارد و اصطلاحا ورود و خروج غیرحرفه‌ای‌ها به بازار ارز دراکثر مواقع زیان‌آور است.

حق شناس ادامه داد: بهتر است به جای ورود در بازار ارز مردم بازاری را انتخاب کنند که سودی مانند بازار ارز و با ریسک کمتر دارد این بازار همان بازار سرمایه یا بورس است اگر به یاد داشته باشید کسانی که در سال ۹۱ در بازار ارز و بازار بورس به طور همزمان سرمایه گذاری کردند کسانی سود بیشتری عایدشان شد که در بازار بورس اقدام به سرمایه گذاری کرده بودند بنابراین می‌توان گفت که میانگین سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه بیش از بازار ارز بوده و این بازار بهنرین پناهگاه فعلی برای پول‌های سرمایه گذاری شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحانی میگه مردم نگران نباشن ، فکر نکنم منظورش از مردم ماها بودیم ، وگرنه ماها الآن دیگه داره کمرمون شکسته میشه تو این گرونی ، این ماییم که از تحریم ضربه خوردیم وگرنه آقایون که حالشون خوبه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهم نیستن مردم براشون ثابت شده موقع انتخابات ۱۴۰۰ صداتون میکنن برین تو صف رای

      • امیرعلی پاک دشت

        ماکه ازهمه چی دیگه ناامید شودیم وازکسی انتظاری نداریم خدامیداند سرنوشت این کشور چه میشه روز به روز زندگی برامون جهنم ترمیشه

      • sam

        سرنوشت دلار کاملا مشخصه دولت خودش کردش بیست تمن خودش هم کردش 14 تمن بعد گفت ارزونش کردم خدا لعنت کنه کسی رو که با مردم موازی کاری کرد نگذاشت روحانی برکنار بشه

      • بدون نام

        قیمت دلار در خارج از کشور تعیین می شود مثلا در سلیمانیه و امثال اینها. یقین بدانید عربستان و آمریکابعد از شروع تحریم ها تمرکز اصلی شان برای ایجاد شوک در دلار خواهد بود و با تعیین قیمت های نجومی و وسوسه انگیز تمام ملت را برای خریدن دلار تهییج خواهند کرد.
        آقا فرمودند بجز موارد نظامی و امنیتی با مردم شفاف باشید، حالا چطور شده که شما مسئولان در ابتدایی ترین ارکان بازار با نیروی نظامی و اطلاعاتی رفتار میکنید.
        این وضعیت خیلی زود، خرید و فروش ارز را به بازار سیاه پرسودی تبدیل خواهد کرد و هرکسی را برای ورود به این بخش به طمع خواهد انداخت.
        دلار را نمی شود با نیروی نظامی تعدیل کرد، اگر میشد بردار پوتین خیلی وقت پیش توانسته بود!

      • روژینا سمیعی

        میخواستی بهش رای ندی.

      • بدون نام

        اقای نویسنده مثلا کارشناس یک نکته مهم را یادشون رفت بگن اونم اینکه وقتی دولت با تمام زور وفشارش نتونست دلار را بهقیمتی که میخواست برگرداند ( همون ده هزار تومنی که بانک قرار بود از مردم بخرد!) مطمئنا دلار صعودی بالا خواهد رفت .فعلا که دولت صندوقش را پرکرد! ومیتونه خودش را 6 الی 12 ماه سرپا نگهدارد بعد از اون ولی...............

      • بدون نام

        برای یک بار هم که شده نخرید و انبار نکنید
        شرایط سخت و خودمون برای خودمون بدتر نکنیم
        ... حداقل خودمون به خودمون رحم کنیم

      • بدون نام

        رژینا سمیعی ، من بهش رای ندادم یعنی به هیچکس رای ندادم،....

    • بدون نام

      بزارین بانک سودش رو بگیرین حالش رو ببرین الان بانک گردشگری 23 درصد سود میده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم چجوری بانک بگذارن پولشونو وقتی خود بانک مرکزی اصل پول رو ضمانت نمیکنه

      • بدون نام

        اره تحریم سالانه 200 درصد سود بانکی 23 درصد بذارید بانک حالش را ببرید!

    • بدون نام

      نمی دانم منظور نویسنده از این متن چیست آیا چیزی جز دامن زدن به آشفته بازار است ؟واقعا که شما بلائی که سر ملت میآورید کمتر از بلای آمریکا و ترامپ
      نیست

      پاسخ ها

      • سمیرا

        باز ترامپ و امثالهم، رو بازی میکنن...هر بدجنس گری که داشته باشن ..،ظاهر و باطن یکیه..،.،،،نه مثه اینا

    • بدون نام

      رسول خادمي طي نامه اي به ريس جمهور گفت فقر و بدبختي هاي مالي و اقتصادي خانواده هاي ورزشكاران نفس كشتي گيران و بقيه ورزشكاران ايران را گرفته ..........
      در حال نابودي كامل هستيم .............

    • بدون نام

      فعلا قیمت ها با زور قوه قضایی و نیروی انتظامی کنترل میشه و این بالاخره یک روزی منفجر میشه حالا نه چند سال دیگه هرچه دیر تر انفجار قوی تر.
      تنها راه کاهش دلار افزایش صادرات و تزیق ارز به داخل هست که موجب شود هیچ کس تمایلی به ارز نداشته باشد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا والبته اگر مردم اینده نگر ودلسوز به مملکتشون باشند در سهام هم سرمایه گذاری کنند بد نیست

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه مدیران که خائین هستن اگه چوب خوشک بودن تا حالا کاری میکردن

    • بدون نام

      دویست هزار میلیارد دلار صندوق ذخیره ارزی خاتمی داد احمدی نژاد صفر کرد داد روحانی اینم برای جبران و تحریم ارز رو بالا برد برای اینکه توجه مردم جلب سرمایه گذاری رو ارز نشه از بیست کشید چهارده هزار اونایی ضرر کردن نمی دونستن حالا اونا چقدر قدرت دارن تاثیر بذارن هیچ تا دولت نخواد .نرخ صرافی رو اون میگه نهادهای امنیتی با دلال ارز اماده برخوردن مگر باز بخواد خودش ببره بالا

      پاسخ ها

      • حامد

        مطمئناَ نمیدونی دویست هزار میلیارد دلار چقدره ؟؟ هان

      • بدون نام

        دویست هزار ذخیره ارزی آمارش از کجاست ایران سالی صد میلیارد دلار درآمد نداره

      • بدون نام

        دویست هزار میلیارد تومن احتمالا درسته وقتی خاوری سه هزارتاشو راحت برده

      • بدون نام

        دویست میلیارد دلار پولی نیست برای ایران وقتی شهر سازی میکنه کشورای دیگه

      • مرادبیگ

        دوست عزیز آقای خاتمی صندوق ذخیره ارزی رو با مانده بیست میلیارد دلار تحویل داد !

      • احمد

        منظور ۲۰میلیارد دلاره

      • بدون نام

        بی سواد پولی که خاوری برد به ریال اونی شده که تو میگی نه به دلار!!

      • ایرانی

        این آمار ها رو از کجات در میاری همینجوری برای خودت چیزی میگی تا روحانی این وسط مظلوم واقع شده

      • بدون نام

        والا

    • بدون نام

      الگول همند ونزوئلا ایران سوریه بهتر از این میخوای بشیم

    • بدون نام

      خدایا خودت دست به کارشو اینا نمیفهمن

      پاسخ ها

      • سرباز ولایت

        کفر نگو، نمایندگان خدا بر روی زمین میدونن دارن چکار میکنن...

    • ناشناس

      شما اگر سری به بازار محله خودتان بزنید چه خوراکی و غیره میفهمی که مردم و بازار کشش همین قیمت دلار هم نداره و همه مشاغل رکود داد میزند پس باید منتظر کم شدن قیمت دلار باشیم یا سرنگونی خودمان و جامعه باشیم با این مسولین بی غیرت امروزه؟؟؟!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلار مطمئنا کم نمیشه پس منتظر مورد دوم باشین

    • بدون نام

      حالا اگه شما نويسندگان محترم گذاشتيد ما يه ارامشي داشته باشيم چرا با اين متنها التهاب ميديد به بازار عجب بدبختي گير كرديم با اين جماعت

    • بدون نام

      رویداد ۲۴ برترین و هر سایتی یه وقتایی بد تایم تییتر میزنید جو روانی مردم رو درنظر بگیرین دولت هیچ

    • ناشناس

      احتمالا نویسنده محترم این خبر و تحلیل چند ده هزار دلاری خریده روی دستش مانده!!!
      عزیزم می دانی همین تحلیل جنابعالی چه تاثیری روی قیمت دلار دارد؟!
      همین الان هر کسی این خبر را خوانده، شده خریدار و هر کسی می خواست بفروشد پشیمان شد!!!!!

    • امير

      دلار ١٣٧٠٠ ارامش بخشه؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخه تقصیر از خودمونم هست... الان کسی اصلا یادشه دلار چند بوده الان چند شده همه قانعیم به این وضع الان هممون به این قیمت دلار عادت کردیم و برامون طبیعیه؟ شما بگو چیزی که طبیعیه رو درست میکنن؟؟ یه سری دلواپسم میان میگن روحانی نبود بهتر بود اون بود بدتر بود بابا مردم اینا همشون عینه همن هیچکدومشون بهتر از بقیه نیست فقط مائیم که داریم ضرر میکنیم چرا متوجه نیستین؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • خودم

      به قول شاعر بزک نمیر بهار میاد اروپایی ها الان همونطور با ما رفتار میکنن که با حکومت قاجار کردن به وقتش پشت میکنن...دلار سیزده هزار تومن خوبه؟!!! وقتی از شخص اول مملکت تا اخرش همه بی کفایت باشن همینه.... این مزخرفات رو باید تو حلق کارشناس دو هزاری فرو کرد چقدر ادم باید بی شرف و بی وجدان باشه که راست راست راه بره و دروغ بگه وضعیت اقتصادی چطور خوب میشه وقتی صبح تا شب دارن دزدی می کنن با گرفتن دو تا دلال کاری درست نمیشه مگه همین دو سه سال پیش نبود ثرمایه ملت تو بورس دود شد رفت هوا تا کی عوام فریبی بابا بخدا خر نیستیم..... این روزا هم می‌گذره....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین عالی بود

    • بدون نام

      اصلا نیازی به سیزده آبان نیست
      تا اینجا خوب......شدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعد 13 هم خوبتر ...میشیم هه

    • بدون نام

      ناپدید میشه

    • بدون نام

      من كه ميگم دلار ارزون ميشه ماهم پرايدهشت ميليوني ميخريم.نظرشماچيه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رویا خوبه!

    • بدون نام

      مگه تا الان معلوم بود؟!

    • بدون نام

      امریکا امریکا مرگ به نیرنگ تو خون جوانان ما می چکد از چنگ تو..

      پاسخ ها

      • یک ایرانی

        اتفاقا خاوری هم یکی از سرسخت ترین افراد در مبارزه با آمریکا بود...

    • بدون نام

      مثل اینکه خبر از بورس نداری یه سر به بورس بزن ببین چه خبره بعد مردم تشویق به سرمایه گذاری در بورس کن استاد؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا بورس تنها راه نجات مملکته

    • همین دیگه...

      ملت ایران درحال محو شدن...

    • بدون نام

      قیمت دلار کار دولته العان ارزونش کرده وبانک ها دارنده هزارو هفتصد میخرن که تاالعان سابقه نداشته که بانک دلاربخره وبعد از ۱۳ابان گرون خواهد شد

    • بدون نام

      افزایش قیمت دلار،روزگار مردم ایران را سیاه کرده است،دیگر از دلار لعنتی حرف نزنید،اعصاب مردم خراب شده است!

    • بدون نام

      برای مدت یک هفته از 13 آبان به بعد. شروع به عرضه دلار میکنند و قیمتش را پایین میارن اما نه خیلی زیاد.
      سعی میکنن تا روی همین 10 ال 12 هزار تومان بیارن تا مشت محکمی اول به دهان آمریکا بکوبند. بعد که آبها از آسیاب افتاد قیمت دلار دوبار میره بالا این بار مشت محکمی بر دهان ملت ساده لوح میکوبن.
      قرار نیست مردم در رفاه باشند. فقط ارز کشور را خارج کردن و در همه جای دنیا دارن ساخت و ساز میکنن و قرار نیست ارز ارزون به دست مردم برسه

    • بدون نام

      دلار سرنوشت ایرانی ها را نامعلوم کرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج