جاباما
۷۸۳۲۸۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

هشدار: احتمال سیلاب و آبگرفتگی در مازندران

هواشناسی مازندران با پیش بینی ورود دو سامانه بارشی طی هفته آینده به این استان ، نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی دوباره بعضی مناطق هشدار داد.

خبرگزاری ایرنا: هواشناسی مازندران با پیش بینی ورود دو سامانه بارشی طی هفته آینده به این استان ، نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی دوباره بعضی مناطق هشدار داد.

اخطاریه جدید هواشناسی در حالی منتشر می شود که مازندران طی روزهای جمعه تا یکشنبه گذشته شاهد شدیدترین بارندگی ۲۰ سال اخیر بود که به حدود هفت هزار واحد مسکونی و بسیاری از زیرساخت های خدماتی، کشاورزی، رودخانه ها، راهها و جاده ها خسارت زد.

بارندگی و سیلاب اخیر که باعث مرگ پنج شهروند از جمله دو کودک مسافر شد، در مجموع هفت هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف وارد کرد.

هواشناسی مازندران روز پنجشنبه با انتشار یک اخطاریه و یک اطلاعیه ، نوشت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه ها و خروجی مدل های هواشناسی طی روزهای آینده دو سامانه بارشی مازندران را تحت تاثیر قرار می دهد که سامانه بارشی اول از اواسط روز جمعه (فردا) بتدریج وارد استان می شود.

بر اساس این اخطاریه، سامانه اول بارشی که با وزش باد همراه است، سرانجام کاهش دما را به دنبال خواهد داشت و تا پایان روز شنبه در استان مستقر خواهد بود.

هواشناسی مازندران هشدار داد که این سامانه بارشی همچنین سبب بارندگی های رگباری نقطه ای در ارتفاعات مرکزی و شرقی استان شده و وقوع سیلاب های ناگهانی را در پی خواهد داشت.

سامانه بارشی دوم طی روزهای دوشنبه و سه شنبه ۲۳ و ۲۴ مهر از غرب مازندران وارد استان می شود که با خود بارش باران، وزش باد و کاهش دما را به همراه خواهد داشت.

بر اساس پیش بینی هواشناسی، این سامانه که تا پایان سه شنبه در مازندران ماندگار خواهد بود، بارش ' قابل ملاحظه ' ای را در پی خواهد داشت که سبب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه ها خواهد شد.

** تعطیلی صید و صیادی

هواشناسی مازندران همچنین با انتشار اطلاعیه ای به فعالان دریای خزر هشدار داد که از روز شنبه با استقرار سامانه بارشی و وزش باد شدید، دریا مواج شده و برای فعالیت های دریایی مناسب نخواهد بود.

در این اطلاعیه پیش بینی شده است که سرعت باد در سواحل به ۴۳ کیلومتر و دور از ساحل تا ۵۸ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و سبب ایجاد امواج ۲ و نیم تا ۳ و نیم متری خواهد شد.

هواشناسی مازندران توصیه کرده که با توجه به مواج شدن دریای خزر، کلیه فعالان دریایی از هرگونه فعالیت در آبهای دریا طی این مدت خودداری کنند و صیادان هم طی روزهای شنبه و یکشنبه به دریا نروند.

اطلاعیه دریایی هواشناسی از آن جهت اهمیت دارد که فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران امسال یک هفته زودتر و از پانزدهم مهر ماه آغاز شده است و هم اکنون چهار هزار و ۲۰۰ صیاد عضو شرکت های تعاونی پره در سراسر آبهای ساحلی ۳۳۸ کیلومتری استان در حال صید ماهی هستند.

صید پره یکی از روش های قدیمی صید ماهیان استخوانی در دریای خزر است که در آن صیادان تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر را به کمک قایق به صورت نیم دایره در عمق حدود ۲۰ متری دریا پهن می کنند و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل می کشند.

بیرون کشیدن تورهای انباشته شده از ماهی در عین حال نیازمند این است که ' فوکا پوشان ' (صیادان چکمه پوش) وارد آب شوند و گاهی این افراد تا زیر گلو در آب فرو می روند تا تورهای پر از ماهی با شرایط بهتری جمع آوری شود. فوکاپوشان در پهن کردن تور هم مشارکت دارند.

اطلاعیه های دریایی هواشناسی در طول دو فصل پاییز و زمستان که صیادان مازندرانی مشغول صید ماهیان استخوانی هستند سبب می شود تا آنان با کمترین خطرپذیری کارشان را انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج